Het onverharde Alpen-passen topic

Ik heb afgelopen najaar de LGKS met volle bepakking gedaan op m'n GS (ging naar een klimweek in noord Italie dus naast de gebruikelijke bagage ook nog de ijzerhandel die een klimuitrusting heet in de koffers zitten). Zeker een avondtuur, maar elk druppeltje zweet waard.

Maar eerst een keer een goede offroad cursus doen kan zeker geen kwaad. En zorg dat je wat reserve onderdelen bij je hebt.

Ik stond een paar dagen later op de autostrada met een gebroken koppelingskabel. Dankzij m'n emergency kit was ik binnen 30 minuten weer onderweg. Maar als ik die niet had gehad, en hij was op de LGKS geknapt...
 
Ja ik vind het zeker leuk maar zo vol met bagage en dan vooral de topkoffer is het allemaal toch wel wat "lastig".
Nou ja nieuwe motor, nog wart onwennig en ook dit jaar heb ik mijn dagen eigenlijk gewoon te vol gepland tijdens deze trip.
Daardoor ook niet de ruimte in de tijd om gewoon wat aan te lummelen en te proberen.

Snap ik wel, als ik een dagje wat leuker onverhard wil rijden dan zoek ik een camping in de buurt en rij ik ook lekker zonder bagage. Niet dat het met bagage niet kan, maar zonder is gewoon veel makkelijker. Heb ik nu ook gedaan, twee nachten in Salbertrand op Gran Bosco gestaan, daar in de buurt kan je je heel goed een dag of wat vermaken. Meestal plan ik ook veel te strak, daarom nu vooral gedaan waar ik zin in had en dingen waar ik normaal niet aan toe kom.
 
Mooi verhaal Frazer en dank voor de tips!!!!
Ik ga plm 8 augustus nog een week die kant op (idee: Salbertrand Jafferau en misschien nog een keer LGKS vanaf La Brique, en de Col Bayasse proberen).

Dus jij bent de Jafferau opgereden vanaf Fort Pramand, schat ik. Ik stond 2 of 3 jaar geleden voor een dichte tunnel daar.
Hoe is die tunnel? Langer dan Parpaillon? En met een bocht erin zodat je de andere kant niet ziet? En glibberige wegverharding in de tunnel? (Ja ik vind dat wat eng 🤐, uitdagend en unheimisch.. bij Parpaillon wacht ik soms kwasie nonchalant op een voorrijder👍. Dan gas erop in het rijspoor, de motor vreet het wel en vooral ver vooruit kijken)
Bij Salvoux weer omlaag of verderop bij de skipistes?

Die passo Murmultierra ziet er ook gaaf uit. Goed te doen lijkt het, ook omkeermogelijkheden?. Niet zoals op YouTube de te smalle paden met haakse afgrond ernaast (levensgevaarlijk), lgks zuidkant en dan iets illegaals volgens mij.
 
De tunnel is weer open, ook legaal open, die berg stenen die er voor lag is weg. Ze hebben in de tunnel van binnen wat gefatsoeneerd, sommige plekken zie je dat ze de wanden en plafonds wat hebben opgeknapt met een soort matten, om afbrokkelende stenen te voorkomen. Hij is langer dan de Parpaillon, zegt mijn gevoel in ieder geval, ik heb het niet nagemeten. Hij loopt inderdaad in een bocht dus de andere kant zie je niet. Het is totaal niet glibberig, de ondergrond is eigenlijk gewoon prima. Alleen op ongeveer 3/4 van de tunnel (vanaf Salbertrand gezien) stroomt wat water, een centimeter of 10/15 diep, niet echt spannend. Wat ondergrond betreft is de Parpaillon slechter. Geen idee of het druk genoeg is om op iemand te wachten, maar vroeg of laat komt er vast wel iemand langs. Nu kwamen er 2 auto's en een motorrijder tegemoet, maar toen stond ik nog voor de ingang. Mocht je in de tunnel op een auto stuiten past het ook wel om die te passeren.

IMG_20200716_105132.jpg


Ik kon niet naar de top van de Jafferau, omdat er teveel sneeuw lag. Ben afgedaald naar Bardonecchia, niet naar Savoulx. Als je gewoon continue de route rechtdoor volgt kom je er vanzelf. Pad over de skipiste kan je alleen op vanaf de top, en die was niet bereikbaar. Misschien wel via de skipiste vanaf onder, dat heb ik niet geprobeerd, ik vind de andere kant sowieso mooier.

Mulattiera is wel een tikje spannender dan Jafferau e.d., maar levensgevaarlijk zou ik het niet noemen hoor. Ja als je naar beneden stort ben je er niet met een dagje hoofdpijn denk ik, maar dat is overal zo. Sommige stukken moet je wel even het gas erop houden en niet twijfelen, maar dat zijn kleine stukjes. Het is nergens extreem steil of gevaarlijk (vind ik...), zolang de weersomstandigheden maar goed zijn. Omkeren kan in principe bijna altijd wel, los van de paar stukken waar ze een paadje onderlangs hebben gemaakt, maar die zie je vooraf ruim aankomen. Het is net wat je gevaarlijk en moeilijk vind natuurlijk. Naast me op de camping stonden 2 Duitsers op 690's. Vroeg aan het einde van de dag waar ze geweest waren, ja op de Mulattiera, best gevaarlijk en moeilijk, bla bla. Oja zeg ik, daar was ik vandaag ook. Op die motor vragen ze, wijzend naar mijn motor? Uh ja tuurlijk. Hmm, oke...
 
Damn nu baal ik wel echt dat ik niet wat langer weg kon blijven mijn laatste trip.
Ik heb geen enkel echt off road stuk gedaan..'( terwijl dat wel in de planning stond voor dit jaar.

Oh man ik mis de bergen nu al weer ben net een weekje terug thuis.
 
Das balen maar het gaat zoals het gaat. Vorig jaar vanaf La Brique (mijn camping lgks) erg fraai gereden via Sospel, col Turini etc richting het noorden. Maar ook dan heb je geluk nodig, als het dan net die rijdag bloed en bloedheet is....

Of 2 jaar geleden, na de Assietta en col Bavelle zag ik donkere wolken boven Parpaillon.....en ik was moe: toen maar s-avonds naar camping Moto Crest gereden. (Had later wel spijt, de hoge Alpen verlaten is niet leuk....)
 
De reden waarom ik niet langer kon blijven is een leuke en goede reden dus dat verzacht de "pijn" .
Komt wel weer goed, ik ga gewoon hier in NL wat meer offroad rijden, oefenen en doen.
Zodat ik op een vlolgende trip naar de Alpen met meer vertrouwen wel gewoon de TET kan rijden daar
 
Die route eindigt bij het begin van de LGKS. De LGKS (of Via del Sale) gaat van het oude fort daar naar het oosten over de bergruggen naar Italie
 
Dat ken ik, en dat terwijl ik er meestal meerdere weken per jaar zit. Elke keer als ik naar huis rij en de bergen in mijn spiegels kleiner zie worden mis ik ze al...
Een goede vriend van mij is zo gek op rode bietjes dat hij altijd uitkraamt dat ze hem daar onder mogen begraven als het zo ver is dat komt te overlijden.

Dat heb ik met bergen...
nou ja ik kraam het niet ten pas en onpas uit maar ik denk het wel altijd als ik ze weer zie verschijnen aan de horizon als ik naar het zuiden rijd.
 
We plannen eind augustus een dag of 5 aan die kanten, maar met heel die opflakkerende Corona ellende begint het toch spannend te worden.
Toch maar geen POD gereserveerd die ik vooraf zou moeten betalen op de camping, het zal een tentje worden deze keer...
 
We plannen eind augustus een dag of 5 aan die kanten, maar met heel die opflakkerende Corona ellende begint het toch spannend te worden.
Toch maar geen POD gereserveerd die ik vooraf zou moeten betalen op de camping, het zal een tentje worden deze keer...

Je kan terplekke altijd nog kijken of ze wat vrij hebben, ik verwacht niet dat het er eind augustus heel druk is
 
Je kan terplekke altijd nog kijken of ze wat vrij hebben, ik verwacht niet dat het er eind augustus heel druk is


Ik vrees dat het er wel eens heel kalm kan gaan worden eind augustus... erger nog... ik denk niet dat ik nog zal kunnen kijken of er iets vrij zal zijn...

Mijn enige weekje verlof zie ik me in m'n eigen tuin doorbrengen dit jaar. 8)7
 
Ik vrees dat het er wel eens heel kalm kan gaan worden eind augustus... erger nog... ik denk niet dat ik nog zal kunnen kijken of er iets vrij zal zijn...

Mijn enige weekje verlof zie ik me in m'n eigen tuin doorbrengen dit jaar. 8)7

Nee daar begint het steeds meer op te lijken inderdaad, ben ieder geval blij dat ik al een weekje ben geweest
 
Vorige week de B kant van de Bonnette gereden, komend vanaf het noorden en dan net voor de top rechtsaf een pad in. Eerste stuk is onverhard, maar wat daarna volgt is ook supermooi! Links op de foto zie je de normale col lopen.

Bekijk bijlage 1527554

Leuk stukje is dat, Col de la Moutiere. Vlak voor dat het weer verhard wordt kan je nog verder een onverhard pad in, zou door moeten lopen naar de Col de Cayolle, moet ik nog steeds een keer verkennen. Maar dat verharde stuk naar St.Delmas is ook top inderdaad!
 
Het onverharde lag er op sommige plaatsen erg slecht bij... flinke hopen stenen en danook nog best stijl omlaag... stapvoets dus want de Strom is best zwaar en zeker als je alleen bent wil ik geen risico's nemen... (video volgt)
 
Rare vraag, maar wie weet wanneer deze onverharde wegen open zijn (in de zomer), dus welke dagen van de week. Volgens mij kan dat nl variëren per jaar.

Sommelier
Jafferau (alle dagen volgens mij)
Assietta
LGKS
Parpaillon (alle dagen volgens mij)


Dit ivm planning, volgende week die kant op. Eerste doel: 'camping Don Bosco Salbertrand pizza en veel onverharde wegen rondom'
 
  • Sommeiller is alleen gesloten op donderdagen, de overige dagen is hij open van 09:00 uur tot 17:00 ( 5 euro tol). Ik weet niet of je er buiten die tijden wel of niet op kan. Op donderdagen is de slagboom dicht, en er zit ook bewaking in het hokje, dus je komt er ook echt niet langs.
  • Jafferau is officieel vanaf 2020 alleen op woensdag en zaterdag geopend (zie bericht onder). Ik wist niet van deze afsluiting af, paar weken terug heb ik er op donderdag gewoon gereden, geen afsluitingen gezien en er reed meer verkeer.
  • Assietta en Finestre zijn gesloten op woensdag en zaterdag in juli en augustus van 09:00 tot 17:00 uur
  • LGKS weet ik niet
  • Parpaillon heeft bij mijn weten geen afsluitingen
Het blijft wel lastig daar, de ene is op woensdag en zaterdag juist open, de andere op die dagen juist dicht. Niet echt handig als je iets wil combineren.

Jafferau:

Sommeiller:
IMG_20200803_110557.jpg

IMG_20200803_110546.jpg
 
LGKS aka via del sale:

The road is closed to motor vehicles all day on Tuesdays and Thursdays
 

Bijlagen

  • Alta_Via_del_Sale_EN_DE_compressed.pdf
    3,4 MB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan Onderaan