Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

S10 is verkocht. Gelukkig aan iemand van het forum. Daarmee weet ik zeker dat mijn lieve kameel goed wordt verzorgd.
Ik heb alleen nog een frame staan zonder kenteken en nog voorpoten geloof ik. Ooit over genomen van Baffo, als ik het me goed herinner. Misschien heeft iemand daar nodig, anders mogelijk een super motard project...
 
Welkom Mike op dit forum, groot verschil tussen beide foto's. Mooi om weer een Suup rijdende te zien. Ik kan je wel helpen aan een Rally Kuip, maar daar komt nog best veel bij kijken. Stuur maar een PB als je meer wilt weten.
 
Hallo,
Na een maandje plezier met mijn, voor mij nieuwe, S10 draait ze sinds gisteren op 1 cilinder. Tot voorheen reed ze echt perfect, ze verbruikt 7l op 100km, is van 1990 en heeft nu 48000 kilometer. Vandaag heb ik de bougies verwijderd en de rechtse was zeer zwart en ook wat vettig. De linkse viel iets beter mee, maar was toch ook te zwart. Ik heb ze vervolgens terug mooi schoon gemaakt en ze draaide terug goed. Dan heb ik een ritje gemaakt, na 40 km begon ze terug te sputtteren en op 1cilinder te draaien. Klinkt dit volgens jullie als een suup die een carburatorrevisie nodig heeft? Of is dit te plots gebeurd. Ik heb de motor gekocht van de eerste eigenaar en die heeft nog nooit een carbrevisie gedaan...
Bedankt!
 
Dat klinkt meer als een suup die een beurt nodig heeft.

Sowieso horen er witte bougies in dus die kan je meteen vervangen.

1:15 is geen extreem hoog verbruik.
Alhoewel de gasnaalden en buizen aan slijtage onderhevig zijn zou ik die niet meteen vervangen.
Meer resultaat behaal je door alleen al de chokeplunjers te vervangen.

Wanneer is er voor het laatst onderhoud aan uitgevoerd?
Kleppen stellen, carb's synchroniseren, bougies vervangen, luchtfilters vervangen etc etc.
Allemaal dingen die eens in de zoveel tijd gedaan moeten worden.
 
hoewel onderhoud zeker belangrijk is, zou ik de benzinepomp van jappn verdenken. probeer die eens er tussen uit te halen door de benzineslang rechtstreeks aan de carbs te hangen. Wel met volle tank doen, dan is de zwaartekracht je pomp. De benzinepomp van de suup is alleen voor de laatste liters nodig.

En welkom Mike!
 
De motor heeft geregeld onderhousbeurten gekregen. Ik heb verschillende facturen gekregen bij aankoop. Ook de bougies zijn vernieuwd in juni 2016, samen met een oliewissel. Bij het uit elkaar vijzen zag ik ook dat ze goed onderhouden geweest is, niets zat vast, geen roest,... Wat ik raar vindt is dat het zo plots gebeurt, ze rijdt eerst 2 maanden piekfijn overal met me rond en nu begint ze moeilijk te doen, maar ja, das mechaniek zeker... Ik zal al s beginnen met de chokeplunjers en als ik de carbs er toch af heb kan ik er evengoed een revisiesetje insteken!
 
Ja, kijk vooral hoe de naalden eruit zien, die slijten heel raar af, omdat de carbs nogal horizontaal liggen.
Toen ik mijn suup pas had heb ik de carbs ook tig keer uitelkaar gehaald en bijna alles vervangen wat er niet goed meer uitzag, om dan op het laatst nog te ontdekken dat één van de sproeiertjes eruit getrild was...
De carbs er weer opzetten gaat lastig, tip: goed verwarmen en "glijmiddel" op het rubber smeren!
 
@Jappn: Je ene carb krijgt waarschijnlijk teveel benzine of te weinig lucht.

In eerste instantie klinkt het als een haperende vlotternaald. Haal de vlotterbakken voorzichtig van je carbs en kijk naar slijtage op de zwarte puntjes van de naald. Als er een niet goed sluit blijft de benzine stromen en daar houden brommers niet van. Via Kedo kan je nieuwe naaldjes bestellen.
 
hoewel onderhoud zeker belangrijk is, zou ik de benzinepomp van jappn verdenken. probeer die eens er tussen uit te halen door de benzineslang rechtstreeks aan de carbs te hangen. Wel met volle tank doen, dan is de zwaartekracht je pomp. De benzinepomp van de suup is alleen voor de laatste liters nodig.

En welkom Mike!
In eerste instantie klinkt dat raar want hij krijgt juist teveel benzine.
Maar als het membraan kapot is is het mogelijk dat er benzine aangezogen wordt door de vacuümslang en rechtstreeks in het inlaatspruitstuk terecht komt.
In dit geval is de bougie van de cilinder waar de vacuümslang op zit zwarter dan de andere.

Hoe te testen:
Zoals Willem al schrijft de pomp overbruggen en vergeet niet om de vacuümslangaansluiting op het inlaatspruitstuk af te doppen.
Zorg ervoor dat er genoeg benzine in je tank blijft anders komt het niveau onder het vlotterniveau en sta je ineens stil.

Eenvoudiger kan ook, zuig aan de vacuümslang en als je benzine in je mond krijgt weet je dat je membraan stuk is.
 
Welkom Mike op dit forum, groot verschil tussen beide foto's. Mooi om weer een Suup rijdende te zien. Ik kan je wel helpen aan een Rally Kuip, maar daar komt nog best veel bij kijken. Stuur maar een PB als je meer wilt weten.

Ik ga je zeker een PB sturen binnenkort, eerst even het motortje lopend maken !

Hallo Mike, is die afkomstig uit Landgraaf?

De motor heb ik gekocht van iemand uit Friesland, Dronryp. is ongeveer 1,5 jaar in zijn bezit geweest.
Daarvoor is hij van zijn oom geweest, mogelijk woonde zijn oom in Landgraaf ???





Gezien het DOT nummer op de banden, staat van de banden en de staat van sommige boutjes en dergelijken durf ik te concluderen dat de km stand daadwerkelijk 52.000 is en niet 152.000.
Voor de liefhebbers nog wat foto's van mijn Tenere. (klikken om te vergroten)













Echter heb ik wel een schokkende ontdekking:



Beetje een laag olieniveau...
Ook stinkt de olie heeeel erg naar (oude) benzine. Aangezien de benzinekraantjes ''doorlekken'' denk ik dat het carter volgelopen is en daardoor de olie ook verdunt is.

Dus even de kraantjes reviseren, olie verversen en benzine verversen om een poging tot starten te kunnen doen.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje betreft motorolie:
Ik zie dat in het WPHB een SE type olie aangeraden wordt, kan hier niet veel over vinden op internet.
Wat gooit de gemiddelde ST rijder erin ? mineraal, half of vol syntheet ? 10w40 neem ik aan.

groetjes
 
@mikeyy94: ik gebruikte altijd halfsyntheet 10W40, Kedo heeft prima olie voor weinig (sowieso is de olie in Duitserland veel goedkoper). De ST heeft verschillende lengtes peilstokken, ik heb geen idee waarom. Het is echter wel een dry-sump systeem waardoor je bij een laag oliepeil niet direct de boel sloopt. De olielampjes bij de meeste Yamaha's zijn ook voor de oliedruk en niet het oliepeil.
 
Dus even de kraantjes reviseren, olie verversen en benzine verversen om een poging tot starten te kunnen doen.

Dat heeft niets met je kraantje te maken, maar wellicht wel met een vlotter die blijft hangen. Ik zou eerst eens een flesje forté in je tank mikken en de kraantjes dichtzetten als hij stilstaat. Carburateurs reviseren kan altijd nog ;).
 
kraantjes dicht zetten is sowieso slim.

Ik doe er putoline sport 4 motorolie in. Ik bestel het bij hps motoren (hpsmotoren@hotmail.com) - dan krijg ik er meteen de juiste ringetjes enzo bij. En pieter reageert meestal erg vlot
 
@mikeyy94: ik gebruikte altijd halfsyntheet 10W40, Kedo heeft prima olie voor weinig (sowieso is de olie in Duitserland veel goedkoper). De ST heeft verschillende lengtes peilstokken, ik heb geen idee waarom. Het is echter wel een dry-sump systeem waardoor je bij een laag oliepeil niet direct de boel sloopt. De olielampjes bij de meeste Yamaha's zijn ook voor de oliedruk en niet het oliepeil.

Bedankt voor de info, vreemd verhaal trouwens... over de verschillende peilstokken.


Dat heeft niets met je kraantje te maken, maar wellicht wel met een vlotter die blijft hangen. Ik zou eerst eens een flesje forté in je tank mikken en de kraantjes dichtzetten als hij stilstaat. Carburateurs reviseren kan altijd nog ;).

Carburateurs reviseren heb ik het niet over gehad dat komt wel als ik weet dat het motortje mooi loopt zonder tikkende lagers etc. Ik bedoelde echt specifiek de benzinekranen (o-ringen) aangezien de kraantjes doorlekken zowel intern als extern. Dus dichtzetten heeft geen zin want het loopt gewoon door.

Aangezien ik de tank niet teveel in de handen wil hebben, start ik de motor met een PET fles.
 
Ons rondje Frankrijk-Italië zit er weer op, prachtige cols gereden en nog belangrijker: de XTZ's hebben zich goed gehouden, gewoon beter geschikt voor dit soort werk dan de DL650 die we hebben. Enige is wat olielekkage (mogelijk slechte ring bij oliefilter) en beide fietsen hebben nu speling op het balhoofdlager (of stellen, of ze zijn op). Verder bevielen de tassen, tent en slaapmat top, dat was ook even aankijken want alles nieuw.

Wat sfeerplaatjes voor de geïnteresseerden:

Verlaten camping geheel voor onszelf met als kers op de taart: warm water!


Welbekende tunnel


Prachtige lange hoogtepas

 
Laatst bewerkt:
Ons rondje Frankrijk-Italië zit er weer op, prachtige cols gereden en nog belangrijker: de XTZ's hebben zich goed gehouden, gewoon beter geschikt voor dit soort werk dan de DL650 die we hebben. Enige is wat olielekkage (mogelijk slechte ring bij oliefilter) en beide fietsen hebben nu speling op het balhoofdlager (of stellen, of ze zijn op). Verder bevielen de tassen, tent en slaapmat top, dat was ook even aankijken want alles nieuw.

Wat sfeerplaatjes voor de geïnteresseerden:
[~[url="http://i289.photobucket.com/albums/ll207/xapam/image_zps9fubppzz.jpeg"]afbeelding~][/URL]
Verlaten camping geheel voor onszelf met als kers op de taart: warm water!

[~[url="http://i289.photobucket.com/albums/ll207/xapam/image_zpsmmh4vx9w.jpeg"]afbeelding~][/URL]
Welbekende tunnel

[~[url="http://i289.photobucket.com/albums/ll207/xapam/image_zpsltlamg6z.jpeg"]afbeelding~][/URL]
Prachtige lange hoogtepas

[~[url="http://i289.photobucket.com/albums/ll207/xapam/image_zpsp643wlpv.jpeg"]afbeelding~][/URL]

Nice! Ziet er goed uit!

Wat voor rally frontje hebben jullie? Zelf gemaakt? of uit Engeland? Bevalt de windbescherming wat?
 
Is er hier misschien iemand die en linker voor kuipdeel heeft liggen voor mij? En eventueel ook een kap voor onder het zadel.
Liefst in de volgende kleurstelling:


(dus de kleurstelling van de kappen, niet van de tank ;) )
 
Nice! Ziet er goed uit!

Wat voor rally frontje hebben jullie? Zelf gemaakt? of uit Engeland? Bevalt de windbescherming wat?

Zelf gemaakt frontje, puur voor de looks want het is geen doen als leken (zelfs de fabrikanten hebben er moeite mee ;) ) om iets te maken wat perfect is qua windgeleiding en er ook nog god uit ziet. Dat is ons doel van de machines ook niet, ze rijden eigenlijk het lekkerste tot 80-90, daarboven gaat wel maar is minder comfortabel. Ook onze helmen dragen niet bij, dus boven de 100 buldert het allemaal best irritant. Maar voor boven de 100 km/u hebben wij andere rossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan