Het grote wat ik onderweg heb meegemaakt topic deel 13

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag de hele dag spookrijders tegen gekomen. Die Engelsen kunnen echt niet rijden. ;)
 
Bij lage snelheid kun je best met blote benen op de motor zitten. Ik rij op de fiets 30km/h, soms harder, met blote benen en blote armen. Ben ook wel 's gevallen, met 40km/h, geeft nare grote schaafwonden, maar die genezen wel weer. Maar als je op de motor zit, en je rijdt lekker 30km/h, kun je dan de verleiding weerstaan om op een stukje rechte weg met geen verkeer niet ff 80 te rijden? En dan is zo'n schaafwond ineens niet meer zo onschuldig, als je botten op het asfalt worden afgeslepen.

Dat ik zeg "ik help niet" is niet omdat ik denk "eigen schuld dikke bult", maar omdat ik geen nachtmerries wil krijgen van de uitstekende half afgeslepen been- en armbotten.

Het valt wat makkelijker op een fiets dan met een motor van 200 kilo op je benen. Dan komt er heel wat meer kracht op het asfalt. Als ik naar de supermarkt rij dan ga ik door een 30 kilometer gebied heen en harder dan dat ga ik niet. Ik trek dan voor die paar honderd meter geen pak aan. Dat is gewoon een risico-inschatting maar heel wat anders dan beweren dat je met lage snelheid niet erg lelijk terecht kan komen. Een fiets is geen motor.
 
Kan je net zo goed fietsen als het maar paar honder meter is :+
 
Duitsland zijn fietshelmen verplicht voor kinderen....
Is puur gebaseerd op angst. Voetgangers lopen meer kans op hoofdletsel dan fietsers, maar daar zie je niemand zeggen dat we hen maar helmen op moeten zetten.

Op de trapfiets draag ik ook een helm. Gemiddelde snelheid ligt wat hoger dan die van een doorsnee fietser. Op de MTB, door het bos, een kleine 27 km/u. Op de racefiets afhankelijk van de grootte van het rondje ongeveer 31-32 km/u. Overigens tijdens de zomervakantie een afdaling gepakt op de racefiets en daar met de helm als enige bescherming 73 km/u gefietst.

In het geval van de afdaling ga je ook tot op het bot als je een schuiver maakt.
MTB en racefiets is natuurlijk een ander verhaal. Overigens ben ik eens met 40 op een racefiets onderuit gegaan. Nare schaafwond met een mooi litteken als herinnering.

Maar goed, ik doelde vooral op lage snelheden: dat bij 20km/u je helemaal open zou liggen en bij 30km/u je kaak in 3 stukken zou liggen bij een opengeklapte systeemhelm. Beide kunnen natuurlijk gebeuren, maar we moeten ook weer niet gaan overdrijven.
 
Ik rijd zelfs op mijn 50cc in motorpak. Ik ben daar 1x mee onderuit gegaan en 1x finaal vanaf gereden en niets aan overgehouden. Wel 'battle scars' op de helm en kniestukken.

Onderuitgaan op de trapfiets was altijd veel pijnlijker (schaafwonden), maar je was de volgende dag niet blauw en stijf...
 
Laatst bewerkt:
Op de trapfiets draag ik ook een helm. Gemiddelde snelheid ligt wat hoger dan die van een doorsnee fietser. Op de MTB, door het bos, een kleine 27 km/u. Op de racefiets afhankelijk van de grootte van het rondje ongeveer 31-32 km/u. Overigens tijdens de zomervakantie een afdaling gepakt op de racefiets en daar met de helm als enige bescherming 73 km/u gefietst.

In het geval van de afdaling ga je ook tot op het bot als je een schuiver maakt.

Vroeger, toen ik jong en onbesuisd was - nu ben ik nog maar een van die twee, ben ik eens een weekje gaan mountain biken in de Belgische Ardennen. Uiteraard hoort bij een flink stuk klimmen ook een mooie afdaling. Daar hebben we toen auto's ingehaald op de fiets, tijdens de afdaling.

Achteraf gezien was dat natuurlijk vreselijk stom. Eigenlijk was het vooraf en tijdens ook stom. We hebben toen geluk gehad.
 
Maar goed, ik doelde vooral op lage snelheden: dat bij 20km/u je helemaal open zou liggen en bij 30km/u je kaak in 3 stukken zou liggen bij een opengeklapte systeemhelm. Beide kunnen natuurlijk gebeuren, maar we moeten ook weer niet gaan overdrijven.
Nooit kinderen gezien met flinke schaafwonden? Die rennen echt geen 30 km/u hoor..
 
Vanochtend ff flink geschrokken onderweg... reed met een gangetje van 70/80 op de N44 richting DH toen er ineens een halve autobumper op t asfalt lag waar ik dus vol overheen reed.

Zag t niet aankomen want er reden auto's voor me en t ging zo snel dat ik geen tijd had om uit te wijken of te remmen (gelukkig maar) maar mn hart sloeg wel ff over. Nu hopen dat mn banden nog steeds hard zijn vanavond :(

Stukje verderop stond de betreffende auto in de berm |(
 
Laatst bewerkt:
Bij lage snelheid kun je best met blote benen op de motor zitten. Ik rij op de fiets 30km/h, soms harder, met blote benen en blote armen. Ben ook wel 's gevallen, met 40km/h, geeft nare grote schaafwonden, maar die genezen wel weer.

Wat een onzin. Ook bij lage snelheden kun je omvallen met de motor. 220kg ligt vervolgens op je been, gelukkig zit wel de hete uitlaat ertussen..

:X
 
Wat een onzin. Ook bij lage snelheden kun je omvallen met de motor. 220kg ligt vervolgens op je been, gelukkig zit wel de hete uitlaat ertussen..

:X

Misschien een keertje mee komen kijken op de Eerste Hulp Xtine... dan rij je echt niet meer met blote benen. :X Ik heb ze te vaak voorbij zien komen....

Naast schaafwonden genoeg mensen gezien waarbij het leek alsof ze door een kaasschaaf aan waren gevallen... dat je zo op het bot kon kijken.
 
Vanochtend ff flink geschrokken onderweg... reed met een gangetje van 70/80 op de N44 richting DH toen er ineens een halve autobumper op t asfalt lag waar ik dus vol overheen reed.

Zag t niet aankomen want er reden auto's voor me en t ging zo snel dat ik geen tijd had om uit te wijken of te remmen (gelukkig maar) maar mn hart sloeg wel ff over. Nu hopen dat mn banden nog steeds hard zijn vanavond :(

Stukje verderop stond de betreffende auto in de berm |(

Met andere woorden, te weinig afstand gehouden. Ik heb het ook eens voorgehad, alleen was dat met een flink stuk ijs ...
 
Misschien een keertje mee komen kijken op de Eerste Hulp
Dat soort verhalen krijg ik idd ook regelmatig. Mijn schoonmoeder is in nu een inmiddels gepensioneerd operatie assistente. Mooie verhalen over fijne (maar vooral minder fijne) botbreuken.

Natuurlijk moet iedereen uiteindelijk de afweging zelf maken of je je motorpak aantrekt of niet, maar ga dan niet jammeren als een schuiver met 20 km/h in je korte broek toch wat harder aankwam dan verwacht.
 
Naast schaafwonden genoeg mensen gezien waarbij het leek alsof ze door een kaasschaaf aan waren gevallen... dat je zo op het bot kon kijken.

Oh, dat heb ik met een BMX gehad, zo eentje met van die antislip trappers.

Ik lekker hard trappen, fietsje achterover trekken op een heuveltje, iets te hard trekken, fietsje slaat achterover, voet schiet van de trapper en de trapper raakte mijn scheenbeen, vlak onder mijn knie. Ik voelde niks, maar een meisje dat in de buurt stond viel spontaan flauw toen ze het bot kon zien zitten waar het vlees eraf was geschraapt.
 
Ach ja, Het asfalt is als een groenterasp en je motor een tosti ijzer, dus trek je conclusies....

Wat ik meemaakte: Op een smalle binnenweg pakte ik een bocht met een leuke snelheid op de ideale lijn. Dus met gebruik van beide weghelften (voor je zover van weghelften kunt spreken).
Even verderop een busje die mij ziet aankomen, stopt met 2 wielen in de berm om mij ruimte te geven.
Die kreeg natuurlijk een duimpje..
 
Ach ja, Het asfalt is als een groenterasp en je motor een tosti ijzer, dus trek je conclusies....

Wat ik meemaakte: Op een smalle binnenweg pakte ik een bocht met een leuke snelheid op de ideale lijn. Dus met gebruik van beide weghelften (voor je zover van weghelften kunt spreken).
Even verderop een busje die mij ziet aankomen, stopt met 2 wielen in de berm om mij ruimte te geven.
Die kreeg natuurlijk een duimpje..

Begrijp ik nou goed dat jij vanaf heden met één duim verder gaat in het leven?

:+
 
Begrijp ik nou goed dat jij vanaf heden met één duim verder gaat in het leven?

:+
En...verandert z'n nickname in klein duimpje ;)

9k6rkg.jpg
 
Met andere woorden, te weinig afstand gehouden. Ik heb het ook eens voorgehad, alleen was dat met een flink stuk ijs ...

Gewoon de 2 sec regel aangehouden, kon nog ruim een auto tussen maar met een gangetje van 80 gaat zoiets sneller dan je t beseft. Vooral als zon stuk bumper precies in het midden van de weg onder mn voorligger ineens te voorschijn kwam. Dus niet meteen afschuiven op te weinig afstand. :Z
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de 2 sec regel aangehouden, kon nog ruim een auto tussen maar met een gangetje van 80 gaat zoiets sneller dan je t beseft. Vooral als zon stuk bumper precies in het midden van de weg onder mn voorligger ineens te voorschijn kwam. Dus niet meteen afschuiven op te weinig afstand. :Z
Snelheid heeft er niks mee te maken. ;) 2 s is 2 s
Maar inderdaad, 2 s is weinig om uit te wijken voor zoiets.
 
Laatst bewerkt:
Reed achter een collega van me (hij in de auto, ik op mn z) op een rondweg in Zwolle (70km/u) begint hij ineens te remmen en auto naast hem ook.. wijken ze beide maar rechts uit en op dat moment zie ik waarom; kwam er recht op ons een spookrijder aangereden. Kon ook nog naar rechts uit wijken. Vrachtwagen achter me niet waardoor auto de verhoogde middenberm in moest duiken. Zag dit alles gebeuren in mn spiegels. Zag ook dat er auto's gestopt waren. Geen idee hoe het afgelopen is.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de 2 sec regel aangehouden, kon nog ruim een auto tussen maar met een gangetje van 80 gaat zoiets sneller dan je t beseft. Vooral als zon stuk bumper precies in het midden van de weg onder mn voorligger ineens te voorschijn kwam. Dus niet meteen afschuiven op te weinig afstand. :Z
Waarom niet?
Je moet dusdanig afstand houden, dat je alles de baas kunt zijn.

Die 2 seconden is enkel een hulpmiddel.

Ik heb veel dingen onderweg zien gebeuren. Ik heb me eigenlijk nooit zorgen hoeven maken over de afstand tussen mij en wat er voor me gebeurde.
Wel over de steeds kleiner wordende afstand tussen mij en het voertuig achter me...
 
Gewoon de 2 sec regel aangehouden, kon nog ruim een auto tussen maar met een gangetje van 80 gaat zoiets sneller dan je t beseft. Vooral als zon stuk bumper precies in het midden van de weg onder mn voorligger ineens te voorschijn kwam. Dus niet meteen afschuiven op te weinig afstand. :Z

Ruim een auto afstand is te weinig bij die snelheid, zelfs ruim twee auto's is niet genoeg.
Zeker niet op die weg!
 
Ben je een keer in de gelegenheid om over de Lekdijk te rijden, l
icht die vol met grind en andere soorten rommel.

Gelukkig was die vanaf Amerongen tot Nieuwegein schoon.
Aan de andere kant lag er vanaf Culemborg tot aan Rhenen in elke bocht troep.

Wel jammer, maar dat de andere helft schoon was maakte het weer goed.
 
Wat een onzin. Ook bij lage snelheden kun je omvallen met de motor. 220kg ligt vervolgens op je been, gelukkig zit wel de hete uitlaat ertussen..

Je moet je been er ook niet onder leggen natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan