Is in Duitsland idem dito en ook hetzelfde. Als het daar een beetje druk is op een doorgaande weg sta je wel even voordat je door kunt, als je dan eindelijk linksaf kunt moet je nog opletten want je kunt de verkeerslichten niet meer zien en het tegemoet komende verkeer kan intussen weer groen hebben.
En als het niet druk is sta je gewoon midden in de nacht vijf minuten te wachten op groen omdat ''detectielus'' een woord is dat in het Deutsche Wörterbuch nog niet is opgenomen. Gelukkig gaat dan wel gewoon zowat alles op groen.. Vier kilometer verder hetzelfde. Mijn Duitse vrienden vinden dat allemaal geheel normaal, dit is bedacht en ontworpen door hogere machten en wordt gewoon geaccepteerd. Heeft met hiërarchie te doen. Spoorwegovergangen zijn in D ook fantastisch, die gaan vijf minuten voordat de trein komt dicht en gaan na x minuten weer open. Als er binnen tien minuten niet nog een trein komt tenminste.
Vorig jaar was ik met wat Duitse kennissen onderweg en we moesten stoppen voor een gesloten spoorwegovergang. Hier bleek echter de weg te kruisen met een rangeerterrein waar meerdere machinisten hun best aan het doen waren om de Duitse economie op peil te houden, je bedenkt het niet maar het kan. Heeft natuurlijk niet alleen maar nadelen, je kunt je olie even peilen, koffie zetten en rustig drinken, fotoshoot maken van iedereen, ook van de inmiddels buiten spelende kids van de autorijders, eitje bakken op je campingbrandertje als je niet naar de McD wil, er voor proberen te zorgen dat de wereldbevolking een beetje op peil blijft. Etcetera etcetera, vul maar wat in. Nadat eindelijk die spoorbomen heel even opengaan heb je een heel adressenbestand van nieuwe vrienden die je heilig beloven contact op te nemen want het was zo gemütlich bei der Bahnübergang