Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

ik denk dat je vlotternaald vast zit. probeer een tik op de vlotterbak te geven zodat ie schrikt.

groet gdb
 
ik denk dat je vlotternaald vast zit. probeer een tik op de vlotterbak te geven zodat ie schrikt.

groet gdb

Ik heb dit geprobeerd en daarna was de lekkage al een stuk minder. Maar nog niet weg. Het viel me nu ook op dat onder de linker carburateur wat verf van de cilinder ontbreekt en het metaal is geel uitheslagen (had ik al eerder gezien, maar verder niet bij nagedacht). Het lijkt er dus op dat de carburateur al langer lekt. Dus nu toch maar even open maken, en zeer waarschijnlijk de pakking vervangen.

Bedankt voor de hulp.
 
Die pakkingen gaan niet zomaar lekken. Ik zou eerder de vlotternaald afsluiting verdenken.

Als je de chokeplunjers en gasnaalden weet te vervangen is dat geen grote stap verder :)


@Dre, mijn schijf is nog wel OK geloof ik. Maar erg goed remmen de nieuwe gesinterde blokken nog niet. Duurt altijd effe voordat ze weer op elkaar in gesleten zijn

Ik vond het wel een heel gedoe om de boel weer netjes te ontluchten achter. De remzuigers moesten er namelijk echt uit, die waren nogal verroest. Ik moest echt met schuurpapier aan de gang om het weer een beetje glad te krijgen, misschien moet ik ze eens vervangen voor nieuwe als ze gaan klemmen.
 
Die pakkingen gaan niet zomaar lekken. Ik zou eerder de vlotternaald afsluiting verdenken.


Die milieuvriendelijke benzine is helaas niet zo vriendelijk voor pakkinkjes.
Vooral als ze van kedo afkomstig zijn, gebruik daarom ook alleen maar originele van yamaha, ik heb het zelf mogen ondervinden met nieuwe revisiesetjes uit Duitsland die binnen 1 maand verschrompeld waren.
Maar misschien was het wel door de combi kedo en (s)Hell?


Als de vlotternaald niet goed afsluit dan loopt de vlotterbak vol en lekt hij benzine uit het overloop/beluchtingspijpje of je spruitstuk in.
Dus niet via de pakking.

3ld, mooi gespaakt. :}
 
Laatst bewerkt:
te vroeg gejuicht, remschijf is toch krom |( Iemand nog een nette 2e hands achterschijf liggen?

ook onder een boom geparkeerd en na een lange dag kantoorwerk hebben een stel meeuwen mijn zadel onder gescheten B|

gaat weer lekker zo :') ochja zo valt er weer wat te klussen
 
Laatst bewerkt:
Zou iemand het bestand met mij willen delen dat Rene (Dutchdude) ooit heeft geplaatst met handige weetjes over de XTZ750? Ik heb hem al benaderd maar hij kan er voorlopig niet bij. Bedankt alvast!
 
net zonder succes 3 uur bezig geweest met het opsporen het licht in mijn koplamp. Vreemd genoeg komt er gewoon 12v spanning op de + van de koplamp stekker, totdat ik er een lamp aan hang. Dan meet ik ineens nul volt... Lampje vervangen, alle connectors door gemeten en de schakelaar wekt ook naar behoren. Mysterieus is het
 
Laatst bewerkt:
er bleek weerstand op de bedrading van de koplamp schakelaar te zitten. Toen ik de kous er af haalde kwam er een gesmolten bende spaghetti uit.

iemand nog een nette schakelaar (stuurschakelaar links) liggen met bedrading tot en met de stekker?
 
Die milieuvriendelijke benzine is helaas niet zo vriendelijk voor pakkinkjes.
Vooral als ze van kedo afkomstig zijn, gebruik daarom ook alleen maar originele van yamaha, ik heb het zelf mogen ondervinden met nieuwe revisiesetjes uit Duitsland die binnen 1 maand verschrompeld waren.
Maar misschien was het wel door de combi kedo en (s)Hell?


Als de vlotternaald niet goed afsluit dan loopt de vlotterbak vol en lekt hij benzine uit het overloop/beluchtingspijpje of je spruitstuk in.
Dus niet via de pakking.

3ld, mooi gespaakt. :}


Bedankt voor de info. Ik heb inmiddels vlotterbak pakkingen gehaald bij de lokale motorzaak (origineel Yamaha), die gemonteerd, en daarmee was de lekkage meteen verholpen.

Vanavond was het eindelijk droog en had ik tijd voor een testrit. Kort na vertrek merkte ik al een paar keer dat de motor een beetje sputterde, ik hoorde kleine kuchjes zegmaar. Maarja de motor had een paar weken stil gestaan, dus maar even een stukje doorrijden. Even later hoorde ik het kuchen nog een paar keer, en ik dacht ik stop even om te kijken wat ie stationair doet. Ik liet het gas los en liet de motor even uitrollen, met een knal als een geweerschot uit de uitlaat tot gevolg. Stationair loopt hij nog maar 700 toeren, net genoeg om te blijven draaien. Ik ben omgedraaid, en weer richting huis gereden, met nog een paar geweerschoten en veel gekuch, gepruttel etc zodra ik het gas loslaat. Als ik het gas erop blijf houden is er niks aan de hand.

Wat ik tijdens het onderhoud aan de motor heb gedaan wat hiermee te maken kan hebben:
- Bougies vervangen (NGK)
- Carbs eraf gehaald om de chokeplunjers (KEDO) te vervangen, gasnaalden er even uit gehad voor inspectie (niks mis mee (naaldbuizen niet gecontroleerd)
- Na installatie van de carbs was 1 vlotterbakje lek, dus toen van beide de pakkingen vervangen in het vlotterbakje. Vlotter + naald even los gehaald voor inspectie, daar was op het oog niets mis mee.
- Carbs gesynchroniseerd (met een extern tankje, goed warm laten worden, stationair goed afgesteld op 1100 toeren, en daarna carbs wat bij moeten stellen met het schroefje dat tussen de carbs in zit (lastig bij te komen). Het synchroniseren is het laatste wat ik heb gedaan voordat ik aan de testrit begon.

In eerste instantie, na het horen van de knallen, zou ik zeggen de motor ontsteekt niet goed, hij slaat slagen over waardoor er teveel benzine in het systeem komt, die dan toch op n gegeven moment wordt ontstoken. Maar aangezien het probleem zich alleen bij gas loslaten voordoet, en ik de carbs los heb gehad, zou daar iets niet goed zitten zodat er veel teveel benzine in het systeem komt?

Ik kan me nu herinneren dat ik vóór het onderhoud heel af en toe n 'kuchje' hoorde van rond de carbs bij stationair draaien (motor liep verder perfect), maar toen dacht ik met nieuwe bougies en goed onderhoud zal dat wel verholpen zijn.

Zou een vlotternaald niet goed zitten? Of kan ik op de benzinepomp iets verkeerd aan hebben gesloten, lijkt me sterk omdat hij gewoon benzine krijgt.. Morgenavond heb ik tijd om te gaan sleutelen, misschien hebben jullie alvast goede tips :)
 
Laatst bewerkt:
@unlimited:
Ik zou als eerste controleren of je membranen van je gasschuiven wel goed op z"n plek zitten en heel zijn. Zeker als die wat ouder en minder soepel zijn kan het lastig zijn om deze goed in het randje onder de zwarte deksel te laten vallen. Ik heb er al eens 1 in een klein plooitje tussen het deksel gehad met zo'n beetje jou beschrijving als resultaat. Vergeet ook zeker dat kleine o ringetje niet dat ook onder dat deksel hoort.

@rhino:
Welk bestand gaat het je precies om?
 
@unlimited: Kijk fff naar de kleur van je bougies, weet je gelijk in welke carb het euvel zit. En behalve de membraan of het ringetje, kan het ook je vlotterbakniveau zijn, een verstopte stationairsproeier of een verkeerd afgestelde luchtschroef. Controleer ook even de maat van je sproeiers; bij mij zaten er destijds verkeerde maten in de carbs.

@willemvu: ik ben destijds overgestapt naar de unit van de TDM omdat daar ook een passknop op zit. Ik dacht dat ik alleen de connector overgezet heb (met een kleine schroevendraaier de 9? koperen 'pikkies' uit het plastic halen, fff meten waar wat hoort en vervolgens de juiste plastic connector gebruiken en de 'pikkies' op de goede plaats terugzetten).
 
full

Goedenavond.
Laat ik mijzelf even voorstellen aangezien ik nieuw ben in dit forum .
Ik ben sinds een week eigenaar van een 750 super tenere.
Ik ben 54 jaar en mijn naam is dico kruidenier.
Ik heb ook even een vraag , de vorige eigenaar heeft een lager stuur op de motor geplaatst en nu ben ik op zoek naar een orgineel stuur .
Is iemand die er nog een heeft liggen of weet waar ik hem kan kopen.
Alvast bedankt en ik volg dit forum met veel plezier
 
Laatst bewerkt:
@3ldre: gaat om een bestand met handige weetjes, verzameld op diverse fora. Rene had dit geupload en naar zijn zeggen hebben een 10-tal personen de downloadlink gekregen.
 
3LDré en Sarvin 006 bedankt voor de tips! Ik heb de membranen even gecontroleerd en deze leken goed op hun plek te zitten. Ik het ze even opnieuw schoongemaakt, en met een klein beetje lagervet terug op hun plek gezet zodat ze tijdens het installeren zeker goed zouden blijven zitten. Toen ik dat net weer dicht had zitten zag ik dat er een vacuümslang naar de benzinepomp losgeschoten was (of ik heb hem niet terug gemonteerd, maar ik ga voor de eerste optie haha). Het gaat om die slang die aan cilinder 2 zit. Die heb ik weer goed vast gezet, tank erop, en vanavond een ritje gemaakt en alles is weer in orde.

Dus het is waarschijnlijk het vacuümslangetje geweest (al dan niet door mezelf over het hoofd gezien).
 
@dicok2 welkom!

Origineel stuur is waarschijnlijk wel te vinden bij Woesthoff in Brummen of Offroad centrum Vaassen.
 
Welkom Dico!

Er staan een paar XTZ te koop in onderdelen, op marktplaats en bij offroadcentrum.nl. Ik zou daar eens informeren!

@gerard, thnx voor de tip maar ik ben inmiddels voorzien. Ik heb een schakelaar van iemand op marktplaats over genomen. Zonder eerst een foto te zien, maar stond omschreven als een xtz750 schakelaar. Bleek toch een ander uiterlijk te hebben, én en pass knopje, maar wel de zelfde stekker. Doet het perfect!

Nu alleen nog mijn zadel ff fixen en ik kan er weer tegen aan :)
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond.
Laat ik mijzelf even voorstellen aangezien ik nieuw ben in dit forum .
Ik ben sinds een week eigenaar van een 750 super tenere.
Ik ben 54 jaar en mijn naam is dico kruidenier.
Ik heb ook even een vraag , de vorige eigenaar heeft een lager stuur op de motor geplaatst en nu ben ik op zoek naar een orgineel stuur .
Is iemand die er nog een heeft liggen of weet waar ik hem kan kopen.
Alvast bedankt en ik volg dit forum met veel plezier

hoi Dico, welkom bij de club.
heb een origineel stuur liggen voor je, ik lees wel via de pb.
 
@unlimited:
Ik zou als eerste controleren of je membranen van je gasschuiven wel goed op z"n plek zitten en heel zijn. Zeker als die wat ouder en minder soepel zijn kan het lastig zijn om deze goed in het randje onder de zwarte deksel te laten vallen. Ik heb er al eens 1 in een klein plooitje tussen het deksel gehad met zo'n beetje jou beschrijving als resultaat. Vergeet ook zeker dat kleine o ringetje niet dat ook onder dat deksel hoort.

@rhino:
Welk bestand gaat het je precies om?

hoi Dré,

is alweer een tijdje geleden, augustus 2013. het .zip-bestand staat op een harde schijf die in de opslag is, lastig om even opnieuw te uploaden, vandaar. Ik heb de link via de pb gedeeld, ook met enkelen die nog actief zijn hier.

dutchdude in "Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré to..."
 
Laatst bewerkt:
@dicok2 welkom!

Origineel stuur is waarschijnlijk wel te vinden bij Woesthoff in Brummen of Offroad centrum Vaassen.
Ik heb hem inderdaad in vaassen gevonden
Zijn er misschien mensen met een 750 tenere in de buurt van Barendrecht?
Ben helemaal nieuw met de 750 .
Vorige motoren waren Goldwings 😉
 
Laatst bewerkt:
Dag mede Super Tenere'ers!
Ik hoor er een beetje bij sinds gister. Heb een prachtige (al zeg ik het zelf) fiets gekocht. 50.000km, uit 1991, en sinds 1993 in bezit geweest van degene waar ik heb van heb gekocht. Altijd binnen gestaan, etc... maar écht; een plaatje.
Foto's:
full

full


Nu heb ik een paar vragen, na een dagje heerlijk te hebben rondgereden;

- dat koppelingshuis probleem met die veren zie ik hier een aantal keer terugkomen. Moet ik hier meteen mee aan de slag of is het pecht geweest bij maar een klein aantal mensen?
- de motor trilt nogal bij hogere toeren, voelt dan niet echt alsof hij het 'fijn' vindt. Wat kan dit zijn?
- de motor stottert ietwat in de lage toeren (vooral wanneer warm), en vanaf 5000 rpm pakt hij echt opeens flink op. Ik denk aan vuile carbs, hij heeft nogal even stilgestaan.
Waar kan ik revisiesetjes kopen voor die carbs? Ik heb bij mijn oude honda veel miskopen gehad met setjes die van zulk klote rubber waren dat het uitzetten in contact met benzine etc, en wil niet die fout weer maken.

Dat waren ze eigenlijk, er komen nieuwe bandjes aan, en ik wil de demper uit de uitlaat halen want hoor nu de motor zelf niet eens zo stil...!
Groeten, en tot op de weg,
Jesper,
Amersfoort
 
Terug
Bovenaan Onderaan