Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

De XTZ gaat in de verkoop. Mijn beestje komt uit 1989 en er ligt een TDM850 blok onder. WP voorvering, Xenon verlichting, RVS bochten, laser uitlaatdoosje etc.
[afbeelding]

Richtprijs E 1750,00. Mocht je iemand weten die er nog een zoekt of zoek je er zelf een, stuur me een PM. Ik ga me richten op mijn passie voor caferacers en gebruik de XTZ dus niet meer.
Mooi ding.
 
Wie weet of de elektronica van de koplampen worden geschakeld door relais? In mijn huidige set-up heb ik aan de voorkant drie relais. 1 voor de knippers en 2 onbekenden. Aangezien er veel is gerommeld met mijn elektronica is niet exact te achterhalen wat waar voor dient. Voor zover ik het nu begrijp heb ik vanuit de draadboom twee connectors van ieder 3 kabels (massa, dimlicht en grootlicht - zwart, groen en geel) die ieder op een manier geschakeld wordt door een relais. Bij het aanzetten van dimlicht en grootlicht hoor ik de relais schakelen, maar de lampen gaan niet aan.

Nu heb ik in WPHB gekeken en daar zie ik uberhaupt geen relais. Ik heb toen de (originele duplolamp) lampen direct aan de kabels gekoppeld van de draadboom en de lampen werken dan prima, zowel dimlicht als grootlicht. Volgens mij zijn de relais erbij gerommeld, maar dat is dus niet helemaal duidelijk. Iemand hier ideëen over? Wellicht heeft het ermee te maken dat de koplampen H4 lampen zijn (waren) en die dan via relais geschakeld moeten worden.. Ik begrijp alleen nog niet waarom..

Frappant vind ik dat ik paar weken/maanden geleden op dit forum vroeg of dimlicht standaard 1 of 2 lampen doet branden en dat er toen gezegd werd 1. Zoals ik het nu echter zie branden beide lampen, want ze hebben allebei een eigen aansluiting vanuit de kabelboom.. Iemand hiermee bekend? (het betreft een importmotor uit Duitsland)

:)

de relais zijn mogelijk daar geplaatst op te voorzien in een goede stroomvoorziening voor twee lampen. De stroom uit de lichtschakelaar (die uit de kabelboom komt) wordt dan de stuurstroom. Stroom door een goede kabel, die direct vanuit de accu (ok,via het relais) de lampen aanstuurt, geeft veel minder kans op storing en weerstand. Zo goed is de elektronica van de ST namelijk niet ;). Bij mij laadde de accu niet lekker bij als de lampen via de kabelboom werden voorzien (werd te veel weggetrokken in het systeem). Wel nadat er direct contact werd gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
de relais zijn mogelijk daar geplaatst op te voorzien in een goede stroomvoorziening voor twee lampen. De stroom uit de lichtschakelaar (die uit de kabelboom komt) wordt dan de stuurstroom. Stroom door een goede kabel, die direct vanuit de accu (ok,via het relais) de lampen aanstuurt, geeft veel minder kans op sturing. Zo goed is de elektronica van de ST namelijk niet ;).

Precies, dat is mijn gedachte ook. Dat verklaart ook waarom er een extra draad was bijgestoken die direct op de accu was aangesloten, waarvan ik in eerste instantie de functie niet kon ontdekken.

Allen bedankt voor het meedenken! *O*
 
De XTZ gaat in de verkoop. Mijn beestje komt uit 1989 en er ligt een TDM850 blok onder. WP voorvering, Xenon verlichting, RVS bochten, laser uitlaatdoosje etc.
[afbeelding]

Richtprijs E 1750,00. Mocht je iemand weten die er nog een zoekt of zoek je er zelf een, stuur me een PM. Ik ga me richten op mijn passie voor caferacers en gebruik de XTZ dus niet meer.
Jammer dat te laat is, zocht al tijd naar deze kleurstelling. Heb ondertussen een AT aangeschaft...
 
Jammer dat te laat is, zocht al tijd naar deze kleurstelling. Heb ondertussen een AT aangeschaft...

eeuwig zonde...

toch? Of ben jij als onbevooroordeelde AT en ex ST eigenaar toch blijer met je AT? Ik heb wel eens een rondje gereden op een AT en vond 'm wat minder spannend en minder lekker zitten, maar ik ben wel benieuwd of dat anders voelt als je er eentje hebt en veel rijdt
 
Ik was, na mijn eerdere pogingen het ideale "ruitje" te creëren, tot de conclusie gekomen dat het niet alleen de hoogte van de ruit is maar zeker ook de breedte die effectief verschil geeft. Met een te smalle ruit wordt de luchtstroom wel gebroken maar komt ie te snel weer achter de ruit samen. Helaas is er in de breedte op de XTZ niet echt veel toe te voegen.
klikje
Ik had mij er dan ook min of meer bij neergelegd dat ik het niet beter zou krijgen.

Toch kon ik het niet laten nog een poging te wagen toen ik het nu gebruikte materiaal in handen kreeg. Geen idee wat voor 'n spul het is maar het is vele malen makkelijker verwerkbaar dan het polycarbonaat van mijn eerdere pogingen.
(probeer nog wel eens te achterhalen wat het is)
Met behulp van een stanleymes en een hete lucht pistool heb ik dit gefabriceerd:
full


Nog wat bijschaven hier en daar en wat aanpassingen aan de stand was ik niet ontevreden over de looks maar zeker ook het effect op de weg viel niet tegen.

Met de beperkte hoeveelheid van het materiaal heb ik nog een poging gedaan maar nu iets hoger:
full


Hij is nu zo'n 3cm hoger als de eerste versie maar weer 3cm lager als m'n ruit met de adapter zoals ik die eerder had. Het blijft natuurlijk wel een redelijk smalle "ruit" en super stil is ie dan ook niet. Het effect is wel enigszins vergelijkbaar met de ruit met adapter van voorheen. Maar, ondanks dat die adapter ook wel beviel, vind ik zelf mijn laatste creatie mooier.
Het is nog niet helemaal klaar (moet nog even de afwerking wat netter maken, vooral het symmetrisch krijgen is wat lastig) maar al met al ben ik er iig zeer tevreden mee.
*O*
 
Kben weer thuis na een rondje van 4000km via Isle of Man en de Ulster GP in Noord-Ierland, en daarna 't hele eiland rond :)

Voor een allroad/offroad ritje in Brabant zal komende zaterdag te kort dag zijn verwacht ik.. de 27e wordt heel mooi weer (zoals nu voorspeld, maar dan kan Raymond niet..) dus evt een week later ? zaterdag 3 sept

Laat maar horen wat jullie er van vinden, of wanneer jullie kunnen :]
 
Voor een allroad/offroad ritje in Brabant zal komende zaterdag te kort dag zijn verwacht ik.. de 27e wordt heel mooi weer (zoals nu voorspeld, maar dan kan Raymond niet..) dus evt een week later ? zaterdag 3 sept

Laat maar horen wat jullie er van vinden, of wanneer jullie kunnen :]
Hoi Menno, leuk! Ik kan zaterdag de 3e. De noppen liggen er nog onder.

@de rest, wie gaat er nog meer mee...???
 
Laatst bewerkt:
eeuwig zonde...

toch? Of ben jij als onbevooroordeelde AT en ex ST eigenaar toch blijer met je AT? Ik heb wel eens een rondje gereden op een AT en vond 'm wat minder spannend en minder lekker zitten, maar ik ben wel benieuwd of dat anders voelt als je er eentje hebt en veel rijdt
XTZ heeft voor mij nog steeds iets speciaals, maar kort gezegd:

AT: strakker in sturen en voelt wat beter qua vering en remmen. Het blok is duidelijk wat rustiger
XTZ: meer power, beduidend minder qua remmen en vering. Maar voelt als meer een hooligan fiets.

Wil je gewoon rustig toeren en wat allroad/offroad is de AT perfect.
Wil je lekker hard door het zand stuiven dan ga je voor de tenere en stop je het geld wat je over hebt meteen in je vering (voorvork incl. remmen is nog beter gok ik) en heb je echt een pracht apparaat.

Wat me wel opvalt is dat je met beide altijd de aandacht trekt, rij je met een groep nieuwere motoren dan komen ze als eerst kijken naar de oude buffels.

De AT is het geworden omdat ik dus niet de juiste kleurstelling van de XTZ kon vinden, en ik in de 90's altijd vol bewondering naar de AT keek. Moest ook gewoon een keer een AT gehad hebben.
 
Mooi werk 3LDre! Wel zo aerodynamisch als een baksteen zo recht omhoog, maar ik vind het wel gaaf staan.

@kneusteun, mooi beschreven. Dat gevoel had ik inderdaad ook. Misschien is het omdat ik niet meer de originele vering heb (WP voorveren en achterkant verhoogd dus voelt wat stijver) maar ik vond de AT qua wegligging en vering niet beter. Maar de remmen, tjsa die zijn op de ST wel minder. Vergt wat spierkracht in je rechterhand :) Maar inderdaad beide fietsen trekken bekijks. Groots en imposant blijven ze!
 
Mooi werk 3LDre! Wel zo aerodynamisch als een baksteen zo recht omhoog, maar ik vind het wel gaaf staan.

@kneusteun, mooi beschreven. Dat gevoel had ik inderdaad ook. Misschien is het omdat ik niet meer de originele vering heb (WP voorveren en achterkant verhoogd dus voelt wat stijver) maar ik vond de AT qua wegligging en vering niet beter. Maar de remmen, tjsa die zijn op de ST wel minder. Vergt wat spierkracht in je rechterhand :) Maar inderdaad beide fietsen trekken bekijks. Groots en imposant blijven ze!
Ja ondertussen heb ik ook gewoon hyperpro. Wegligging is ook niet beter, maar nog net wat vriendelijker in mijn beleving, wat meer het idee dat je de AT echt de sporen moet geven daar waar de S10 niet twijfelt en gaat.
Wat ik vooral een opvallend verschil vind is het geluid met standaard uitlaat, ik vond de S10 altijd wat kalm klinken, blok klinkt prachtig maar wat er vervolgens uit de demper komt stelt teleur. De AT heeft echt prachtige klappen van een vtwin.
 
Hoi Woonjas, bedoel je onderstaande lamp rechts? Dat type had ik in de originele behuizing zitten. Dat heb ik vervangen door het rechter type, een R2 H4 60/65 lamp. Hoeft de behuizing niet voor te worden aangepast. De voet van beide lampen is hetzelfde.
[afbeelding]

Er zitten twee identieke lampjes in welke met een soort van bajonet in een fitting zitten die in de koplamp behuizing vastzitten met een klemmetje.
full
 
Mooi werk 3LDre! Wel zo aerodynamisch als een baksteen zo recht omhoog, maar ik vind het wel gaaf staan.

........
.....

Ik ook. 8-)
En tja, aerodynamisch zal onze suup nooit worden. Toch is ie wat dat aangaat nu niet veel anders als met de ruit zoals ik die eerder al had.
Dan nog, of de wind nou het ruitje of mij tegenkomt, aerodynamisch is het geen van beide. :N
 
BREAKING NEWS: mijn XTZ750 staat in de Promotor van september 2016. Leuk artikel naar aanleiding van de technische keuring door Erik van Lent. Met als titel Woestijnlegende, dat lijkt me voldoende eer aan het adres van onze machines. 8-)
full
 
BREAKING NEWS: mijn XTZ750 staat in de Promotor van september 2016. Leuk artikel naar aanleiding van de technische keuring door Erik van Lent. Met als titel Woestijnlegende, dat lijkt me voldoende eer aan het adres van onze machines. 8-)
Hey Bauke, leuk man ! Ik ben erg benieuwd en ga 't zeker lezen :Y
 
Zo, ik ben ook de laatste hand aan het leggen aan de renovatie:
full


full



Nog wel wat dingetjes te doen en af te stellen, zo moeten de valbeugels nog gemonteerd worden en er komen nog stickers op, al ben ik nog niet helemaal zeker wat ik wil doen..
 
Is dat gespoten of gewrapped Ruud?
Ziet er retestrak uit!

Het is gespoten. Ik heb het geprobeerd te wrappen, maar vond het ondoenlijk om het strak te krijgen. Het erop krijgen en nog redelijk strak krijgen is te doen, maar je ziet al gauw stofjes onder de kappen als je het van dichtbij bekijkt. Daarnaast vond ik alle hoeken in de kappen niet te doen.. Dus het is gespoten.. *D

Inmiddels ook de valbeugels erop:

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan