Hond CB 750 F2 achteruit lopen gaat lastig

22 nov 2023
4
3
Hallo,

Ik heb vorige week de Honda CB Seven Fifty 750 F2 uit 1995 aangekocht.
Nu had ik deze na een goede rit en geen enkel mankement teruggereden naar huis.
Gezien de ruimte kan ik hem alleen of naar voren of naar achteren in de tuin rijden en ik kan daar niet keren. Ik had hem gewoon vooruit erin gereden en vanuit daar op de standaard gezet.

Ik wou 2 dagen erna weer wegrijden en toen ik in de ochtend mijn motor vastpakte om ermee achteruit te lopen lukte dat niet.
Na veel getrek en enkele keer een paar centimeter op te schuiven is het dan wel gelukt maar het is niet heel ideaal.
Als ik hem dan naar voren rol, rolt hij gewoon goed zonder enige problemen en bij het rijden en remmen voel ik ook niks opmerkelijks.
De voorrem is qua afstelling wel heel strak afgesteld.

Doordat hij achteruit heel lastig gaat kan ik hem ook niet op de grote standaard zetten en alleen de kleine standaard.

Waar zou het aan kunnen liggen?
Is het misschien de rem die tegenwerkt bij het achteruit lopen?

Alvast bedankt.
 
al las je het achterwiel vast, dan nog kan je hem altijd op de middenbok zetten.
je moet de motor daarvoor niet achteruit trekken, enkel met je voet op de bok duwen en met je hand het frame omhoog trekken ter hoogte van de bok ergens.
 
Waar zou het aan kunnen liggen?
Is het misschien de rem die tegenwerkt bij het achteruit lopen?
Klevende koppeling, achterrem/voor de aanlopen, slappe ketting.
Manoeuvreren vind ik ook altijd lastig als een stuurdemper (hier niet op?) heel zwaar staat.
Maar deze toch even op de bok zetten en het achterwiel een slinger geven. ;)
Wiel demonteren en de remzuiger goed schoonmaken en terugduwen.
Hoe is de remvloeistof er aan toe?
Misschien is het wel een keer tijd voor een kleine remklauw revisie.
Als je niet technisch bent even langs een klein motorfiets bedrijf zoals @Zot .
 
al las je het achterwiel vast, dan nog kan je hem altijd op de middenbok zetten.
je moet de motor daarvoor niet achteruit trekken, enkel met je voet op de bok duwen en met je hand het frame omhoog trekken ter hoogte van de bok ergens.
Hij heeft hem van de middenbok af en wil hem achteruit duwen,wat dus niet goed lukt
 
Een motorfiets achter uit duwen,moet normaliter geen probleem zijn. Denk dat je moet kijken bij de remblokken .wat je kunt testen door voor dat je motor naar achter duwt de handrem / voetrem even er op,dan langzaam los laten .kijken of het dan lukt zo ja blokken vervangen .
 
Gezien de opmerking van de TS dat zijn voorrem erg strak staat afgesteld zou dat mijn eerste verdachte zijn .
Wist namelijk niet dat je hydraulische remmen kan afstellen althans die van een motor .
Ja de hendel maar dat heeft meestal geen invloed op het remmen .
Alleen op de afstand naar het stuur
 
Een motorfiets achter uit duwen,moet normaliter geen probleem zijn. Denk dat je moet kijken bij de remblokken .wat je kunt testen door voor dat je motor naar achter duwt de handrem / voetrem even er op,dan langzaam los laten .kijken of het dan lukt zo ja blokken vervangen .
Blokken vervangen als de remzuigers blijven hangen. :?
Wat doen die blokken dan?
 
Ik zal den wel te dom wezen ,maar ik lees dat hij hem achteruit wil duwen en dat dat niet lukt
ik neem niet aan dat hij hem op de bok achteruit wil duwen.
Sorry als ik het niet goed snap
je hebt het niet herlezen hè :')

Doordat hij achteruit heel lastig gaat kan ik hem ook niet op de grote standaard zetten en alleen de kleine standaard.
 
Motor kan wel vooruit toch . Hoe zo remzuigers vast
Hoezo dan remblokken vervangen?
Achteruit lopen is sowieso wat lastiger met een eventueel wat aanlopende rem.
Remzuigertjrs een keer schoonmaken en terugduwen lost menig geschuur op.
Dan hoef je dus niets te vervangen.
Maar op afstand blijft het gissen.
 
Hoezo dan remblokken vervangen?
Achteruit lopen is sowieso wat lastiger met een eventueel wat aanlopende rem.
Remzuigertjrs een keer schoonmaken en terugduwen lost menig geschuur op.
Dan hoef je dus niets te vervangen.
Maar op afstand blijft het gissen.
Als het de rem is! .denk ik zelf dat de remblokken te veel ruimte hebben in hun zitting .Door de constructie (hoek ) remklauw is het dan wel mogelijk om vooruit te rijden, maar achteruit gaat dan de remblokken zich zelf vast zetten op de remschijf.
 
Vraag een bevriende motorrijder om hem op de middenstandaard te zetten. (Als je het zelf niet kunt)
Het achterwiel hangt dan in de lucht, voel of het achterwiel vooruit en achteruit even zwaar draait.
Vraag je bevriende motorrijder om op de achterkant van de motor te leunen zodat het voorwiel omhoog komt. Voel aan het voorwiel of die vooruit en achteruit even zwaar draait.
Geef een draai aan je voorwiel, hij zou toch wel zo’n 2 rondjes moeten kunnen draaien.
 
Bedankt voor jullie vele reacties!

Ik heb hem vandaag op de bok gezet en het achterwiel draaide beide kanten op, naar voren wel iets soepeler dan naar achteren maar het draaide wel. Voorwiel zal ik nog testen had niemand die hem naar achteren kon duwen. Ik zal de foto's nog maken om het te laten zien.
 
Hallo,

Ik heb vorige week de Honda CB Seven Fifty 750 F2 uit 1995 aangekocht.
Nu had ik deze na een goede rit en geen enkel mankement teruggereden naar huis.
Gezien de ruimte kan ik hem alleen of naar voren of naar achteren in de tuin rijden en ik kan daar niet keren. Ik had hem gewoon vooruit erin gereden en vanuit daar op de standaard gezet.

Ik wou 2 dagen erna weer wegrijden en toen ik in de ochtend mijn motor vastpakte om ermee achteruit te lopen lukte dat niet.
Na veel getrek en enkele keer een paar centimeter op te schuiven is het dan wel gelukt maar het is niet heel ideaal.
Als ik hem dan naar voren rol, rolt hij gewoon goed zonder enige problemen en bij het rijden en remmen voel ik ook niks opmerkelijks.
De voorrem is qua afstelling wel heel strak afgesteld.

Doordat hij achteruit heel lastig gaat kan ik hem ook niet op de grote standaard zetten en alleen de kleine standaard.

Waar zou het aan kunnen liggen?
Is het misschien de rem die tegenwerkt bij het achteruit lopen?

Alvast bedankt.
Wellicht ten overvloede, maar staat ie niet gewoon in zijn versnelling. Dan gaat ie niet naar voren of achteren!
Heeft niets te maken met je rem.
En je zijstandaard is stabieler als een middenbok.

En hoe smal is je tuin? Je kunt je motor misschien draaien via je zijstandaard?

 
Terug
Bovenaan Onderaan