Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tijdens m'n heerlijke motorvakantie in Zweden, waarin de Div het uitermate naar haar zin had op de vele bochtige wegen, is mn binnenkuip/tellerkap/stuk-zwart-plastic-achter-de-kuipruit gesneuveld. Het vele trillen en wellicht iets te strak aandraaien is haar fataal geworden. Alles hangt nu met tape en plastic-bonding aan elkaar maar moet dus vervangen worden.

Nu komt het er op neer dat ik geen zin heb om 140 euro voor een nieuw exemplaar te gaan betalen. Heeft iemand dit stuk nog liggen per ongeluk, voor een Div600 '97-'03 model? Verschillende motorsloops gaven aan alleen van het 'oude' model te hebben liggen. |(
 
AAAH , nu word mij toch wat duidelijk .
Ik heb al een paar op m'n hurken gezeten of zelfs plat op de grond gelegen en gedacht "drie delen ? wat zeuren ze toch over drie delen !? "
Hier dus ook .
Maar dan de buizen voorop en het gebeuren onderop 1 deel en daar de dempers aan vastgeschroefd .
Dus omvallen is geen verschil met orgineel wat beschadigde dempers aan gaat en als die buizen winkel beschadigd raakt is de rest eromheen denk ik ook niet veel meer .
 
Weer een probleempje... De linker voorpoot lekt volgens mij een beetje. Hoeveel kwaad kan dat? Alles voelt naar behoren. Nu in Riga, Letland. We moeten nog ongeveer 2200km.

Wat ik weleens gelezen hebt is dat als je keerring lekt je er dan wat wasmiddel op moet doen...

Ik citeer uit de MF geschiedenis;
"Ilussie of niet, mijn ervaring is dat een druppeltje wasmidel in zeker 9 van de 10 gevallen werkt.
Als je het wasmidddel te duur vind moet je het vooral niet proberen"

Ik meen dat ik het ook gelezen heb in een Promotor o.i.d.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik weleens gelezen hebt is dat als je keerring lekt je er dan wat wasmiddel op moet doen...

Ik citeer uit de MF geschiedenis;
"Ilussie of niet, mijn ervaring is dat een druppeltje wasmidel in zeker 9 van de 10 gevallen werkt.
Als je het wasmidddel te duur vind moet je het vooral niet proberen"

Ik meen dat ik het ook gelezen heb in een Promotor o.i.d.
Nog niet eerder gehoord of gelezen dat wasmiddel en olie een verbinding aangaat, maar baat het niet, dan schaadt het niet in mijn ogen en het proberen waard.
 
AAAH , nu word mij toch wat duidelijk .
Ik heb al een paar op m'n hurken gezeten of zelfs plat op de grond gelegen en gedacht "drie delen ? wat zeuren ze toch over drie delen !? "
Hier dus ook .
Maar dan de buizen voorop en het gebeuren onderop 1 deel en daar de dempers aan vastgeschroefd .
Dus omvallen is geen verschil met origineel wat beschadigde dempers aan gaat en als die buizen winkel beschadigd raakt is de rest eromheen denk ik ook niet veel meer .


Dat middelste laagste deel, ontvangt de grootste klappen.
Vocht verzamelt zich hier en door rotzooi op de weg raakt het beschadigd.
Fijn dus, als je dit apart kan vervangen.
4deba417a1a963f2729aa1be54387dc8



Achterste deel:

ec49926ea95f2258424bd9f566f291f5


Kreeg waarschijnlijk genoeg van die klappen van de terugschietende bok. ;(
Geluid is nu trouwens top! :+
 
Laatst bewerkt:
je kan dr altijd een iets dunner pijpje in drukken en vast lassen, makkie
done it en werkt perfect
 
je kan dr altijd een iets dunner pijpje in drukken en vast lassen, makkie
done it en werkt perfect

M'n collector heeft ook z'n beste tijd gehad, al ziet het er op de foto redelijk uit.
Met het vervangen van het hele systeem heb ik er de komende tijd geen last van.

In vergelijking met repareren kost het me idd waarschijnlijk een paar honderd extra op dit moment.
 
De mijne ziet er zo uit ;(
Volgens een kennis kan ik hier prima mee door rijden , dat doe ik dan ook maar.

Ik ben een absolute noob :$, kan het eigenlijk kwaad deze collector? Behalve dan eventuele herrie wat mijne niet maakt.

Mooi weer om te rijden vandaag trouwens :]
full
 
Laatst bewerkt:
De mijne ziet er zo uit ;(
Volgens een kennis kan ik hier prima mee door rijden , dat doe ik dan ook maar.

Ik ben een absolute noob :$, kan het eigenlijk kwaad deze collector?
Voor het motorblok zelf kan het geen kwaad en voor justitie moet een uitlaat gasdicht en gedempt zijn & dat is hij heb ik begrepen, maar hoe lang zoiets mee gaat :? Ik zou het toch regelmatig controleren als ik jou was. ;) 8-) :]
Behalve dan eventuele herrie wat mijne niet maakt.

Mooi weer om te rijden vandaag trouwens :][afbeelding]
 
Ik heb het weer hoor, een brandend olielampje. Ik dacht dat het weg was met verse olie, maar dat heeft ook niet lang geduurd.

Als ik de koude motor start met de choke en snel daarna wegrijd (uiteraard rustig) gaat het olielampje branden gedurende een 2-3 minuten. Daarna gaat ie uit en blijft de rest van de rit uit. Pas als ik weer de steenkoude motor probeer te starten brandt het lampje weer. Als ik de motor flink doortrek in de toeren net na het lampje uit is springt het weer aan waarna het (lager in de toeren) vanzelf weer dooft.

Ik heb nog niet echt geprobeerd de motor warm te laten draaien op de choke, omdat ik aan een klein pleintje woon en het ronduit asociaal vind om de motor op 3000-4000rpm warm te laten draaien tussen de gevels om 7:15am. Sterker nog, ik duw de motor een meter of 10-15 van de gevel vandaan waarna ik start en bijna meteen vertrek. Overdag tijdens winkeltijden doe ik het ook niet, want dan blaas ik alle uitlaatgassen direct een kledingwinkel binnen. :X

Ik had al gelezen dat het olielampje van de 600 een flinke zenuwpees is, maar ik rijd niet gerust als dat lampje brand. Wat moet ik hiervan denken? Oliebeurt is nog geen 1000km geleden gedaan en het oliepeil is ook precies wat je zou verwachten. Ik parkeer nu zelfs vaak op de bok zodat ik 's ochtends gelijk het oliepeil kan checken voor ik vertrek. Anders prefereer ik de jiffy (steviger, mooier, sneller)
 
Wat moet ik hiervan denken? Oliebeurt is nog geen 1000km geleden gedaan en het oliepeil is ook precies wat je zou verwachten.

Het blijft raar dat de oliebeurt pas geleden is, maar staat ie op de bok wel op een rechte ondergrond?

Ik zou een (kleine) scheut extra toevoegen en kijken of het lampje voortaan minder / niet aangaat. Dat mag geen probleem geven, en je kunt het oliepeil direct uitsluiten.

Zoniet spoed BertV zich altijd naar een dealer. :o
 
Laatst bewerkt:
Bij het vullen had ik de motor net niet lang genoeg laten rusten na het starten (omdat koud vullen en niet motor starten een te hoog peil aangeeft dankzij lucht in het systeem) waardoor het peil iets boven de max stond...

Thuis op de bok is het geen rechte ondergrond, maar wel bijna recht. Sowieso staat de kont hoger, maar links/rechts staat ie wel verticaal. Bij mijn werk is het peil overigens even hoog als thuis en daar staat ie wel zo goed als waterpas. :)
 
Maar als ik het goed begrijp gaat bij jullie geen olielampje branden als jullie wegrijden op de choke met een koude motor?
 
Maar als ik het goed begrijp gaat bij jullie geen olielampje branden als jullie wegrijden op de choke met een koude motor?


Nope, dat is geen standaard gedrag, ik heb ook een Div600 gehad. ;)
 
Met een oliebeurt vervang je nou eenmaal niet alle olie, misschien dat er toch wat oudere olie in zat dan de bedoeling was en dat die nu gemengd is met de nieuwe. Jessica had een oliebeurt laten doen in Augustus. Geen idee hoeveel kilometer sindsdien er precies mee is gereden, maar ik al 3000km en zij vast een heel stuk minder. Dat moet dus ook geen probleem zijn..

Morgen zal ik 'm eens warm laten draaien op de choke om te zien of het dan ook gebeurt..
 
Ik heb het weer hoor, een brandend olielampje. Ik dacht dat het weg was met verse olie, maar dat heeft ook niet lang geduurd.
Ik heb dit enkele keren gezien als m'n olie 3/4 vol zit en ik iets boven de 4000 toeren kom met koude motor. Oplossing: nog minder toeren rijden, of (bij mij is dat de oplossing) olie weer op max. :) Hoeveel toeren rijd jij met koude motor?
Of je niks aantrekken van het lampje, zolang er genoeg olie in zit en je weet dat het alleen met koude motor is. Voor zover ik weet is het een niveaumeterlampje, en geen drukmeterlampje, en kan het dus geen kwaad.

Ik parkeer nu zelfs vaak op de bok zodat ik 's ochtends gelijk het oliepeil kan checken voor ik vertrek. Anders prefereer ik de jiffy (steviger, mooier, sneller)
Ik parkeer juist altijd op de bok (tenzij het wegdek schuin loopt), voor stabiliteit en omdat ik het mooier vind :)


Om even terug te komen op de kneedowns die wel eens langskomen:
you-will-never-be-cooler-than-this-guy1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij het vullen had ik de motor net niet lang genoeg laten rusten na het starten (omdat koud vullen en niet motor starten een te hoog peil aangeeft dankzij lucht in het systeem) waardoor het peil iets boven de max stond...

Thuis op de bok is het geen rechte ondergrond, maar wel bijna recht. Sowieso staat de kont hoger, maar links/rechts staat ie wel verticaal. Bij mijn werk is het peil overigens even hoog als thuis en daar staat ie wel zo goed als waterpas. :)
Maar als ik het goed begrijp gaat bij jullie geen olielampje branden als jullie wegrijden op de choke met een koude motor?
Ik kan niet precies beoordelen wat jij een normaal oliepeil vindt en daarom een klein verhaaltje:

Toen ik mijn Div. kocht bij een dealer stond het oliepeil halverwege het peilglaasje (normaal), maar tijdens het rijden in bochten en op ongelijk wegdek bleef dat lampje knipperen. Hierop heb ik het oliepeil iets bijgevuld tot 3/4 peilglaasje en sindsdien heb ik het olielampje niet meer gezien, behoudens even tijdens de algemene test bij het starten (maar als de motor draait is het lampje uit). ;) 8-) :]

P.S. En de olie wisselen doe je met een warm gereden blok, zodat er zoveel mogelijk oude troep verwijderd wordt. ;) ;)
 
Ik heb de olie niet vervangen met een heet blok, maar hij was wel warm. Dan kan ik namelijk met mijn handen aan het motorblok komen en ook mag er olie morsen over mijn handen zonder dat ik mij verband. :) De olie was wel goed (en oncomfortabel) warm.

Net heb ik weer even de olie gepeild en hij stond precies halverwege en heb 'm gelijk maar afgevuld naar max. Een kleine 1500km terug stond ie nog op max, maar een motor mag toch gewoon wat olie verbruiken? Er liggen nooit druppels onder dus lekken doet hij niet.

Heb net wel een los slangetje ontdekt dat naar beneden loopt en nergens op aangesloten is. Hij komt uit net onder het rechter stepje. Ik kan ook niet vinden waar hij op aangesloten is, want het begint al donker te worden.
 
Ik heb de olie niet vervangen met een heet blok, maar hij was wel warm. Dan kan ik namelijk met mijn handen aan het motorblok komen en ook mag er olie morsen over mijn handen zonder dat ik mij verband. :) De olie was wel goed (en oncomfortabel) warm.
Ik doe het zo: warmrijden, in de schuur op de bok, m'n pak/helm/handschoenen binnen opbergen, ondertussen 5-10 minuten verder, afwasteil er onder, bout losdraaien met ringsleutel (tot nog toe is het me niet gelukt zonder de bout in de olie te laten vallen) zonder het aan te raken omdat het nog te heet is, en laten druppelen tot er niets meer uitkomt.

Net heb ik weer even de olie gepeild en hij stond precies halverwege en heb 'm gelijk maar afgevuld naar max. Een kleine 1500km terug stond ie nog op max, maar een motor mag toch gewoon wat olie verbruiken? Er liggen nooit druppels onder dus lekken doet hij niet.
Tussen halverwege en max. zit slechts zo'n 100 ml, ik neem aan dat dit je lampje-probleem oplost.

Heb net wel een los slangetje ontdekt dat naar beneden loopt en nergens op aangesloten is. Hij komt uit net onder het rechter stepje. Ik kan ook niet vinden waar hij op aangesloten is, want het begint al donker te worden.
Ik heb 3 slangetjes hangen aan de onderkant, bij dat rechter-stepje zit een "rechthoekje" van ijzer waar ze mooi doorheen geprikt kunnen worden. Eentje is de tank-overloop/ontluchting, en die andere 2 hebben vast ook zo'n functie. Het voordeel van door dat rechthoekje aan de zijkant prikken is dat viezigheid niet voor je achterband lekt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de olie niet vervangen met een heet blok, maar hij was wel warm. Dan kan ik namelijk met mijn handen aan het motorblok komen en ook mag er olie morsen over mijn handen zonder dat ik mij verband. :) De olie was wel goed (en oncomfortabel) warm.
Dat zou goed genoeg moeten zijn. ;) ;)
Net heb ik weer even de olie gepeild en hij stond precies halverwege en heb 'm gelijk maar afgevuld naar max.
Vind ik niet verstandig, want het is dan moeilijk te zien of er iets bij komt.
Een kleine 1500km terug stond ie nog op max, maar een motor mag toch gewoon wat olie verbruiken?
Een beetje olieverbruik hoef ook geen probleem te zijn, maar binnen 1500 Km van max naar halfvol vind ik overdreven, maar wijt ik even aan deze eerste oliewissel.
Er liggen nooit druppels onder dus lekken doet hij niet.

Heb net wel een los slangetje ontdekt dat naar beneden loopt en nergens op aangesloten is. Hij komt uit net onder het rechter stepje. Ik kan ook niet vinden waar hij op aangesloten is, want het begint al donker te worden.
Er hangen meerdere slangetjes los onder je blok, benzinetankontluchting, kleppendekselontluchting en carterontluchting, dat is normaal en moet je overdag maar eens bekijken. ;) 8-) 8-) :]
 
Nou ja max... Dat is het bovenste lijntje maar is nog net een luchtbel te zien aan de bovenkant van het peilglaasje. :)
 
Ik doe het zo: warmrijden, in de schuur op de bok, m'n pak/helm/handschoenen binnen opbergen, ondertussen 5-10 minuten verder, afwasteil er onder, bout losdraaien met ringsleutel (tot nog toe is het me niet gelukt zonder de bout in de olie te laten vallen) zonder het aan te raken omdat het nog te heet is, en laten druppelen tot er niets meer uitkomt.Tussen halverwege en max. zit slechts zo'n 100 ml
Ik denk dat je hier een vergissing maakt van meerdere 100 ml, maar voor de rest ben ik het met je eens. ;) ;)
, ik neem aan dat dit je lampje-probleem oplost.Ik heb 3 slangetjes hangen aan de onderkant, bij dat rechter-stepje zit een "rechthoekje" van ijzer waar ze mooi doorheen geprikt kunnen worden. Eentje is de tank-overloop/ontluchting, en die andere 2 hebben vast ook zo'n functie. Het voordeel van door dat rechthoekje aan de zijkant prikken is dat viezigheid niet voor je achterband lekt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan