Het grote wat ik vandaag onderweg meemaakte deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kom regelmatig uit Haarlem, dan rij ik naar Amsterdam, en ik rij vanaf N205 bij Zandvoort Zuid de A9 op. Op de oprit mag je 130, maar op de rechterbaan ligt een zwarte teerstreep precies op de lijn waar je wilt rijden, iets links van het midden. Ik denk als je daar niet bekend bent, en het regent, dan wordt je daar aardig door verrast.
dan wil je maar ff een paar centimeter ernaast rijden naar wij dachten.
of doe je ''motogymkhana'' ook met de ogen dicht?
 
Laatst bewerkt:
Goed dat je er wel werk van maakt. Ik ben een keer op de fiets door een busje van Connexxion achterna gereden door een plantsoen, hij kwam op het trottoir tot stistand, en ik viel tegen een hekje, omdat hij vond dat ik niet mocht roepen dat hij het fietspad niet moest blokkeren. Ik heb aangifte gedaan, maar de agent vond dat ik dat maar met de klachtenafdeling van Connexxion moest afhandelen. En dat werd natuurlijk niks.

als je getuigen hebt, een civiele procedure opstarten met een goeie advocaat... ben geen jurist, maar misschien anderen hier.. zou je dat kunnen winnen?
 
De noodzaak ondervonden om een klachtenbrief aan de GVU te sturen.Het zal wel weer verspilde energie zijn, maar toch ...
Je kan ook véél beter je duim opsteken.
Heb je er nog lol van ook -O-

geen gezeik iedereen rijk.
 
Laatst bewerkt:
als je getuigen hebt, een civiele procedure opstarten met een goeie advocaat... ben geen jurist, maar misschien anderen hier.. zou je dat kunnen winnen?

Die kans is erg klein. Slecht rijgedrag is helaas niet wettelijk verboden. Dan moet er weer een of ander bij de haren gesleurd wetsartikel aan te pas komen ... En dan is nog de vraag wat je er mee zou willen bereiken. Uiteraard een beetje bewustwording bij die buschauffeur, maar de kans is groot dat je helemaal geen zaak hebt en dat zo'n figuur zich dan alleen nog verder gesterkt voelt in zijn alleenheerschappij over de weg.
 
Een preek van een motoragent omdat ik bij het stoplicht na de stopstreep en voor de rij auto's sta. Je mag dus wel door de rij auto's heen rijden maar niet over de stopstreep heen gaan. Weer wat geleerd. ik dacht dat het veiliger zou zijn om voor de auto's te gaan staan ipv tussen de auto's blijven.
 
Die kans is erg klein. Slecht rijgedrag is helaas niet wettelijk verboden. Dan moet er weer een of ander bij de haren gesleurd wetsartikel aan te pas komen ... En dan is nog de vraag wat je er mee zou willen bereiken. Uiteraard een beetje bewustwording bij die buschauffeur, maar de kans is groot dat je helemaal geen zaak hebt en dat zo'n figuur zich dan alleen nog verder gesterkt voelt in zijn alleenheerschappij over de weg.

slecht rijgedrag is 1 ding, maar als iemand van z'n fiets valt heb je toch gewoon een Artikel 5 te pakken?

mijn gedachtengang was meer, stel je krijgt gelijk: dan heb je een gevaar minder op de weg, en/of het is een bedrijf dus keren ze misschien nog wat uit :9~
 
Een preek van een motoragent omdat ik bij het stoplicht na de stopstreep en voor de rij auto's sta. Je mag dus wel door de rij auto's heen rijden maar niet over de stopstreep heen gaan. Weer wat geleerd. ik dacht dat het veiliger zou zijn om voor de auto's te gaan staan ipv tussen de auto's blijven.
Die streep staat er om aan te geven tot waar je mag rijden bij een rood licht. Daar mag je dus niet overheen. Als je met beide wielen vóór de streep stond, ben je (technisch gezien) door rood gereden. Je mag dus blij zijn dat je alleen een preek gekregen hebt.
 
Die streep staat er om aan te geven tot waar je mag rijden bij een rood licht. Daar mag je dus niet overheen. Als je met beide wielen vóór de streep stond, ben je (technisch gezien) door rood gereden. Je mag dus blij zijn dat je alleen een preek gekregen hebt.

Nee hoor, je bent niet door rood gereden. Niet stoppen voor de stopstreep is een andere feitcode en ander boetebedrag dan door rood rijden.

Wat is overigens "technisch gezien" door rood rijden? :?
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, je bent niet door rood gereden. Niet stoppen voor de stopstreep is een andere feitcode en ander boetebedrag dan door rood rijden.

Wat is overigens "technisch gezien" door rood rijden? :?

Technisch gezien is zoals Kronald het uitlegde: als je met beide wielen voorbij de stopstreep bent, dan ben je door rood gereden. Hij zegt in zijn post niets dat in strijd is met hetgeen jij beweert, namelijk dat het overschrijden van de stopstreep een andere feitcode is.
 
Nee hoor, je bent niet door rood gereden.
Jawel, want hij had moeten stoppen voordat hij de streep overschreed.

Niet stoppen voor de stopstreep is een andere feitcode en ander boetebedrag dan door rood rijden.
Zoals gezegd, die streep toont aan tot waar je mag rijden bij rood licht. Omdat er een verkeerslicht staat, geldt het rode licht. Waar jij naar refereert geldt bij een stop-bord. Dát is inderdaad een andere feitcode.

Wat is overigens "technisch gezien" door rood rijden?
Ondanks dat er niet is doorgereden (hij is gestopt), is hij niet gestopt op de aangegeven plaats, maar daar voorbij. Hij is hierdoor verder doorgereden dan de aangegeven plaats, dus, door rood gereden. Was hij een pennenlikker tegengekomen, had 'ie geen poot om op te staan.

Wanneer rijdt iemand in jouw ogen door rood? Blijkbaar degene waar ik op reageerde niet. Maar wanneer wel? Na 1 meter? Bij het naderen van het kruisende verkeer? Na 10 meter? Als 'ie het kruispunt voorbij is? Na 100 meter? In mijn ogen is iemand door rood gereden als hij met beide wielen voorbij de streep staat.

Technisch gezien is zoals Kronald het uitlegde: als je met beide wielen voorbij de stopstreep bent, dan ben je door rood gereden. Hij zegt in zijn post niets dat in strijd is met hetgeen jij beweert, namelijk dat het overschrijden van de stopstreep een andere feitcode is.

Zo dus, alleen anders verwoord.
 
en eventueel minder gratisser.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dat ook zo is. Maar veiliger is dus in dit geval verbodener.
Misschien is het zelfs iets veiliger om ertussen te blijven staan, want omdat je niemands weg blokkeert (zo komt het nu eenmaal over, als je vooraan bij het stoplicht staat, en er komt ineens een motorrijder voor je neus staan), wek je ook geen agressie op.
 
Misschien is het zelfs iets veiliger om ertussen te blijven staan, want omdat je niemands weg blokkeert (zo komt het nu eenmaal over, als je vooraan bij het stoplicht staat, en er komt ineens een motorrijder voor je neus staan), wek je ook geen agressie op.
Maar wie blokkeer je in dat geval dus mogelijk wel?
 
Maar wie blokkeer je in dat geval dus mogelijk wel?
Zo komt het gewoon over, daar kan ik ook niet veel aan veranderen. Ook al ben je sneller weg (wat bijzonder veel van onze collega motorrijders overigens niet lukt), het gevoel is voor de medeweggebruiker gewoon negatief, en je hebt een grotere kans op een negatieve reactie.
 
Ook al ben je sneller weg (wat bijzonder veel van onze collega motorrijders overigens niet lukt)
Lijkt me sterk.

Zondag merkte ik, je moet in zo'n situatie ook niet te snel weg zijn, met het idee "dan heb ik geen last van die auto's en zij niet van mij". Er stond een flitser op dat kruispunt. Ik hoop maar dat 'ie vlak na de stopstreep flitst.
 
Lijkt me sterk.

Zondag merkte ik, je moet in zo'n situatie ook niet te snel weg zijn, met het idee "dan heb ik geen last van die auto's en zij niet van mij". Er stond een flitser op dat kruispunt. Ik hoop maar dat 'ie vlak na de stopstreep flitst.
:? Ik maak het dagelijks mee. Collega's die hem in z'n vrij zetten bijvoorbeeld, of die gewoon traag reageren op groen. Meestal zal de automobilist er geen last van hebben, omdat hij nog trager is, maar daar gaat het niet om. Hoe dan ook, kon de automobilist eerst vertrekken zodra het groen werd, en nu moet hij wachten tot het groen wordt EN de motorrijder is vertrokken.

't Is net als iemand die met je meeleest. Of iemand die net iets te dicht bij je komt staan. Eigenlijk heb je er geen aantoonbare last van, maar toch is het irritant.
 
Jawel, want hij had moeten stoppen voordat hij de streep overschreed.Zoals gezegd, die streep toont aan tot waar je mag rijden bij rood licht. Omdat er een verkeerslicht staat, geldt het rode licht. Waar jij naar refereert geldt bij een stop-bord. Dát is inderdaad een andere feitcode.Ondanks dat er niet is doorgereden (hij is gestopt), is hij niet gestopt op de aangegeven plaats, maar daar voorbij. Hij is hierdoor verder doorgereden dan de aangegeven plaats, dus, door rood gereden. Was hij een pennenlikker tegengekomen, had 'ie geen poot om op te staan.

Wanneer rijdt iemand in jouw ogen door rood? Blijkbaar degene waar ik op reageerde niet. Maar wanneer wel? Na 1 meter? Bij het naderen van het kruisende verkeer? Na 10 meter? Als 'ie het kruispunt voorbij is? Na 100 meter? In mijn ogen is iemand door rood gereden als hij met beide wielen voorbij de streep staat.Zo dus, alleen anders verwoord.

Ik geloof je wel. Maar ik ben door oom agent een keer zo aangehouden. Een jaar of 3 -4 geleden. Met beide wielen voorbij de streep maar nog niet voorbij het rode licht. Ik kreeg toen de uitleg dat ik alleen een boete kon krijgen voor de stopstreep en niet voor door rood rijden. Mijn geluk want die boete was een stuk lager. Wanneer je dan wel precies door rood gegaan bent weet ik niet. Nog nooit over nagedacht. Maar ook een agent zit er wel eens naast dus misschien klopt jouw uitleg wel gewoon. KLinkt in ieder geval logisch.
Ik zal het eens navragen want ik ben als externe tijdelijk voor een aantal dagen per week bij de politie gedetacheerd. Die kunnen het vast precies uitleggen met de goede artikelnummers erbij.
 
Laatst bewerkt:
dan wil je maar ff een paar centimeter ernaast rijden naar wij dachten.
of doe je ''motogymkhana'' ook met de ogen dicht?
Nee, dat is voor gevorderden.

Je rijdt er een beetje naast, maar in het donker en de nattigheid was die streep wel moeilijk te zien, totdat je er op rijdt. Geen ramp allemaal, maar ik vond het wel een beetje raar.
 
Je kan ook véél beter je duim opsteken.
Heb je er nog lol van ook -O-

geen gezeik iedereen rijk.

Eens. gvu-chauffeurs zijn de allerlaagste levensvorm op de openbare weg, mijlenver achter hyundai atos bestuurders en zwarte golf II besturende petjes. Met hele grote bochten omheen rijden. Wanneer dit niet kan, stil op de grond gaan liggen en net doen alsof je al dood bent.
 
Nee hoor, je bent niet door rood gereden. Niet stoppen voor de stopstreep is een andere feitcode en ander boetebedrag dan door rood rijden.
Niet stoppen voor stopstreep bij een verkeerslicht staat gelijk aan door rood rijden.
Je bent immers niet voor de stopstreep tot stilstand gekomen, dus door rood gereden.
Dat je daarmee het kruispunt niet bent overgestoken doet niets af aan het feit dat.....

Het kan zijn dat het inmiddels is veranderd, maar in 1994 was het nog wel zo.
Of ik ben toen gruwelijk in de maling genomen, dat kan ook.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan