Het grote Yamaha Diversion topic deel 20

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een dag vol regen zoals gisteren bijvoorbeeld, nodigt mij niet uit om eens lekker te gaan toeren.. Heb ik wel de tijd om te rijden, is het baggerweer. Zoals ik al schreef, slecht weer en gebrek aan tijd wisselen elkaar af. Ik geef dus niet alleen maar het weer de schuld. Zolang het niet vriest en droog is vind ik het allemaal wel best namelijk.

Buiten dat, je snijdt m'n zin precies doormidden en gaat me dan aanspreken omdat ik "klaag" over het weer :? Een beetje een aanval op iets wat ik niet zeg natuurlijk..Dat kan heel goed inderdaad, mits het niet al te koud wordt ;)
Goed, dan zijn we het eens. Verder maar weer! :]
 
Wat O Wat te doen........

Schade taxatie door expert is gedaan, vast gesteld op €400 euro.
De dealer geeft €700 inruil voor mijn oude motor, bij aanschaf YAMAHA XJ 6 DIVERSION ABS uit 2010 met KM stand van 13400.

Mocht ik zelf beslissen om door te rijden met mijn Divje, dan moeten beide collectors gerepareerd worden om normaal te kunnen rijden. De km stand zit tegen de 99000km aan.
Verder wat nog wat andere dingen gedaan moeten worden, ligt niet echt stabiel op de weg (misschien iets van uitlijnen ofzo, voorwiel heeft immers klem gezeten).

Particulier verkopen of eventueel in onderdelen kan natuurlijk, maar aanbod is gewoon te groot om snel van alles af te zijn.

Lastig hoor, om zo'n beslissing te nemen. Misschien wat meningen van anderen nodig O-)
Tja, je weet wat je hebt met je huidige motor. Je weet precies wat eraan moet gebeuren en waarschijnlijk kun je een goede inschatting maken van hoeveel dat gaat kosten.

Daarnaast is een 'nieuwe' motor natuurlijk altijd aanlokkelijk, maar kost ook geld (neem ik voor het gemak maar even aan).

Kortom hoeveel is het je waard om een nieuwe motor te rijden. En is die XJ6 dan wel de beste optie? Of heb je niet veel liever een hele andere motor? Mij lijkt de nieuwe MT09 Tracer wel wat (behalve de cardan, best wel te vergelijken met onze div 900).
 
Wat O Wat te doen........

Schade taxatie door expert is gedaan, vast gesteld op €400 euro.
De dealer geeft €700 inruil voor mijn oude motor, bij aanschaf YAMAHA XJ 6 DIVERSION ABS uit 2010 met KM stand van 13400.

Mocht ik zelf beslissen om door te rijden met mijn Divje, dan moeten beide collectors gerepareerd worden om normaal te kunnen rijden. De km stand zit tegen de 99000km aan.
Verder wat nog wat andere dingen gedaan moeten worden, ligt niet echt stabiel op de weg (misschien iets van uitlijnen ofzo, voorwiel heeft immers klem gezeten).

Particulier verkopen of eventueel in onderdelen kan natuurlijk, maar aanbod is gewoon te groot om snel van alles af te zijn.

Lastig hoor, om zo'n beslissing te nemen. Misschien wat meningen van anderen nodig O-)

Zoals je het schetst zou ik een ander kopen. Er is zat te koop. Wellicht een 900?
 
Helaas luitjes, de Div staat te koop. Na vorig weekend een ritje gemaakt te hebben in de duitse bergen wil ik een fiets met meer koppel onderin. Een V-twin spreekt me erg aan dus ik ga zaterdag eens lekker proef rijden bij verschillende occasion dealers. Kent iemand nog een goeie zaak die ik zeker niet over mag slaan?
 
Laatst bewerkt:
Ik lees hier als XJ6 Diversion F eigenaar wel mee, maar moet bekennen dat het topic van de Naked meer op dit type georiënteerd is omdat het verschil tussen de oude 600 of de XJ 6 diversion toch wel behoorlijk groot is. Maarja, het Naakte XJ6 topic is ook niet druk bezocht...

Yamaha XJ6 Naked

Ach, dat topic heeft vast gewoon een lange vakantie :+


Tja, je weet wat je hebt met je huidige motor. Je weet precies wat eraan moet gebeuren en waarschijnlijk kun je een goede inschatting maken van hoeveel dat gaat kosten.

Daarnaast is een 'nieuwe' motor natuurlijk altijd aanlokkelijk, maar kost ook geld (neem ik voor het gemak maar even aan).

Kortom hoeveel is het je waard om een nieuwe motor te rijden. En is die XJ6 dan wel de beste optie? Of heb je niet veel liever een hele andere motor? Mij lijkt de nieuwe MT09 Tracer wel wat (behalve de cardan, best wel te vergelijken met onze div 900).

De Div heeft mij de afgelopen 9 jaar zelden in de steek gelaten, maar financieel gezien is het blijven rijden niet verantwoord. Zelfde al eens met de auto gehad, je valt van de ene reparatie in de andere. Achteraf gezien zou het verstandiger zijn geweest om de auto met pensioen te sturen.

Heb van de dealer de XJ6 meegekregen, kan zo een betere proefrit maken.
De XJ6 en mijn huidige Div zijn niet te vergelijken, echt een wereld van verschil. Wat mij betreft zijn beiden totaal verschillend, alleen model aanduiding is bijna gelijk.

De MT09 Tracer ziet er zeker erg mooi uit, maar dat past financieel niet in mijn budget.


Zoals je het schetst zou ik een ander kopen. Er is zat te koop. Wellicht een 900?

Was zelf ook tot de conclusie gekomen om afscheid van mijn trouwe Div te gaan nemen.
Na 18 jaar trouwe dienst, is het hem wel gegund. Sinds 2006 heb / had ik hem in mijn bezit. Met een km stand van 22640 heb ik hem gekocht en met een stand van 99000 zal ik afscheid gaan nemen.
De Div is een ideale beginners fiets, maar dat weten we hier allemaal 8-)

Helaas luitjes, de Div staat te koop. Na vorig weekend een ritje gemaakt te hebben in de duitse bergen wil ik een fiets met meer koppel onderin. Een V-twin spreekt me erg aan dus ik ga zaterdag eens lekker proef rijden bij verschillende occasion dealers. Kent iemand nog een goeie zaak die ik zeker niet over mag slaan?

Zie dat je in Lelystad woont. Mocht het op je route liggen, zou ik zeker langs Motoroost in Rijssen gaan. Erg vriendelijk, geen poespas en staan altijd voor je klaar.
 
Laatst bewerkt:
Helaas luitjes, de Div staat te koop. Na vorig weekend een ritje gemaakt te hebben in de duitse bergen wil ik een fiets met meer koppel onderin. Een V-twin spreekt me erg aan dus ik ga zaterdag eens lekker proef rijden bij verschillende occasion dealers. Kent iemand nog een goeie zaak die ik zeker niet over mag slaan?

Als je iets sportiefs zoekt: Honda VTR1000, SP1 of SP2. Zou een VTR1000 doen, alhoewel ik die natuurlijk zelf ook heb :) Kun je ook nog mee toeren namelijk.

Andere opties zijn dan nog Aprilia RSV 1, Suzuki TL 1000, stukgaatie..

Als je een V-twin cruiser zoekt kan ik alleen maar zeggen: Geen intruder als je kilometers wil maken.

Succes met de proefritjes!
 
Vooraf goed inlezen en bedenken wat de valkuilen zijn en daarna logisch nadenken en alles goed ordenen. Het grappige is dat ik het allemaal veel moeilijker ingeschat had en dat het allemaal reuze meeviel! Zolang het in Haynes staat dat een handige DIY-er het kan durf ik het wel aan. Gereedschap her en der lenen en voor deze klus zelf wat gemaakt plus gezond verstand! Beetje technisch inzicht is wel handig en daarbij doe ik het samen met een maatje die zelf diverse motoren heeft staan en ervaring heeft in restauratie van oude autos.
 
Bedankt voor je reactie. Normaal vergeet ik foto's te maken op vakantie omdat ik te druk ben met rijden, maar dat zal dit keer anders worden ;) We gaan gelukkig ook langs de fjorden in het Zuiden. Ik heb de route uitgezet langs vanaf Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim en zo verder tot aan de Lofoten. Vanwege de reistijd gaan we de terugweg via Zweden.

Ik zit er op dit moment ook wel eens aan te denken om de kleppen zelf te meten. Heb bij een vriend van mij de nokkenaskettingspanner vervangen van een VTR 1000 Firestorm en daarbij de kleppendeksel eraf gehad. Daar kwam ik wel goed uit.
Is het controleren een klus om zelf te doen met een werkplaatshandboek?

Ps. ik hoop dat ze nog reageert :)
Kleppen controleren is niet zo moeilijk: kleppendeksel verwijderen (wel handig om een nieuwe pakking bij de hand te hebben voor het geval dat en denk dan ook aan de rubbers bij de bouten!). Maak een schema van de inlaat en uitlaat kant. Begin bij cylinder 1 en zet de nok in de hoogste stand, ga nu met een voeler maat tussen nok en shim en meet de ruimte. In het Haynes boek of WPB staan de waardes in die het moet hebben. Werk ze op deze manier alle 8 af. Let op!: waardes tussen in- en uitlaat verschillen! Een klusje van zo'n uurtje. Wil je daarna shims gaan vervangen ben je een extra 2 uur kwijt en komt handigheid bij kijken.
 
Goedenavond,

Ongetwijfeld eerder aan bod gekomen maar ik zoek nieuwe inlaat rubbers voor de 900 div.

Yamaha origineel, om van te huilen de prijzen..

Maar ik kwam deze site tegen

https://www.ajsutton.co.uk/product/...88, xj900f diversion 4bb1 91-94, xj900s?uID=0

Iemand ervaring? Klopt het dat de die v/d oude xj 900 ook passen?
Heb geen idee wat de originele kosten maar mijn ervaring leert dat de originele onderdelen beter passen en meestal langer meegaan. Als de prijs niet teveel scheelt zou ik voor origineel gaan.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Als je iets sportiefs zoekt: Honda VTR1000, SP1 of SP2. Zou een VTR1000 doen, alhoewel ik die natuurlijk zelf ook heb :) Kun je ook nog mee toeren namelijk.

Andere opties zijn dan nog Aprilia RSV 1, Suzuki TL 1000, stukgaatie..

Als je een V-twin cruiser zoekt kan ik alleen maar zeggen: Geen intruder als je kilometers wil maken.

Succes met de proefritjes!

Bedankt voor je reactie. De modellen die jij noemt zijn me niet iets te groot. Zelf zit ik erg te kijken naar de SV650 en V-strom650 van Suzuki. Heb pas 1,5 jaar me rijbewijs en moet in ieder geval tot eind maart nog 35kw rijden.
 
Heb geen idee wat de originele kosten maar mijn ervaring leert dat de originele onderdelen beter passen en meestal langer meegaan. Als de prijs niet teveel scheelt zou ik voor origineel gaan.
Succes.

Dankje, ze zijn ongeveer 350,- (4 stuks dat kon er nog net af..)

Daar komen nog 4 O-ringen bij a 40,- p.stuk
 
De knoop is doorgehakt en de 1997 Div staat en is nu van de dealer. Maar de garage is wel weer gevuld met een andere Div, nu met bouwjaar 2010 *D

Het is de XJ6 Diversion kleur blauw.
Alleen qua naamgeving komen ze overeen, voor de rest mag je ze niet vergelijk. Als ik dit zou doen, dan vergeeft mijn oude Div mij dat nooit.

Maar wat een rijgenot is de XJ6 zeg. Echt net zo'n lekkere gooi en smijt fiets als de XJ600S is.

Heb nog het 1 en ander aan onderdelen van de oude Div liggen. Zal dit binnenkort eens verzamelen en even aangeven wat ik zoal heb.
 
Proficiat, mooie motor.
Bij Motor Oost gekocht?
Mooie kleur ook.
Heb vorig jaar bij Sander een zelfde kleur FZ6 S2 Fazer (2009 18000km) gekocht.
Veel veilige kilometers gewenst. :]


(nog even je ondertekening aanpassen ;) )
 
Laatst bewerkt:
De knoop is doorgehakt en de 1997 Div staat en is nu van de dealer. Maar de garage is wel weer gevuld met een andere Div, nu met bouwjaar 2010 *D

Het is de XJ6 Diversion kleur blauw.
Alleen qua naamgeving komen ze overeen, voor de rest mag je ze niet vergelijk. Als ik dit zou doen, dan vergeeft mijn oude Div mij dat nooit.

Maar wat een rijgenot is de XJ6 zeg. Echt net zo'n lekkere gooi en smijt fiets als de XJ600S is.

Heb nog het 1 en ander aan onderdelen van de oude Div liggen. Zal dit binnenkort eens verzamelen en even aangeven wat ik zoal heb.

Mooi man!
Plaats even een fotootje.

Ik heb em een keer als ruilmotor gekregen van de dealer. Rijdt inderdaad best lekker.

Ik vindt persoonlijk de super kleine uitlaat er mooi. Het is net alsof er helemaal geen uitlaat op zit.
 
De knoop is doorgehakt en de 1997 Div staat en is nu van de dealer. Maar de garage is wel weer gevuld met een andere Div, nu met bouwjaar 2010 *D

Het is de XJ6 Diversion kleur blauw.
Alleen qua naamgeving komen ze overeen, voor de rest mag je ze niet vergelijk. Als ik dit zou doen, dan vergeeft mijn oude Div mij dat nooit.

Maar wat een rijgenot is de XJ6 zeg. Echt net zo'n lekkere gooi en smijt fiets als de XJ600S is.

Heb nog het 1 en ander aan onderdelen van de oude Div liggen. Zal dit binnenkort eens verzamelen en even aangeven wat ik zoal heb.

Ok gefeliciteerd, zijn erg mooi en betaalbaar!

Jammer van de tandwielhouder en rubbers....

Ga je nog mee de tourtocht? Kunnen we hem bewonderen?
 
Proficiat, mooie motor.
Bij Motor Oost gekocht?
Mooie kleur ook.
Heb vorig jaar bij Sander een zelfde kleur FZ6 S2 Fazer (2009 18000km) gekocht.
Veel veilige kilometers gewenst. :]


(nog even je ondertekening aanpassen ;) )


Dankje, dankje :}

Vindt de kleur zelf ook mooi, maar als ik kon kiezen had ik hem liever in zwart gehad.
Jep, ook deze heb ik bij Motor Oost gekocht, ondanks dat ik zelf in Zwolle woon en er genoeg motorzaken zitten _O-

A'jah, nog niet aangedacht, nu wel aangepast.

Had al wel de plaat bestickerd 8-)


Mooi man!
Plaats even een fotootje.

Ik heb em een keer als ruilmotor gekregen van de dealer. Rijdt inderdaad best lekker.

Ik vindt persoonlijk de super kleine uitlaat er mooi. Het is net alsof er helemaal geen uitlaat op zit.

Fotootje moet ik nog even aan werken. Volgende week even een leuk plekje opzoeken.

Vindt de uitlaat niet verkeerd. Weer eens wat anders dan altijd die pijpen aan de zijkant.
Een buurman vroeg zich al af waar de uitlaat zat :+

Ok gefeliciteerd, zijn erg mooi en betaalbaar!

Jammer van de tandwielhouder en rubbers....

Ga je nog mee de tourtocht? Kunnen we hem bewonderen?

Volgens de monteur kon het bijna niet aan de lagers van de oude liggen, zat geen speling op. Vermoedelijk een probleem met de rubbers.

Woon zelf in Zwolle, waar begint de tocht en eindigt die dan?

Moet nog even de hendels iets bij draaien, ze staan iets te hoog. Vorige eigenaar (en dan niet de dealer voor de slimmerds onder ons :+) was een vrouw en hoop voor haar man niet 1 met kolenschoppen als handen :+
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week 5 daagjes naar de Vogezen geweest, helaas in Luxemburg op de eerste dag bij een uitwijkmanouvre in de berm terecht gekomen waarbij ik met een behoorlijke snelheid ten val ben gekomen in een akkerland.
Zelf mankeerde ik gelukkig niets, maar helaas wel (lichte) schade aan de koffer, kuip, binnenkuip en een scheef kuipframe.

Met behulp van ty-wraps en ductape :Y gelukkig wel de reis af kunnen maken.

Overige is nog wel netjes te krijgen of te repareren maar ik ben wel op zoek naar een kuipframe voor de diversion 900, dus mijn vraag is of iemand er nog 1 heeft liggen, of weet waar deze voor een schappelijke prijs is te krijgen.

Diversion is van 1996, is het kuipframe voor alle bouwjaren gelijk.
 
Afgelopen week 5 daagjes naar de Vogezen geweest, helaas in Luxemburg op de eerste dag bij een uitwijkmanouvre in de berm terecht gekomen waarbij ik met een behoorlijke snelheid ten val ben gekomen in een akkerland.
Zelf mankeerde ik gelukkig niets, maar helaas wel (lichte) schade aan de koffer, kuip, binnenkuip en een scheef kuipframe.

Met behulp van ty-wraps en ductape :Y gelukkig wel de reis af kunnen maken.

Overige is nog wel netjes te krijgen of te repareren maar ik ben wel op zoek naar een kuipframe voor de diversion 900, dus mijn vraag is of iemand er nog 1 heeft liggen, of weet waar deze voor een schappelijke prijs is te krijgen.

Diversion is van 1996, is het kuipframe voor alle bouwjaren gelijk.

Fijn dat je er goed van af bent gekomen.

Een kuipframe is het eerste wat zal verbuigen. En dat is heel moeilijk weer goed te krijgen. Tweedehands nauwelijks verkrijgbaar omdat iedereen met het zelfde probleem zit. Een nieuwe kost rond de €400,-.

Hieronder een vergelijking van een verbogen frame en een nieuwe

kuipfram-ani1.gif

kuipfram-ani2.gif
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan