Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Als je rustig rijd en 1:30 benzine verbruik haalt, zal het nog wel meevallen.
Ik rijd als de motor warm is, flink door, dan merk je wel verschil in de soorten motorolie.
Gemiddeld verbruiken mijn gereden SH300 270ml olie per 1000km.
Tegen de tijd dat de motor gereviseerd moet worden loopt dit op naar 0,7l/1000km.
En rijd gemiddeld 1:20 benzine verbruik.
Verder rijden mijn SH300’s zuiniger met motul 10W30 volsyntheet.
Ik heb een SH300 met 92000km op de teller en één met 57000km op de teller.
Beiden hebben rond de 50k een motor revisie gehad (zuigerveren, klepseals, klep veren, cylinder gehoond, klepzittingen opnieuw geslepen) Ik heb ze met 10K erop gekocht.
Gelukkig is de SH300 een motor waar je vrij gemakkelijk aan kunt sleutelen.
Ik rijd heel rustig maximale snelheid is 100 maar meestal 80. Hard optrekken gebeurd zelden. Ik rijd 1 op 26 sinds ik trans olie in de trans heb. (Voorheen motorolie) toen reed ik 1 op 30. Maar ik gok ook dat de remmen niet 100% gangbaar zijn.
 
Als je rustig rijd en 1:30 benzine verbruik haalt, zal het nog wel meevallen.
Ik rijd als de motor warm is, flink door, dan merk je wel verschil in de soorten motorolie.
Gemiddeld verbruiken mijn gereden SH300 270ml olie per 1000km.
Tegen de tijd dat de motor gereviseerd moet worden loopt dit op naar 0,7l/1000km.
En rijd gemiddeld 1:20 benzine verbruik.
Verder rijden mijn SH300’s zuiniger met motul 10W30 volsyntheet.
Ik heb een SH300 met 92000km op de teller en één met 57000km op de teller.
Beiden hebben rond de 50k een motor revisie gehad (zuigerveren, klepseals, klep veren, cylinder gehoond, klepzittingen opnieuw geslepen) Ik heb ze met 10K erop gekocht.
Gelukkig is de SH300 een motor waar je vrij gemakkelijk aan kunt sleutelen.
Dan is het zuinig rijden ook niet echt meer intressant, dan doe je het meer voor het gemak.

Wat is ook nog merk bij de motorscooters is dat de uitlaatdemper aan de binnenkant aan stukken breekt.
Had het met mijn 150 en nu met de 300 zitten er weer losse delen in de demper.
Heel vreemd maar zal wel goedkoope maak zijn ofzo.
 
Ik heb de uitlaat van mijn honda dylan 150 ook al open gesleten en weer vast gelast.
De dylan, vespa en xmax 250 starten gewoon met beide hendels, die werken op het remlicht.

Onze 2014 sh300 met 28k op de teller krijgt binnenkort ook nieuwe lagers in de eind overbrenging, als je hem duwd dan maakt hij flink geluid.
Op youtube word uitgelegd hoe het gaat dus dat word geen probleem.
Daarna vul ik hem af meer 10w30,zoals honda aangeeft.
 
Ik heb de uitlaat van mijn honda dylan 150 ook al open gesleten en weer vast gelast.
De dylan, vespa en xmax 250 starten gewoon met beide hendels, die werken op het remlicht.

Onze 2014 sh300 met 28k op de teller krijgt binnenkort ook nieuwe lagers in de eind overbrenging, als je hem duwd dan maakt hij flink geluid.
Op youtube word uitgelegd hoe het gaat dus dat word geen probleem.
Daarna vul ik hem af meer 10w30,zoals honda aangeeft.
geluid met duwen is normaal. Je hoort de tandwielen altijd iets.
 
Iets is normaal maar dit klink erg hard en niet goed.
En het is geen wereld klus en ik heb de tijd.
Kan ik gelijk de rollen en snaar nakijken en kijken wat er soms klappert bij wegrijden.
Een Amerikaans forum had het over de snaar die klappert tegen de vario afdekkap.
 
Ik rijd heel rustig maximale snelheid is 100 maar meestal 80. Hard optrekken gebeurt zelden. Ik rijd 1 op 26 sinds ik trans olie in de trans heb. (Voorheen motorolie) toen reed ik 1 op 30. Maar ik gok ook dat de remmen niet 100% gangbaar zijn.
1 op 26? Dat is toch echt te veel met jouw rijstijl. Dat zou minstens 1 op 30-35 moeten zijn.
Ik heb nog nooit 1 op 26 gehad op een tankbeurt met de Beverly en die heeft SAE 80-W90 transmissieolie in de eindaandrijving.

Energieverlies op je remmen kan je eenvoudig nagaan.
Rij een mooi stuk weg over een paar km waarbij je de remmen niet moet gebruiken.
Stop dan en voel aan je remschijven. Die moeten koud tot lauw aanvoelen.
Zijn die knoerheet dan blijven je remblokkken hangen.
 
Ik heb de uitlaat van mijn honda dylan 150 ook al open gesleten en weer vast gelast.
De dylan, vespa en xmax 250 starten gewoon met beide hendels, die werken op het remlicht.

Onze 2014 sh300 met 28k op de teller krijgt binnenkort ook nieuwe lagers in de eind overbrenging, als je hem duwd dan maakt hij flink geluid.
Op youtube word uitgelegd hoe het gaat dus dat word geen probleem.
Daarna vul ik hem af meer 10w30,zoals honda aangeeft.
Ik zou met jouw ervaring en de mijne, toch echt GL5-80w90 transmissieolie (de naam zegt het al…) in je eindoverbrenging doen.
 
Tot nu toe zijn al mijn aftermarket uitlaten kapot gerammeld op de SH300 (Leo Vince, Akrapovic).
Met de originele uitlaten geen problemen.
 
1 op 26? Dat is toch echt te veel met jouw rijstijl. Dat zou minstens 1 op 30-35 moeten zijn.
Ik heb nog nooit 1 op 26 gehad op een tankbeurt met de Beverly en die heeft SAE 80-W90 transmissieolie in de eindaandrijving.

Energieverlies op je remmen kan je eenvoudig nagaan.
Rij een mooi stuk weg over een paar km waarbij je de remmen niet moet gebruiken.
Stop dan en voel aan je remschijven. Die moeten koud tot lauw aanvoelen.
Zijn die knoerheet dan blijven je remblokkken hangen.
Ja 1 op 26 soms 1 op 27. Toen ik hem net had reed ik wel 1 op 29.5 ongeveer met dat andere olie in de trans. Sinds ik trans olie in heb is die minder zuinig gaan lopen. Ik heb ook eem hoog windscherm op dat doet ook wel iets met verbruik
 
Tot nu toe zijn al mijn aftermarket uitlaten kapot gerammeld op de SH300 (Leo Vince, Akrapovic).
Met de originele uitlaten geen problemen.
De Tecnigas ook? Die lijkt er kwalitatief wel okee uit te zien.

Bedankt voor het delen van de ervaringen met de hoge kmstanden trouwens, kan er dus vanuit gaan dat je de 50.000km haalt zonder revisie. Ik kan met mijn 19.000km nog even vooruit ;)

Kunnen de veel rijders ook nog een aanbeveling doen voor banden?
Mijn achterband is inmiddels bijna door zijn profiel heen en is vierkant gesleten. Opzoek naar een nieuwe dus. Heb nu de Michelin Citygrip 2, maar ben er niet echt tevreden over.

Wat ik belangrijk vind zijn koude en natte grip. Daarbij is een beetje levensduur ook fijn. Ik rij bijna enkel alleen snelweg, zon 70 km per dag. En rij met elk weer, dus ook als er een beetje sneeuw ligt.
Ik wil absoluut geen band met een soepel/slap karkas zoals de Michelin Citygrip 2, kan daar gewoon niet aan wennen.

Ik begreep dat ze vroeger geleverd werden op de Bridgestone Hoop en tegenwoordig op de Metzeler Feelfree. Maar begreep dat die laatste lamgzaam op het punt staat om vervangen te worden door de Metzeler Roadtec Scooter.
 
Laatst bewerkt:
De Tecnigas ook? Die lijkt er kwalitatief wel okee uit te zien.

Bedankt voor het delen van de ervaringen met de hoge kmstanden trouwens, kan er dus vanuit gaan dat je de 50.000km haalt zonder revisie. Ik kan met mijn 19.000km nog even vooruit ;)

Kunnen de veel rijders ook nog een aanbeveling doen voor banden?
Mijn achterband is inmiddels bijna door zijn profiel heen en is vierkant gesleten. Opzoek naar een nieuwe dus. Heb nu de Michelin Citygrip 2, maar ben er niet echt tevreden over.

Wat ik belangrijk vind zijn koude en natte grip. Daarbij is een beetje levensduur ook fijn. Ik rij bijna enkel alleen snelweg, zon 70 km per dag. En rij met elk weer, dus ook als er een beetje sneeuw ligt.
Ik wil absoluut geen band met een soepel/slap karkas zoals de Michelin Citygrip 2, kan daar gewoon niet aan wennen.

Ik begreep dat ze vroeger geleverd werden op de Bridgestone Hoop en tegenwoordig op de Metzeler Feelfree. Maar begreep dat die laatste lamgzaam op het punt staat om vervangen te worden door de Metzeler Roadtec Scooter.
De tecnigas uitlaat ken ik niet, maar een Akrapovic ziet er ook perfect uit, en rammelt ook kapot.

Zelf heb ik zeer goede ervaring met de Metzeler feelfree wintec (Achter radiaal uitvoering, voor diagonaal).
Zeer goed resultaat in de winter en zomer, ze gaan ongeveer 14k mee (met mijn stevige rijstijl).
De Bridgestone hoop banden vind ik troep. Snel verkant, en snel stapje opzij in bochten.
Beter is de Michelin citygrip, goede band voor in de zomer. Voelt in de winter glad aan.

Ik zou in jouw geval voor de Metzeler feelfree wintec gaan.
Kopen in de zomer, dan zijn ze meestal goedkoper.
 
Iets is normaal maar dit klink erg hard en niet goed.
En het is geen wereld klus en ik heb de tijd.
Kan ik gelijk de rollen en snaar nakijken en kijken wat er soms klappert bij wegrijden.
Een Amerikaans forum had het over de snaar die klappert tegen de vario afdekkap.
Ben benieuwd, dat vervangen van de lagers waar de transmissie in zit, was voor mij het begin van het einde. Staat redelijk uitgebreid omschreven in dit topic.
 
Ik heb de uitlaat van mijn honda dylan 150 ook al open gesleten en weer vast gelast.
De dylan, vespa en xmax 250 starten gewoon met beide hendels, die werken op het remlicht.

Onze 2014 sh300 met 28k op de teller krijgt binnenkort ook nieuwe lagers in de eind overbrenging, als je hem duwd dan maakt hij flink geluid.
Op youtube word uitgelegd hoe het gaat dus dat word geen probleem.
Daarna vul ik hem af meer 10w30,zoals honda aangeeft. gewoon 75w85 GL5 heeft zich bewezen, doe d

De tecnigas uitlaat ken ik niet, maar een Akrapovic ziet er ook perfect uit, en rammelt ook kapot.

Zelf heb ik zeer goede ervaring met de Metzeler feelfree wintec (Achter radiaal uitvoering, voor diagonaal).
Zeer goed resultaat in de winter en zomer, ze gaan ongeveer 14k mee (met mijn stevige rijstijl).
De Bridgestone hoop banden vind ik troep. Snel verkant, en snel stapje opzij in bochten.
Beter is de Michelin citygrip, goede band voor in de zomer. Voelt in de winter glad aan.

Ik zou in jouw geval voor de Metzeler feelfree wintec gaan.
Kopen in de zomer, dan zijn ze meestal goedkoper.
Bridgestone Hoop troep ? Kan ik echt niet beamen,, al ben ik het vaak met je eens maar nu niet.

Ik ben meer als zeer tevreden in alle weer typen over deze band , en stapje opzij herken ik hier niet in .ik rijd 365 dagen in jaar weer en wind , daarin tegen vind ik de citygrip dus echt stuk minder grip hebben . Metzeler ook niet zo super tevreden over , die zitten op mijn 2e sh300 van 2017.

Maar het beste is gewoon lekker zelf ervaren en ieder vind natuurlijk overal wat van 👍
 
Bridgestone Hoop troep ? Kan ik echt niet beamen,, al ben ik het vaak met je eens maar nu niet.

Ik ben meer als zeer tevreden in alle weer typen over deze band , en stapje opzij herken ik hier niet in .ik rijd 365 dagen in jaar weer en wind , daarin tegen vind ik de citygrip dus echt stuk minder grip hebben . Metzeler ook niet zo super tevreden over , die zitten op mijn 2e sh300 van 2017.

Maar het beste is gewoon lekker zelf ervaren en ieder vind natuurlijk overal wat van 👍
Je hebt tegenwoordig de city grip 2 die zelfs all seizoen, bevalt mij prima ook bij koud en nat weer
 
Je hebt tegenwoordig de city grip 2 die zelfs all seizoen, bevalt mij prima ook bij koud en nat weer
Heb de citygrip 2 gereden op een kymco people 300 gt wel een andere scooter , maar ik was er niet kapot van ten opzichte van de Hoop band ,die voelt voor mij persoonlijk nog het vertrouwd.

Maar het is en blijft vooral een persoonlijk gevoel uiteindelijk.
 
veel mensen beweren dat city grip nr1 is voor een motorscooter. Ik vond ze zeker wel goed maar zeer snel versleten en uitgedroogd. Ik heb nu metzlers onder feel free dacht ik. Daar ben ik wel tevreden over zitten er nu dik 20k onder nog niet versleten kunnen nog 5-10k mee.
 
Het is natuurlijk ook een beetje eigen mening. Die Michelins hebben een slap/soepel karkas. Die hebben de neiging de bocht meer in te duiken en tijdens de bocht iets meer "in te veren" waardoor je de bocht net meer invalt dan je eigenlijk instuurt. Sommigen vinden dat fijn, ik totaal niet.
Daarom geen Michelin meer, daarbij is de band 2 jaar oud en heeft deze nu al beginnende droogte scheuren. Vind dat wel wat te snel.

En wat ze ook hebben is dat ze als nieuw wel grip hebben, maar op de helft van de levensduur lijkt het bijna allemaal weg te zijn. Heb liever dat dat enigszins constant is tijdens het gebruik van de band (voor zover mogelijk natuurlijk).
 
Ja 1 op 26 soms 1 op 27. Toen ik hem net had reed ik wel 1 op 29.5 ongeveer met dat andere olie in de trans. Sinds ik trans olie in heb is die minder zuinig gaan lopen. Ik heb ook een hoog windscherm op dat doet ook wel iets met verbruik
Heb je die remschijftest al gedaan? Voelen aan die remschijven.
 
Ik heb er dunlop scootsmart onder zitten. Op zich ook redelijke banden.
Ik had City Grips 1 erop liggen, voor en achter.
Na 25000km was de achterband echt wel versleten.
Een nieuwe band laten leggen achteraan, maar toen was de levertijd voor City Grips nogal lang dus dan maar voor een Dunlop Scootsmart gekozen.
Die ligt er nu ruim 5000km op en bevalt me goed. Ook nog in zeer goede conditie.
Recent bij het 30000km onderhoud heb ik de voorband ook laten vervangen. Die was nog helemaal niet versleten maar die was wel al 11 jaar oud en het rubber begon duidelijk sporen van veroudering te vertonen. Nu ligt er vooraan een City Grip 2 op.
Veel heb ik er nog niet mee gereden, met dat weer dat we de laatste maanden hebben gehad.
 
Ik had City Grips 1 erop liggen, voor en achter.
Na 25000km was de achterband echt wel versleten.
Een nieuwe band laten leggen achteraan, maar toen was de levertijd voor City Grips nogal lang dus dan maar voor een Dunlop Scootsmart gekozen.
Die ligt er nu ruim 5000km op en bevalt me goed. Ook nog in zeer goede conditie.
Recent bij het 30000km onderhoud heb ik de voorband ook laten vervangen. Die was nog helemaal niet versleten maar die was wel al 11 jaar oud en het rubber begon duidelijk sporen van veroudering te vertonen. Nu ligt er vooraan een City Grip 2 op.
Veel heb ik er nog niet mee gereden, met dat weer dat we de laatste maanden hebben gehad.
jij rijdt heel netjes dan. 25k met een achterband op een motorscooter is vrij bijzonder. Maatje had een xmax 400 met city grip op bij 9k zo goed als versleten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan