Ik heb deze topic ff doorgelezen, aangezien ik ook met een probleem in deze richting zit.
Wat als er plots geen enkele spanning meer vanaf de drie spoelen komt?
De spanningsregelaar en gelijkrichter zijn al losgekoppeld, deze zijn goed.
Maximaal voltage dat ik bij mijn (japanse) dynamo meet is 0,5 volt.
Heb je je meter wel op AC. staan ipv DC?Ik heb deze topic ff doorgelezen, aangezien ik ook met een probleem in deze richting zit.
Wat als er plots geen enkele spanning meer vanaf de drie spoelen komt?
De spanningsregelaar en gelijkrichter zijn al losgekoppeld, deze zijn goed.
Maximaal voltage dat ik bij mijn (japanse) dynamo meet is 0,5 volt.
Voor een gevaarlijke schok is de stroom [A] veel belangrijker dan de spanning [V]. Neem bijvoorbeeld een bougie. Je hebt het hier over duizenden Volts, maar omdat de stroom erg laag is is het niet gevaarlijk (niet erg lekker, maar vroeger op mijn zundappie wel de makkelijkste manier om te kijken of hij ontstak: je vinger ff in het bougiekappie en dan draaien aan het vliegwiel )
Het hangt natuurlijk wel met elkaar samen, dus er is vaak door de spanning wel wat te zeggen over de stroom.
Weet je wat ik nou wel lastig vind? Ik kan op het i-net geen prijslijst vinden van wat een spanningsregelaar / dynamo nou moet kosten.
Jups, ik zit dus met dit geintje te etteren. Ik hoorde al prijzen van rond de 200 euro voor enkel een spanningsregelaar.
Nou ja, wordt dan maar de dealer zelf laten zoeken naar de prijs...
Afhankelijk van het type motorfiets en kwaliteit spanningsregelaar zo'n 80 tot 300 euro
Let wel zeker de spanningsregelaar die in de dynamo zit en dus de rotor afregelt is een onderdeel van een paar euro,ben er alleen niet achter welk het nou precies is.
Wel deed een expiriment met een regelaar van een bosch dynamo (a 40 euro met borstels) het een aardig tijdje.
?!?!? 300 euro voor een klein stukje metaal (regelaar + dynamo) .. onbeschofte prijs
Ik heb een Soes SV650S '99 model. En ik heb begrepen door er een alternatieve regelaar/dynamo erin te zetten (of ander merk), ik meer kans heb m'n accu te mollen en die regelaar of dynamo ook. Of ik heb dat verkeerd begrepen.
En wat is er eigenlijk mis met de regelaar/dynamo als hij soms wel de accu oplaadt en soms niet? Ik ben helaas niet zo technicus om de interieur van zo'n spoel (regelaar) te begrijpen; de werkplaatshandleiding geeft daar ook niet veel informatie over...
Weet je wat ik nou wel lastig vind? Ik kan op het i-net geen prijslijst vinden van wat een spanningsregelaar / dynamo nou moet kosten.
Jups, ik zit dus met dit geintje te etteren. Ik hoorde al prijzen van rond de 200 euro voor enkel een spanningsregelaar.
Nou ja, wordt dan maar de dealer zelf laten zoeken naar de prijs...
Okee, ik zal es overleggen wat de dealer hier weet te doen. En ik rij sowieso altijd met lichten aan, "...als een vorst"Mijn advies is koop die veels te dure originele regelaar spuug je gal over de toonbank mopper hier en daar wat en wees daarna blij dat je weer kunt
Mijn ervaring is dat je door op zoek te gaan naar goedkope alternatieven veel ellende op je hals haal en de kans loop geen goede regelaar te hebben.
Nog 1 tip (correct me if i'm wrong) rijd altijd met je licht aan...<knip>
Ah, jullie weet ik wel te vinden
Hm, dat scheelt behoorlijk. Ga ik ff es achterhalen wat de originele prijs is van een SV650S-versieNee, dat heb ik niet thuis, maar voor b.v. een CBR600/900 e.d. zijn ze iets van 40% van de orginele prijs dacht ik.
Ik heb ook een probleem met mijn laadcircuit, bij eerste diagnose (Honda CB1) lijkt zowel de spanningsregelaar als de dynamo kapot te zijn.
Want als ik spanning over 2 gele draden meet, dan geeft mijn metex multimeter zo'n 3V aan (moet 30-60V zijn). Dit terwijl de wikkelingen Ohms goed zijn en ze geen sluiting maken naar aarde. Dus ik vraag me af wat kan er dan mis zijn...? Het vliegwiel zal toch niet stilstaan???? Dat zou je toch horen..?
Wel vraag ik mij het volgende af: Wie van jullie heeft wel eens de spanning over de gele draden van de dynamo gemeten, en wat voor multimeter heb je gebruikt ?
Ik vraag dit omdat ik me afvraag of een huis tuin en keuken -multimeter wel correct spanning kan meten aan 3 fases van een dynamo. De frequentie van die spanning is namelijk afhankelijk van het toerental en loop misschien wel op tot een paarhonderd Hz. Dus zou je een true RMS meter moeten hebben naar mijn meting.
Of praat ik poep....?
Iemand hier ervaring mee ?
Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat al die mensen die op dit forum de spanning aan de gele draden hebben gemeten zo'n dure "True RMS -meter" hebben.
Ik heb ook een probleem met mijn laadcircuit, bij eerste diagnose (Honda CB1) lijkt zowel de spanningsregelaar als de dynamo kapot te zijn.
Want als ik spanning over 2 gele draden meet, dan geeft mijn metex multimeter zo'n 3V aan (moet 30-60V zijn). Dit terwijl de wikkelingen Ohms goed zijn en ze geen sluiting maken naar aarde. Dus ik vraag me af wat kan er dan mis zijn...? Het vliegwiel zal toch niet stilstaan???? Dat zou je toch horen..?
Wel vraag ik mij het volgende af: Wie van jullie heeft wel eens de spanning over de gele draden van de dynamo gemeten, en wat voor multimeter heb je gebruikt ?
Ik vraag dit omdat ik me afvraag of een huis tuin en keuken -multimeter wel correct spanning kan meten aan 3 fases van een dynamo. De frequentie van die spanning is namelijk afhankelijk van het toerental en loop misschien wel op tot een paarhonderd Hz. Dus zou je een true RMS meter moeten hebben naar mijn meting.
Of praat ik poep....?
Iemand hier ervaring mee ?
Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat al die mensen die op dit forum de spanning aan de gele draden hebben gemeten zo'n dure "True RMS -meter" hebben.
Ja hoor, het bereik stond goed, en de spanningsregelaar was losgekoppeld.
Maar ik heb inmiddels ook met een true-RMS meter gemeten en ook hier was het resultaat 3V.
Ik ben bang dat de wikkelingen kortgesloten zijn of zoiets, in elk geval ben ik bang dattie echt kapot is...
Ik moet er nu maar aan geloven, zaterdag ga ik 'm blootleggen.
Je begint met een multimeter te pakken. Die zet je op DC (gelijkspanning) en je meet de spanning van de accu (die moet meer dan 12 volt zijn, is ie lager dan eerst laden). Dan druk je de startknop in en kijk je hoeveel spanning je over houdt (zakt ie onder de 9 volt met een volledig geladen accu, kun je beter een verse accu halen).
Het laadsysteem testen, doe je met een goede volgeladen accu.
Om het laadsysteem te testen moet je weer de accu spanning meten, maar nu ook met draaiende motor. Zowel met licht aan als met licht uit, moet er bij ongeveer 3000 tpm ongeveer 14,5 volt gelijkspanning gemeten worden. Over het hele toerenbereik mag de spanning niet hoger worden als 15 volt of lager dan 13,2 volt (behalve stationair)
Wordt ie hoger dan 15 volt, is je spannings regelaar defect, lager dan 14 bij 3000 tpm, is of de regelaar of de dynamo naar god.
Fantastisch topic dit!
Ik heb dus een probleempje met of de accu of de spanningsregelaar of de dynamo. Ik ben reeds bij iemand geweest die het na heeft gemeten, maar ik wil het nog ff met eigen ogen zien. Volgens de meting die ik heb laten doen was de spanningsregelaar kaduuk.
Mijn meting heeft de volgende uitkomst:Accu is okay, zakt niet onder de 9 volt.Hmm.. ik had expres het stationair toertal wat hoger geschroeft; ± 2500 tpm. De uitkomst toen was toen 13,7 volt.
De toeren op laten lopen tot 10.000 tpm en de spanning kwam niet boven de 15 volt
Vervolgens het stationair toerental tot ± 1500 tpm terug geschoefd en toen gaf de spanning 14,0 volt aan. Tot 3000 tpm laten oplopen en de spanning was rond de 14,2 volt.
M.a.w ik weet het nog niet. Ik ga zo de dynamo even doormeten.
Ik heb nog wel een vraag. Hoe strak liggen die waardes? 14,5 is iets hoger dan 14,2. Is dat rampzalig
Wat is je probleem? De waardes zijn namelijk goed.
Loopt de accu leeg?
Ik heb het volgende even gedaan:
-kabel die aan de minpool van de accu vastzit los gemaakt.
-multimeter op ampere stand gezet (2 standen, beide hetzelfde resultaat)
-stroom gemeten tussen de losgeschroefde kabel en de minpool van de accu waarbij de motor uit staat (helmaal uit inclusief het contact)
Het resultaat is 0.00 in alle gevallen. Wil dit zeggen dat ik geen verbruikers heb(what ever that may be )
Yep, je hebt geen verbruikers.
Verbruikers zijn lampjes, kortsluitingkjes e.d. die je accu leeg trekken en dus je stroom verbruiken op het moment dat je kontakt uit is.
Weer wat geleerd!
Maar ik begrijp dus dat je twijfelt aan de accu. Ik heb daarom even een zelf een test gedaan. Ik heb de accu vol opgeladen, toen gaf hij 13V aan. Ik heb vanochtend de klemmen weggehaald en nu geeft hij 12,66V aan. De tijd die er tussen zit is 10,5 uur. De accu staat hier op de piano zonder dat er iets is aangekoppeld.
Ik weet niet hoeveel volt er miminaal in de accu aanwezig moet zijn om de motor aan te krijgen. Maar als ik deze daling in voltage doorreken en ik ga ervanuit dat ik 9V nodig heb om mijn motor aan te zwengelen, dan kan ik na ± 4 dagen mijn motor niet meer starten
Of heb ik het compleet mis?