Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

@Jvisser.
Als je zelf pakking wilt snijden:
Eerst de oude pakking goed natekenen op het papier.
Je kunt dat doen door het deksel op het papier te leggen, de buitenomtrek na te gaan met een dun potlood.
Dan de plaats van de gaten, ik doe dat door een boutje in het gat te steken, en er een tik met de hamer op te geven.
Zo krijg je de plek van de gaten precies goed.
Voor de binnenomtrek kijk je naar het deksel, en neemt de binnenmaat van de rand en tekent die binnen de buitenrand.
Als je de oude pakking nog heel hebt, kun je die gebruiken als sjabloon, natuurlijk.
Hoe je het doet, is niet belangrijk.
Zodra de tekening klopt, eerst de gaten uitkloppen of uit ponsen met ponstang.
Dan de binnenomtrek uitsnijden met een scherp hobbymesje, op een snijplank, plaatje zink of houten plaatje.
Als dat alles goed is gegaan, dan pas de buitenkant knippen.
Als je een andere volgorde doet heb je kans dat de pakking scheurt bij de gaten.
Dan controleren of de pakking goed is, waar het te breed is voorzichtig nog snijden of knippen.
De eerste keer lukt het misschien nog niet goed, maar met wat oefenen gaat het goedkomen, en als de winkels een keer dicht zijn of de pakking is niet leverbaar, kun je je altijd redden.
Setje holpijpjes kost geen kapitaal, pakkingpapier in 2 maten, dun en dik, en je kunt je altijd redden, ook voor voetpakking of zijdeksel. (Al zijn die laatste soms groot, daardoor lastig!)
Groeten, Doudou
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Autoshops hier in Amersfoort hebben alleen hele pakketen met alle diktes, kost 35 euro. Dat ga ik dus niet doen maar heb al een site die losse vellen verkoopt. Bedankt!
 
Omdat mijn XTZ 750 gestolen is verkoop ik alle onderdelen die ik nog heb van deze motor. Ik heb onder andere nog een deel van een blok liggen, omdat ik de XTZ net had omgebouwd naar TRX 850. Verder heb ik een rally kuip, en nog wat delen. Mocht je wat zoeken, dan hoor ik het wel.

 
Wat een ontzettende klote manier om je motor terug te vinden. Opknopen aan de hoogste boom of vierendelen met 4 supers......
Sterkte met het verlies......

Al nieuws over de KTM?
 
Nee, staat waarschijnlijk nog ergens in de buurt waar de XTZ gevonden is, hopelijk komt die niet gebraden terug.
 
Hallo, ik ben sinds kort eigenaar van een nette st met 45000 km uit 1990 die ik in Frankrijk gaan halen ben. Ik rij al enkele jaren met een super duke en rijd van kinds af motorcrosswedstrijden. De st bevalt me heel goed! Nu heb ik wel een kleine ergernis. Ik rij nooit met laarzen en motorbroek op de baan en bij nat wegdek spat er nogal veel water op je voeten en onderbenen. Dit heb ik nog bij geen enkele moto gehad. Iemand die hier een oplossing voor weet?
qa7g5l5omgyld.jpg

9rmzrlc4of3gk.jpg

qmcrqjmtozk0r.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jawel:

Laarzen en een motorbroek aantrekken, het is voor je eigen veiligheid, en je blijft ook nog eens droog!

Ik snap nog steeds niet dat er mensen zijn die op een motor rijden en vertikken om de juiste BESCHERMENDE kleding te dragen!

Ik heb geen zin om mee te betalen aan jou huidtransplantaties!

Het klink misschien wat cru, maar zo denk ik er wel over...

groet,

Pieter
 
Haha, ik begrijp en aanvaard uw mening, maar ik rij al sinds mn 6de met de motor op parcours, sinds mn 18de heb ik mn rijbewijs en mn 1ste motorfiets was een gsx-r 1100. Nu ben ik 34 (op de weg) ogevalvrij. In België is beschermende kledij pas sinds een 2tal jaren verplicht (lange mouwen, handschoenen,lange broek en schoenen tot boven de enkels). Ik vind dat het dragen van beschermende kledij een vrije keuze is en niet alles bij wet verplicht moet worden. Echter, ik ben hier niet om zo'n discussie te starten, ieder doet daarin wat hij wil, ik wou gewoon s zien of iemand al een oplossing had voor dit probleem....`
 
Welkom en veel plezier met je Suup !

Mij is het eigenlijk nog nooit opgevallen dat mijn voeten meer nat worden dan op andere motoren.
Misschien ligt het aan de banden, die het water meer opgooien dan andere banden ?
Nu heb ik zelf geen heel originele ST, wegens zijspan en schommelvork voor, dus zullen anderen het moeten komen zeggen ;)
 
spatlapje knutselen?

220px-Yamaha-L2-super-1984-right-side-detail.jpg


Ik heb geen last van natte voeten, en ik rijd het hele jaar door in alle weersomstandigheden

Wel altijd motorbroek + timberlands aan (waterdicht). Met mijn vorige motorschoenen kreeg ik na een half uurtje wel natte sokken, omdat het water er in liep tussen de veters door. Als je door diepe plassen rijdt krijg je wel natte voeten, maar niet meer dan op de trapfiets of een andere motor volgens mij
 
Laatst bewerkt:
Mijn ST is van oorsprong Italiaans en komt dus met twee waxine lichtjes als verlichting (35W).

Wat is de handigste/goedkoopste manier om naar 2x H4 te gaan?
Is dat een kwestie van twee nieuwe/tweede hands lenzen+spiegel of moet ook de behuizing aangepast worden, en welk type?

Hoi Woonjas, bedoel je onderstaande lamp rechts? Dat type had ik in de originele behuizing zitten. Dat heb ik vervangen door het rechter type, een R2 H4 60/65 lamp. Hoeft de behuizing niet voor te worden aangepast. De voet van beide lampen is hetzelfde.
full
 
Johan , wat vreselijk wat er met je XTZ is gebeurd. Ze moeten gewoon met hun poten van andermans spullen afblijven! En om dan je motor uitgebrand terug te vinden. Ik zou er kapot van zijn. Ik hoop dat het met de KTM beter zal aflopen. Sterkte.
 
Welk product kan ik he beste voor de ketting gebruiken ?
Ik gebruik nu een spuitbus van yamaha spray maar het achterwiel is bijna vetter als de ketting.
 
Welk product kan ik he beste voor de ketting gebruiken ?
Ik gebruik nu een spuitbus van yamaha spray maar het achterwiel is bijna vetter als de ketting.


Je moet een "droge"kettingspray gebruiken, die dus direct na het spuiten even schuimt en opdroogt. dan blijft er ook minder vuil aan hangen.
merken? Putoline, Eurol..enz
 
Wie weet of de elektronica van de koplampen worden geschakeld door relais? In mijn huidige set-up heb ik aan de voorkant drie relais. 1 voor de knippers en 2 onbekenden. Aangezien er veel is gerommeld met mijn elektronica is niet exact te achterhalen wat waar voor dient. Voor zover ik het nu begrijp heb ik vanuit de draadboom twee connectors van ieder 3 kabels (massa, dimlicht en grootlicht - zwart, groen en geel) die ieder op een manier geschakeld wordt door een relais. Bij het aanzetten van dimlicht en grootlicht hoor ik de relais schakelen, maar de lampen gaan niet aan.

Nu heb ik in WPHB gekeken en daar zie ik uberhaupt geen relais. Ik heb toen de (originele duplolamp) lampen direct aan de kabels gekoppeld van de draadboom en de lampen werken dan prima, zowel dimlicht als grootlicht. Volgens mij zijn de relais erbij gerommeld, maar dat is dus niet helemaal duidelijk. Iemand hier ideëen over? Wellicht heeft het ermee te maken dat de koplampen H4 lampen zijn (waren) en die dan via relais geschakeld moeten worden.. Ik begrijp alleen nog niet waarom..

Frappant vind ik dat ik paar weken/maanden geleden op dit forum vroeg of dimlicht standaard 1 of 2 lampen doet branden en dat er toen gezegd werd 1. Zoals ik het nu echter zie branden beide lampen, want ze hebben allebei een eigen aansluiting vanuit de kabelboom.. Iemand hiermee bekend? (het betreft een importmotor uit Duitsland)

:)
 
Laatst bewerkt:
Bij mij worden de koplampen niet geschakeld met een relais.

Overigens al een mooi resultaat, komt zo uit de showroom.
 
De XTZ gaat in de verkoop. Mijn beestje komt uit 1989 en er ligt een TDM850 blok onder. WP voorvering, Xenon verlichting, RVS bochten, laser uitlaatdoosje etc.
full


Richtprijs E 1750,00. Mocht je iemand weten die er nog een zoekt of zoek je er zelf een, stuur me een PM. Ik ga me richten op mijn passie voor caferacers en gebruik de XTZ dus niet meer.
 
Laatst bewerkt:
De XTZ gaat in de verkoop. Mijn beestje komt uit 1989 en er ligt een TDM850 blok onder. WP voorvering, Xenon verlichting, RVS bochten, laser uitlaatdoosje etc.
[afbeelding]

Richtprijs E 1750,00. Mocht je iemand weten die er nog een zoekt of zoek je er zelf een, stuur me een PM. Ik ga me richten op mijn passie voor caferacers en gebruik de XTZ dus niet meer.

Caferacers ja? Ik ben met een scrambler-achtig ding begonnen (oude '92 660 Tenere).
Voor een scrambler kun je namelijk ook de ST ook gebruiken ;).

Nou ja, begonnen... de kuip is er net af ;)
HGvtKwbKns1PUp_AYfU1JDoEVd2y6fLqCt-Qdf9CyUI%2CbiDC-X26QtlsszTdGD9i1zuTqwc_rd199JD55ZW-luQ
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!

En heb jij 1 of 2 aparte kabels uit de kabelboom komen (en dus of er 1 of 2 lampen tegelijk aan staan bij dimlicht)?

Bij mij zit het origineel. 1 lamp aan (links vanaf bestuurder gezien) bij dimlicht, 2 bij groot licht. Er gaan draadjes met daar continue 12v op (bij contact aan) van onder het zadel naar de schakelaar op het stuur (blauw is plusdraadje), daar komen geel en groen (dim en grootlicht) weer uit die naar de koplampen gaan. Het dimlicht zit op een eigen draadje, het plis draadje van het groot licht staat parallel op beide lampen. Zonder relais dus. Mijn blauwe draad in deze beschrijving was laatst gesmolten in de kabelboom. Draadbreukje bij het balhoofd, waardoor er flink weerstand op zat. 70w lampje kan dan aardig wat warmte teweeg brengen.

Zie ook het bedrading schema in het werkplaats handboek in de openings post
 
Laatst bewerkt:
Bij mij zit het origineel. 1 lamp aan (links vanaf bestuurder gezien) bij dimlicht, 2 bij groot licht. Er gaan draadjes met daar continue 12v op (bij contact aan) van onder het zadel naar de schakelaar op het stuur (blauw is plusdraadje), daar komen geel en groen (dim en grootlicht) weer uit die naar de koplampen gaan. Het dimlicht zit op een eigen draadje, het plis draadje van het groot licht staat parallel op beide lampen. Zonder relais dus. Mijn blauwe draad in deze beschrijving was laatst gesmolten in de kabelboom. Draadbreukje bij het balhoofd, waardoor er flink weerstand op zat. 70w lampje kan dan aardig wat warmte teweeg brengen.

Zie ook het bedrading schema in het werkplaats handboek in de openings post

Bedankt, ben morgen weer bij de motor. Zal toch eens kijken wat ik nou precies heb.. Goed om te weten dat de relais niet daar horen.

*edit*: ik heb het schema nagekeken en ik denk dat het verschil in systeem voortvloeit uit de verschillende motoren in diverse landen. Het schema maakt namelijk onderscheid tussen motoren verkocht in NL, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, etc. Ik weet dat mijn motor import is uit Duitsland, vandaar dat wellicht beide lampen standaard branden in plaats van 1 lamp.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan