Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
Lid geworden
6 aug 2006
Berichten
1.263
Waarderingsscore
0
Locatie
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 
hoi Cor
is een zelf bouw van strip en plastic (had toen niet anders liggen)
met een apparte motor/slakkenhuis.

maar iid een huis afzuiger kan ook, daar had ik ook aan gedacht
maar had die niet liggen

hoezo ben jij ook aan het bouwen?
 
Hoi Ian,

Omdat ik ben gaan oefenen met spuiten op een deur (oude ) kwam ik wat dingetjes tegen waar ik wat vraagjes over heb.


  1. De afzuiger die jij hebt (gemaakt) is dat afdoende om alle nevel weg te krijgen, Ik heb vooral last van de nevel die overal naartoe gaat.
  2. Laat jou cabine ook de nevel zo door dat het overal (ja...echt overal ) naar toe gaat?
  3. spuit je alleen motoronderdelen of ook wel eens andere dingen (waarvoor je dus ook ander soort verf nodig hebt)
  4. Hoe maak je je pistool weer schoon.

Weer een hoop vragen maar ja.... ik wil zo veel leren
Groeten Robin
 


Hoi Robin,
1 de afzuiger die ik gebruik, haalt bijna alle spuitnevel weg
niet erg snel maar kan bijna continu spuiten zonder erge nevel.
schijnt dat het ook niet te hard moet zuigen ivm wervelingen

2 mijn cabine is eigenlijk helemaal dicht, er kan dus geen vuile lucht naar binnen/buiten
moet alleen nog een extra filter monteren/fabrieken zodat de afgezogen lucht weer schoon naar binnen gaat zodat er geen onder druk ontstaat(dan zuigt hij dus toch vuile lucht ergens naar binnen)

3 ik spuit er voorals nog alleen kuipdelen in maar straks waarschijnlijk ook deuren van mijn auto enz.
en gebruik hiervoor alleen 2 k lak,
weet niet wat je bedoelt met andere verf

4 met thinner en daarna een soort reinigings doekjes, zitten in een bus en zijn doordrenkt met niet agressief iets??
daarna zet ik hem weg met een klein beetje thinner erin

vragen zijn trouwens goed
ik doe dat ook en blijf dat doen.
ik ben namelijk zeker geen spuiter en weet ook niet hoe het echt moet
vraag wel aan meerdere spuiters hoe zij het doen,
en probeer dat dan ook uit

gr Ian

heb je er foto's van??



dit heb ik bijvoorbeeld gedaan
dit was wel in mijn oude "spuitcabine"
 
Nee, ik heb er geen foto's van gemaakt.... was niet iets wat ik graag wil laten zien

Met andere verf/lak bedoelde ik bijvoorbeeld watergedragen verf voor in huis oid.
Daar heb ik nu mee geprobeert het gevoel te krijgen want het is wel iets anders dan spuiten uit het bussie.

Je schreef dat een "huis"afzuiger ook wel kon? Bedoel je daar een afzuigkap mee? Want daar heb ik nog aan zitten denken om er twee boven/achter mijn werkstuk te hangen....
Wat denk jij...zuigt dat afdoende? (wat een vraag zeg )

Groeten Robin
 

ik bedoel iid een afzuigkap
zou er dan wel een ander filter indoen
 
Dan ga ik maar eens op snor naar wat afzuiging.... Ik werd wel een beetje gek van de nevel namelijk.
Ik had de deur wel iets open gezet, maar echt veel hielp dat niet.

Misschien spoot ik ook wel met iets teveel druk. Bijna 3 bar op de compressor met een 5 meter slang..... iets lager kan ook wel.

Het is toch allemaal uitzoek werk, want de ene verf is de andere niet.
Dat is ook de reden dat het aantal variabelen zoveel mogelijk moet worden veminderd.(temp, ruimte e.d.).

Ik ga maar weer even nadenken hoe ik in mijn kleine schuurtje iets kan maken wat op een leuke spuitcabine lijkt.....

Groeten Robin
 
Laatst bewerkt:

ik heb het reduceer ventiel ook op 3 bar staan,wanneer ik dan lucht "vraag" zakt hij terug naar net over de 2 bar
dit gaat bij mij het beste

ps. je gebruikt toch wel een spuitmasker he??
 
heren spuiters, even een vraagje van een leek.

Ik heb een mito gekocht die door de vorige eigenaar in een vreemd rood kleurtje is gespoten, nu is dat niet zo'n ramp maar aan het spuitwerk te zien heeft hij hem met van te voren niet netjes waterproof geschuurd. (zitten schuur krasjes in/onder de lak)

kan ik alles schuren met korrel 800 waterproef en spuiten met spuitplamuur of werkt dat niet op de kunststof kuipdelen???

RFast
 
ik zou het eerst schuren met p150 dan in de vulprimer
daarna uitschuren met p400 . p1000 en dan in de kleur spuiten
 
ik heb het reduceer ventiel ook op 3 bar staan,wanneer ik dan lucht "vraag" zakt hij terug naar net over de 2 bar
dit gaat bij mij het beste

ps. je gebruikt toch wel een spuitmasker he??

Ja zeker Ian Anders stik ik de moord......
Voor mij geldt hobby is hobby maar mijn eigen gezondheid gaat voor alles!
 
Ja zeker Ian Anders stik ik de moord......
Voor mij geldt hobby is hobby maar mijn eigen gezondheid gaat voor alles!

dat is een goede zaak

ff nog een keertje melden... het zou gaan om een racekontje voor een CBR; is wss al geschuurd en alles, maar moet nog wel bij de rood/zwarte rest passen

sorry ik kan je er niet mee helpen
 
Zie hier dus mijn brommer:



nogmaals:



En hier mijn toenmalige auto: PS: de rechterkant vd voorbumper is gespoten, evenals het stukje spatbordverbreding:



Hier dan de diffuser (middelste onderste deel) aan de achterbumper die gespoten is:



En hier dan mijn toenmalige autoke gepolijst in volle glorie:

 
Thx mannen,

Ik hoop eigenlijk, niet al teveel werk om hem weer rijdbaar te krijgen EN een andere fiets.

Het subframe is inderdaad krom maar een andere is onderweg. Daarna het tupperware even bekijken.....

Ik heb er goede hoop in dat het wel weer goed komt

groeten Robin
 
zo @ranjoles die ziet er goed verneukt uit,
hoe is het met jou?

hoorde trouwens ook iets van mek met lego
word wel veel werk

succes met strakmaken en rechtzetten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.