Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat is het stil hier de laatste tijd Veel vakantie en weinig mensen die grote verbouwingen hebben denk ik ?

Dan heb ik nog wel een vraagje. Wat is het verbruik van de 900 versie? Zelf rij ik nu ongeveer 1 op 19/20 met mijn 600 divje. Ben erg benieuwd wat het verschil is met de 900.
En is de 900 (voelbaar) veel zwaarder? De 600 is een erg makkelijke gooi en smijt fiets. De 900 is natuurlijk zwaarder, maar is het echt een heel erg groot verschil of kan je ook nog leuk gooien en smijten?

Zo kijken hoeveel mensen nog wakker zijn in dit topic en mij willen helpen
 
Verbruik ligt rond de 1:18-1:19. Ik schat dat jij de 1:18 gaat doen aan je verbruik op een 600 te zien.

Gewicht is wel flink, 270 volgetankt. En vooral het hoge zwaartepunt is wel even wennen. In het begin heb ik de fiets nog wel een paar keer uit stilstand neergelegd, maar dat kan ook beginners onkunde zijn geweest.
Op dit moment (na ruim 1.5 jaar en iets van 33.000km) rijd ik vrolijk stapvoets tussen de files door en smijt ik hem overal tussen etc. Maar het zal vast iets minder zijn dan bij een 600.

Ik ben trouwens wel heel blij dat ik voor een 900 ben gegaan ipv de 600. Ik was zeer waarschijnlijk snel uitgekeken op een 600 en ben dat nog lang niet op de 900. Zeker niet na het vervangen van mijn voorveren door een progessieve set.
 

Ik rij meestal 1:20...

Dankje Mr.R
 
1:16 of zo , en dat met een rijstijl die zelfs door het legerdesheils goedgekeurd zou worden .
Dus iets zal er wel niet goed zitten , maar om 'm daarvoor weg te brengen .Kost me meer als dat het wat opleverd.
Eenmaal in beweging kan je best lekker met het divje gooien hoor .
Echter het steek en parkeer gebeuren in tuin en achterpad heeft me in het begin een paar maal overeind staand nekhaar en krampachtig aangespannen tenen bezorgd .
 
hallo lieve diversioners,

Enige tijd geleden mocht ik ook tot jullie behoren (zie aantal delen terug) maar helaas heb ik er meer dan een jaar niet meer op gezeten. Intussen is mijn Diversion ook een beetje in verval geraakt. uitlaten zien er niet meer uit en er komt lucht (en herrie) uit gaten die er eerst niet waren. ook ligt er onder mijn linker voorvork een plasje olie die eerst volgens mij in de poot zat. zonde van zo'n heerlijk motortje, maar had auto van de zaak... reed goedkoper... je kent dat wel (slechte excuses, maar ik ben dan ook een lapswans )

Nu dus het volgende: ik wil dat er iemand kan genieten van (delen van) deze motor. Ik heb er meer dan een jaar niet op gereden, maar hij heeft wel nog gedraaid, dus motorisch prima. zelfs nog een beurt gegeven vorige zomer. banden zijn nog maar enkele honderden kilometers oud. wat ik zeg echt zonde om hem te laten staan. ik heb geen tijd en geld om hem op te knappen dus voor een zacht prijsje mag hij weg. voor een paar honderd euro een mooie beginners motor of donor motor.

Weten jullie iemand die er blij mee zou zijn, mail me even op: sebje00 apenlulletje gmail punt com. Ik hoor het graag!

technische gegevens:
Yamaha XJ600S Diversion
40K kilometers
bouwjaar 1991 (model '92)
kleur metallic groen (je weet wel de betrouwbaarste)

als je geluk hebt en je zoekt goed dan vind je hem (en mij) nog op een fototje in 1 van de vorige delen van het diversion topic.
 

Dankje wel voor de reacties
Het verbruik valt me heel erg mee! 1 op 18 vind ik erg goed. Het klopt wel dat mijn verbruik gemiddeld wat hoger ligt. Dit is omdat ik voor mijn werk een groot stuk stadswerk heb. Als ik toertjes ga maken (wat ik steeds meer ga doen) ligt mijn verbruik ook lager. Dan komt het nog wel is voor dat ik de 1:22 wil raken.

En dat het wennen is geloof ik gelijk. De 600 gooi je erg makkelijk in de bocht. Als je na 1.5 jaar helemaal gewend bent eraan, dan kan ik daar wel in komen Heb nu de 600, omdat ik ook echt een beginner ben. En inderdaad voor mijn lange tourtjes met veel snelweg zou ik wel een stapje zwaarder willen. Nu ik hoor dat het verbruik ook nog niet hoog is en het sturen nog steeds sportief kan (als je 1,5 jaar gewend ben) ga ik er toch is over na denken. Niet direct, want denk dat ik deze motor door de winter heen rij, maar na de winter vind ik dat een goed idee. (Heb ik mooi half jaar de tijd om mijn vriendin over te praten )

Nogmaals bedankt voor de reacties!
 
Hee mannen (en vrouwen) even een kort vraagje. Hoeveel zijn jullie ongeveer kwijt aan onderhoud en banden per jaar? (exclusief benzine kosten) bij een diversion met cardan? Ik kijk even rond voor een motor, maar als student moet het dus niet te duur worden, vandaar mijn vraag!
 
Hoeveel km rijd je per jaar?
 
Och zorg voor een motor in goede conditie, let vooral op de uitlaat! dat gaat geld kosten. En dan valt het allemaal wel mee. Bandjes per 15.000 en dan wat olie en het normale onderhoud.

Hoeveel dat is? weet ik zo niet.
 
Voor de Div600 kan ik het je wel ongeveer vertellen, maar dan per km, niet per jaar: ga uit van 6-7 cent per km benzine en bijna net zo veel aan onderhoud (waarbij ik het onderhoud zelf doe). Incl. alles rijd ik nu voor zo'n 15 cent per km.
 
Hallo allemaal, nadat ik vw vrijdag mn A-tje heb gehaald ga ik morgen naar een Yamaha Diversion 600. En nu was mijn vraag of jullie misschien nog tips hebben waar op gelet moet worden, mn vader gaat mee en die heeft er wel aardig verstand van, maar extra tips zijn nooit weg.

Alvast bedankt!
 
Gefeliciteerd met je Atje!
Aan het begin van dit topic staat het onderhoudsschema, bekijk dat even, en vergelijk het met de status van onderhoud van de motor. Loop ook je BRAVOK even na zoals je bij je lessen geleerd hebt. De uitlaat-collectors (waar de uitlaatbochten overgaan in de dempers) zijn standaard probleempunt, kijk hoe roestig die zijn. Trillingen rond de 4000 toeren zijn "normaal" bij deze motor. En uiteraard: zorg dat de motor koud is bij starten (dit voel je het beste aan de koppelingsdeksel, het grote gladde ronde ding aan de rechterkant).
Succes!
 
Die trillingen bij 4000rpm zijn soms echt irritant. Zeker als het op de snelweg wat in kakt en je rond de 80-90 gaat rijden moet je eigenlijk terugschakelen naar de 5 om niet op die 4000 te belanden.

Het helpt niet mee dat mijn rechterspiegel meetrilt dan, daar moet ik nog wat aan doen.
 

Onderhoud weinig, maar houd er rekening mee dat bijvoorbeeld remblokken achter al duurder zijn bij een 900 als van een diversion 600. Verder cardan geen onderhoud aan, gewoon je oliewissels en banden ligt eraan welk type je neemt. Als je sport/tour neemt gaan ze een stuk minder lang(ongv 4 a 5000km) mee dan een echter tour band!
 
gisteren stijg ik in de beugels t'had goe gegoten hier en de straat mestnat
had ik het zware gevoel van zwalpende div900 en zeer onstabiel
voelde mij er echt niet op mijn gemak op
bochtje nemen en presies in de bocht wegschuiven
nooit ondervonden
in het terugrijden bandendruk nekeer gemeten
tot mijn stijle verbazing vanvoor 1.7bar achter 1.8bar
effe lucht bijgepompt vanvoor 2.5bar vanachter 2.9bar.
reed opeens zoals nieuw
t'was toch effe verschieten zenne
 
Het koste wat moeite bovenstaande post te lezen , nou ja lezen ging prima , maar begrijpen .
Het heeft echter wel een bepaalde uitwerking .

De compressor staat dus al in de tuin nu nog de digitale drukmeter terugvinden .
 
oops ja vergeten dit is een nederlands forum
ikke belg
dat verklaard de moeilijke begrijpwijze lol
maar moet wel toegeven ga nu wel effe regelmatiger de bandenspanning nakijken
 
t'was toch effe verschieten zenne
Als je nou je forum-afbeelding verandert in
dan snappen we het beter

OT: bandenspanning is natuurlijk een belangrijk punt om regelmatig te controleren, samen met de ketting (spanning, staat tanden en smeren) en oliepeil doe ik rond iedere tankbeurt!
Veilige ritten zijn fijne ritten
 
Laatst bewerkt:


weinig...

ligt aan staat motor

ik heb hem 3 jaar kapot gekocht en helemaal gemaakt.

had dus een zo goed als nieuwe fiets.

nu gaat er elke 2 jaar nieuwe olie, remolie en bougies in.

das eigenlijk het enigste.

verbruik kan naar 1 op20 maar ik rij zo'n 1 op 16
 


ketting??? die heeft ...uuuh Zenne nie.....
 

Tnx, zijn toch weer handige dingetjes om te weten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.