Houdbaarheidsdatum?

Aah, naast Tweakers zijn jullie ook op Motor Forum. 8-)

De tegenpartij van mijn aanrijding was ook verzekerd bij Centraal Beheer en heb het uiteindelijk niet voor elkaar gekregen om mijn volledig bedrag te ontvangen. De helm had een batchdatum uit 2013. Op mijn aankoopbon staat als factuurdatum juli 2016. Ongeluk was in juni 2018. Echter kon hier niets aan gedaan worden. Ik ben maar akkoord gegaan met de 125 euro die berekend was door de expert. In totaal 925 euro uit mijn hoofd voor mijn hele uitrusting.


Ha Insanity03,

Haha. Precies, ook hier zijn we aanwezig. :)

Ik ken jouw situatie natuurlijk niet. Dat wordt ook wel erg specifiek. Als ik je verhaal zo lees was je zelf niet All Risk verzekerd. Een expert bepaalt de schade en geeft dit verder door aan de schadeafdeling. Zij handelen dit verder met de betrokkene af. Met jou zal in dit geval een schadebedrag besproken zijn. Zo te lezen ben je daarmee akkoord gegaan.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer
 
Als de tegenpartij alleen een WA verzekering heeft zegt de polis niets als de veroorzaker een ander is, toch?
Als de tegenpartij een fietser of voetganger is heeft ie mogelijk helemaal geen polis..

Als de tegenpartij geen All Risk verzekering heeft claimt de tegenpartij zijn schade zelf bij de veroorzaker. Dat geldt ook voor een fietser of voetganger. Dit kan natuurlijk ook met behulp van een Rechtsbijstandsverzekering. Het schadebedrag moet vervolgens worden vastgesteld. Vaak gebeurt dit door een expert vanuit de maatschappij van de veroorzaker.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer
 
Ik lees een hoop gezever over verzekeringskwestie's hoewel dat niet mijn opzet was van deze thread..

Ben van mening dat er in de helm een productiedatum hoort te staan , en vervangen na 5 jaar (ongeacht hoeveel je rijd) lijkt me ook een goed punt.
Tenzij je een ongeval krijgt , dan gelijk vervangen en de afgeschreven helm een enkele reis aanbieden naar de vuilnisberg.
Ook al ligt 'ie 5 jaar in de verpakking ergens in het schap , het ding veroudert net als auto/motorbanden : uit veiligheidsoogpunt zou je dat niet moeten willen
Na verloop van tijd gaat een helm ruimer zitten en bied 'ie daarom minder bescherming , en degradatie van de gebruikte materialen niet te vergeten die je onder een laklaak niet ziet..
 
Ik lees een hoop gezever over verzekeringskwestie's hoewel dat niet mijn opzet was van deze thread..

Ben van mening dat er in de helm een productiedatum hoort te staan , en vervangen na 5 jaar (ongeacht hoeveel je rijd) lijkt me ook een goed punt.
Tenzij je een ongeval krijgt , dan gelijk vervangen en de afgeschreven helm een enkele reis aanbieden naar de vuilnisberg.
Ook al ligt 'ie 5 jaar in de verpakking ergens in het schap , het ding veroudert net als auto/motorbanden : uit veiligheidsoogpunt zou je dat niet moeten willen
Na verloop van tijd gaat een helm ruimer zitten en bied 'ie daarom minder bescherming , en degradatie van de gebruikte materialen niet te vergeten die je onder een laklaak niet ziet..

Als zoiets verplicht wordt, ben ik het er niet mee eens. Een tophelm kan wel langer mee.
 
Ik denk dat de levensduur grotendeels afhangt van hoeveel je rijd en hoe je 'm onderhoud..
Of je een goedkope pispot op je knar zet of een botsmuts van 5 a 600 eurie's doet daar niks aan af..
Die prijs verschillen vind je voornamelijk terug in de gebruikte materialen en draagcomfort..
 
Dus volgens jou lullen werkelijk ALLE mensen zoals ook ik uit hun nek met het laten zien van een goed beschadigde helm?
Ik kan er niets aan doen en het zegt mogelijk niets over je maar je komt over als een zeer onintelligent persoon
( Stropopredenering - Wikipedia ) . Je ageert tegen iets wat ik niet heb geschreven. Dit maak je er zelf van. Daarmee kom je over als een .. zeer onintelligent persoon
 
Wat gebeurt er dan precies met die helm?
Met de buitenschaal niet zo gek veel maar de binnenschaal verouderd wel degelijk. En dat gaat harder als je 'm regelmatig gebruikt.
In de test van Promotor scoorde een 5 jaar oude XR1100 overigens nog als een nieuwe. Die helm was dan ook weinig gedragen.
 
@huls Je blijft beweren dat een helm niets waard is... Ook zeg je dat het fabrikanten zijn welke roepen dat...
Link
Nu kun je natuurlijk gaan stijger en omdat dit over bouwhelmen gaat maar de buitenschaal is vaak van het zelfde materiaal.
Die helmen moeten dus vervangen worden terwijl het daar enkel om de buitenschaal gaat. Die helmen hebben geen last van de piepschuim laag, verouderde bekleding of pasvorm problemen.

Daarna stel je dat een helm nutteloos is terwijl er in dit topic alleen al meerdere mensen zijn welke laten zien dat de helm goed beschadigd is en hun hoofd nog intact. Hoe denk je dat dit komt? Want mijn helm was dus niet nutteloos zoals jij beweert.
Ik noem je een onintelligent persoon omdat je zo stellig beweert dat het waardeloos is.
Die stelt moet aantonen zeg je. Ik stel, niet alleen ik, dat een helm van toegevoegde waarde kan zijn in veel gevallen. Ik draag een vorm van bewijs aan. Naast mij in dit topic o.a. nog een arts met meer kennis van trauma dan jij en ik samen welke ook zegt dat een helm best wel handig kan zijn.

Jij stelt nu dat wij allen fout zijn maar met bewijs kom je voorlopig echt niet. Mij onintelligent noemen omdat ik je dat noem is enigszins kinderachtig maar geheel in lijn met de manier waarop je standvastig aan je menig vasthoud.
 
Pff, zullen we gewoon terug naar de kern en proberen elkaar wijzer te maken? In plaats van te reageren op mensen die reageren omdat wat een aantal van ons onderbouwend vinden anderen dit niet (her/er)kennen?
Vind ik persoonlijk veel nuttiger ;-)

Ik kwam net een youtube filmpje tegen van Arai en een of andere, niet heel soepel presenteerende, meneer.
Dit is duidelijk deels reclame, maar ze laten een paar tests zien welke ze moeten uitvoeren voor de diverse standaarden. Dit geeft wel een beetje zicht op waarvoor de helmen minimaal bestand zijn. Mijn wiskunde is aardig weg gezakt, maar de penetratie proef vind ik toch wel een pittige, welke zonder helm toch vrijwel zeker dodelijk is...
 
Deze presenteert iets beter. Het filmpje heb ik al jaren geleden eens gezien. Wat me erg is bijgebleven is wat de arak man zegt, de helm is gemaakt om je hoofd te beschermen dus vallen zonder inhoud betekend niet dat hij stuk is.
De helm die hij laat zien is van een front op front botsing met een jeep, totale snelheidverschils was 30+40 mp/h, of grofweg 110 km/h. De man in de helm kon weglopen....
 
Dit is duidelijk deels reclame, maar ze laten een paar tests zien welke ze moeten uitvoeren voor de diverse standaarden. Dit geeft wel een beetje zicht op waarvoor de helmen minimaal bestand zijn. Mijn wiskunde is aardig weg gezakt, maar de penetratie proef vind ik toch wel een pittige, welke zonder helm toch vrijwel zeker dodelijk is...
Testen ze niet met snelheden > 30 km/u?
 
Nutteloos want die grijze weke massa in je schedel kan niet meer g kracht aan.
Vanaf 30km/u naar in 1x 0km/u is al een dermate grote vertraging dat je hersenen al op over het randje zitten van permanente schade door zwellingen/bloedingen intern die je hersencellen kapot drukken met alle uitval gevolgen van dien
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Nutteloos want die grijze weke massa in je schedel kan niet meer g kracht aan.
Vanaf 30km/u naar in 1x 0km/u is al een dermate grote vertraging dat je hersenen al op over het randje zitten van permanente schade door zwellingen/bloedingen intern die je hersencellen kapot drukken met alle uitval gevolgen van dien
Maar hoe vaak gebeurt het dat naar nul in 1 keer gebeurt. Aan een auto zitten zoveel stukken die altijd wel een beetje indeuken. De kreukelzone werkt immers 2 kanten op.
Ik begrijp dat je reageert op de vraag waarom niet testen met 30+ trouwens. Helaas wel pas na het plaatsen
 
Laatst bewerkt:
In piepschuim (EPS) zitten geen weekmakers. Het veroudert niet.
Je bent aan een nieuwe helm toe als hij niet meer strak om je hoofd zit of beschadigd is. Onafhankelijk van de leeftijd. De productie datum of verkoopdatum doen er niet toe.
 
In piepschuim (EPS) zitten geen weekmakers. Het veroudert niet.
Je bent aan een nieuwe helm toe als hij niet meer strak om je hoofd zit of beschadigd is. Onafhankelijk van de leeftijd. De productie datum of verkoopdatum doen er niet toe.
De weekmakers zitten in de buitenschaal.
Het EPS verouderd zeker wel, laat maar eens een stuk buiten liggen...
 
Maar hoe vaak gebeurt het dat naar nul in 1 keer gebeurt.

@Monkey ik gaf mijn antwoord nadat er, zoals ik het interpreteerde, gevraagd was waarom er niet met 30+km/u getest werd.

Vrijwel alle meteen dodelijke motorongevallen zijn het gevolg van teveel hersenschade of een gebroken nek. Deze trauma's ontstaan alleen door een veel te snelle afremming met te grote G krachten tot gevolg.
Aangezien er elk motor seizoen nog steeds veel te veel motorrijders overlijden tijdens een ongeval, zal dit plotselinge en snelle vertragen dus best wel vaak voor komen lijkt mij.
Meestal tegen bomen. lantaarnpalen en palen van verkeersborden of een niet motor vriendelijke vangrail.

Ongevallen tussen een motorrijder en koekblikken geeft meestal heel veel breuken en/of interne bloedingen maar hebben minder vaak meteen de dood tot gevolg.
 
@huls

Daarna stel je dat een helm nutteloos is terwijl er in dit topic alleen al meerdere mensen zijn welke laten zien dat de helm goed beschadigd is en hun hoofd nog intact. Hoe denk je dat dit komt? Want mijn helm was dus niet nutteloos zoals jij beweert.

Anecdotisch bewijs is geen bewijs.

Ik noem je een onintelligent persoon omdat je zo stellig beweert dat het waardeloos is. Jij stelt nu dat wij allen fout zijn maar met bewijs kom je voorlopig echt niet.

Nee hoor bij afwezigheid van bewijs geldt de nul-hypothese: een helm heeft geen significant effect. Zo werkt wetenschap nu eenmaal. Ook voor jou.

Mij onintelligent noemen omdat ik je dat noem is enigszins kinderachtig.

Waarom doe je dat dan?
 
Anecdotisch bewijs is geen bewijs.

Nee hoor bij afwezigheid van bewijs geldt de nul-hypothese: een helm heeft geen significant effect. Zo werkt wetenschap nu eenmaal. Ook voor jou.

Waarom doe je dat dan?
Wij zitten niet in de wetenschap. Dit topic heeft geen wetenschappelijke reden.
Wat het bewijs ook voor soort is, er is nog geen bewijs gekomen waaruit het tegenovergestelde blijkt. Er zijn dus misschien een aantal n=1 opmerkingen welke moeten bevestigen dat een helm zeker goed is voor meer dan je haar. Niet onderzoeks of wetenschappelijk bewijs maar voor een hoop mensen voldoende. Zeker ook voor de instanties welke dit in de wet hebben opgenomen in zoveel landen.

Wat ik deed is je onintelligent noemen om je opmerkingen, jij doet het enkel omdat ik het doe. Ik heb dit al eerder vertelt. Aangezien jij mijn stellig niet ontkrachtigd is jij waar mag ik aannemen? Want die kans heb je wel degelijk gehad namelijk en er zijn gebieden, hoewel niet de wetenschap, waarin het niet ontkennen maar wel reageren het zelfde is als bevestigen.
 
De weekmakers zitten in de buitenschaal.
Het EPS verouderd zeker wel, laat maar eens een stuk buiten liggen...
In glasvezel en polyester zitten ook geen weekmakers.
EPS dat je buiten laat liggen wordt vies en slijt, maar het veroudert niet.
 
In glasvezel en polyester zitten ook geen weekmakers.
EPS dat je buiten laat liggen wordt vies en slijt, maar het veroudert niet.
Dus uv heeft geen effect op die materialen?
Die viezigheid in het EPS zorgt niet ervoor dat het materiaal zwakker wordt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan