Hoe belangrijk is vorstvrij wegzetten van de motor?

Tapey

MF veteraan
8 sep 2004
2.808
397
Rotterdam
Twitter
Mijn motor staat met beide wielen los van de grond aan de druppellader onder een stofhoes in een tochtig houten schuurtje. Ik ga pas weer rijden als het lekker weer is.

Moet de ruimte vorstvrij blijven of maakt dat niet uit voor de overwintering van de motor?

Ik heb wel zo’n goedkoop vorstbeschermingskacheltje, maar ben bang voor hoge energierekening en eventueel brand (?) als ik dat ding onbeheerd ophang in een houten schuurtje.

Dus ik dacht, ik vraag het even. Kon via zoekfunctie geen antwoord vinden. Vast bedankt!
 
Mijn motor staat met beide wielen los van de grond aan de druppellader onder een stofhoes in een tochtig houten schuurtje. Ik ga pas weer rijden als het lekker weer is.

Moet de ruimte vorstvrij blijven of maakt dat niet uit voor de overwintering van de motor?

Ik heb wel zo’n goedkoop vorstbeschermingskacheltje, maar ben bang voor hoge energierekening en eventueel brand (?) als ik dat ding onbeheerd ophang in een houten schuurtje.

Dus ik dacht, ik vraag het even. Kon via zoekfunctie geen antwoord vinden. Vast bedankt!
Ik zou eens naar de specificaties kijken van de olie die in het blok zit.
Misschien dat dat tot een antwoord leidt 🤔
 
Mijn brommer staat onder een soort carport, geen hoes, vemtilatie plenty.
en de accu, well, soit
als die doodgaat, set ik er een nwe in
laatste 8 jaar niet anders gedaan, en nog nooit grote problemen gehad.
beurtje in het voorjaar en gaan
(en ik rijd ‘s winters niet, omdat ik dan ‘ver’ ben, en meestal mijn brommer niet mag meenemen)
 
Je kan je motor beter vorstvrij zetten als je wel rijdt. Ik heb vroeger wel eens bij de pomp gestaan met een bevroren tankslot _O-

Ook het wegrijden op een bevroren zadel (soort spoorbiels was het meer) mis ik niet.

Haha, die heb ik ook een keer gehad. In al mijn wijsheid (was toen een puber met een rijbewijs van 20 ofzo) mijn sleutel warmgestookt met een aansteker. Werkte supergoed, totdat ik mijn sleutel er wil uit wilde halen... die zat goed vastgevroren
 
Mijn motoren staan in een onverwarmde garage.
Eens per maand een rondje met de druppellader om de accu's op pijl te houden.

Ook heb ik een elektrische lucht ontvochtiger staan.
Deze houdt de luchtvochtigheid op 60- 70 % en gaat automatisch aan als het hoger is.
Neem wel een absorptie ontvochtiger, een compressor ontvochtiger werkt slecht op lage temperatuur.
Stroomverbruik is ca 400 Kwh per jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan