Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Volgens jou gaf die de geest na 2500km zo ook met 10w40 gebeurt helemaal niets.
Ga je nu echt een brandend oliedruk lampje vergelijken (icm niets meer aan de peilstok zit volgens jou) met een kleinere verandering in viscositeit? 8)7

Intelligentie en argumentatie zijn de toverwoorden.

Toch wel gek dat er maar 1 kant gebruikt wordt voor het starten? Dus bij slechts enkel een defecte remlicht schakelaar ben je dus de sigaar?

De meeste andere scooters hebben er 2? Als er eentje faalt kom tenminste nog weg.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet de remlichtschakelaar, er zit een 2e schakelaar in de linkerremhendel. Vandaar dat je de hendel ook flink in moet knijpen. Als je goed luistert hoor je ook 2x een schakelaar klikken, alleen na de 2e klik kun je de motor starten.
 
Doe de beurtjes gewoon bij de dealer, gaat 10W30 in wat erin moet, die ene keer per jaar prima, bijvullen met een litertje wat ik online voor €10 besteld heb, wel zelfde olie uiteraard.

Onze 3e auto gooi ik wel goedkope action Valvoline olie in om bij te vullen maar dat is een wat ruimer blok, daar boeit het niet of het W30 of W40 is, al zal ie in de winter een dunnere olie nogsteeds fijner vinden. Het 300 of 350 (eigenlijk 280 en 330cc) blokje heeft dunne oliekanaaltjes, ik neem het risico niet voor die paar tientjes per jaar.
 
Doe de beurtjes gewoon bij de dealer, gaat 10W30 in wat erin moet, die ene keer per jaar prima, bijvullen met een litertje wat ik online voor €10 besteld heb, wel zelfde olie uiteraard.

Onze 3e auto gooi ik wel goedkope action Valvoline olie in om bij te vullen maar dat is een wat ruimer blok, daar boeit het niet of het W30 of W40 is, al zal ie in de winter een dunnere olie nogsteeds fijner vinden. Het 300 of 350 (eigenlijk 280 en 330cc) blokje heeft dunne oliekanaaltjes, ik neem het risico niet voor die paar tientjes per jaar.
Ik wel want gebeurt niks mee.
 
Goedhart pleurt er ook 10w40 in.....van het fust, dat wel :)
Na de 1000km beurt zelf maar olie ververst, Amsoil 10w30.
 
Ga je nu echt een brandend oliedruk lampje vergelijken (icm niets meer aan de peilstok zit volgens jou) met een kleinere verandering in viscositeit? 8)7

Intelligentie en argumentatie zijn de toverwoorden.

Toch wel gek dat er maar 1 kant gebruikt wordt voor het starten? Dus bij slechts enkel een defecte remlicht schakelaar ben je dus de sigaar?

De meeste andere scooters hebben er 2? Als er eentje faalt kom tenminste nog weg.
Bijna alle scooters moet je linker hendel goed inknijpen om te starten(dubbel uitgevoerd of niet), rechts is uiteraard gewoon een remschakelaar.
 
Goedhart pleurt er ook 10w40 in.....van het fust, dat wel :)
Na de 1000km beurt zelf maar olie ververst, Amsoil 10w30.
Lol.. mijn eerste 1000 beurt was gratis.. ging 10w40 in.. ik stond er bij… nee dat is te dun voor ons klimaat zei ie.. ehh.. want? Ja te warm hier.. tja.. autos rijden met 0W20.. sommige zelfs met 0W16. Ja maar dat is anders.. hoezo? Is toch ook gewoon een viertakt..?

Anyway. Bij thuiskomst de 10W40 af late lopen en 10W30 erin., meteen vol syntheet en jaso MB.
 
Lol.. mijn eerste 1000 beurt was gratis.. ging 10w40 in.. ik stond er bij… nee dat is te dun voor ons klimaat zei ie.. ehh.. want? Ja te warm hier.. tja.. autos rijden met 0W20.. sommige zelfs met 0W16. Ja maar dat is anders.. hoezo? Is toch ook gewoon een viertakt..?

Anyway. Bij thuiskomst de 10W40 af late lopen en 10W30 erin., meteen vol syntheet en jaso MB.
Een motor wordt gemaakt met toleranties en die verschillen bij verschillende motors , die hele dunne olie wordt ook gebruikt om het brandstof gebruik te verminderen
Wat niet wil zeggen dat dunner beter is , zou toch een beetje wat Honda zegt volgen
 
Lol.. mijn eerste 1000 beurt was gratis.. ging 10w40 in.. ik stond er bij… nee dat is te dun voor ons klimaat zei ie.. ehh.. want? Ja te warm hier.. tja.. autos rijden met 0W20.. sommige zelfs met 0W16. Ja maar dat is anders.. hoezo? Is toch ook gewoon een viertakt..?

Anyway. Bij thuiskomst de 10W40 af late lopen en 10W30 erin., meteen vol syntheet en jaso MB.
Zonde van je geld. Volgende keer opvangen haal ik het op🤣🤣
 
Laatst bewerkt:
Ja, kijk maar naar VW.
Kent iemand nog dat merk?
Volgens mij heeft VW of in het algemeen de VAG-groep niet echt een probleem.

Maar een merk dat wel van de kaart geveegd werd door gebrekkige kwaliteit is Opel.
Was vroeger top, tot die Lopez langskwam.

Ondertussen opgepikt in de Fiat groep, en de modellen lijken me best OK.
 
Zelf ervaring met 10W40 volsynteeth auto olie in de SH300. Dit was geen goed idee, na 1000km vermogensverlies en gitzwarte olie, die waterig was geworden.
Sinds die tijd er alleen 10W30 MB motorolie in gedaan, en geen problemen meer gehad.
Je kan dus niet zomaar er van alles ingooien als de viscositeit maar klopt…
Beste olie tot nu toe de volsynteeth van Motul (MB 10W30).
 
Zelf ervaring met 10W40 volsynteeth auto olie in de SH300. Dit was geen goed idee, na 1000km vermogensverlies en gitzwarte olie, die waterig was geworden.
Sinds die tijd er alleen 10W30 MB motorolie in gedaan, en geen problemen meer gehad.
Je kan dus niet zomaar er van alles ingooien als de viscositeit maar klopt…
Beste olie tot nu toe de volsynteeth van Motul (MB 10W30).
Helemaal mee eens 💪
 
Zelf ervaring met 10W40 volsynteeth auto olie in de SH300. Dit was geen goed idee, na 1000km vermogensverlies en gitzwarte olie, die waterig was geworden.
Sinds die tijd er alleen 10W30 MB motorolie in gedaan, en geen problemen meer gehad.
Je kan dus niet zomaar er van alles ingooien als de viscositeit maar klopt…
Beste olie tot nu toe de volsynteeth van Motul (MB 10W30).
En die olie kost nog geen tientje per liter. De goedkoopste action olie (met verkeerde viscositeit namelijk 15w-40) is 3,50 per liter dus waar gaat het in vredesnaam over qua besparing _O-
 
Oh, dat geloof ik wel. Die olie heeft ook een bepaalde standaard en zal zeker voldoen. Maar qua besparing is het niks, dus ik gooi er in wat er volgens de Honda specs in hoort.
Is ook niet om te besparen. Maar gewoon makkelijker had het meteen in huis ipv bestellen en wachten. Verdee is het gewoon prima gebeurt niets met je scoot.
 
Iedere ziel snapt dat na een paar duizend km er nog geen schade kan ontstaan na het gebruik van 10W-40 ipv 10W-30. Zelf al had je er voor die kms 15W-60 olie in gedaan had die nog steeds gelopen. De vraag is alleen wat doet het op de lange termijn?

Zijn er trouwens leden die echt al veel km gereden hebben hier (boven de 50.000km)? Ben daarbij wel benieuwd welke olie die gebruikt hebben? En evt welke andere reparaties deze scooters gehad hebben.
 
Iedere ziel snapt dat na een paar duizend km er nog geen schade kan ontstaan na het gebruik van 10W-40 ipv 10W-30. Zelf al had je er voor die kms 15W-60 olie in gedaan had die nog steeds gelopen. De vraag is alleen wat doet het op de lange termijn?

Zijn er trouwens leden die echt al veel km gereden hebben hier (boven de 50.000km)? Ben daarbij wel benieuwd welke olie die gebruikt hebben? En evt welke andere reparaties deze scooters gehad hebben.
Mijne is ver boven 50k alle olie erin gehad van castrol Motul kroon action echt van alles. Geen reparaties. Banden remblokken remlichtschakelaar enige.
 
Laatst bewerkt:
Iedere ziel snapt dat na een paar duizend km er nog geen schade kan ontstaan na het gebruik van 10W-40 ipv 10W-30. Zelf al had je er voor die kms 15W-60 olie in gedaan had die nog steeds gelopen. De vraag is alleen wat doet het op de lange termijn?

Zijn er trouwens leden die echt al veel km gereden hebben hier (boven de 50.000km)? Ben daarbij wel benieuwd welke olie die gebruikt hebben? En evt welke andere reparaties deze scooters gehad hebben.

Nu 42k ip de tellee 2007 model,transmissie lagers vervangen bij 19k toen gelijk 75w85 GL5 volsyntheet erin geen enkel probleem meer gehad , daarin tegen altijd 10w30 mb van Honda en motul gebruikt en olieverbruik nihil na iedere interval van 6k dus blijf deze dan ook lekker gebruiken en altijd orginele luchtfilter,oliefilter en bougie van Honda 😎🥳
 
Iedere ziel snapt dat na een paar duizend km er nog geen schade kan ontstaan na het gebruik van 10W-40 ipv 10W-30. Zelf al had je er voor die kms 15W-60 olie in gedaan had die nog steeds gelopen. De vraag is alleen wat doet het op de lange termijn?

Zijn er trouwens leden die echt al veel km gereden hebben hier (boven de 50.000km)? Ben daarbij wel benieuwd welke olie die gebruikt hebben? En evt welke andere reparaties deze scooters gehad hebben.
Meer dan 70.000km er nu op staan.
Gekocht met iets van 40+k

Al een 10.000km olieverbruik. (Gebeurde opeens en is niet veranderd)
10w30mb geprobeerd, 10w40 geprobeerd , toevoeging geprobeerd, olieverbruik blijft het zelfde zo liter op de 6k (tussen de buurten in)

Voor de planning staat nu (in het late voorjaar), nieuwe klepseals, zuigerveer maat controleren en nieuwe nokkenasketting (die ga je horen nu).
Alles is al besteld en onderweg, lange levertijd delen dus nog even wachten.

Vario al bij zo denk 60k gedaan, samen met riem en koppeling schoenen.
Toen ook voorvork olie gedaan met voorwiel lagers.
 
Paar duizend km al op 10w40 action. Geen problemen laatst gechekt olie is nog helder.
Als je rustig rijd en 1:30 benzine verbruik haalt, zal het nog wel meevallen.
Ik rijd als de motor warm is, flink door, dan merk je wel verschil in de soorten motorolie.
Gemiddeld verbruiken mijn gereden SH300 270ml olie per 1000km.
Tegen de tijd dat de motor gereviseerd moet worden loopt dit op naar 0,7l/1000km.
En rijd gemiddeld 1:20 benzine verbruik.
Verder rijden mijn SH300’s zuiniger met motul 10W30 volsyntheet.
Ik heb een SH300 met 92000km op de teller en één met 57000km op de teller.
Beiden hebben rond de 50k een motor revisie gehad (zuigerveren, klepseals, klep veren, cylinder gehoond, klepzittingen opnieuw geslepen) Ik heb ze met 10K erop gekocht.
Gelukkig is de SH300 een motor waar je vrij gemakkelijk aan kunt sleutelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan