Het grote Wat-ik-vandaag-onderweg-meemaakte-topic X

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoogoven op een steenfabriek :?


Als je nu eerst op Wikipedia kijk wat een hoogoven is......

Dan snap je ook gelijk dat ze een hele hoop warmte over hebben en waarschijnlijk weinig of zelfs geen aardgas gebruiken (electrisch koken)

ik haalde inderdaad een paar zaken door elkaar.


tunneloven, tussen de 1700/1800 c inderdaad volledig met aardgas gestookt in de stenenfabriek.
moet je een foto hebben?


helaas, ik heb ze alleen met collega's erop staan. ;)
mocht niet helaas...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel iets, viel me zojuist ook weer op toen ik van m'n werk naar huis reed: van die mensen die om de haverklap hun rem aantikken. En soms remmen ze niet, maar lijken ze zelf nog gewoon steady gas te geven. Eerst dacht ik altijd dat het mensen waren die met twee voeten een automaat aan het besturen waren, maar ik zie het ook regelmatig gebeuren bij rammelbakken die eruit zien alsof er niet eens een automaat-optie voor bestond.

Dus dat heb ik meegemaakt.

Ruimte voor discussie:


inderdaad heel irri, B|
 
ik betrap mezelf er ook wel op de rem soms lichtjes aan te tikken enkel om de cc uit te schakelen. met een automaat heb je niet de keus om de koppeling te pakken. en het is makkelijker de rem te gebruiken zodat je de volgende x maar 1 knop hoeft in te drukken ipv. 3 handelingen uit te voeren.zodra je je zelf er van bewust bent geworden leer je het wel wat makkelijker af
 
Daarnaast heb je natuurlijk ook mensen die te pas en te onpas de rem aantikken (bijvoorbeeld als ze een tunnel inrijden/aan zien komen).

Ik denk dat dat veel vaker voorkomt dan dat mensen hun cruise control zo uitzetten. Wie rijdt er in druk verkeer nou met cruise control? Mensen zijn bang als ze een tunnel in gaan, en als ze er uit gaan, en als er een bocht is, en als er een invoegstrook is, of een uitvoegstrook, of als er een andere auto is, of ...

.. en in al die gevallen gaan ze eerst maar vast op de rem, om daarna te zien wat er echt moet gebeuren.
 
tunneloven, tussen de 1700/1800 c inderdaad volledig met aardgas gestookt in de stenenfabriek.
moet je een foto hebben?

[..].

Nee hoor , ging als ventje van 12 met met vriendje mee met zijn oom die een 3asser oplegger met bakstenen rondreed. (En een drieasser trekker van scania er voor, duh) denk dat ik het wel weet.
 
Nee hoor , ging als ventje van 12 met met vriendje mee met zijn oom die een 3asser oplegger met bakstenen rondreed. (En een drieasser trekker van scania er voor, duh) denk dat ik het wel weet.

toch niet. 8-)

er is intussen wel e.e.a. veranderd.

er staan daar 3 tunnelovens, 24hr in bedrijf, allen worden gestookt op aardgas.
er gaan karretjes in die met een ketting in een rail getrokken worden, en die met een speciaal patroon opgebouwd zijn uit vuurvaste stenen.

daarop staan de stenen die gebakken moeten worden, en die gaan vervolgens de oven in die +/- 150 mtr lang is.
echt woar. :} :]
 
Laatst bewerkt:
en ben ik klaar met die stenen discussie, als je me echt niet geloven wilt dan regel ik wel een kijkdagje bij Gouda Refractories/Andus Corp.

_O-
 
Bekend euvel.
Vooral CD rijders hebben daar een handje van, voor alles wat beweegt bibeko wordt even de rem aangetikt.
En ook mensen op de snelweg doen dit regelmatig terwijl ik altijd denk, wat is er mis met gas los of desnoods een tandje terugschakelen?

Cruisecontrol is overigens ook uitschakelbaar door even de koppeling half in te trappen.
Dit zal het idd wel zijn. De auto die ik heb vandaag meerdere keren achtereen zag doen was bibeko (goeie afkorting) en had echt geen cruise controle (oud barrel). Als ze dit om wat voor reden dan ook ook op de snelweg doen, dan zijn zij o.a. de veroorzakers van het eerder besproken harmonica-effect.
 
en ben ik klaar met die stenen discussie, als je me echt niet geloven wilt dan regel ik wel een kijkdagje bij Gouda Refractories/Andus Corp.

_O-
Je mist ook de hele discussie, het ging erom dat hoogovens stroom leveren als bijproduct van het ijzer maak process.
Jij haalt er opeens steenovens bij ?
Ga nou niet doen alsof ik/wij jou niet snappen.
 
Je mist ook de hele discussie, het ging erom dat hoogovens stroom leveren als bijproduct van het ijzer maak process.
Jij haalt er opeens steenovens bij ?
Ga nou niet doen alsof ik/wij jou niet snappen.


Nee hoor , ging als ventje van 12 met met vriendje mee met zijn oom die een 3asser oplegger met bakstenen rondreed
. (En een drieasser trekker van scania er voor, duh) denk dat ik het wel weet.

dus dit is niet jouw reactie? :N :Y

zeg gewoon, ik zat ernaast.
dat deed ik toch ook.


no harm done.



inderdaad kwam ik er tussendoor met de hoogovendiscussie en noemde meteen de tunnelovens, daar ergens zit de verwarring.

overigens begrijp ik het prima. O-)
 
Laatst bewerkt:
en nee;


verder ga ik er echt niet meer op door.
laten we dit topic een beetje schoon houden. ;)
 
ik haalde inderdaad een paar zaken door elkaar.


tunneloven, tussen de 1700/1800 c inderdaad volledig met aardgas gestookt in de stenenfabriek.
moet je een foto hebben?


helaas, ik heb ze alleen met collega's erop staan. ;)
mocht niet helaas...
In reactie op!
 
Goh dat was ff lekker. Droog weer je leert het wel waarderen als het droog is tegenwoordig.
 
Laatst bewerkt:
Het is met ovens net als met een motor: alle energie die je er in stopt, komt er ook weer uit. Je stopt er benzine in, en het equivalent aan beweging en warmte komt er uit.
 
Het is met ovens net als met een motor: alle energie die je er in stopt, komt er ook weer uit. Je stopt er benzine in, en het equivalent aan beweging en warmte komt er uit.
En elektrisch/licht + een beetje straling ;).
 
Ik denk dat dat veel vaker voorkomt dan dat mensen hun cruise control zo uitzetten. Wie rijdt er in druk verkeer nou met cruise control? Mensen zijn bang als ze een tunnel in gaan, en als ze er uit gaan, en als er een bocht is, en als er een invoegstrook is, of een uitvoegstrook, of als er een andere auto is, of ...

.. en in al die gevallen gaan ze eerst maar vast op de rem, om daarna te zien wat er echt moet gebeuren.

Ik.

Zowel op de motor als in de auto zoveel mogelijk op de cruise control. Het is verbazingwekkend hoeveel en lang je bij druk verkeer op de cruise control kan rijden. Het vergt wel wat meer anticiperen. Dat houdt je dan weer lekker bezig zodat je niet verslapt en je concentratie verliest.

Je rem aanraken om de cruise control uit te schakelen? Heeft het blik geen knopje op stuur om cruise control uit te schakelen? Zelfs op de motor heb ik de rem niet nodig om de cruise control uit te schakelen. De gashandel een tikje voorbij standje gas dicht is voldoende.
 
ik betrap mezelf er ook wel op de rem soms lichtjes aan te tikken enkel om de cc uit te schakelen. met een automaat heb je niet de keus om de koppeling te pakken. en het is makkelijker de rem te gebruiken zodat je de volgende x maar 1 knop hoeft in te drukken ipv. 3 handelingen uit te voeren.zodra je je zelf er van bewust bent geworden leer je het wel wat makkelijker af
In mijn auto: hendeltje naar beneden duwen: cc uit. Knopje indrukken op hendeltje: cc weer aan. Minder werk dan rempedaal intrappen. Dus er zijn kennelijk verschillende systemen.

Maar on topic :) Ik heb de afgelopen week 750 km gereden en niets bijzonders meegemaakt. Hoe kan dat nou? :?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dat veel vaker voorkomt dan dat mensen hun cruise control zo uitzetten. Wie rijdt er in druk verkeer nou met cruise control? Mensen zijn bang als ze een tunnel in gaan, en als ze er uit gaan, en als er een bocht is, en als er een invoegstrook is, of een uitvoegstrook, of als er een andere auto is, of ...

.. en in al die gevallen gaan ze eerst maar vast op de rem, om daarna te zien wat er echt moet gebeuren.
In moderne cc met automatisch afstandshouden moeten de remlichten oplichten als de auto afremt, de cc blijft actief.
Overigens dé reden om niet met cc te kunnen rijden zijn de klojo's die hun voertuig tussen 2 na elkaar rijdende voertuigen proppen (waardoor de volgafstand plots véél kleiner wordt). (hinderlijk manoeuvre hinderlijk uitgevoerd)
 
In moderne cc met automatisch afstandshouden moeten de remlichten oplichten als de auto afremt, de cc blijft actief.
Overigens dé reden om niet met cc te kunnen rijden zijn de klojo's die hun voertuig tussen 2 na elkaar rijdende voertuigen proppen (waardoor de volgafstand plots véél kleiner wordt). (hinderlijk manoeuvre hinderlijk uitgevoerd)
Een slimme 'adaptive cruise control' moet dat gewoon op kunnen lossen door daarna één seconde extra ruimte in te lassen. De wet zegt overigens nergens dat je niet mag invoegen tussen twee auto's die op twee seconde afstand van elkaar rijden...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan