Het grote wat ik vandaag onderweg meemaakte deeltje IV

Status
Niet open voor verdere reacties.
voor het eerst gereden met kofferset , daaronder vallen ook twee zijkoffers.
dacht er niet bij na en wou dus even vooraan het stoplicht gaan staan voor rechtsaf ... viel dat even tegen kon niet tussen de voorste twee autos door .. :P

_O- _O-
 
Daarnet, op de A4, in het donker, een autootje op de uiterste linkerbaan, zonder achterlichten.
 
stuk scooter tuig komt me tegemoet, op een onverlichte weg, met rood brandende knipperlichten aan de voorzijde als verlichting.. erg prettig.
 
gisteravond, op weg naar huis van mijn werk.
niks aan de hand, geen sneeuw, geen regen of debiele dingen die op straat liggen maar toch ga ik in een bocht PLAT op mijn bek!
ik snap er geen donder van, ik gaf gas voor het stoplicht bij afslag hoofddorp, de hoek en ga vlak voor het stoplicht weer flink in de remmen omdat ik deze motor nog niet zo goed ken en dus niet overdreven de bocht in wil, ik neem de binnenbocht en ineens komt mijn hele motor me voorbij zetten terwijl ik op mijn bakkes op het asfalt lig!
gelukkig lijkt de val beugel zijn werk goed gedaan te hebben want zo te zien is er geen verdere schade...
maar goed

http://www.youtube.com/watch?v=I1iEmh7ULzs

Je gaat remmend of in ieder geval vertragend de bocht in, je moet klaar zijn met vertragen/remmen voor de bocht.

Gelukkig weinig schade.
 
Laatst bewerkt:
Je gaat remmend of in ieder geval vertragend de bocht in, je moet klaar zijn met vertragen/remmen voor de bocht.

Gelukkig weinig schade.

hoewel ik je mening deel, denk ik niet dat dit voorkomen had kunnen worden als ik zie hoe plotseling de grip ineens weg is.... '(
 
stuk scooter tuig komt me tegemoet, op een onverlichte weg, met rood brandende knipperlichten aan de voorzijde als verlichting.. erg prettig.

is simpel toch, groot licht aan, want je ziet 'm niet goed :+

doe ik iig altijd met fietsers zonder licht :Y
 
hoewel ik je mening deel, denk ik niet dat dit voorkomen had kunnen worden als ik zie hoe plotseling de grip ineens weg is.... '(

Het is altijd het moment dat de torque ( aantal afgegeven nm ) de wrijvingsweerstand van het wegdek overschrijdt.
Begin je eerder in de bocht rustig met het afgeven van torque, dan kan de wrijvingsweerstand op een bepaalde plek van het wegdek lager zijn.
Je torque ligt daar dan ook al lager, dus dat heft elkaar op.

Omdat ie te laat begint met gasgeven ligt de torque hoger op het stukje met minder wrijvingweerstand.
En een 2 cilinder boxer heeft nou eenmaal veel torque onderin...
 
Het is altijd het moment dat de torque ( aantal afgegeven nm ) de wrijvingsweerstand van het wegdek overschrijdt.
Begin je eerder in de bocht rustig met het afgeven van torque, dan kan de wrijvingsweerstand op een bepaalde plek van het wegdek lager zijn.
Je torque ligt daar dan ook al lager, dus dat heft elkaar op.

Omdat ie te laat begint met gasgeven ligt de torque hoger op het stukje met minder wrijvingweerstand.
En een 2 cilinder boxer heeft nou eenmaal veel torque onderin...

ik weet wat koppel is. maar als je achterwiel zo ineens weg is, dan is de overgang van statische naar dynamische wrijving zeer plots. dat heb je niet op deze manier als je koppel de wrijvingsweerstand overschrijdt. ik heb een speed triple en die heeft ook een fors koppel, en die schiet ook wel eens met z'n kont een halve meter opzij (voor mn gevoel :+ ) als ik in een bocht een witte streep meeneem.. dan lig ik ook niet meteen....

ik denk nog steeds aan olie, een teerstreep of glad wegdek. als het droog asfalt was dan heb je dit echt niet op deze manier... en al was het glad, dan zou een andere manier van de bocht nemen het misschien voorkomen hebben, maar dan red je het niet met afremmen voor de bocht, dan moet je gewoon als een oud vrouwtje rechtop de bocht door...
 
Laatst bewerkt:
Hij gaat wel erg plotseling idd.
Zelf met een V-max ook de nodige stapjes opzij gemaakt, en dan ging ik al als een oud wijf de hoek om. :+

Maar gelukkig nooit gevallen O-)
 
Laatst bewerkt:
Hij gaat wel erg plotseling idd.
Zelf met een V-max ook de nodige stapjes opzij gemaakt, en dan ging ik al als een oud wijf de hoek om. :+

Maar gelukkig nooit gevallen O-)

met een V-max kan je op droog wegdek nog flink uitschieten gok ik :P
 
ik weet wat koppel is. maar als je achterwiel zo ineens weg is, dan is de overgang van statische naar dynamische wrijving zeer plots. dat heb je niet op deze manier als je koppel de wrijvingsweerstand overschrijdt. ik heb een speed triple en die heeft ook een fors koppel, en die schiet ook wel eens met z'n kont een halve meter opzij (voor mn gevoel :+ ) als ik in een bocht een witte streep meeneem.. dan lig ik ook niet meteen....

ik denk nog steeds aan olie, een teerstreep of glad wegdek. als het droog asfalt was dan heb je dit echt niet op deze manier... en al was het glad, dan zou een andere manier van de bocht nemen het misschien voorkomen hebben, maar dan red je het niet met afremmen voor de bocht, dan moet je gewoon als een oud vrouwtje rechtop de bocht door...

koud wegdek... kun je gewoon NIET vertrouwen
 
met een V-max kan je op droog wegdek nog flink uitschieten gok ik :P

:Y

Volgas weg op droog wegdek betekende al opzij stappen, altijd naar dezelfde kant door de cardanaandrijving.
Draaide je dan vol het gas dicht van schrik dan lag je.
Gelukkig nooit gedaan, wel gas geminderd...
 
:Y

Volgas weg op droog wegdek betekende al opzij stappen, altijd naar dezelfde kant door de cardanaandrijving.
Draaide je dan vol het gas dicht van schrik dan lag je.
Gelukkig nooit gedaan, wel gas geminderd...

ik vind de 90 Nm van mijn speed triple al zat. als asfalt nat is glijdt ie in z'n 2 en 3 ook nog flink...

shortshiften! :)
 
Vrachtwagen voor je gooit zijn alarmlichten aan, mooi trek je er links langsheen slaat die mongool linksaf... Heb ik weer, Dat is toch vragen om een middelvinger.. Scheelde niets of ik had bij m in de cabine gezeten.
En dat 50meter voor eindbestemming werk... Beetje jammer weer
 
Vrachtwagen voor je gooit zijn alarmlichten aan, mooi trek je er links langsheen slaat die mongool linksaf...

Toch is een vrachtwagen die zijn alarmlichten aanzet een duidelijke aanwijzing dat die iets gaat doen. In dit geval zeer waarschijnlijk naar links draaien om vervolgens achteruit een oprit aan de rechterkant in te rijden.
 
Maar het is wel zo prettig dat er pas begonnen wordt met die manoeuvre op het moment dat er geen ander verkeer meer in de buurt is. Bij bijzondere verrichtingen heeft het overige verkeer altijd voorrang.
 
Maar het is wel zo prettig dat er pas begonnen wordt met die manoeuvre op het moment dat er geen ander verkeer meer in de buurt is. Bij bijzondere verrichtingen heeft het overige verkeer altijd voorrang.

Dan kun je lang wachten met een vrachtauto, iedereen wil daar snel altijd nog even langs.

Ik zie het zo vaak dat bijvoorbeeld fietsers er gewoon nog achterlangs langsfietsen, terwijl dat ding al achteruit rijdt.

En als er dan weer eens iemand wordt geplet krijg je weer van die spandoeken "hier 30, en gemeente doe er wat aan" |( :r
 
Ja, maar was er zeker van dat hij mij wel gezien had, was er dan ook al bijna volledig langs, gewoon met dezelfde snelheid en niet vol gas.
Dat is toch wel even schrikken als zo'n gevaarte ineens jou kant op komt
 
Volgens mij zit er wel een verschil tussen je alarmlichten aanzetten en meteen met je actie beginnen, of je alarmlichten aanzetten en het verkeer in je directe omgeving laten passeren om dan met je actie te starten (ik bedoel dus niet wachten op die auto die nog een dikke 500 meter weg is).

En fietsers zijn ongeleide projectielen...
 
Ja, maar was er zeker van dat hij mij wel gezien had, was er dan ook al bijna volledig langs, gewoon met dezelfde snelheid en niet vol gas.
Dat is toch wel even schrikken als zo'n gevaarte ineens jou kant op komt
Les 1: niemand ziet je, iedereen die je wel ziet wil je dood hebben.

Je kunt er niet zeker van zijn dat hij je ziet, ook al kijkt hij je recht in je ogen aan hoeft diegene je nog niet te zien. 't is hard en stom en gemeen, maar 't is nu eenmaal zo :X
 
Les 1: niemand ziet je, iedereen die je wel ziet wil je dood hebben.

Je kunt er niet zeker van zijn dat hij je ziet, ook al kijkt hij je recht in je ogen aan hoeft diegene je nog niet te zien. 't is hard en stom en gemeen, maar 't is nu eenmaal zo :X
_O- :}
 
Dan kun je lang wachten met een vrachtauto, iedereen wil daar snel altijd nog even langs.

Ik zie het zo vaak dat bijvoorbeeld fietsers er gewoon nog achterlangs langsfietsen, terwijl dat ding al achteruit rijdt.

En als er dan weer eens iemand wordt geplet krijg je weer van die spandoeken "hier 30, en gemeente doe er wat aan" |( :r
:^ Hoe lullig ook, maar in sommige gevallen had het ongeluk voorkomen kunnen worden als het slachtoffer zich beter had opgesteld rond die vrachtwagen.

Ik zag laatst weer iemand op z'n fietsje die op een haar na een mobiele kraan kopte die net draaide. En dan een middelvinger opsteken terwijl hij tussen de pylonnen van de afzetting door fietst. Het idiote is dat er dan voorbijgangers zijn die zeggen: Ja, dan moeten ze het met lint afzetten ipv met pylonnen. Waarop ik zei: Doe dan gelijk Heras Hekwerk. En dan vinden ze dat nog een beter idee ook. Dan moet ik echt bijna huilen.
 
Ik zie het zo vaak dat bijvoorbeeld fietsers er gewoon nog achterlangs langsfietsen, terwijl dat ding al achteruit rijdt.

Zelfs een paar keer gehad dat ik aan wilde koppelen en terwijl ik al achteruit reed er iemand tussen de trekker en de oplegger doorliep.
Dát zal me een smeerboel geven als je dat als chauffeur even niet ziet.....
 
ik heb met motor- en autorijles altijd geleerd vrachtwagens gewoon de ruimte te geven. is ten eerste sociaal, de chauffeurs zijn je dankbaar. daarnaast kan je er omheen kijken en bij gekke manoeuvres sta je niet te dichtbij....

ook iets met gezond verstand.. enzo..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan