Honda ADV 350

Mij eerst even voorstellen.
Ik ben Frank, ik woon te Wetteren (België) en ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb sinds 2 februari '24 een nieuwe metalic grijze ADV 350.
Dit is mijn eerste ervaring met een scooter of motor, bevalt mij stukken beter dan verwacht.
Ik heb ondertussen 1000km gereden (vorige week ritje van 300km).
Morgen bij Honda dealer in Zottegem eerste onderhoud op 1000km.
 
welkom op het forum en in de wondere wereld van de scooter.
Veel en veilige Km gewenst
Ik heb ondertussen 10000 Km met de mijne gedaan en nog steeds geen spijt van de aankoop
Mij eerst even voorstellen.
Ik ben Frank, ik woon te Wetteren (België) en ik ben nieuw op dit forum.
 
Gisteren voor het eerst de batterij van de sleutel/afstandbediening een nieuwe erin gedaan.
Was al helemaal aangekleed kreeg niet direct de afstandbediening open dus maar de reserve sleutel gepakt.
Onderweg een keer stoppen en wat eten.
Toen ik weg wou rijden ging starten moeilijk.
Hij starte dus naar huis gereden.
Bleek dat van de reserve sleutel ook de batterij leeg was.
Moest even op YouTube kijken hoe je die afstandbediening openen moet.
Het openen gaat best moeilijk. Maar eenmaal open krijg je nog een probleem.
De batterij moet eruit. Die zit er erg strak in, maar goed met wat geweld ging dit.

Tijdens de terugreis gedacht hoe het mogelijk was dat beide sleutels geen stroom meer hadden.

Nou, dit was niet zo gek we hebben thuis een houten sleutelkastje binnen in huis tegen de buitenmuur hangen.
Als ik de scooter vanuit de garage onder de carport zet staat de scooter ongeveer waar het sleutelkastje in huis hangt.
Dus de sleutel/afstandbediening voor de scooter zoeken natuurlijk contact met elkaar. Dan maakt het niet uit met welke sleutel.

Motor is van juli vorig jaar dus wel erg snel dat je de batterij moet vernieuwen.
Zal een reserve batterij onder de zitting leggen zodat als dit weer gebeurt je toch kunt rijden. batterij is een 2032
 
Als ik de motorscooter wegzet, druk ik enige tijd op het onderste knopje op de sleutel, tot het led-lampje rood wordt. Volgens mij zendt de sleutel dan geen signaal meer uit en scheelt dat batterijlading.
 
Dat zou maar eens zo kunnen dat je het signaal van de sleutel kunt uitzetten.
Als ik de scooter wegzet is het gewoon de knop in de middenstand zetten en laat die zo staan
Wil nog wel eens door de week benzine bijvullen of onder het zadel wat spullen pakken.
De sleutel zelf heb ik in de motorjas waar ik eigenlijk nooit aankom.
 
Nou, dit was niet zo gek we hebben thuis een houten sleutelkastje binnen in huis tegen de buitenmuur hangen.
Als ik de scooter vanuit de garage onder de carport zet staat de scooter ongeveer waar het sleutelkastje in huis hangt.
Dus de sleutel/afstandbediening voor de scooter zoeken natuurlijk contact met elkaar. Dan maakt het niet uit met welke sleutel.
Best wel link denk ik.
Neem aan dat een ieder in deze situatie de motor kan starten....?
 
Als de sleutel binnen bereik is: ja.
De sleutel moet binnen een halve maan cirkel te dicteren zijn. Het zendvermogen is bijzonder laag. Zo’n 10mW. En zo’n sleutel zend inderdaad constant zn signaal uit. Nouja, niet 100% van de tijd; met korte tussen periodes.

Dus het uitschakelen van de sleutel zorgt ervoor dat A de batterij langer mee gaat en B dat de sleutel geen contact kan maken met de radiomodule van de scooter.
 
Mijne (2022 / 6.400 KM) heeft een dode accu ondanks dat de ADV binnen staat. (niet in een koude schuur oid)
Morgen een Honda dealer bellen hoe het zit met de garantie.
 
Mijne (2022 / 6.400 KM) heeft een dode accu ondanks dat de ADV binnen staat. (niet in een koude schuur oid)
Morgen een Honda dealer bellen hoe het zit met de garantie.
Daarom zet ik em in de winter om de 4 weken even een dagje aan de druppellader. Hopelijk valt een accu ook onder de garantie, ben benieuwd.
 
Ik gok, dat is namelijk vaak zo, zit op de accu 6 maanden. Als ik bijv een nieuwe Yuasa koop komt die ook met slechts 6 maanden..
 
Even een vraagje aan alle mede ADV’rs : Op wat voor stand zetten jullie de ruit? Ik heb het idee dat onderin het beste is omdat alle andere standen echt een warboel aan turbulenties rond mijn helm (Shoei Neotec 2) geeft wat echt een irritante herrie veroorzaakt.
Op mijn Triumph Scrambler 1200 (zonder enige windbescherming) heb ik naar mijn beleving totaal geen last.

IMG_6984.jpeg
 
Toevallig heb ik dezelfde helm , en met de 750 minder last van turbulenties op de lagere stand dan op de hogere stand.. ik denk met wat wind rechtstreeks op de helm heb je er minder last van.. zit je goed achter de ruit dan gaat het precies bovenin achter de ruit wervelen denk ik..
 
Daarom zet ik em in de winter om de 4 weken even een dagje aan de druppellader. Hopelijk valt een accu ook onder de garantie, ben benieuwd.
Ik had hem ook aan de druppellader. Maar de laatste 2-3 maanden niet.
Net even het boekje erbij gepakt. Zo te lezen geen garantie... (zie 3e foto verbruiksonderdelen)
IMG_3664.jpg

IMG_3662.jpg
IMG_3663.jpg
 
Best wel link denk ik.
Neem aan dat een ieder in deze situatie de motor kan starten....?
Nu je het zegt, is het ook wel link maar je moet het wel weten.
Het sleutelkastje is nu van de buitenmuur naar de woonkamer.
Ver weg van de scooter.
Moet alleen de sleutel instellen dat hij geen contact zoekt met de motor.
Mag er wel een briefje bijsluiten dat ik de sleutel heb uitgeschakeld.
En gelijk vermelden hoe je hem weer inschakelt.
 
Mijne (2022 / 6.400 KM) heeft een dode accu ondanks dat de ADV binnen staat. (niet in een koude schuur oid)
Morgen een Honda dealer bellen hoe het zit met de garantie.
Een dode accu of een lege accu, dat is een groot verschil.
Heb je een acculader met herstelfunctie.
Normaal moet de accu van Honda toch zeker 10 jaar meegaan.
De eerste 5 jaar starten zonder tussentijds aan een druppellader hangen.
Aan een druppellader doe ik nooit.
Na 5 jaar kan ik de motor bij koud weer niet goed starten.
Dan gaat hij achter de lader de CTEK MXS 5.0
Diagnosefunctie
De MXS 5.0 heeft een diagnosefunctie om te bepalen of de accu lading kan accepteren en vasthouden, een automatische desulfateringsstap en een speciale reconditioneringsstap om sterk ontladen en gestratificeerde accu's te herstellen.
Zou trouwens een accu nemen die er oorspronkelijk in de scooter zat.
 
Laatst bewerkt:
Het voordeel van de motobatt accu's door hun interne constructie is dat er net ff wat meer (meer door meer lood dichter op elkaar, of langer, door ze loodplaten hoger te maken dan regulier.. verzin t maar) koude start stroom in zit. Capaciteit is vaak ook net ff wat hoger. Maar onderaan de streep blijft het gewoon een reguliere AGM accu.

Wat ik er als nadeel aan vind (heb er destijds 1 in de SV gehad, verkregen uit een andere sloopmotor) dat ze van die (messing?) beugeltjes hebben. Dit voor de universele montage. Deze beugeltjes, of hoe je ze ook noemt, die je op de aansluiting van +/- moet monteren met een inbusboutje hebben de neiging los te komen. Je moet ze vastzetten met een inbussleuteltje, dan draait dat hoekje weer wat scheef tijdens het vast zetten, en dan krijg je weer niet fatsoenlijk je bedrading van de scooter erop omdat dat weer geen gladde aansluiting is maar met omgevouwen randjes.. en als je hem dan rechter positioneerd dan draait ie dus weer wat los... onhandig.. niet onoverkomelijk, maar wel onhandig..

Dus ik ben voorstander van een accu die dat systeem niet heeft.. regulier Yuasa, bosch, varta (zelfde).. dan heb je nog wat je veel ziet en wat goedkoper is Nitro. Maar allemaal AGM.


Druppellader aan de scooter is verstandig. De radiomodule die dus zoekt/luisterd naar de sleutel is altijd actief. Geen idee wat het sluipverbruik is. Maar dat zou natuurlijk niet veel mogen zijn. Aan de andere kant is de accucapaciteit redelijk klein. Dus als je bijv niet in de winter erop rijd kan dat best resulteren in een ontladen accu. Daarbij dien je een AGM met 14,7 Volt te laden. Niet met 14.4 V of lager. Afhankelijk van het CTEK model staat daar een sneeuwvlok op. Of in de latere modellen staat daar ipv een sneeuwvlok de afkorting AGM geschreven.
 
Een dode accu of een lege accu, dat is een groot verschil.
Heb je een acculader met herstelfunctie.
Normaal moet de accu van Honda toch zeker 10 jaar meegaan.
De eerste 5 jaar starten zonder tussentijds aan een druppellader hangen.
Aan een druppellader doe ik nooit.
Na 5 jaar kan ik de motor bij koud weer niet goed starten.
Dan gaat hij achter de lader de CTEK MXS 5.0
Diagnosefunctie
De MXS 5.0 heeft een diagnosefunctie om te bepalen of de accu lading kan accepteren en vasthouden, een automatische desulfateringsstap en een speciale reconditioneringsstap om sterk ontladen en gestratificeerde accu's te herstellen.
Zou trouwens een accu nemen die er oorspronkelijk in de scooter zat.

Bedankt NC 750, Zelf heb ik een CTEK XS 0.8 dus dat gaat niet werken. Kennis heeft een garagebedrijf. Zal morgen langs gaan of hij acculader met herstelfunctie heeft. Scheelt toch weer een nieuwe accu. Motoport bood mij deze accu aan als vervanging. Is echter stukken goedkoper alhier: BS Battery YTZ10S / BTZ10S Accu Onderhoudsvrij.

En als ik de reactie van Disaster-Master lees (bedankt) gaat het deze BS Battery worden indien ik de huidige niet meer tot leven krijg.
 
Die revalidatie functie laad met 15,8 Volt om de sulfatering tegen te gaan. Als je dat gaat doen krijg je wel flinke gasvorming in de accu (en dat is nou net de bedoeling) maar zet hem niet in je huis ofzo. Dat gasmengsel is wat explosief namelijk.. heeft ook niet voor niks de bijnaam knalgas.. daarbij kun je het ook niet te vaak doen; het verlaagd het waterniveau in de accu. En gezien die geseald is kun je dat niet bijvullen..

Wat is de spanning van de accu? Onbelast? overigens ontstaat die sulfaatlaag niet in een paar dagen.. je kunt hem opladen met je gewone lader en kijken wat de spanning dan is na een paar uur na het laden. Maar gezien de 0.8 alleen met 14,4 oplaad is deze eigenlijk niet geschikt voor AGM. die hebben een net wat hogere spanning nodig van 14,7… ja ik weet t.. t is “maar” 3-tiende Volt… “wat maakt dat nou uit” ja: net dat verschil. Hij zal daardoor niet 100% geladen worden, en daardoor verlies je capaciteit van de accu die niet meer terug komt..

Als jij opgeladen is zou hij na de rust periode toch wel iets van 12,6 ~ 12,7 Volt moeten geven, maar dat is in goede conditie.. ik gok dat jij niet boven de 12,2 ~ 12,3 Volt uit komt áls de accu lading accepteert en vast weet te houden… elke cel is zo’n 2,1 Volt wanneer gekaden. Dus als jij 10 of 8-zoveel Volt meet na het laden heb je een defecte cel(len).

En dan issie gewoon afgeschreven.
Niet weggeven aan de milieustraat die oude accu: inleveren bij de oudijzer boer. Lood doet zo’n 1,50 de kilo ;)
 
Bedankt voor je uitgebreide uitleg Disaster-Master.

Heb hem weer onder lading gezet met een Optimate. Zal morgen meten hoeveel spanning die heeft.
Overigens brandt er geen lampje van de accustatus.
Wordt vervolgd!

Acculader.jpg
 
Die lader moet je een gooi geven :N
Uitgangspanning van 12 Volt.. en dan 0,5A…? Wat heb je daar aan..? pfff :/
Ben wel benieuwd wat is de daadwerkelijke uitgangspanning is.. mag toch hopen wel meer dan 12 Volt.. ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan