Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote wat ik vandaag onderweg meemaakte deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ooit geprobeerd dikke vette klei van je banden te borstelen?
Ooit wel 's met een racefiets over zo'n weggetje gereden als de boer net langs was gekomen?

kun je daarna genieten van het gezeik van je vrouw dat de prijs van alle landbouwproducten toch zo omhoog gaat.
Mijn vrouw klaagt daar niet over.
Geregeld lijken motorrijders toch verdacht veel op wielrenners......
Sommige wielrenners worden motorrijder.

een boer rijdt vaak de hele dag en soms ook nog de hele nacht heen en weer over hetzelfde stukje weg met vaak meerdere tractoren.
die klei is er bijna niet af te krijgen en als je elke dag om de 10 minuten je banden moet schoonspuiten wordt dat erg vervelend.
vaak hebben ze wel iemand die de hele dag met een rolbezem over de weg rijdt om het ergste weg te houden.

Boer moet de wet volgen, net als ik niet moet zeiken als ik voor 1km/u te snel een boete krijg. Vreemd genoeg is 1 km/u te snel géén aanleiding tot ongevallen of hinderlijk, een polderweg besmeurd met klei is altijd hinderlijk.

Maar ja, hoeveel keer is een boer al bekeurd voor het achterlaten van landbouwgrond op een polderweg? Zal nog niet een honderd-miljoenste keer zijn dan een boete voor "overdreven" snelheid.

Boeren zijn niet de enige schuldigen. Bij mij in de buurt zijn ze (op de enige uitvalsweg) een nieuwe wijk aan het bouwen. Daar wordt dus constant zand afgegraven. De weg daar ziet er vaak echt heel erbarmelijk uit.

Evengoed moeten ze dat gewoon opruimen. Maar goed, in een land waar respect voor je medemens zo goed als verdwenen is verwacht ik niet dat men zich daar iets van aantrekt.

Ooit wel 's met een racefiets over zo'n weggetje gereden als de boer net langs was gekomen?

Nee, dat laat ik wel uit m'n hoofd.
Heb er wel eens gereden met een vrachtauto en ging daarmee al glibberen.
Toen kon ik twee dingen doen; over die boer gaan klagen die het daar heeft achtergelaten of wat rustiger rijden of, zoals in jouw geval, niet komen.

Mijn vrouw klaagt daar niet over.

Lucky you....

Sommige wielrenners worden motorrijder.

Dat blijkt....

Boer moet de wet volgen, net als ik niet moet zeiken als ik voor 1km/u te snel een boete krijg. Vreemd genoeg is 1 km/u te snel géén aanleiding tot ongevallen of hinderlijk, een polderweg besmeurd met klei is altijd hinderlijk.

Zo'n situatie heet overmacht en wenselijk is idd anders, ben ik met je eens.
Gelukkig bestaat er nog zoiets als eigen verantwoording,*en die is bij jou soms ver te zoeken.

*Daar is ie weer

Nou reed ik toevallig laatst langs wegwerkzaamheden, die juist waren afgelopen. Ik reed over een rotonde die vol lag met modder, dus ik dacht nog: he getsie, dat moeten ze eigenlijk opruimen, want nu kan ik niet lekker de rotonde rond!
En wie schetst mijn verbazing, toen ik een half uurtje later op de terugweg dezelfde rotonde overkwam? Juist! Een bezemwagentje was de rotonde mooi aan het poetsen! Dus het kan wel!

Zo hoort het ook, alleen tijdens de werken zelf wordt het nog wel eens nagelaten. En als het vet regent laten ze het ook na. "Het spoelt wel weg", denken ze dan, maar ondertussen vergeten ze dat het vooral eerst een groot modderfestijn wordt voor het weggespat wordt door voorbijrijdende motorvoertuigen en de occasionele verdwaalde hardloper.

Die boer is er al toe verplicht. En als je het meld, gaat de brandweer gewoon de straat schoonspuiten. Er is dus wel sprake van een gevaarzetting. Maar ik ben "blij" dat er motorrijders zijn die het acceptabel vinden dat de veiligheid voor weggebruikers er niet toe doet ten bate van zijn eigen stukje aardappel of groente. En op je andere stukje terug te komen.. Nee het was geen polderweggetje, er stonden geen waarschuwingsborden en het maakt me geen fluit uit wie er eerder was.

Je hebt het over "eigen verantwoordelijkheid"? Het is ook de verantwoordelijkheid om het verkeer niet in gevaar te brengen. Maar ook daar word geen acht aan gegeven. Overigens is het zorgen dat je banden of de weg schoon zijn iets minder bewerkelijk dan een motorrijder van een boom te schrapen of een auto uit het kanaal te takelen.

~[edit] En zie mijn initiële post maar als een heads-up voor de andere weggebruikers die hier meelezen. Wellicht dat er toch een valpartij door voorkomen wordt.

Laatst bewerkt:

Dat de brandweer komt om schoon te spuiten zegt niets over een eventuele verplichting van een boer.
Het geeft eerder aan in wat voor bizarre drama maatschappij we al zijn verzand.
Misschien komt die man daar wel 4 x in 2 uur langs, en dan verwacht jij.....

Tussen eigen verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel zit een wereld van verschil.
En op motorrijders van bomen schrapen en auto's die in het kanaal belanden ga ik al helemaal niet in.
Jij vindt zeker ook dat de blaadjes van de weg moeten worden geveegd.

Gaat niet gebeuren, dus wen er maar aan.

\[edit] En zie mijn initiële post maar als een heads-up voor de andere weggebruikers die hier meelezen. Wellicht dat er toch een valpartij door voorkomen wordt.

Dat is een prima insteek.
Veel beter dan ik vind dat en er moet maar......

Laatst bewerkt:
Al die boeren die sowieso al met ons geld de kost verdienen, bedoel je? Want al die boeren zijn gesubsidieerd. Als er vrije marktwerking wordt toegepast zijn er morgen geen boeren meer in Nederland.

Je bedoelt natuurlijk te zeggen dat jij en ik dan het dubbele gaan betalen voor voedsel!!!

Wat ik vind is niet zo relevant:

De artikelen 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994 luiden als volgt:
Artikel 5: het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Artikel 6: Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of een zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

Op grond van bovenstaande artikelen is het dus niet alleen een kwestie van verantwoordelijkheid richting de (mede) weggebruikers.
De wet stelt de vervuiler van de weg op grond van artikel 6:162 van het Burgerlijk wetboek aansprakelijk, wegens onrechtmatige daad. Het plaatsen van modderborden ontheft de vervuiler niet de verantwoordelijkheid om de weg schoon en veilig te houden.

En van de website van de politie.nl;

Hoe gevaarlijk is modder op de weg?

Bij het uitvoeren van agrarische werkzaamheden, zoals het rooien van aardappelen en bieten, kan er modder op de wegen terechtkomen. Modder op de weg in combinatie met regen, mist of schemering kan tot gevaarlijke situaties voor het verkeer leiden.

Veel landbouwvervoerders plaatsen waarschuwingsborden en maken de weg achter zich schoon, zoals het hoort. Dit kan echter weer gladheid veroorzaken, met name tijden van (nacht)vorst.
Wat doet de politie?
In principe zijn vervoerders die de weg niet schoonmaken, strafbaar. Als de politie ter plaatse is en de situatie blijkt gevaarlijk te zijn, probeert zij de veroorzaker op te sporen. De veroorzaker moet alles opruimen. Afhankelijk van de situatie krijgt hij of zij proces-verbaal. Als de veroorzaker niet bekend is, neemt de politie contact op met de wegbeheerder voor de schoonmaak.
"

Natuurlijk ben je zelf wel verplicht je snelheid aan te passen aan de situatie. Maar als er zonder borden en na een bocht opeens blokken klei op het wegdek liggen, dan kan redelijkerwijs niet van je worden verwacht dat je hier rekening mee hebt kunnen houden.
Overigens, bladeren komen niet door nalatigheid op het wegdek. (en dan is het eigenlijk nog steeds de plicht van de wegbeheerder om het wegdek schoon te houden). Maar gezien dit voorspelbaar is, kun je daar wel rekening mee houden.

Maar ik denk dat wij het hier niet over eens gaan worden.

Laatst bewerkt:

Ik denk dat je je daarin vergist.
De artikelen die je aanhaalt heb ik even weggelaten.
Daar ben ik me van bewust, die boer denk ik ook wel.

Ik wil namelijk ook dat die boer het wegdek liefst zo schoon mogelijk houdt, of er nou een wet voor bestaat of niet.
Dat is gewoon een soort fatsoen.

Alleen heb ik er niets aan, om uit te gaan van regels of fatsoen en daarop mijn rijgedrag te baseren.
Dan kan ik in deze tijd toch beter denken dat het weer de agrarische periode is, en ik overal zonder waarschuwing een brok klei of zelfs een heel glad stuk tegen kan komen.
Hetzelfde geldt voor laagstaande zon, ook een dooddoener als je pech hebt.

In dat opzicht hebben we denk ik een soort zelfde insteek.

Door de vele ruilverkavelingen en boeren die niet meer op / aan hun land kunnen wonen moeten ze helaas vaak over de openbare weg, vaak ook nog doorgaande en grote wegen. Het is vervelend, maar ook iets waar een motorrijder rekening moet houden.

Overigens zie ik ook regelmatig tractoren zonder wagens / machines over de weg rijden, en ik weet van een aantal boeren in de buurt (Huizen / Laren / Blaricum / Eemnes) dat ze de tractor ook wel eens als vervoermiddel gebruiken, en ook dat is niet toegestaan.

In het kader van Famous Last Words:

Mijn meisje whatsappte mij zojuist: "kom doodmoe uit de trein, nu slaapwandelend naar scooter en dan slaaprijdend naar huis"
Ik terug: "moet ik je thuis komen brengen achterop mijn scootertje anders? Pas maar goed op in ieder geval!"
Meisje: "Oppassen? Dat mag de rest van het verkeer vannacht doen..."

Ik val tegenwoordig op darwin award winnaressen! Maar ze is veilig thuisgekomen hoor

Laatst bewerkt:
Rijd hier : Google Maps
Met een gangetje op 90.
Zie 2 auto's rechts, 1e kon nog makkelijk voor mij en die deed dat ook.
2e zag ik naar mij kijken, en die schoot er ook nog ineens voor, dus ik vol in de ankers, claxon erop, kwade vuist.
Zit die opa mij kwaad aan te kijken......

stak de molen ook over? Weer eens wat anders dan een gieter..

Opa komt toch van rechts man

Maar dat zijn wel de momentjes ja..

Status
Niet open voor verdere reacties.