Houdbaarheidsdatum?

Rene-B

Die hard MF'er
23 jan 2018
293
243
Emmen
Facebook
Luitjes..
Ik zag vandaag op TV een item over motorhelmen.
Discussiepunt was namelijk de houdbaarheid er van , er werd ook geadviseerd die om de 7 jaar te vervangen en dat er ergens een productiedatum moet te vinden zijn in de helm.
Beetje vaag vind ik het wel : het is namelijk je eigen verantwoording , daarbij zijn er best wel grote prijsverschillen in de helmen die te koop worden aangeboden.
Een helm die zeg eens 100 euro kost zal mijn inziens minder lang mee gaan dan 1 van 5 a 600 euro : ik plaats dat onder kwaliteitsverschillen.

Productiedatum vermelden van een helm vind ik wel een goed punt , aan de hand daarvan kun je zelf de beslissing nemen om na verloop van tijd een nieuwe te kopen..
Daarbij gaat een helm bij mij na ongeveer 5 jaar met pensioen (lees : enkele reis naar de VAM in Wijster) of ik moet in de tussentijd een klapper hebben gemaakt waardoor die vervangen zou moeten worden.

Ben benieuwd wat anderen er van vinden...
 
Ook al eens een productie datum proberen te vinden en zonder succes.
Terwijl in fiets helmen dat wel staat en daar 5 jaar wordt gegeven om de helm te vervangen.

Zowel motor helm als fiets helm halen de 5 jaar niet bij mij
 
Na een aantal jaren wordt ook de voering van een duurdere helm wat sleets. Dat is te merken aan stukjes die loslaten als je de voering wast. Tijd voor een nieuwe.
 
Ligt aan het materiaal.
volgens mij zijn er,globaal, 3 soorten :
- Composiet
- Glasfiber
- Carbon

Ook heeft licht veel invloed op de houdbaarheid
Bovenstaande heb ik ook altijd gedacht. Carbo en glasfiber verouderd naar mijn idee bijna niet, als de helm goed bewaard wordt (uit het licht, uit de UV).
Het artikel heeft het echter over het verouderen van de binnenschaal het "piepschuim" deel, daar heb ik niet echt een idee bij of dit verouderd, en daardoor de impact niet goed meer zou opvangen. Wie hier echt iets van weet mag zich hier melden.
 
Ligt aan het materiaal.
volgens mij zijn er,globaal, 3 soorten :
- Composiet
- Glasfiber
- Carbon
Dat
Ook heeft licht veel invloed op de houdbaarheid
carbon en kevlar zijn materialen in een composiet helm(icm een hars als bindmiddel)wat jij als 3e materiaal bedoeld is waarschijnlijk de goedkoopste klasse helmen, gemaakt van een thermoplast, meestal polycarbonaat.
 
Wat vooral verouderd is het piepschuim: dit droogt uit en wordt poreus na verloop van tijd. Dit is de laag tussen je hoofd en de schil van de helm, dus de laag die de impact van de klap moet opvangen.

Heb een tijd geleden een filmpje gezien van wat wanneer te vervangen met ook de waaronder uitgelegd. Zal zo ff zoeken en posten.
 
Om te beginnen: Ik heb een helm om 'm NOOIT te gebruiken. (waar die voor bedoeld is)
We worden ook hier weer eens veel te angstig gemaakt. Dus soms ben je gewoon te bang!
Denk maar eens aan alle spookverhalen over auto/ motorbanden. Zelfs de slechtste band van nu is vele malen beter dan een goede band van 25jr geleden.
Toen ik jonger was, had bijna nog niemand van winterband gehoord. Tegenwoordig ben je onverantwoord bezig als je in de winter niet hebt gewisseld:?

De houdbaarheid wordt wel heel erg opgehangen aan alleen de kalender-leeftijd.
Ik hoor niets over uren op je hoofd, maw km's die je er mee gereden hebt.
Ook het veelvuldig dragen in Zuid-Europa in de 'volle' zon met veel UV zal de buitenschaal zeker geen goed doen.
Altijd begrepen dat helm opbergen op donkere en koele plek de levensduur ten goede zal komen.
Mijn helmen liggen op zo'n plek: Maw ik maak me (over een paar jaar) niet te veel zorgen!:t
 
bij krijgen de helmen geen tijd om oud te worden
na hooguit 4 jaar koop ik altijd een nieuwe
gewoon omdat 't kan :Y
 
Om te beginnen: Ik heb een helm om 'm NOOIT te gebruiken. (waar die voor bedoeld is)
We worden ook hier weer eens veel te angstig gemaakt. Dus soms ben je gewoon te bang!
Denk maar eens aan alle spookverhalen over auto/ motorbanden. Zelfs de slechtste band van nu is vele malen beter dan een goede band van 25jr geleden.
Toen ik jonger was, had bijna nog niemand van winterband gehoord. Tegenwoordig ben je onverantwoord bezig als je in de winter niet hebt gewisseld:?

De houdbaarheid wordt wel heel erg opgehangen aan alleen de kalender-leeftijd.
Ik hoor niets over uren op je hoofd, maw km's die je er mee gereden hebt.
Ook het veelvuldig dragen in Zuid-Europa in de 'volle' zon met veel UV zal de buitenschaal zeker geen goed doen.
Altijd begrepen dat helm opbergen op donkere en koele plek de levensduur ten goede zal komen.
Mijn helmen liggen op zo'n plek: Maw ik maak me (over een paar jaar) niet te veel zorgen!:t

Filmpje wordt wel degelijk 70000km gezegd.
Net als het ouder worden op een droge koele plek zonder zon.
En je hebt een punt als je zegt dat we een helm op hebben om nooit te gebruiken waar die voor bedoeld is maar het zou je maar gebeuren.


En in 25 jaar tijd zijn we stuk slimmer geworden allemaal , net als die winterbanden.
Rij maar eens in de sneeuw met zomerbanden en met winterbanden.

En ach een keer een nieuwe helm kopen is toch ook leuk :D
 
Van de andere kant wordt ons ook een hoop angst aangepraat......

Wanneer beginnen ze over koplampen die slechts 95% lichtopbrengst geven tov nieuwe, of wanneer de klitterband van je motorschoenen begint te slijten.

Kortom, komt soms bij mij over op een commerciële praatje om nog meer te verkopen.

Uiteindelijk de grootste risico is dat je als motorrijder niet gezien wordt of bijv. je gas te lomp opendraait.....stap dan niet op de motor en ga op bed liggen.
 
70000 km voor een helm? Da's dik 20 jaar voor de gemiddelde NL motorrijder. Paar honderd euro voor een setje banden is noodzakelijk onderhoud (want veiligheid) en datzelfde bedrag voor een helm is een discussiepunt? Vind ik persoonlijk vreemd, maar iedereen mag voor zichzelf beslissen hoeveel geld je uitgeeft aan je even veiligheid.
 
Ik heb al aardig wat helmen "versleten". Ik koop een nieuwe helm wanneer de oude los begint te zitten om mijn hoofd. Een helm hoort goed om je hoofd te klemmen. Doorgaans is de helm in de tussentijd al een paar keer op de grond/stenen gevallen. En is het vizier ook niet meer optimaal. Dit stadium heb ik al bereikt voordat ik 70.000 km heb gereden. Ik denk eerder 50.000 km.

UV-straling heeft vooral invloed op plastics ala polycarbonaat. Glasvezel en carbon hebben hier minder last van en gaan daarom langer mee. Alleen hoe zit het met de binnenvoering van deze duurdere helmen? Gaat dat ook langer mee?
 
70000 km voor een helm? Da's dik 20 jaar voor de gemiddelde NL motorrijder. Paar honderd euro voor een setje banden is noodzakelijk onderhoud (want veiligheid) en datzelfde bedrag voor een helm is een discussiepunt? Vind ik persoonlijk vreemd, maar iedereen mag voor zichzelf beslissen hoeveel geld je uitgeeft aan je even veiligheid.

Als ik het filmpje goed herinner wordt er ook een max aantal jaar aangegeven?
70.000 km of bij 5/7 jaar: afhankelijk van wat er het eerst komt.
 
Het artikel heeft het echter over het verouderen van de binnenschaal het "piepschuim" deel, daar heb ik niet echt een idee bij of dit verouderd, en daardoor de impact niet goed meer zou opvangen. Wie hier echt iets van weet mag zich hier melden.

Piepschuim bestaat voor een groot deel uit lucht, en ik heb wel eens begrepen dat die lucht er na verloop van tijd langzaam uittrekt waardoor de dempingswaarde afneemt. Geen idee of het klopt, ik ben geen natuurkundige.

Ik vernieuw mijn helm als hij te ruim gaat zitten en ik het gevoel heb dat hij niet lekker meer aansluit. Ik let niet echt op de leeftijd, maar als ik terugreken is dat meestal na zo'n 5 tot 6 jaar. Die 70.000 zit ik ruim overheen, dat rij ik in 2 jaar en dan ga ik een helm van 600 euro echt nog niet vervangen hoor, dat slaat nergens op. Ik denk dat ik mijn huidige Shoei al ruim 1,5 ton en 6 jaar op heb, en die zit nog prima. Hij wordt ook nooit in donkere en koele ruimtes bewaard, gewoon in de huiskamer want de volgende dag doe ik hem toch weer op. Als ik de kenners moet geloven ben ik dus levensgevaarlijk bezig.
 
Je moet niet alles letterlijk nemen wat een dorpsgek op YouTube vertelt.

Dat sowieso, bedoelde meer te zeggen dat er niet één waarheid is.
Vervangen bij 50.000 km terwijl je maar 1000 per jaar rijdt is niet slim, andersom 5 jaar wachten terwijl je p/j 40.000 rijdt lijkt we ook niet slim. Dat is wat ik er uithaalde en daarnaast gaat het uiteindelijk om hoe hij zit/past/slijt/vervormd en dat voel je zelf wel.
 
Wat vooral verouderd is het piepschuim: dit droogt uit en wordt poreus na verloop van tijd. Dit is de laag tussen je hoofd en de schil van de helm, dus de laag die de impact van de klap moet opvangen.

Heb een tijd geleden een filmpje gezien van wat wanneer te vervangen met ook de waaronder uitgelegd. Zal zo ff zoeken en posten.

In polystyreen zit een weekmaker die na verloop van tijd verdwijnt en dat is zeker geen onzin of bangmakerij. Het klopt dus dat het uithard en de klap een stuk slechter zal dempen.
Ik durf alleen niet te beweren of dat na zes jaar een minder veilige helm zal opleveren.
 
Ik heb geen kennis van schade als gevolg van een versleten helm. Heeft iemand daar wel een voorbeeld van?
Ik bedoel dus: als zijn helm niet versleten was geweest dan was de schade een stuk minder geweest.
 
Ik heb geen kennis van schade als gevolg van een versleten helm. Heeft iemand daar wel een voorbeeld van?
Ik bedoel dus: als zijn helm niet versleten was geweest dan was de schade een stuk minder geweest.

Waarschijnlijk kunnen ze dat niet na vertellen..
 
70dkm? Daar zit ik al ruim overheen (zeg anderhalf keer). Helm heb ik zo'n 5 jaar dus dus wilde ik dit jaar wel gaan vervangen.
Ik vind een productiedatum op de helm zo gek nog niet. Ding kan best al 2 jaar op de plank hebben gelegen voordat ik 'm kocht (ik kocht 'm als overjarig model dus die kans is zelfs vrij groot).

Waar ik alleen een beetje bang voor ben: straks ga je op je muil met een 8 jaar oude helm op je kop. Gelukkig heb je het overleefd maar je hebt wel even in 't ziekenhuis gelegen met een fikse hersenschudding oid. En dan komt de verzekeraar: ja meneer, uw helm was overdatum... u mag zelf betalen? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan