Het grote Yamaha Diversion topic (deel 10)

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de herfst/winter rijd ik in de stad (<50km/h) nog wel met vizier open, houdt je fris. Maar in de lente/zomer moet je dat niet proberen. Al die bromvliegen die op je vizier uit elkaar spatten wil je niet in je oog/gezicht hebben ;)
 
Op het moment weinig lastige beessies in de lucht en in de zomer rij ik met een potje en zonnebril. Moet wel zeggen dat als ik met open vissenkom rij, ik altijd het onderrandje van het vizier voor mijn ogen laat vallen. Zeg maar op de één na, meest open stand dus.
En dan is een helm met zo'n ingebouwd zonnebril vizier erg handig, lekker het vizier open en dat zonnevizier voor je ogen, prettig als zonnebril en erg fijn als bescherming tegen die beesies. *O*
 
En dan is een helm met zo'n ingebouwd zonnebril vizier erg handig, lekker het vizier open en dat zonnevizier voor je ogen, prettig als zonnebril en erg fijn als bescherming tegen die beesies. *O*

Precies! Die heb ik. En ik koop nooit meer een helm zonder. Erg prettig.
 
Maar hoeveel last heb je er van, behalve dat de optiek je stoort?
Als het profiel nog OK is en de motor niet overmatig met zijn kop schudt (wat overigens helemaal geen gevolg van cuppen hoeft te zijn), zou ik 'em lekker laten zitten Prima banden voor je div die bt45's!
:^ ik laat ze er indd maar gewoon opzitten kunnen nog wel 1000km mee maar de volgende band wordt geen 045 meer :$
 
En dan is een helm met zo'n ingebouwd zonnebril vizier erg handig, lekker het vizier open en dat zonnevizier voor je ogen, prettig als zonnebril en erg fijn als bescherming tegen die beesies. *O*

Hier hetzelfde geval :) Ik wil nooit meer anders!
 
Iets anders... ik ondervind toch wel een hoop problemen met het correct afstellen van de Xenon.

Gisteren een of andere kloothommel in koekblik voor me die vond dat mijn koplamp hem in zijn spiegels verblindde en op een 80 km weg telkens op zijn rem ging trappen :N , op een gegeven moment heb ik hem maar ingehaald en bij een bushalte gestopt en hij stopte ook.

Toen heb ik hem vriendelijk gevraagd wat zijn probleem is en hij vond dat ik hem verblindde in zijn spiegels (moet ie maar voor zich kijken...ook gezegd tegen hem O-) )

En ik heb hem gevraagd wat nou als er iemand achter op mij in zou rijden door zijn achterlijke gerem zonder dat er geremd moest worden? Dat interesseerde hem geen reet, toen heb ik hem maar vriendelijk doch dringend verzocht weer in zijn auto te stappen en dat deed ie gelukkig (voor hem :( )....

Thuis toch maar de xenon lager gezet op zijn laagste stand, maar ik denk dat er toch vrij veel strooilicht is... ervaart iemand anders dit ook zo?
 
Laatst bewerkt:
Is een originele koplampunit überhaupt wel geschikt voor Xenon? 't Strooilicht waar mr. r het over heeft zie ik ook bij diverse koekblikkers die xenon voeren in originele koplampunits. Bij auto's met xenon fabrieksaf wordt je niet verblind (als het goed is)
 
Iets anders... ik ondervind toch wel een hoop problemen met het correct afstellen van de Xenon.

Gisteren een of andere kloothommel in koekblik voor me die vond dat mijn koplamp hem in zijn spiegels verblindde en op een 80 km weg telkens op zijn rem ging trappen :N , op een gegeven moment heb ik hem maar ingehaald en bij een bushalte gestopt en hij stopte ook.

Toen heb ik hem vriendelijk gevraagd wat zijn probleem is en hij vond dat ik hem verblindde in zijn spiegels (moet ie maar voor zich kijken...ook gezegd tegen hem O-) )

En ik heb hem gevraagd wat nou als er iemand achter op mij in zou rijden door zijn achterlijke gerem zonder dat er geremd moest worden? Dat interesseerde hem geen reet, toen heb ik hem maar vriendelijk doch dringend verzocht weer in zijn auto te stappen en dat deed ie gelukkig (voor hem :( )....

Thuis toch maar de xenon lager gezet op zijn laagste stand, maar ik denk dat er toch vrij veel strooilicht is... ervaart iemand anders dit ook zo?
Probeer het anders eens op de volgende manier:

Motor info – Koplamp richten
Auteur: Marc Cook Last update:23-Jan-05
Bewerkt door: Steven
Inhoud
MOTOR INFO – KOPLAMP RICHTEN ................................................................................ 1
INHOUD.............................................................................................................................. 1
BENODIGDHEDEN................................................................................................................. 1
INTRO ................................................................................................................................ 1
DE PROCEDURE................................................................................................................... 2
Benodigdheden
Uitwasbare stift
Vlak stuk weg van 8 meter, afgesloten door een muur
Waterpas
Rolmaat
Schroevendraaier
Intro
Je hebt je veervoorspanning zojuist aangepast op je gewicht, en de demping heb je aangepast
zodat je fiets als een stuk kauwgum aan het wegdek blijft kleven. Fantastisch, maar
heb je wel eens nagedacht over wat er gebeurt met de richting van de koplampbundel als je
de geometrie van je fiets aanpast? Juist, een grote kans dat je het tegemoet komende verkeer
nu blij maakt met een verblindende hoeveelheid licht. Da’s toch jammer, want een natuurlijk
gedrag van medeweggebruikers is dan om zich af te wenden van de lichtbron,
waarmee ze jou dus min of meer opzettelijk niet meer in de gaten houden. En je wilt nu juist
opvallen… Dit document beschrijft hoe je de lichtbundel van je motorfiets goed kunt richten.
Dit is ook te gebruiken voor als je op vakantie gaat met twee personen op een motor: grote
kans dat je dan je koplampen weer even moet stellen,
De klus: koplampen afstellen
In het kort: koplampen in Nederland hebben een hellingshoek van 1 centimeter per
meter.
Het is allemaal erg eenvoudig, maar je moet
wel begrijpen wat je aanpast en waar je de
lichtbundel heen moet richten. Over het algemeen
valt de instelling van de koplampen in te
delen in drie soorten instelmogelijkheden: 1.
een knop of vernuftige elektrische schakelaar
die de instelling voor je doet - 2. kleine maar
bereikbare knopjes – 3. en duivels verstopte,
moeilijk bruikbare schroef-type instellingen.
Op naked bikes vind je vaak “kale” koplampen
die draaien op twee armen, en waarvan je de
instelling met een schroef onder de koplamp
kan wijzigen (1). Dit is een van de simpelst te
gebruiken types; draai de schroef met de klok
mee om de lichtbundel omlaag te richten.
(1)
Dan kom je er achter dat je fiets mooie, duidelijke
instelschroeven heeft (2) die je het leven
makkelijk maken. In dit geval moet je de knop
tegen de klok indraaien om de bundel omlaag
te richten. Er zit ook nog een andere instellingsmogelijkheid,
net aan de onderkant van
de kap: deze beweegt de lichtbundel naar
links en rechts.
(2)
Al laatste: sommige fietsen hebben verscholen
instel-units. (3). Het idee erachter is dat je een
dunne schroevendraaier door een afdekkap
moet prutsen en in een kleine schroef-holte
moet doen belanden. Deze drijft vervolgens
een metalen wieltje aan die de lichtbundel
verstelt.
(3)
(4)
(5)
Goed, hoe moet je nu de lichtbundel stellen?
Er zijn motorrijders die het pas naar beneden
stellen als het overige verkeer ze inseint. Je
kunt het ook anders doen. Zoek naar een lange,
vlakke ondergrond met een witte of lichtgekleurde
muur aan een kant. Bijvoorbeeld de
oprit van je garage. Ga met de motor 5 meter
van de muur staan (4). Meet de afstand vanaf
het midden van de koplamp tot aan de grond
met de motor rechtopstaand. (5). Loop nu
naar de muur en teken een lijn op de muur op
diezelfde hoogte, en nog een maar dan 5 centimeter
lager (6). Je kunt een waterpas gebruiken
om een referentie lijn te tekenen (7).
(6)
Zet je koplamp aan en ga op je motor zitten.
De straal van de dimlichten (dus je normale
lichten, niet het grootlicht) moeten dan aan de
bovenkant van de bundel de onderste lijn raken.
Omdat veel motoren een gecombineerde
dimlicht en grootlicht reflector hebben, is dit
alles wat je moet doen. Je moet ook even
checken of de bundel recht in het verlengde
licht van je motor, en niet naar links of rechts
afwijkt.
Da’s alles.
(7)
Bronnen
Consent Form | Motorcyclist
Met dank aan Peter-Paul de Gught


--------------------------------------------------------------------------------------

Ooit op internet gevonden en er zijn wat plaatjes weg gevallen, maar de tekst is duidelijk dacht ik en anders wordt het toch contact opnemen met een dealer.
 
Ik had het al geprobeerd met tegen de muur aan met je wiel en dan 5 meter naar achter is 10 cm dalen van je lichtbundel, bij mij zakte de bundel meer, maar dit mocht dus niet baten.

Ik heb hem nu dus op zijn verst naar beneden gericht en zie nu een paar meter ca 3 een fel verlichte plek voor mijn motor en daarvoor bij is het ook verlicht.
 
uit deeltje 9, ik hoop dat deze link werkt


Even naar beneden scrollen en je komt een afgeplakte koplamp tegen om strooi licht te voorkomen.
succes
 
Iets anders... ik ondervind toch wel een hoop problemen met het correct afstellen van de Xenon.
Gisteren een of andere kloothommel in koekblik voor me die vond dat mijn koplamp hem in zijn spiegels verblindde en op een 80 km weg telkens op zijn rem ging trappen :N , op een gegeven moment heb ik hem maar ingehaald en bij een bushalte gestopt en hij stopte ook.Toen heb ik hem vriendelijk gevraagd wat zijn probleem is en hij vond dat ik hem verblindde in zijn spiegels (moet ie maar voor zich kijken...ook gezegd tegen hem O-) )En ik heb hem gevraagd wat nou als er iemand achter op mij in zou rijden door zijn achterlijke gerem zonder dat er geremd moest worden? Dat interesseerde hem geen reet, toen heb ik hem maar vriendelijk doch dringend verzocht weer in zijn auto te stappen en dat deed ie gelukkig (voor hem :( )....Thuis toch maar de xenon lager gezet op zijn laagste stand, maar ik denk dat er toch vrij veel strooilicht is... ervaart iemand anders dit ook zo?
Ik heb die ervaring niet, ik rij niet veel 's avonds maar heb dat na het monteren van de Xenon wel regelmatig gedaan om te testen of anderen last zouden hebben van mijn verlichting. Ik heb (tot nu toe) geen enkele reactie gehad van automobilisten, zelfs niet op kleinere erg donkere onverlichte wegen, niet van tegenliggers en niet van mensen waar ik achter reed.
 
ook bijna geen problemen met xenon

is maar heel af en toe dat er een koekblikker tegen mij knippert


weet ik in ieder geval zeker dat ie mij gezien heeft O-)
 
Ik heb die ervaring niet, ik rij niet veel 's avonds maar heb dat na het monteren van de Xenon wel regelmatig gedaan om te testen of anderen last zouden hebben van mijn verlichting. Ik heb (tot nu toe) geen enkele reactie gehad van automobilisten, zelfs niet op kleinere erg donkere onverlichte wegen, niet van tegenliggers en niet van mensen waar ik achter reed.

Heb mijn setje erin gezet en verder niks afgesteld, rijd nu een jaar zo. Maar der heeft nog niemand met de lampen geseind. (alleen als er een flitser verderop stond) :+

Zullen we ze een keer naast elkaar zetten Bensi, weten we wat het verschil is? :)
 
ben benieuwd naar jullie lichtbeelden, van t weekend eindelijk de tijd en de ruimte om die xenon er eens in te bouwen. (en nog wat andere dingetjes aan t divje te doen) *O*
 
Weet iemand toevallig of de kettingspanners van een 92 div ook op die van een 98 passen? lijkt mij geen probleem maar misschien zijn er andere meningen over?
 
Weet iemand toevallig of de kettingspanners van een 92 div ook op die van een 98 passen? lijkt mij geen probleem maar misschien zijn er andere meningen over?

Ik baseer m'n antwoord even op www.cmsnl.com

Volgens cmsnl (en volgens mij ook) zijn deze onderdelen voor een 92-er en een 98-er gelijk. (hetzelfde bestelnummer in ieder geval)

So, correct me if I'm wrong!
 
Weet iemand toevallig of de kettingspanners van een 92 div ook op die van een 98 passen? lijkt mij geen probleem maar misschien zijn er andere meningen over?
Ik was even aan het zoeken en kan geen bestelnummers vinden, maar op de tekeningen lijkt het dezelfde uitvoering. -O-
 
Volgens mij is alles hetzelfde(correct me if im wrong) aan de diversion tot 98 of 99 alleen het kuipje hebben ze een beetje aangepast maar bedankt voor deze bevestiging :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan