Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
Lid geworden
6 aug 2006
Berichten
1.263
Waarderingsscore
0
Locatie
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 

Spirit Wipe, daar heb ik nog nooit van gehoord. Zal eens navragen bij de verfboer of hij dat heeft.

Ik heb een damp/stof afzuiger in mijn spuitcabine, dus een overdruk creeren wordt een probleem denk ik.

Komen die oliespetters door een vochtafschijder heen????
 
Ik denk dat het vocht is. Het kan ook op het oppervlak condenseren. Bv. na waterproef schuren en niet goed drogen kun je ook dit soort plekken krijgen.
 
ziet er op de foto nog goed uit hoor
en iid mijn griptang roest voorlopig ook niet meer
 
@ Opa Aart komt het vet/olie niet van je gisteren gefixte verfmenger?
zo'n as die je gebruikt hebt zit normaal toch vol met vet?
zat ik me net eens af te vragen.

het zag er vandaag allemaal goed uit bij jou in de schuur vond ik
misschien alleen het werkstuk niet zo
maar dat komt wel goed met wat oefenen
 

Dat lijkt me sterk, want de as is nog nooit gesmeerd. Maar misschien is hij wel wat vettig geweest, je weet maar nooit. Eigenlijk niet op gelet.
 
Zaterdag ook ff een kuipdeel van een mede mfer gespoten.........

Gingen maarliefs 9 lagen op eerst 2 lagen voorspuitkleur heel lichtblauw.
Toen de eerste laag kleur,2laag kleur,3 laag kleur,4laag kleur 5de laag kleur andere kuipdeel erbij gehouden of de kleur juist was en yessssssss kleur was perfect toen nog 2 lagen blankelak met als toevoeging een paar druppels speciale blauw voor effect....

Met dit als resultaat

Foto is met telefoon gemaakt dus slechte kwaliteit
 
ziet er goed uit @duccie748

komt denk ik door jouw ervaringen
ik had intussen ook de motor van mijn vriendin "bijna" klaar
dankzij jou tips in waar 2k lak halen/bestellen?
is het mij redelijk afgegaan
 
Laatst bewerkt:
mooi werk is er hier weer te zien.

Ik zie dat jullie allemaal spuitpistolen met een beker aan de bovenzijde hebben

Nu heb ik er zelf een met een onder beker. maar wat is nu eigenlijk het verschil?

[afbeelding]

ik weet eigenlijk niet echt het verschil
maar dat de bovenbeker het met zwaartekracht doet is wel logisch
misschien dat de onderbeker meer luchtdruk nodig heeft?
 
Je hebt speciale verdunningen is de handel waarmee je kan ontvetten,(spirit wipe) daarmee haal je vele malen meer mee weg als met thinner en is stukken minder agressief.

Mij is ooit door de verfboer verteld (DeBeer dealer in Goes) dat je met thinner niet kunt ontvetten. Dat neemt geen vet op, maar verdriijft het alleen. Hij adviseerde wasbenzine (verf wordt er ook mee verdund, dus moet geen kwaad kunnen) omdat dat wél vettigheid opneemt en dus van je werkstuk af haalt.

Ik ben leek, maar dat "weet" ik... (lees: "denk ik te weten")
 
Laatst bewerkt:
Motip, die van die spuitbussen dus, heeft een hele goede ontvetter/siliconenverwijderaar.

Thinner gebuik ik nooit want dat lost de onderliggende lagen op, en wasbenzine/terpentine vindt ik ook niks omdat deze toch een beetje vettig zijn.

Dat spul van Motip zit in een half liter blikje, heet iets van "entfetter 600" ofzoiets (iets met 600 erin), kost niet veel en is bij de meeste automaterialenzaken te krijgen.

Daar kan je mee over spuitwerk vegen wat je 10 minuten daarvoor hebt gespoten, hoef je met thinner niet te proberen.
 
Opa Aart,

Het probleem van die kleine kuiltjes in je lak kan hem dood eenvoudig liggen aan de aftershave of deodorant die je gebruikt.
Regelmatig gebeurt het nog eens dat we een collega wegsturen uit de spuitcabine door overdadig gebruik maken van een dergelijk luchtje.
Door de stoffen die er gebruikt worden voor die luchtjes kan de lak deze kuiltjes weer geven.

Verder ligt de ideale temperatuur om te spuiten tussen de 18 en 22 graden.

Stel bij conventionele spuitpistolen de druk niet hoger af dan 3-4 bar. Meer druk geeft meer nevel en meer verlies.
 
Wat ook een goeie oplossing is om te schuren.
Gooi een heel klein beetje ammonia in het water en het ontvet gelijk.
Bekijk het resultaat maar op de site van mijn zoon.

www.tj-tuning.com

onder projecten en dan Aprilia.
 
ik weet eigenlijk niet echt het verschil
maar dat de bovenbeker het met zwaartekracht doet is wel logisch
misschien dat de onderbeker meer luchtdruk nodig heeft?

De spuit met de onderbeker gebruik ik met 2,5 bar. Ik gebruik trouwns wel gewone metaal lakken van de gamma en zo er in. Of normale verven voor op het hout. mischien dat je voor andere lakken weer meer druk nodig hebt.
 
Dan wil ik dat kuip deel wel over een jaar zien.
Gaat lekker inzakken..................Glasurit, he

Waarom zoveel lagen kleur
Had je geen betere kleur die in 2 lage basislak dekte
 
En natuurlijk met deze spuit [afbeelding]
Die heb ik ook een paar op het werk dan!
Spuit echt super

Hoeveel spuiten heb jij tot je beschikking op het werk

Ik heb allemaal Sata spuiten.
2 voor basislak
1 voor blanke lak
1 voor nat in nat
1 voor 2k lak
1 voor M5
Mini spuitje 2k lak
Mini spuitje basislak.

En voor de voorbewerking (grondlak) Sata nr 95
 


Ja dat ziet er mooi uit duccie748, ziet eruit als een stukkie vakwerk.
Maar waarom zoveel lagen, wat is het nut/doel hiervan. Ik heb de ballen verstand van spuiten misschien wil je dat wel ff uitleggen. En wordt er na iedere laag weer geschuurd?
 
Wat ook een goeie oplossing is om te schuren.
Gooi een heel klein beetje ammonia in het water en het ontvet gelijk.
Bekijk het resultaat maar op de site van mijn zoon.

www.tj-tuning.com

onder projecten en dan Aprilia.


Deze tip vind ik wel wat, deze ga ik zeker een keer proberen.
Dat spuitwerk van die groene scooter heb jij of je zoon dat zelf gedaan? Ziet er wel mooi uit.
 
Dan wil ik dat kuip deel wel over een jaar zien.
Gaat lekker inzakken..................Glasurit, he

Waarom zoveel lagen kleur
Had je geen betere kleur die in 2 lage basislak dekte
Die lagen kleur moest ik spuiten om de juiste kleur erbij te krijgen is op inktbasis dus super dun dus inzakken zal het ook wel niet gaan doen.....maar echt een super mooi resultaat hoor
 
Ja dat ziet er mooi uit duccie748, ziet eruit als een stukkie vakwerk.
Maar waarom zoveel lagen, wat is het nut/doel hiervan. Ik heb de ballen verstand van spuiten misschien wil je dat wel ff uitleggen. En wordt er na iedere laag weer geschuurd?
Zoals ik hierboven al zei: het is een basislak op inktbasis eerst moest ik 2 lagen voorspuitkleur zetten heel licht blauw.En toen kwam die inktkleur erover heen eerste laag dan het andere kuipdeel erbij houden of de kleur goed is maar was veel ste licht dus toen nog een laag enz enz enz.......als je die kuip ziet kijk je als waare door de inktlak heen op de voorkleur vandaar zoveel lagen en tussen de lagen niet schuren maar 10 min laten uitdampen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.