Het grote kleding topic

MotoMil043

MF'er
21 apr 2022
105
94
Als beginnend motorrijder ben ik veel bezig met het zoeken naar goede spullen. Ik merk dat het echt een uitje voor me is, om op een vrije dag een halfuurtje te rijden naar een motorkleding zaak en ben daar dan vaak 2/3 uur te vinden om van alles en nog wat te passen.

Hier op het forum is ik dan ook een beetje een topic omtrent kleding. Ik denk dat motorrijders naast de waarde die ze hechten aan hun motorfiets, ook veel waarde hechten aan hun kleding. Daarom open ik dit topic, zodat iedereen zijn (nieuwe) kleding kan delen en we van elkaar kunnen leren.

Ik trap af, tot nu toe hangt er dit in mijn kast:

All season jas (vooral voor de winter)

Hoodie voor nu met het zonnige weer

Schoentjes (al zijn die van mij bruin :P)

Handschoentjes

Voornemens om deze broek aan te schaffen

Helm verkregen bij aanschaf van het lespakket (wordt in de toekomst vervangen)


Brand los! *O*
 
Maar wat wil je nu eigenlijk met dit topic, een showroom van je kledingkast? (mijn mening: niet interessant, maar ga gerust je gang)
Of ga je je ervaringen met deze stukken vertellen? (mijn menig: mits goede onderbouwing kan het 'leerzaam' zijn)
Kleding is nog meer afhankelijk van persoonlijke voorkeur, pasvorm en welk gebruik dan een motorfiets zelf.
Het 1-delig lederen racepak met Repsol kleuren kan nog zo goed zijn, geen enkele Harley rijder zal het aanschaffen.
De woon-werk doorrijders zullen niet snel overgaan tot de aanschaf van een niet-waterdichte hoodie of sneakers, de hele dag natte poten op je werk gaat na een paar keer enorm tegenstaan.
En als jouw lichaam recht heeft op een eigen postcode kun je nog maar bij weinig merken terecht (Grand Canyon gaat overigens in bepaalde modellen tot 12XL, dit voor het lerende effect ;) )
Of zoals laatst een stratenmaker met handbreedte 3XL en vingerlengte maatje M.... díe man heeft terecht 3 uur lang alles gepast wat er maar was.

Ik kan je wel vast vertellen dat als je écht in de winter wilt gaan rijden, je niets hebt aan de GC jas, veel te koud, tenzij je permanent warmbloedig bent of stukjes van hooguit 10 minuten gaat rijden.


Edit:
besloten om wat algemene informatie te schrijven.

Voornamelijk uit eigen ervaring (25 jaar dagelijks woon-werk /~20.000km/jaar) en kennis opgedaan toen ik in een motorzaak werkte.

Mijn advies is om nóóit zonder beschermende kleding te gaan rijden, zelfs bij omkukelen vanuit stilstand ben je blij dat je stevige laarzen aan had als de motor besluit op je voet te vallen.


Begin

Gooi al je oude kennis over de verschillen tussen textiel en lederen motorkleding maar overboord.
Tegenwoordig is textiel even veilig als leer en leer kan zelfs (behoorlijk) waterdicht zijn. Alles wel afhankelijk van de prijs. Een ‘lederen’ op maat gemaakt raceoverall in jouw kleur met jouw naam op de rug voor nog geen €500 zal bij de kleinste schuiver al uit de naden scheuren. Een high-end textielpak zal bij veiligheid en waterdichtheid de meeste lederen pakken ruim achter zich laten.

Aankooptips
Aangezien iedereen andere wensen én lichaamsafmetingen heeft bestaat er geen algemeen passend advies. Hieronder wel zijn er wat uitleg en tips voornamelijk gestoeld op textiel. Geldt ook voor handschoenen en motorlaarzen.

Materiaal
Elk merk heeft zo’n beetje een eigen variant op speciale slijtvaste of waterdichte materialen. De bekendste en beste zijn Cordura en GoreTex. Cordura is een slijtvaste stof van polyamide en is verkrijgbaar in verschillende dikte/sterkte, hoe hoger het ‘D’-nummer des te langer de stof heel blijft tijdens glijden. De D staat voor "denier” wellicht ken je dat van de panty van je ma, en geeft de dikte/slijtvastheid aan. Het begint bij 400D en is nu al verkrijgbaar tot 1500D. Een andere vergelijkbare stof, veel gebruikt in jeansbroeken, is Kevlar, een slijtvaste aramidestof. Ook hier zorgen speciale weefsels en weeftechnieken voor hoge slijtvastheid.

GoreTex is een polytetrafluorethyleen (PTFE/Teflon) met als eigenschap dat het water tegenhoudt en wel ademend is. Dit kan als gewone stof verwerkt worden in een waterdichte binnenvoering of aan een buitenstof verlijmd (gelamineerd) worden. Het voordeel van lamineren is dat de buitenjas geen water vasthoudt. Dat laatste klinkt ideaal maar heeft wel een fors prijskaartje. Dat is de reden dat veel merken hier een eigen goedkopere variant voor maken, met namen als Solto-tex, Outdry, HydroTex en Sympatex, zelfde werking, minder lang garantie.

Pasvorm
De pasvorm van kleding is meestal gebaseerd op algemene en gemiddelde waarden. Lastig als je als gezonde Nederlander gewoon ruim2 meter lang bent maar geen 120kg weegt. Wel zijn er lengte maten zodat je kunt kiezen uit andere lengte in de mouwen of broekspijpen. Bijvoorbeeld LXL = maat XL met extra mouwlengte. L = Lang K= kort, dit scheelt per merk ongeveer 4 cm tov normale maat. Het verschil in lengte tussen bijv maat M en maat L over alle panden van het kledingstuk is ongeveer 2 tot 4 cm. Ben je veel te zwaar en pas je nog niet in 5XL, wat meestal de grootste maat in het assortiment is, dan moet je zoeken naar gespecialiseerde merken of kleding op maat laten maken, afvallen is ook een goede optie.

Z-liner en Labyrint-sluiting
Z-liner is een dunne, losse voering die de jas wind en/of waterdicht kan maken, ook wel membraanjas genoemd. Voordelen zijn dat je pak hiermee all-season kunt maken en zelf kunt kiezen wat je wanneer aantrekt. Ze zijn meestal erg dun en op te rollen tot een zeer klein pakketje. Nadeel is dat als je de waterdichte laag niet aan hebt en het gaat plots regenen je alsnog nat wordt én de buitenjas wordt altijd zeiknat en zwaar.

Met een labyrintsltuiting wordt dmv een extra laag een hindernisbaan voor wind en/of regen gemaakt. Vaak in de mouw, eigenlijk heb je een aan de binnenzijde van je mouw nóg een mouwboord zitten die regen en wind moet buitenhouden.

Ventilatie
Veel motorkleding heeft opties om ‘het raam open te zetten’ bij warm weer. Door het openen van deze extra ritsen kan wind het pak binnen komen. Lastige materie want wat bij mij wel goed werkt hoeft bij jou/jouw motor niet te werken, en weet je pas op jouw motor bij echt warme temperaturen.

Zakken/Reflectoren/Anti-slip
Fijn als deze zaken aanwezig zijn, maar ook hier heel persoonlijk wat jouw wens is.
Veel zakken is makkelijk om alles in je jas kwijt te kunnen maar je kunt je ook een ongeluk zoeken naar je sleutels in al die zakken. Berg daarom altijd je spullen structureel in dezelfde zak.
Persoonlijke tip: let op dat de jaszak zo gemaakt is dat als je per ongeluk vergeet de rits dicht te doen, je niet meteen alles onderweg bent verloren!

Anti-slip op het kontstuk van je broek kan makkelijk zijn, maar als je al een stroef zadel hebt is het verstandig om even te testen of je nog wel kunt verschuiven en niet als een stuk klittenband aan de motor blijft hangen.

Reflectie is niet op alle kleding aanwezig en dus een keuze, zichtbaarheid is voor motorrijders best belangrijk!

Persoonlijke tip: kies altijd ergens een kleurtje, alles in zwart is prachtig maar onopvallender kun je niet worden.
Zwart pak? Kies dan voor wat kleur op de helm, Zwarte helm? Kies dan voor een gekleurde baan op je pak.


Ritsen en klittenband (Velcro)
De achilleshiel van motorkleding, na waterdichtheid meestal datgene wat meest stuk gaat. Repareren is een optie maar meestal wordt voor een nieuw pak gekozen. Koop je een jas en broek van hetzelfde merk dan kan dat meestal aan elkaar geritst worden. Voornaamste reden komt uit het supersporttijdperk, je lag voorover op je motor en je jas kroop door de rijwind omhoog. Tegenwoordig is kleding veel strakker om de taille en rijden we massaal op rechtopzit-motoren waardoor dit minder van belang is. Andere reden is minder tocht op je rug, dit kun je ook tegengaan door het dragen van een niergordel. Heb je een ander merk jas dan broek dan zijn daar wel verbindingsritsen voor te krijgen.

All-season/doorwaai/layers
Eigenlijk heb je in ons land niet genoeg aan 1 set motorkleding. De bruikbaarheid van een pak wordt vaak bepaald door de extra lagen/voeringen bij het pak, tot soms wel 3 lagen (3 layer) bestaande uit een buitenjas, warme wintervoering en een (wind- en) waterdichte laag.
Zeker wat betreft handschoenen heb je afhankelijk van de momenten waarop jij je motor gebruikt meerdere handschoenen nodig.
1 set voor elk seizoen! Winter, midseason, zomer en doorwaai handschoenen. Dat gaat ook gedeeltelijk op voor je motorjas en broek. Een doorwaai-jas en broek zijn bij temperaturen boven de 25°C aan te raden. Dmv een wintervoerging kun je elk seizoen rijden, krijg je het echt koud dan kun je nog een gevoerde regen-overall proberen.

Persoonlijke tip: zorg altijd voor laagjes kleding, liever 2 dunne truitjes zodat je er 1 uit kunt doen. (Goede) Thermo onderkleding is ook top spul zowel tegen zweten als om warmte vasthouden.

Regenkleding
Op termijn verliezen alle pakken hun waterdichtheid. Je kunt dan kiezen voor regenoveralls, losse regenjassen, regenbroeken, complete regenpakken, regenhoes voor over je laarzen of handschoenen. Voor alles is een liefhebber. De regenkleding gemaakt van stretch stof zijn een aanrader. Doe regenkleding altijd zorgvuldig dicht en zorg ervoor dat er geen kuiltjes ter hoogte van je buik en kruis ontstaan waardoor water evengoed naar binnen komt.

Bescherming/protectoren
Deze moeten voor gebruik op de motor gecertificeerd zijn, meestal te vinden in de specificaties aangeduid met level 1 of level 2. Level 2 heeft de hoogste beschermingsgraad want betere schokabsorberende werking.

Het is verstandig om een nieuw pak te controleren op aanwezigheid van protectoren op: Knie en heup bij de broek. Schouders, elleboog en rug bij de jas. Lang niet altijd is dit standaard! Het aanschaffen van een losse protector kan de aanschaf nog flink doen oplopen. Vooral in de goedkopere klasse ontbreken heup en rugprotectoren vaak of zijn het schuimrubber plakjes die niet beschermen bij een val.

De rest
Met alleen een helm, broek, jas en laarzen ben je er niet. Als je langer motorrijdt verzamel je vanzelf een collectie met verschillende extra zaken. Helmmuts (balaclava), in de zomer een satijnen versie om zweet te absorberen, in de winter een windstopper voor de warmte. Datzelfde geldt voor nek kolletjes (buff). In de winter kan een extra (dons!) bodywarmer onder je jas best lekker zijn. Om goed op te vallen kies je een fluorescerend hesje. Om je rug te ontlasten en extra bescherming te geven bij een ongeval draag je een niergordel, én voorkomt vermoeidheid op lange ritten.
Motorrijden veroorzaakt windgeruis en kan al na korte tijd schadelijk zijn voor je gehoor, daarom heb je altijd oordoppen in, ook dit voorkomt vermoeidheid op lange ritten.

Persoonlijke tip: bij lange tochten neem je een extra droog t-shirt, kolletje en handschoenen mee.

CE-Keur
Op zich zegt dit CE label niet zo heel veel, alleen dat het product voldoet aan bepaalde standaardtests en zo aan de minimale eisen voor motorgebruik voldoet. Daarnaast is er veel Chinese troep op de markt die ook met C E labels strooien, staat dan alleen voor Chinese Export.
Kijk naast het CE label of het een A, B of C klasse is.
Die klasse zegt dit:
C - beschermt tegen stoten –kleding met stootvaste beschermstukken (te dragen in combinatie met andere beschermende kleding)
B - beschermt tegen slijtage en scheuren - licht beschermende kleding tegen ontvelling
A - beschermt tegen stoten, slijtage en scheuren - licht beschermende kleding
AA - beschermt beter tegen stoten, slijtage en scheuren - gemiddeld robuste bescherming
AAA – beschermt nog beter tegen stoten, slijtage en scheuren – Robuste bescherming

De keurmerken A en B zijn qua slijtvastheid gelijk aan elkaar, maar bijvoorbeeld een broek krijgt alleen het A-label als er standaard knieprotectoren zijn meegeleverd.

Vizierwisser
Kleine rubberen strip op de duim of wijsvinger waarmee je regendruppels van je vizier kunt vegen. Superhandig onderdeel wat op elke handschoen zou moeten zitten.

Tot slot
Hoe goedkoper het pak des te minder de bescherming. De stof zal minder slijtvast zijn, ook de levensduur van waterdichtheid is meestal evenredig aan de prijs. Het aantal protectoren aanwezig en beschermingslevel van de protectoren zijn bij een goedkoop pak altijd minder. Dat ervaar je alleen als je het nodig hebt (gehad)...
Begin je met rijden? Kijk ook eens op Marktplaats, wordt heel veel goed spul aangeboden omdat ze nooit meer rijden. Kijk jij ook eerst maar eens of je na een poosje nog steeds zo vaak rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat wil je nu eigenlijk met dit topic, een showroom van je kledingkast? (mijn mening: niet interessant, maar ga gerust je gang)
Of ga je je ervaringen met deze stukken vertellen? (mijn menig: mits goede onderbouwing kan het 'leerzaam' zijn)
Kleding is nog meer afhankelijk van persoonlijke voorkeur, pasvorm en welk gebruik dan een motorfiets zelf.
Het 1-delig lederen racepak met Repsol kleuren kan nog zo goed zijn, geen enkele Harley rijder zal het aanschaffen.
De woon-werk doorrijders zullen niet snel overgaan tot de aanschaf van een niet-waterdichte hoodie of sneakers, de hele dag natte poten op je werk gaat na een paar keer enorm tegenstaan.
En als jouw lichaam recht heeft op een eigen postcode kun je nog maar bij weinig merken terecht (Grand Canyon gaat overigens in bepaalde modellen tot 12XL, dit voor het lerende effect ;) )
Of zoals laatst een stratenmaker met handbreedte 3XL en vingerlengte maatje M.... díe man heeft terecht 3 uur lang alles gepast wat er maar was.

Ik kan je wel vast vertellen dat als je écht in de winter wilt gaan rijden, je niets hebt aan de GC jas, veel te koud, tenzij je permanent warmbloedig bent of stukjes van hooguit 10 minuten gaat rijden.
De doelstelling is om inderdaad lering te trekken of advies te vragen over bepaalde kledingstukken. Ik was namelijk zelf al een tijdje opzoek naar een 4 seasonjas die mij zou passen, omdat ik een rottige maat heb (klein en dik, om het maar even met wat zelfspot te zeggen).

Maargoed, na een aantal dagen merk ik ook dat er waarschijnlijk niet zo veel behoefte is aan dit topic. Jammer, ik had anders verwacht!

Wat betreft de GC jas: gonna try. Hij heeft een binnenvoering en ik ben niet van plan er alleen een hemdje onder te doen. Maargoed, wie ben ik met zo weinig ervaring _O-
 
Ah het lichaam van een God! Helaas hebben ze bij jou net voor Boeddha gekozen ;)

Van elke aankoop leer je, dat is zeker! Mijn 1e broek was 1 van de goedkoopste in het rek. Bewust voor 'prijs' gekozen omdat ik niet wist of dagelijks woon-werk wel wat voor mij zou zijn. Ding is jarenlang waterdicht geweest wat achteraf gezien zeer uitzonderlijk was. Helaas besloot ik om als 2e voor een ander merk te kiezen, die deed eigenlijk wel wat ze moest doen voor de prijsklasse: 2 jaar (~30000-50000km) waterdicht zijn en daarna gegarandeerd lekkage. Daarna nog een duurdere gekocht maar die was na een paar maanden al lek. Droge onderbroeken op je werk neerleggen wilde ik niet meer dus daarna direct overgegaan naar het top-segment: gelamineerd Goretex, maar dat had ik dus eerder moeten doen. Die pakken verslijt ik gewoon echt, met name ritsen, klittenband en slijtplekjes zo hier en daar, maar meestal zeer lang waterdicht.

Maar dit verhaal gaat helemaal niet op voor de rijders die een paar mooi weer ritjes per jaar doen, waarom zouden ze duizenden Euro's uitgeven voor een pak? Ok, bij de GS rijders hoort dat nog bij het 'imago' maar verder niet echt nodig, net als die lege zijkoffers. Een beetje knap regenpak kan ook een hoop ellende schelen en hou je heel veel geld over.

Advies kan ik gerust geven maar als ik je zeg dat mijn 3e broek een Revit was (mn Revit doorwaai-jas was ook van behoorlijk matige kwaliteit, draag ik erg weinig en toch na paar jaar compleet afgesleten) en dat merk dus nooit zou adviseren, dan komen er een heleboel mensen die tegengestelde ervaringen hebben. Dus erg lastig!

Zeker voor recreatief gebruik geldt: motorkleding moet vooral goed zitten en daarnaast moet je het mooi vinden.


Het "grote motorkleding topic" gaat denk ik niet werken omdat het te veel en te veel breed is, er is zoveel keus en opties en volgend jaar is er weer nieuw. Het [grote Yamaha TDM topic] of [grote motorlaarzen voor mensen met lange tenen topic] werkt wel omdat het al precies zegt wat je er kunt vinden.
 
Ah het lichaam van een God! Helaas hebben ze bij jou net voor Boeddha gekozen ;)

Van elke aankoop leer je, dat is zeker! Mijn 1e broek was 1 van de goedkoopste in het rek. Bewust voor 'prijs' gekozen omdat ik niet wist of dagelijks woon-werk wel wat voor mij zou zijn. Ding is jarenlang waterdicht geweest wat achteraf gezien zeer uitzonderlijk was. Helaas besloot ik om als 2e voor een ander merk te kiezen, die deed eigenlijk wel wat ze moest doen voor de prijsklasse: 2 jaar (~30000-50000km) waterdicht zijn en daarna gegarandeerd lekkage. Daarna nog een duurdere gekocht maar die was na een paar maanden al lek. Droge onderbroeken op je werk neerleggen wilde ik niet meer dus daarna direct overgegaan naar het top-segment: gelamineerd Goretex, maar dat had ik dus eerder moeten doen. Die pakken verslijt ik gewoon echt, met name ritsen, klittenband en slijtplekjes zo hier en daar, maar meestal zeer lang waterdicht.

Maar dit verhaal gaat helemaal niet op voor de rijders die een paar mooi weer ritjes per jaar doen, waarom zouden ze duizenden Euro's uitgeven voor een pak? Ok, bij de GS rijders hoort dat nog bij het 'imago' maar verder niet echt nodig, net als die lege zijkoffers. Een beetje knap regenpak kan ook een hoop ellende schelen en hou je heel veel geld over.

Advies kan ik gerust geven maar als ik je zeg dat mijn 3e broek een Revit was (mn Revit doorwaai-jas was ook van behoorlijk matige kwaliteit, draag ik erg weinig en toch na paar jaar compleet afgesleten) en dat merk dus nooit zou adviseren, dan komen er een heleboel mensen die tegengestelde ervaringen hebben. Dus erg lastig!

Zeker voor recreatief gebruik geldt: motorkleding moet vooral goed zitten en daarnaast moet je het mooi vinden.


Het "grote motorkleding topic" gaat denk ik niet werken omdat het te veel en te veel breed is, er is zoveel keus en opties en volgend jaar is er weer nieuw. Het [grote Yamaha TDM topic] of [grote motorlaarzen voor mensen met lange tenen topic] werkt wel omdat het al precies zegt wat je er kunt vinden.
Duidelijk bericht. Fair enough wat je in de laatste alinea aangeeft, echter is het wel iets wat ik als newbee op dit forum een beetje mis, een topic waar nieuwe aanwas aan motorrijders bijvoorbeeld met dit soort vragen terecht kunnen.

Maar enfin, gezien het lage animo mag een moderator hier wel een streep door zetten voor mij!
 
Maar enfin, gezien het lage animo mag een moderator hier wel een streep door zetten voor mij!
Ik vind het erg interessant, hoor!

Een tijdje terug had ik ook vragen over jeans, bijvoorbeeld. Het was een interessant topic geworden voor mij, maar een centraal topic lijkt mij leuk.
 
Overigens, ik heb een soortgelijke hoodie. Ook Alpinestars. Hartstikke mooi spul, en zit ook lekker. Maar ik heb echt wel m'n twijfels er bij, hoor. Dat zit allemaal redelijk los, het is echt een hoodie. En ik kan me niet voorstellen dat die protectoren op hun plek blijven zitten bij een val.
 
@MotoMil043 je doet er goed aan om de links in de tiopicstart te vervangen door foto's.

Over een half jaar zijn het allemaal dooie links en MF biedt uitstekende mogelijkheid om foto's te plaatsten
 
@MotoMil043 je doet er goed aan om de links in de tiopicstart te vervangen door foto's.

Over een half jaar zijn het allemaal dooie links en MF biedt uitstekende mogelijkheid om foto's te plaatsten
Thanks voor de tip! Moet me even uit gaan zoeken hoe ik dat fix.

Overigens, ik heb een soortgelijke hoodie. Ook Alpinestars. Hartstikke mooi spul, en zit ook lekker. Maar ik heb echt wel m'n twijfels er bij, hoor. Dat zit allemaal redelijk los, het is echt een hoodie. En ik kan me niet voorstellen dat die protectoren op hun plek blijven zitten bij een val.
Lijkt me ook dat je dan een maat te groot hebt. Mijn hoodie zit op zich wel losjes, maar niet té losjes. Het sluit gewoon goed aan en ik vertrouw op de protectoren bij een val. Overigens wel een D30 rugprotector zelf erin gezet.
 
. Ik was namelijk zelf al een tijdje opzoek naar een 4 seasonjas die mij zou passen, omdat ik een rottige maat heb (klein en dik, om het maar even met wat zelfspot te zeggen).

Ik denk dat dit soort topics het beste werken als je gewoon 'eerlijk' vertelt wat je afmetingen zijn.

Er zijn zo veel merken kleding die allemaal een XL voeren, maar geen van die zijn even groot :+

Net als in verkoop topics van kleding, pakkie XL, leuk, maar hoe lang ben je, wat weeg je, en hoe zat het, etc.

:Y
 
Ik denk dat dit soort topics het beste werken als je gewoon 'eerlijk' vertelt wat je afmetingen zijn.

Er zijn zo veel merken kleding die allemaal een XL voeren, maar geen van die zijn even groot :+

Net als in verkoop topics van kleding, pakkie XL, leuk, maar hoe lang ben je, wat weeg je, en hoe zat het, etc.

:Y
Ik was op zoek naar een doorwaaijas bij van wIjk, na een uur zoeken leek het of ze alleen maar Kabouterkleding hadden, komop, hey. Dit is Nederland, we zijn de grootste mensen van de wereld...

4 seasonjas die mij zou passen, omdat ik een rottige maat heb



Je zou dan bijna gaan denken aan een 4 persoons jas
 
Ik was op zoek naar een doorwaaijas bij van wIjk, na een uur zoeken leek het of ze alleen maar Kabouterkleding hadden, komop, hey. Dit is Nederland, we zijn de grootste mensen van de wereld...
Herkenbaar! Niet voor mezelf, maar ik zocht een Gore-tex gelamineerde jas in 6XL of groter voor iemand (beer van een vent aan alle kanten), NIET te vinden! Dus ik denk nog eens bij die Amerikanen van Klim zoeken, als er ergens dikke mensen rond waggelen...
Begon heel hoopgevend met speciale D-maatvoering voor mensen met een 'buikje'. Ruimer ontwerp rond de taille, zonder dat ook de borstomvang en armlengte veel groter worden. Gaat dus ook maar tot ongeveer 4XL. Dus zelfs niet daar.

(Uiteindelijk 1 jas gevonden van Richa die gaan tot 6XL)
 
Ik vind het topic zo gek nog niet, hoeft toch geen streep onder hoor. Handig om recensies te geven of tips voor materiaal bijvoorbeeld. Ik heb vandaag een jas gekocht van Rukka. Krijg ik morgen binnen, en had daar graag wat info over gelezen op het forum. Inmiddels alles gelamineerd Gore Tex. Toen ik eens met een groepje mee reed in het buitenland hadden die dat allemaal. hadden Al tip gegeven dat ook te dragen. Ik eigenwijs toch een goedkope jas. Dat heb ik geweten na een dag in de regen rijden, hun geen centje pijn, ik. Doorweekt en ijskoud. Kan mijn handels amper nog bedienen van de kramp.
 

Bijlagen

  • CF21AA7D-68C2-4070-BE70-6B4FB88FA91F.jpeg
    CF21AA7D-68C2-4070-BE70-6B4FB88FA91F.jpeg
    64,4 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit soort topics het beste werken als je gewoon 'eerlijk' vertelt wat je afmetingen zijn.

Er zijn zo veel merken kleding die allemaal een XL voeren, maar geen van die zijn even groot :+

Net als in verkoop topics van kleding, pakkie XL, leuk, maar hoe lang ben je, wat weeg je, en hoe zat het, etc.

:Y
Oh ik heb daar totaal geen moeite mee hoor. Ik ben voor nu ook wel voorzien van genoeg gear, buiten een broek. Wat daar precies mijn maat in is, is gewoon proberen. Ik ben 1.82 en weeg om en nabij de 125kg, met een ''brede bouw''. Vaak komt het in de praktijk uit zoals ik het al zei: in de breedte goed, maar in de lengte kort.

Herkenbaar! Niet voor mezelf, maar ik zocht een Gore-tex gelamineerde jas in 6XL of groter voor iemand (beer van een vent aan alle kanten), NIET te vinden! Dus ik denk nog eens bij die Amerikanen van Klim zoeken, als er ergens dikke mensen rond waggelen...
Begon heel hoopgevend met speciale D-maatvoering voor mensen met een 'buikje'. Ruimer ontwerp rond de taille, zonder dat ook de borstomvang en armlengte veel groter worden. Gaat dus ook maar tot ongeveer 4XL. Dus zelfs niet daar.

(Uiteindelijk 1 jas gevonden van Richa die gaan tot 6XL)
Met het oog op bovenstaande ga ik maar eens bij dit merk rondspieken:Y
 
Iemand misschien tips om nare (zweet) geurtjes uit een jas te halen. Mijn alpinestars spx jas is half leer half stof. Juist onder de oksels zit stofgedeelte zowel binnen als buiten..

Naar de stomerij misschien?
Zelf thuis oma weet raad maniertjes?
 

Bijlagen

  • 232CD0DD-DD8D-45BA-BA38-8F07987DBE9C.jpeg
    232CD0DD-DD8D-45BA-BA38-8F07987DBE9C.jpeg
    22,7 KB · Weergaven: 22
Heb je dan niet een maatje te groot gekocht?
De hoodie is qua armlengte wel de goede maat. Eigenlijk bijna te klein, want als ik m'n duimen in de mouw-lus steek, dan zit dat eigenlijk te strak.
Wellicht ben ik gewoon mager in vergelijking met het gemiddelde, dat kan ook.
 
Iemand misschien tips om nare (zweet) geurtjes uit een jas te halen. Mijn alpinestars spx jas is half leer half stof. Juist onder de oksels zit stofgedeelte zowel binnen als buiten..

Naar de stomerij misschien?
Zelf thuis oma weet raad maniertjes?

Oma: Bakpoeder aan de binnenkant van je jas strooien even uurtje of langer laten liggen en er weer uitschudden. Stofzuiger erover en klaar.
Nog beter is om wel nat te maken, en daar kan leer ook gerust goed tegen, en dan bakpoeder er op te strooien. laten intrekken en weer lauw uitspoelen. Je leer daarna beetje invetten en klaar voor het seizoen!

Kijk ook eens goed op het was-instructie-label van je jas, tegenwoordig mag best wel wat leer/textielcombi gewoon in de wasmachine!

Oh ja: aanvullend nog een tip hang je jas op in de douchecabine ná het douchen. Je pak luchten in vochtige lucht is goed voor wegnemen van geurtjes.
 
Laatst bewerkt:
Vallen schoenen onder kleding?

Deze week de TCX Street 3 Air binnengekregen. Ze zijn bij TCX zelf afgeprijsd naar 112 euro, en ik kan ze nergens vinden voor die prijs.

Tot nu toe is m'n indruk goed. Wel motorschoenen, maar textiel dus ventileert tijdens de rit. Toen ik ze binnenkreeg, dacht ik: stevige zolen, maar geen enkelbescherming :-( toen zag ik dat men er voor heeft gekozen om D3O schuim in de enkels te stoppen. Bij impact wordt dat hard, maar tijdens het dragen is het comfortabel.
 
Een vraag.
Ik rij regelmatig met een kevlar broek met Held verbindingsrits aan mn riem.
Nu zijn de lusjes bijna doorgesleten en de broek heeft een bijna doorgesleten kruis.
Zijn er broeken die standaard al een lange rits hebben?
Ik kan ze niet vinden.
 
Gok van niet, meeste mensen (zoals ik) rijden niet geritst volgens mij. Dus speciaal een broek uitbrengen met rits er al in is vast te duur.

Doorgesleten kruis vind ik wel bijzonder, is die broek niet geheel Kevlar/Cordura? Mijn oude Rev'it Vendome hartstikke vaak gedragen maar is nog nergens door of dun, alleen hartstikke verkleurd en gekrompen (O-))

Vallen schoenen onder kleding?

Deze week de TCX Street 3 Air binnengekregen. Ze zijn bij TCX zelf afgeprijsd naar 112 euro, en ik kan ze nergens vinden voor die prijs.

Tot nu toe is m'n indruk goed. Wel motorschoenen, maar textiel dus ventileert tijdens de rit. Toen ik ze binnenkreeg, dacht ik: stevige zolen, maar geen enkelbescherming :-( toen zag ik dat men er voor heeft gekozen om D3O schuim in de enkels te stoppen. Bij impact wordt dat hard, maar tijdens het dragen is het comfortabel.
Ik heb de WP variant, fijne schoentjes en idd D3O. Volgende worden wel gewoon zwart/zwart. Ben blijkbaar niet echt bedachtzaam want had ze al snel onder de kettingvet zitten. Kunnen mensen wel gelijk zien dat het motorsneakers zijn. :9
 
Vallen schoenen onder kleding?

Deze week de TCX Street 3 Air binnengekregen. Ze zijn bij TCX zelf afgeprijsd naar 112 euro, en ik kan ze nergens vinden voor die prijs.

Tot nu toe is m'n indruk goed. Wel motorschoenen, maar textiel dus ventileert tijdens de rit. Toen ik ze binnenkreeg, dacht ik: stevige zolen, maar geen enkelbescherming :-( toen zag ik dat men er voor heeft gekozen om D3O schuim in de enkels te stoppen. Bij impact wordt dat hard, maar tijdens het dragen is het comfortabel.
Toffe dingen! Zijn deze een beetje stretchy? Ik heb zulke leren sneakers van Rev It, maar kom daar heel lastig in en uit mijn veel te brede kudtvoedten _O-
 
De kast bestaat uit diverse zaken.

Dagelijkse jas: Revit Neptune 2
Extra jas: Macna Doorwaai jas
Extra jas:: Revit Burn Softshell jas

Dagelijkse broek: Revit Neptune 2 broek
Extra broek: Revit Motor Jeans

Handschoenen:
Winter: Gerbing XR12 verwarmde handschoenen
Winter: Offbrand leren handschoenen (geen idee welk merk)
Zomer: IXS leren handschoenen
Zomer: Alpinestars doorwaaihandschoenen

Laarzen:
Ooit GTX: Alpinestars

Helm:
HJC Rpha 11 (op de nominatie om te vervangen).

@JB1 Ik rits alleen in voor langere stukken, dus half uur of meer. Voor korte stukjes doe ik dat niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan