Hoevaak moet je rijden om de accu goed te houden

Liek1987

Rookie
29 sep 2014
8
0
Den Haag
Hai,

Omdat ik weleens tegen het probleem van een te zwakke accu ben aangelopen vroeg ik me af of iemand me kan vertellen wat de vuistregels zijn qua accu's.

Heb me rotgezocht op internet dus hoop hier concretere antwoorden te vinden.
Mijn vraag gaat om een nieuwe Accu Yuasa YTZ12-S (Honda CBR600F uit 2003) die niet aan een druppelaar hangt wanneer ik niet rij.

volgens mij verliest hij ongeveer 1% vermogen per dag, en verbruikt hij ongeveer 25% van vermogen vd accu bij het opstarten. Ook heb ik gelezen dat de accu niet teveel mag ontladen. Voor mij is het dus lastig inschatten hoelang ik de motor kan stil laten staan.

Heeft iemand heeft hier een concreter antwoord op?

Alvast dank!
Liek
 
Druppelladers zijn de pest voor je accu.
Advies van mijn accuboer: accu in een vorstvrije ruimte opslaan. Eens in de 6 tot 8 weken een gewone acculader er een paar uur op aansluiten. (Bij onderhoudsvrije loodaccu's.)
Idem bij gewone accu's, eventueel bijvullen met gedemineraliseerd water.
 
In tegenstelling tot veel andere mensen heb ik noooooit last van accu problemen gehad *D

GSXR 600w uit '93 hele winters in een niet geïsoleerde schuur gestaan zonder ook maar een enkele kilometer te rijden. Na de winter was de accu altijd in prima staat. Dit drie jaar lang gedaan zonder accu te vervangen.

Nu verhuisd naar een huis met geïsoleerde garage waar het niet snel kouder zal worden dan 10 graden. Ondertussen de GSXR ingeruild voor een Superduke. Eens kijken hoe dat gaat :)
 
Druppelladers zijn de pest voor je accu.
Advies van mijn accuboer: accu in een vorstvrije ruimte opslaan. Eens in de 6 tot 8 weken een gewone acculader er een paar uur op aansluiten. (Bij onderhoudsvrije loodaccu's.)
Idem bij gewone accu's, eventueel bijvullen met gedemineraliseerd water.
Als die accu-boer dat advies zo letterlijk heeft gegeven, zou ik m niet echt meer serieus nemen.

Een ongeregelde lader "eens in de zoveel tijd" "een paar uur er op aansluiten".

Ik vraag me dan af wat waardevoller is voor een accu, zeker aangezien hij aangeeft dat een druppelaar niet goed is...

Ik heb het idee dat deze toch wel aardig is:
TECMATE-TS-171_300.jpg
 
ik haal de accu altijd uit de motor, en gooi m 1x in de zoveel tijd (1x in de twee weken ofzo) een uurtje of twee aan een lader van 10/15eu. periode oktober t/m maart.
 
Laatst bewerkt:
Druppelladers zijn de pest voor je accu.
Advies van mijn accuboer: accu in een vorstvrije ruimte opslaan. Eens in de 6 tot 8 weken een gewone acculader er een paar uur op aansluiten. (Bij onderhoudsvrije loodaccu's.)
Idem bij gewone accu's, eventueel bijvullen met gedemineraliseerd water.

Onzin. Druppelladers zijn een uitstekend middel om de accu mee te onderhouden. Periodiek loskoppelen kan geen kwaad, maar nodig is het niet. Een gewone acculader is niet bedoeld voor onderhoud.
 
In tegenstelling tot veel andere mensen heb ik noooooit last van accu problemen gehad *D

GSXR 600w uit '93 hele winters in een niet geïsoleerde schuur gestaan zonder ook maar een enkele kilometer te rijden. Na de winter was de accu altijd in prima staat. Dit drie jaar lang gedaan zonder accu te vervangen.

Nu verhuisd naar een huis met geïsoleerde garage waar het niet snel kouder zal worden dan 10 graden. Ondertussen de GSXR ingeruild voor een Superduke. Eens kijken hoe dat gaat :)

dat ligt aan de conditie van de accu.
als die wat minder wordt zal ie na de winter er niet beter van geworden zijn.
 
Een exact antwoord is bijna niet mogelijk. Er spelen zoveel factoren een rol. Als het bijvoorbeeld heel koud is zal de accu veel sneller zijn vermogen verliezen dan wanneer het wat warmer is. Ouderdom, elektrische belasting, etc etc. Allemaal factoren.

Maar als je iedere 4 tot 6 weken even een uurtje gaat rijden zal de accu wel goed blijven.
Geen fabels vertellen, chemisch processen verlopen minder snel bij het dalen van de temperatuur ook het ontladen van de accu.
 
Als die accu-boer dat advies zo letterlijk heeft gegeven, zou ik m niet echt meer serieus nemen.

Een ongeregelde lader "eens in de zoveel tijd" "een paar uur er op aansluiten".

Ik vraag me dan af wat waardevoller is voor een accu, zeker aangezien hij aangeeft dat een druppelaar niet goed is...

Ik heb het idee dat deze toch wel aardig is:
[afbeelding]

en druppellader is een batterijlader, die een accu oplaadt tot een vooraf ingesteld punt en vaak met 1/10 van de accucapaciteit per uur.

De lader doet er met andere woorden 10 uur over om de batterij op te laden. Een batterij met een capaciteit van 1500 mAh wordt gedurende 10 uur geladen met een stroom van 150 milliampère en is dan voor 100% geladen. De druppellader meet het punt waar de laadcurve een knikje naar beneden maakt en schakelt dan over naar een lagere laadspanning die voldoende is om zelfontlading tegen te gaan.

Er wordt van uitgegaan dat een 1,5 volt batterij bij 1 volt leeg is. Bij 1,46 tot 1,50 is deze cel vol. Bij een accupack van 8 batterijen, als de elektronica is ingesteld op 8 cellen, zou bij 8 volt het laden weer moeten starten. Helaas ontstaan er na diverse keren laden en ontladen onderlinge verschillen tussen de batterijen. Een batterij kan al ver onder 1 volt zijn ontladen, terwijl de andere batterijen nog meer dan 1,2 volt aangeven

Als per batterij meetdata in een lijngrafiek worden uitgezet, kan men zien welke batterijen in een redelijke lijn bij elkaar blijven en of een batterij al zeer diep is ontladen, zelfs tot onder nul volt. De cellen moeten regelmatig gemeten worden om problemen met het accupakket tijdig te onderkennen.

Het probleem dat bij druppelladen ontstaat, is dat in de praktijk de instellingen van een druppellader niet meer kloppen. Door veroudering van cellen in een pakket worden cellen niet meer volledig geladen, omdat er een slechtere cel de afslagcurve bepaalt. De andere cellen zijn dan nog niet geheel opgeladen. Raadzaam is het[bron?] om een accupakket regelmatig op te laden met een normale doorlader.
Druppellader - Wikipedia
edit;
Een accu bestaat ook uit verschillende cellen.
 
Laatst bewerkt:
Geen fabels vertellen, chemisch processen verlopen minder snel bij het dalen van de temperatuur ook het ontladen van de accu.
Bijna alle chemische processen gaan langzamer bij lage temperaturen, ook bij accu's dus.

De capaciteit van een accu wordt opgegeven bij ca. 20o C. Bij lagere temperaturen zal deze ook lager worden, tot ca. 70% bij 0o C. Daarnaast is ook de zelfontlading temperatuursafhankelijk. Deze is ook lager bij lagere temperaturen.

Zolang een druppellader ongeveer zoveel stroom levert dat de zelfontlading gecompenseerd wordt kan deze onbeperkt lang aan de accu gehangen worden.

Zie ook: http://www.centurion-akku.nl/terminologie/index.htm

Voor een hele serie begrippen die met accu's te maken hebben.
 
Laatst bewerkt:
De eerste jaren met mijn Diversion ook lekker elke winter geparkeerd en niks aan de accu gedaan.

Na de winter ontwaakte mijn Diversion zonder problemen uit de winterstalling.

Soms gaan accu's jaren mee, soms iets minder.
Zie het als een lekke fietsband. Soms overkomt het je opeens.... hoort erbij.
 
Mijn blade gaat na elke rit de niet geïsoleerde garage in (deze garage zit aan mijn huis vast) Ook na de laatste rit van het jaar gaat hij met volle accu de garage in, na 5 maanden winterslaap, is het sleutel in contact, sleutel omdraaien, starten en aanslaan en meteen draaien dat motortje. Ik heb de fiets nu 3 jaar, de accu is 4 jaar oud. Ikzelf heb hem nog nooit aan de druppellader gehad en nog nooit afgekoppeld tijdens de winterslaap. Ik heb 2 jaar geleden stilgestaan onderweg met een kapotte dynamo, waardoor mijn accu leeg getrokken werd door de verlichting en injectie, ANWB erbij, 20 minuten aan de snellader, verlichting afgekoppeld en 30 minuten lang op alleen de accu naar huis gereden. Nieuwe dynamo erop en klaar. En nog steeds een perfecte accu.

Ik wil alleen maar zeggen, IK vind druppelladers gelul! :Y Zolang je geen verbruikers heb, en je accu is van goede kwaliteit, je rijd geen korte stukken (dus weinig startvermogen vragen van de accu) en hij word goed opgeladen tijdens rijden, kan je accu prima overleven zonder druppellader. Heb je een druppellader nodig, moet je toch op zoek naar een nieuwe accu of een lekstroom.

Dit is mijn bescheiden mening tevens ervaring. Want een ander ervan vind :W
 
Laatst bewerkt:
en druppellader is een batterijlader, die een accu oplaadt tot een vooraf ingesteld punt en vaak met 1/10 van de accucapaciteit per uur.

De lader doet er met andere woorden 10 uur over om de batterij op te laden. Een batterij met een capaciteit van 1500 mAh wordt gedurende 10 uur geladen met een stroom van 150 milliampère en is dan voor 100% geladen. De druppellader meet het punt waar de laadcurve een knikje naar beneden maakt en schakelt dan over naar een lagere laadspanning die voldoende is om zelfontlading tegen te gaan.

Er wordt van uitgegaan dat een 1,5 volt batterij bij 1 volt leeg is. Bij 1,46 tot 1,50 is deze cel vol. Bij een accupack van 8 batterijen, als de elektronica is ingesteld op 8 cellen, zou bij 8 volt het laden weer moeten starten. Helaas ontstaan er na diverse keren laden en ontladen onderlinge verschillen tussen de batterijen. Een batterij kan al ver onder 1 volt zijn ontladen, terwijl de andere batterijen nog meer dan 1,2 volt aangeven

Als per batterij meetdata in een lijngrafiek worden uitgezet, kan men zien welke batterijen in een redelijke lijn bij elkaar blijven en of een batterij al zeer diep is ontladen, zelfs tot onder nul volt. De cellen moeten regelmatig gemeten worden om problemen met het accupakket tijdig te onderkennen.

Het probleem dat bij druppelladen ontstaat, is dat in de praktijk de instellingen van een druppellader niet meer kloppen. Door veroudering van cellen in een pakket worden cellen niet meer volledig geladen, omdat er een slechtere cel de afslagcurve bepaalt. De andere cellen zijn dan nog niet geheel opgeladen. Raadzaam is het[bron?] om een accupakket regelmatig op te laden met een normale doorlader.
Druppellader - Wikipedia
edit;
Een accu bestaat ook uit verschillende cellen.
Dank je voor een wikilink, zonder bron.... :/

Ik ga in zoverre met je mee, dan niet elke druppellader dezelfde kwaliteit heeft.

En dat verschillende manieren van laden beter kan zijn.

Maar hoe lang mag een reguliere lader aan je accu blijven?
Welke druppelaar niet, welke wel?

Ik gaf je een mooi voorbeeld van een druppellader, die ook net zo goed kan doorladen als een reguliere accu.

De uitspraak waar jij mee kwam is daarom wat kort door de bocht. En van een expert mag je verwachten dattie uitlegt hoe en waarom. Wat de verschillen zijn, wat de risico's zijn, welke afwegingen. Dat is mijn persoonlijke ening. En daarom was ik ook wat omzichtig in mijn bewoordingen.
 
Dank je voor een wikilink, zonder bron.... :/

Ik ga in zoverre met je mee, dan niet elke druppellader dezelfde kwaliteit heeft.

En dat verschillende manieren van laden beter kan zijn.

Maar hoe lang mag een reguliere lader aan je accu blijven?
Welke druppelaar niet, welke wel?

Ik gaf je een mooi voorbeeld van een druppellader, die ook net zo goed kan doorladen als een reguliere accu.

De uitspraak waar jij mee kwam is daarom wat kort door de bocht. En van een expert mag je verwachten dattie uitlegt hoe en waarom. Wat de verschillen zijn, wat de risico's zijn, welke afwegingen. Dat is mijn persoonlijke ening. En daarom was ik ook wat omzichtig in mijn bewoordingen.

Uitgebreide uitleg hoe en wat van druppelladers:
www.bmwrtforum.nl/downloads/OVERACCU'S.pdf
 
het is niet schadelijk voor de regelaar als je accu leeg is.
Je dynamo levert altijd het volle vermogen en de regelaar belast de dynamo zo ver dat de spanning stabiel blijft op ongeveer 14 a14,5 volt.Hoe meer gebruikers (dus ook de accu) des te beter is dat voor de regelaar want alle vermogen dat verbruikt word zal de spanning die de dynamo levert laten dalen waardoor de regelaar minder voor zijn kiezen krijgt.
Een beetje dynamo levert ruim 20A, die 2A extra die naar je dynamo gaan ligt de gelijkrichter niet wakker van.

Als de regelaar gaat regelen wordt de dynamo kortgesloten.
En dan levert de dynamo geen vermogen meer omdat de dynamospanning dan 0 volt is.
 
Druppelladers zijn de pest voor je accu.
Advies van mijn accuboer: accu in een vorstvrije ruimte opslaan. Eens in de 6 tot 8 weken een gewone acculader er een paar uur op aansluiten. (Bij onderhoudsvrije loodaccu's.)
Idem bij gewone accu's, eventueel bijvullen met gedemineraliseerd water.

:^

Accu zit er al 9,5 jaar in zonder problemen.
De eerste met een druppellader moet dat nog halen.
 
Laatst bewerkt:
Uitgebreide uitleg hoe en wat van druppelladers:
www.bmwrtforum.nl/downloads/OVERACCU'S.pdf
Daar staat niet echt uitleg over druppelladers en het hoe en waarom.
Tevens een schrijfsel van iemand op een bmw forum, geen idee welke mate van kennis of expertise die persoon heeft.

Maar goed, het gaat wat dat betreft ook te veel off topic :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een goede druppelaar is juist bedoeld om er geen omkijken aan te hebben.

Dus: gewoon er aan hangen, en zo laten.

Mocht je dat niet vertrouwen: opladen voordat je weg gaat. En als je terugkomt, hang je de lader er weer even aan.
Slogan op de verpakking was inderdaad in die strekking.

Vervolgens staat er in de handleiding: Controleer ten minste om de 2 weken de aansluitingen van de lader en accu. :+
 
Slogan op de verpakking was inderdaad in die strekking.

Vervolgens staat er in de handleiding: Controleer ten minste om de 2 weken de aansluitingen van de lader en accu. :+
Tja :)

Natuurlijk is het raadzaam om aansluitingen te controleren.

Ging natuurlijk om manier van laden en of dat wel of niet goed is voor een accu.

Er zijn druppelaars bij die de accu geen goed doen.
Er zijn reguliere laders bij die een accu geen goed doen.

Gewoon rijden en regelmatig controleren is natuurlijk het beste.
 
Daar staat niet echt uitleg over druppelladers en het hoe en waarom.
Tevens een schrijfsel van iemand op een bmw forum, geen idee welke mate van kennis of expertise die persoon heeft.

Maar goed, het gaat wat dat betreft ook te veel off topic :)


Lol zie je wel dat er veel onduidelijkheid is! Toch niet zo blond dat ik een chat start over accu's druppelladers ect... *O* ;) :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan