Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
Lid geworden
6 aug 2006
Waarderingsscore
0
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.

@ cor
ik bedoel iid kruislings
iig geen rondjes
@ranjoles
Opa aart heeft daar zijn verfpistolen vandaan als ik me niet vergis + die houders

Laatst bewerkt:
hallo Ian of andere natuurlijk.
heb net schuurpapier gehaald bij een shop voor autolakken.
die vragen me:waarom geen schuurschijven voor de exentrische schuurmachine.
is daar ook nog verschil tussen. of moet ik denken aan of kruislings of exentrisch?

schuurpapier voor een excentrische schuurmachine wil zeggen dat de machine zowel draait als trilt.
Je kent de vlakschuurmachine? Die werkt door trillingen.
De bandschuurmachine ...de naam zegt het al, is een ronddraaiende band schuurpapier.
De excentrische schuurmachine werkt door een ronddraaiende schijf en trillingen tegelijk....

Met de hand schuur je (naar mijn mening) veel langzamer en nauwkeuriger.
Met machines gaat het gauw te snel.....

Groeten Robin

wanneer je aan een auto gaat schuren/spuiten heb je vrijwel allemaal grote vlakken waar je ook met een schuurmachine te werk kan gaan.
bij de meeste motorfietsen heb je niet veel grote vlakken,
en wel luchthappers en andere kleine hoekjes die je niet met de machine kan bereiken.
zodoende schuur je naar mijn idee een motor eigenlijk net zo snel met de hand

Nu heb ik weer een vraagje.

In mijn beleving is/was acryllak een watergedragen lak (verdunbaar met water)
Daarbij was alkydlak de lak op oliebasis (verdunbaar met o.a. wasbenzine, terpentine)

Met het spuiten van die verven door elkaar kon je problemen verwachten immers, de ene lak wordt "opgevreten" door de andere (welke door wie weet ik ff niet meer )

Nu zie ik op marktplaats (was zomaar aan het gluren) een blik verf staan wat een "waterverdunbare alkyd kunstharslak" is

Niet dat ik het wil gebruiken/kopen oid. Maar zou je zoiets hebben.... met wat of over wat kan je dat dan weer heen spuiten?

Of snap ik niets meer van de verschillende soorten lakken

Groeten Robin

Laatst bewerkt:
joee weet iemand hoe dit kan:
ik heb een tank geschuurd, ontvet, zinkspray erop tegen roest en als grondlaag, paar lagen zwart erop, dan was ie helemaal mooi en strak. wilde het eigelijk zo laten maar toch maar blanke lak erover. paar dunne laagjes, tot nu toe nog prima

en als het droog is zie je allemaal wittige stippies. alsof er een dun laagje stof opligt. het lijkt wel of de blanke lak niet mooi uitvloeit

alle verflagen komen uit motip spuitbussen, maar blank gebruik ik voortaan niet meer..

blanke laag poets ik vanmiddag maar weer glad met commandant..

ja ik heb m goed gepoetst met commandant 7wax, als dat niet zou lukken zou ik com.5 gebruiken. maar met een poetsdoek en wax werd ie al wat gladder, en is nu gewoon netjes.

het eindresultaat is alleen wat minder glimmend en diep zwart dan VOOR ik de blanke laag erop deed.. ik vind het maar raar. nu is me tank wel heel mooi hoor, maar vat niet dat blank telkens raar uitslaat. dat gebruik ik dus voortaan niet meer.

vanavond ff tankstickers erop. goed poetsen met siliconenspray, en doorspoelen met benzine ( en zorgen dat ik geen druppel mors) en dan maar niet meer aanzitten

als me tank nog een keer gespoten moet worden in de toekomst., dan gaat ie in de poedercoat.

Status
Niet open voor verdere reacties.