Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Bij lage snelheid kun je best met blote benen op de motor zitten. Ik rij op de fiets 30km/h, soms harder, met blote benen en blote armen. Ben ook wel 's gevallen, met 40km/h, geeft nare grote schaafwonden, maar die genezen wel weer. Maar als je op de motor zit, en je rijdt lekker 30km/h, kun je dan de verleiding weerstaan om op een stukje rechte weg met geen verkeer niet ff 80 te rijden? En dan is zo'n schaafwond ineens niet meer zo onschuldig, als je botten op het asfalt worden afgeslepen.
Dat ik zeg "ik help niet" is niet omdat ik denk "eigen schuld dikke bult", maar omdat ik geen nachtmerries wil krijgen van de uitstekende half afgeslepen been- en armbotten.
Is puur gebaseerd op angst. Voetgangers lopen meer kans op hoofdletsel dan fietsers, maar daar zie je niemand zeggen dat we hen maar helmen op moeten zetten.Duitsland zijn fietshelmen verplicht voor kinderen....
MTB en racefiets is natuurlijk een ander verhaal. Overigens ben ik eens met 40 op een racefiets onderuit gegaan. Nare schaafwond met een mooi litteken als herinnering.Op de trapfiets draag ik ook een helm. Gemiddelde snelheid ligt wat hoger dan die van een doorsnee fietser. Op de MTB, door het bos, een kleine 27 km/u. Op de racefiets afhankelijk van de grootte van het rondje ongeveer 31-32 km/u. Overigens tijdens de zomervakantie een afdaling gepakt op de racefiets en daar met de helm als enige bescherming 73 km/u gefietst.
In het geval van de afdaling ga je ook tot op het bot als je een schuiver maakt.
Op de trapfiets draag ik ook een helm. Gemiddelde snelheid ligt wat hoger dan die van een doorsnee fietser. Op de MTB, door het bos, een kleine 27 km/u. Op de racefiets afhankelijk van de grootte van het rondje ongeveer 31-32 km/u. Overigens tijdens de zomervakantie een afdaling gepakt op de racefiets en daar met de helm als enige bescherming 73 km/u gefietst.
In het geval van de afdaling ga je ook tot op het bot als je een schuiver maakt.
Nooit kinderen gezien met flinke schaafwonden? Die rennen echt geen 30 km/u hoor..Maar goed, ik doelde vooral op lage snelheden: dat bij 20km/u je helemaal open zou liggen en bij 30km/u je kaak in 3 stukken zou liggen bij een opengeklapte systeemhelm. Beide kunnen natuurlijk gebeuren, maar we moeten ook weer niet gaan overdrijven.
Bij lage snelheid kun je best met blote benen op de motor zitten. Ik rij op de fiets 30km/h, soms harder, met blote benen en blote armen. Ben ook wel 's gevallen, met 40km/h, geeft nare grote schaafwonden, maar die genezen wel weer.
Wat een onzin. Ook bij lage snelheden kun je omvallen met de motor. 220kg ligt vervolgens op je been, gelukkig zit wel de hete uitlaat ertussen..
Vanochtend ff flink geschrokken onderweg... reed met een gangetje van 70/80 op de N44 richting DH toen er ineens een halve autobumper op t asfalt lag waar ik dus vol overheen reed.
Zag t niet aankomen want er reden auto's voor me en t ging zo snel dat ik geen tijd had om uit te wijken of te remmen (gelukkig maar) maar mn hart sloeg wel ff over. Nu hopen dat mn banden nog steeds hard zijn vanavond
Stukje verderop stond de betreffende auto in de berm
Dat soort verhalen krijg ik idd ook regelmatig. Mijn schoonmoeder is in nu een inmiddels gepensioneerd operatie assistente. Mooie verhalen over fijne (maar vooral minder fijne) botbreuken.Misschien een keertje mee komen kijken op de Eerste Hulp
Naast schaafwonden genoeg mensen gezien waarbij het leek alsof ze door een kaasschaaf aan waren gevallen... dat je zo op het bot kon kijken.
Ach ja, Het asfalt is als een groenterasp en je motor een tosti ijzer, dus trek je conclusies....
Wat ik meemaakte: Op een smalle binnenweg pakte ik een bocht met een leuke snelheid op de ideale lijn. Dus met gebruik van beide weghelften (voor je zover van weghelften kunt spreken).
Even verderop een busje die mij ziet aankomen, stopt met 2 wielen in de berm om mij ruimte te geven.
Die kreeg natuurlijk een duimpje..
En...verandert z'n nickname in klein duimpjeBegrijp ik nou goed dat jij vanaf heden met één duim verder gaat in het leven?
Met andere woorden, te weinig afstand gehouden. Ik heb het ook eens voorgehad, alleen was dat met een flink stuk ijs ...
Snelheid heeft er niks mee te maken. 2 s is 2 sGewoon de 2 sec regel aangehouden, kon nog ruim een auto tussen maar met een gangetje van 80 gaat zoiets sneller dan je t beseft. Vooral als zon stuk bumper precies in het midden van de weg onder mn voorligger ineens te voorschijn kwam. Dus niet meteen afschuiven op te weinig afstand.
Snelheid heeft er niks mee te maken. 2 s is 2 s
Maar inderdaad, 2 s is weinig om uit te wijken voor zoiets.
Waarom niet?Gewoon de 2 sec regel aangehouden, kon nog ruim een auto tussen maar met een gangetje van 80 gaat zoiets sneller dan je t beseft. Vooral als zon stuk bumper precies in het midden van de weg onder mn voorligger ineens te voorschijn kwam. Dus niet meteen afschuiven op te weinig afstand.
Gewoon de 2 sec regel aangehouden, kon nog ruim een auto tussen maar met een gangetje van 80 gaat zoiets sneller dan je t beseft. Vooral als zon stuk bumper precies in het midden van de weg onder mn voorligger ineens te voorschijn kwam. Dus niet meteen afschuiven op te weinig afstand.
Eh, ja? Tweede regel toegevoegd.Toch je bericht maar aangepast?
Wat een onzin. Ook bij lage snelheden kun je omvallen met de motor. 220kg ligt vervolgens op je been, gelukkig zit wel de hete uitlaat ertussen..