Honda ADV 350

Net even gemeten. 0,0 Volt. Morgen weer kijken maar ik vrees dat de accu ter ziele is.
Dit zijn de specificaties van de Optimate: Uitgang 12 V == 0,6 A
Moet toch voldoende zijn als ik een nieuwe accu heb?
 
Nee, dat hoort 14,7 Volt te zijn voor AGM en 14,4 Volt voor reguliere onderhoudsvrije calcium/calcium accu’s en voor standaard natte accu’s uit t verleden 13,6 Volt. Dus die 12 Volt? Als dat eruit komt op de multimeter: pleur maar weg en koop iets fatsoenlijks ;)
 
De optimate is inderdaad een oud beessie. :+
Heb niet gemeten of er 12 Volt uit komt maar afgelezen van de specificatie.
Ga wel voor een Ctek kijken.
Welke zou je adviseren D-M?

Ik denk aan deze: XS 0.8 EU
Heb ik ook voor de KTM en is niet zo duur.
 
De optimate is inderdaad een oud beessie. :+
Heb niet gemeten of er 12 Volt uit komt maar afgelezen van de specificatie.
Ga wel voor een Ctek kijken.
Welke zou je adviseren D-M?

Ik denk aan deze: XS 0.8 EU
Heb ik ook voor de KTM en is niet zo duur.
Maar koop dan een extra kabeltje , je hebt geen twee druppel laders nodig , als ze stil staan eens in de paar weken moet voldoende zijn
 
Nee je moet eigenlijk een zwaardere hebben want de 0.8 is 14,4V en heeft geen AGM stand… mij een raadsel.. daar dit ding vooral bedoeld is voor de kleinere (motor) accu’s en hij wordt ook verkocht alszijnde geschikt voor AGM maar dat issie eigenlijk niet?

De stap omhoog is dan de MXS 3.8 of de 5.0. Die hebben wel 14.4 en 14.7 Volt uitgangspanning. De 5.0 kan ook reanimeren met 15.8 maar dat is niet echt een reden om dan maar due te kopen (tenzij de prijsverschil echt heel gering is) let wel ff op dat je het actuele model heb en niet oude voorraad koopt. kun je zien aan de kleuren van de knoppen en de layout van de lampjes.. Even de website bekijken hoe hij er uit ziet..

Lees dat maar ma: AGM heeft echt 14,7 Volt nodig..
hier en hier en hier bijvoorbeeld..
 
Laatst bewerkt:
Maar koop dan een extra kabeltje , je hebt geen twee druppel laders nodig , als ze stil staan eens in de paar weken moet voldoende zijn
Bedankt voor de tip maar de ADV en de KTM staan niet bij elkaar. Heb geen zin om de lader steeds heen en weer te slepen.
 
Nee je moet eigenlijk een zwaardere hebben want de 0.8 is 14,4V en heeft geen AGM stand… mij een raadsel.. daar dit ding vooral bedoeld is voor de kleinere (motor) accu’s en hij wordt ook verkocht alszijnde geschikt voor AGM maar dat issie eigenlijk niet?

De stap omhoog is dan de MXS 3.8 of de 5.0. Die hebben wel 14.4 en 14.7 Volt uitgangspanning. De 5.0 kan ook reanimeren met 15.8 maar dat is niet echt een reden om dan maar due te kopen (tenzij de prijsverschil echt heel gering is) let wel ff op dat je het actuele model heb en niet oude voorraad koopt. kun je zien aan de kleuren van de knoppen en de layout van de lampjes.. Even de website bekijken hoe hij er uit ziet..

Lees dat maar ma: AGM heeft echt 14,7 Volt nodig..
hier en hier en hier bijvoorbeeld..
Ik ga me verdiepen, bedankt!
Wat vindt je van het merk Optimate?
You are being redirected...
 
Laatst bewerkt:
Optimate is normaal ook prima, ik heb nu een CTEK (de 3.8) maar dat zal meer te maken gehad hebben met aanbieding en/of op voorraad, anders had het net zo goed een optimate kunnen zijn.
Al vind ik de stekker van de CTEK fijner dan de Optimates die ik heb gebruikt (tot de 4 of 5 ergens)
 
Via amazon
Ctek MXS 5.0 Test en lader
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Gebruik hem al jaren tot volle tevredenheid.

Zou wat de accu betreft eerst eens kijken naar de revieuw.
Over deze accu nog niets gevonden.
Neem een accu die bekent staat als een goeie.
Op dezelfde pagina staat een beetje in het midden aan de rechte kant de Yuasa YTZ10S voor 102,95 is natuurlijk veel duurder maar zal ook jaren langer meegaan.
Lader met een goede accu ben je in deze combinatie 220 euro kwijt.
Kan het goedkoper; onder de 100 euro met wat zoeken moet geen probleem zijn dan binnen 2 jaar een nieuwe accu.
 
Accu wordt vandaag gereanimeerd. Had maar 2 Volt.
Benieuwd of het lukt anders wordt het een nieuwe.
Zal niet in een dure accu investeren omdat ik niet meer dan een paar jaar met een motor / scooter doe.
 
Ik heb ook gewoon in die 10 jaar SV tijd 2 yuasa accu’s versleten ondanks aan de lader.. dus t zegt niet zoveel..
 
Accu leeft weer!.
Opladen met lader met herstelfunctie lukte niet maar wel met een andere accu tussen de lader en mijn accu. (trucje van de garage)
Achteraf was ook de zekering van de laadkabel stuk. Daardoor kon er niet bijgeladen worden... :(
Heb weer twee groene lampjes op de druppellader. :)

1a497376-45fb-4c5a-be68-5646908fc2a5.JPG
8f1cac4a-4038-4791-883d-d5045b5288cc.JPG
IMG_3716.jpg
 
Ok. Nice. En wat is de spanning na een paar uur na gewoon te hebben gestaan? Met niks erop?
 
Ja maar dat is met contact aan. Dan zakt hij altijd in want dan staat er belasting op..
 
Vandaag stukje gereden. Tijdens rijden spanning tussen 14,1-14,4 Volt.

Wel bleef de eerste paar kilometer het oranje storingslampje branden. (brandstofinspuiting)
Ging gelukkig uit na verloop van tijd. Moest zich zich even "zetten".

1709993846056.png
 
Mij eerst even voorstellen.
Ik ben Frank, ik woon te Wetteren (België) en ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb sinds 2 februari '24 een nieuwe metalic grijze ADV 350.
Dit is mijn eerste ervaring met een scooter of motor, bevalt mij stukken beter dan verwacht.
Ik heb ondertussen 1000km gereden (vorige week ritje van 300km).
Morgen bij Honda dealer in Zottegem eerste onderhoud op 1000km.
Dus de ADV is jouw eerste ervaring met een motorfiets?
Hoe ben je tot die keuze gekomen?
 
trillen en daveren bij het vertrekken.
Ik denk dat er wel meer zijn die dit ervaren.
Dit komt volgens mij door stof vorming van de koppeling want ik heb deze nu al twee maal proper gemaakt door goed uit te blazen met perslucht.
En dan is het probleem voor even weg.
Ik denk dat de remschoenen van de koppeling te zacht zijn en dus veel stof produceren en dat word niet goed afgevoerd.
Ik heb nu eens gekeken naar andere koppeling schoenen maar kom enkel uit bij Malossi.
Heeft daar iemand ervaring mee?
Non-adjustable automatic maxi fly clutch for clutch bell ø 150 - MalossiStore
 
(...)Normaal moet de accu van Honda toch zeker 10 jaar meegaan.
De eerste 5 jaar starten zonder tussentijds aan een druppellader hangen.
Aan een druppellader doe ik nooit.
Na 5 jaar kan ik de motor bij koud weer niet goed starten.
Dan gaat hij achter de lader de CTEK MXS 5.0
Diagnosefunctie
De MXS 5.0 heeft een diagnosefunctie om te bepalen of de accu lading kan accepteren en vasthouden, een automatische desulfateringsstap en een speciale reconditioneringsstap om sterk ontladen en gestratificeerde accu's te herstellen.
Zou trouwens een accu nemen die er oorspronkelijk in de scooter zat.
Ik heb me een jaar of 4 geleden zo een CTEK MXS 5.0 aangeschaft op aanraden van de auto-onderdelenzaak hier een dorp verder die me zeiden: "dit is wat je moet hebben".
Zonder reclame te willen maken maar ik ben er heel tevreden van.
Ik heb in de Beverly nog altijd de originele af-fabriek 12 jaar oude Yuasa batterij.

En ik zou ook aanraden om het type accu te nemen dat oorspronkelijk in de scooter zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan