Honda Forza 350

Hoi,
Zijn er nog meer Forza 350 eigenaars die een afwijking hebben van hun kilometerteller?
Mijn Forza geeft zo maar even 10% te veel aan, dat vind ik wel een beetje erg optimistisch.
Dus voor goed begrip is bij de aangaven van 110 kmh. op mijn kilometerteller maar 100 kmh. op mijn gps etc. !
Bij aangaven van de 150 kmh. topsnelheid op de teller , is dit op mijn gps slechts 135 kmh.
Is daar überhaupt iets aan te doen !?
Ciao, Morel.
 
Ja Morel, ik heb dat ook. 80 gps is 89 op de teller. Ik hou dan meestal tussen de 85 en de 90 op de teller aan, dan zit ik meestal rond de 79/80 gps.
 
Nog even mijn update over het comfortzadel: vandaag de Forza even weer verder ingereden. Van half twee tot vijf uur continu gereden, binnendoor en bebouwde kom. Nagenoeg geen probleem met het comfort zadel. Een wereld van verschil met het standaard zadel van mijn vorige motor (NC750X). Dan had ik zeker last van mijn kont gehad. Voor mij is het comfortzadel van de Forza dus prima. Zal een centenkwestie zijn, maar je vraagt je af waarom Honda dit zadel niet standaard monteert op de Forza.
 
Hoi,
Zijn er nog meer Forza 350 eigenaars die een afwijking hebben van hun kilometerteller?
Mijn Forza geeft zo maar even 10% te veel aan, dat vind ik wel een beetje erg optimistisch.
Dus voor goed begrip is bij de aangaven van 110 kmh. op mijn kilometerteller maar 100 kmh. op mijn gps etc. !
Bij aangaven van de 150 kmh. topsnelheid op de teller , is dit op mijn gps slechts 135 kmh.
Is daar überhaupt iets aan te doen !?
Ciao, Morel.
Ik heb ook met mijn Forza 300 een ±10% afwijking, ik denk dat daar weinig aan te doen is
 
Heb inmiddels op YT verschillende filmpjes beken van mensen die een speed test uitvoerde en in vergelijking met hun gemonteerde gps bleken die ook +- 10 % af te wijken met de werkelijke snelheid.
Nou ja het is wat het is , al goed dat het juist 10% is dan is het makkelijk om te rekenen, lol.
Verder wilde ik eens bij de collega Forza rijders eens vragen of jullie ook last hebben van "Speed wobble" bij bepaalde snelheden d.w.z. zo tussen de 50 en 70 kmh.
Bij mij is dat zo rond de 50kmh. bij het lichtjes vasthouden van het stuur bij één hand sturend of eventjes zonder handen begint het stuur te schudden of het een lieve lust is, bij het gewoon stevig vastpakken van het stuur is het weer weg !
Heb er ook weer op YT verschillende voorbeelden van gezien en dit item komt ook nogal eens voor in Forza forums wereldwijd.
Ik weet niet of dit onderwerp al eens op dit forum besproken is........?
Grtz. Morel.
 

Verder wilde ik eens bij de collega Forza rijders eens vragen of jullie ook last hebben van "Speed wobble" bij bepaalde snelheden d.w.z. zo tussen de 50 en 70 kmh.
Bij mij is dat zo rond de 50kmh. bij het lichtjes vasthouden van het stuur bij één hand sturend of eventjes zonder handen begint het stuur te schudden of het een lieve lust is, bij het gewoon stevig vastpakken van het stuur is het weer weg !
Heb er ook weer op YT verschillende voorbeelden van gezien en dit item komt ook nogal eens voor in Forza forums wereldwijd.
Ik weet niet of dit onderwerp al eens op dit forum besproken is........?
Grtz. Morel.
Herken ik helemaal. Ik heb geen Forza maar een Beverly. Maar is met de Beverly precies hetzelfde rond ongeveer 60km/h.
Het heeft te maken met de uitlijning van de voortrein, en is algemeen op vele motorfietsen.
Het het is geen probleem als je maar je stuur vasthoudt.
Je moet het stuur niet eens stevig vasthouden, in mijn geval is één hand op het stuur al voldoende, dan voel je het al niet meer.
 
Geen tijd en moeite aan besteden zolang het onbelast is (zet je gas maar vast, ws doet ie het dan niet, of minder) bij een specifieke snelheid en je het makkelijk tegen kan houden.
Heel veel motoren/scooters hebben er last van en het KAN ooit opgelost worden door het vervangen van de band/voorveren/bandenspanning/belading en nog wat variabelen, maar de kans is net zo groot dat dat niet werkt.
De snelheid waarbij het ontstaat lijkt vooral beinvloed te worden door de diameter van het voorwiel, de meeste motoren (met 17 inch) doen het rond de 80km/u.
 
De Honda Importeurs in de betreffende landen waar dit aangekaart werd weten er ook geen oorzaak voor te geven !
Dit kan waarschijnlijk de oplossing zijn .......
 

Bijlagen

  • IMG_0717.jpeg
    IMG_0717.jpeg
    134 KB · Weergaven: 0
Geen tijd en moeite aan besteden zolang het onbelast is (zet je gas maar vast, ws doet ie het dan niet, of minder) bij een specifieke snelheid en je het makkelijk tegen kan houden.
Heel veel motoren/scooters hebben er last van en het KAN ooit opgelost worden door het vervangen van de band/voorveren/bandenspanning/belading en nog wat variabelen, maar de kans is net zo groot dat dat niet werkt.
De snelheid waarbij het ontstaat lijkt vooral beinvloed te worden door de diameter van het voorwiel, de meeste motoren (met 17 inch) doen het rond de 80km/u.
Die invloed van de grootte van het wiel wijst erop dat het ergens ontstaat bij een ongeveer vast toerental van het wiel.

Nu, inderdaad. Is geen probleem. Je moet sowieso je rechterhand aan het stuur houden om je gas te sturen.

Bekijk de geometrie van je voortrein. En trek de lijn van je veerpoten door tot op de grond en dan zal je zien dat het contactpunt van je band met de grond achter dat punt valt. Bij bijvoorbeeld karretjes in het warenhuis is dat ook. Op zich is dat stabiliserend, maar je zal zeker al meegemaakt hebben dat één van de wieltjes van je warenhuiskar begint te wiebelen. Dat is hetzelfde wat er gebeurt met je scooter of je motor.
 
Gisteren mijn nieuwe Forza met 2 personen gereden. Er staan inmiddels meer dan 500 km op de teller, dus het gas kan wat vlotter open. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het "bescheiden" motorblok(je). Twee personen is prima te doen, hij geeft geen enkele krimp. Ook nog even solo gereden met meer gas er op. Pittig ding, hoor en ik merk nu al dat ik (voor mijn manier van rijden, lekker binnendoor en zo weinig mogelijk snelweg) mijn NC750X DCT niet ga missen. De Forza kan het allemaal aan en rijdt ook erg comfortabel. Er zijn wat trillingen bij het wegrijden, maar dat mag ook met een 1-pitter. Zodra enigszins op toeren, voelt het allemaal heel soepel aan, zonder noemenswaardige trillingen. Geen minpunten? Elke motor heeft minpunten, de Forza ook. De vering is strak, maar ik had er gisteren niet echt last van. Ook met 2 personen en de veervoorspanning achter op de zachtste stand, geen problemen. Wel rustig aan met drempels en op hobbelige klinkerwegen. Het comfortzadel dat ik als extra heb genomen, helpt natuurlijk ook mee. Geen last van het zitten. Nog een minpunt: de communicatie-unit links aan het stuur. Ik gebruik hem niet, maar die heeft me al eens onaangenaam verrast met krap insturen naar links. Deze komt dan tegen mijn knie en beperkt de wendbaarheid. Moet ik aan wennen, mijn been verzetten of iets dergelijks. Misschien is de unit ook nog iets schuin te verstellen aan het stuur? Ik zal de dealer eens vragen bij de 1000km beurt. De genoemde minpunten staan niet in verhouding tot de pluspunten van deze fijne, zuinige (minimaal 1:30) en bruikbare motorscooter; ik vind het een top ding.
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan