HET grote Husqvarna 610 topic 3

@SilvijnSteffens
Niet eerder gezeg, wel hoort er hitte werende tape aan de binnenkant van je zijkap te zitten.
Je kunt ook bij de bouwmarkt van de alu tape kopen, helpt ook wel.
Wss heeft er toch gewoon nog teveel speling in de pot gezeten waardoor de gaten konden uitlubberen, check ff bij de nieuwe pot of het goed vast zit en dan zal je het wss niet meer hebben.
 
Donkeykong:

Dank voor de tip! ga ik gelijk halen en erop plakken, zit er namelijk niet op.
Ik neem aan dat als de nieuwe iets los zitten een nieuwe popnagel wel volstaat, gaan we dat gelijk checken!
 
Als ze los zitten zou ik ook even kijken waarom.
Boor ze in dat geval allemaal even uit, wss moet je hem opnieuw vullen.
Zakken demperwol of mat kan je bij de motorzaal of online kopen zodat hij weer gevuld en straks in elkaar zit.

Ik bedoel dit soort tape.
tesa® Aluminium Tape

Kapje goed ontvetten, gaat het nooit meer smelten
 
Laatst bewerkt:
Goedendag huskie rijdersss

Ik ga deze week voor een 610 sm uit 2006 kijken, ik wilde graag weten waar ik dan op moet letten? Moto heeft 10k kilometers (net voor groot onderhoud?)

Mvg, Lars
 
Begin hier even te lezen

aankooptips
Waar op te letten bij aankoop tweedehands motor ?

Wat is het, een TE of SMR, onderhoud is namelijk nogal verschillend.
Check goed de framenummers en zoek alvast even op welk framenummer er bij bouwjaar 2006 hoort.

De km stand zegt niets, kan zijn dat hij over 1000km groot onderhoud nodig heeft (lees €2500 aan onderdelen en werk) kan ook nog goed 15k meegaan zonder problemen.
Niemand kan hier antwoord op geven tenzij je het blok open haalt.
 
Onderhoudshistorie is altijd wel fijn, het liefst gedaan door een Husky-dealer. Verder zijn die SM-modellen heel degelijk, maar in de afgelopen 9 jaar kan er toch een hoop gebeurd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als ze los zitten zou ik ook even kijken waarom.
Boor ze in dat geval allemaal even uit, wss moet je hem opnieuw vullen.
Zakken demperwol of mat kan je bij de motorzaal of online kopen zodat hij weer gevuld en straks in elkaar zit.

Ik bedoel dit soort tape.
tesa® Aluminium Tape

Kapje goed ontvetten, gaat het nooit meer smelten

Thanks, ga ik doen. vandaag dus maar even naar de winkel :Y
 
Heren, kunnen jullie mij even helpen, ben mijn motor weer aan het opbouwen, maar nu heb ik veel spelling op mijn schakel pook.
Weet iemand hoe de veer juist gemonteerd moet worden.



Bedankt
 
Heren,

Ik heb een probleem, na ongeveer 10 kilometer gereden te hebben (redelijk vlot) werd ik ingehaald bij stilstaan door een rookwolk. Snel uit en aan de kant. het is lichte rook, lijkt haast wit of blauw, kon het niet met zekerheid zeggen. Het ruikt ook niet specifiek naar olie of koelvloeistof. nog even weer gestart en na ongeveer 15 seconden begint hij weer te roken, bij stationair eerst nauwelijks maar met een dotje gas komt er weer een rookwolk uit. Ik heb twee dagen geleden de olie vervangen en het niveau lijkt goed.
Nu net heb ik de bougie eruit gehaald en die was donker en vettig, terwijl hij altijd goed liep.
hij knalt af en toe wat bij het uitrollen maar van horen zeggen is dat normaal. Nu lijkt het wel alsof hij iets zwaarder stationair loopt. iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

hulp word zeer gewaardeerd :}
 
Vreemd verhaal ja,effe over nadenken wat dat kan zijn. :?
Even een piccie van mijn wat verbouwde 610,de lijnen wat meer naar mijn smaak maken zeg maar.Het hele spul word nog allemaal gespoten/gecoat.Meeste word zwart denk ik met wat witte accenten. :+
full
 
Zit dan toch aan vasklevende/kapotte olieschraapveer of behoorlijke lekke klepseals te denken.....
 
Laatst bewerkt:
Vreemd verhaal ja,effe over nadenken wat dat kan zijn. :?
Even een piccie van mijn wat verbouwde 610,de lijnen wat meer naar mijn smaak maken zeg maar.Het hele spul word nog allemaal gespoten/gecoat.Meeste word zwart denk ik met wat witte accenten. :+ [afbeelding]
Comfortabel bankstel ;)

Die uitlaat is wel mooi zo :Y
 
Dank voor de hulp

De olie Is niet blauwig zoals een tweetakt en ruikt ook niet naar olie, ik begin nu een soort ratel aan de voorkant van het blok te horen, ik dacht dat dit misschien te maken zou kunnen hebben met een klep die niet goed sluit ofzo en daardoor bijvoorbeeld meer mengsel binnenlaat?
 
Vreemd verhaal ja,effe over nadenken wat dat kan zijn. :?
Even een piccie van mijn wat verbouwde 610,de lijnen wat meer naar mijn smaak maken zeg maar.Het hele spul word nog allemaal gespoten/gecoat.Meeste word zwart denk ik met wat witte accenten. :+ [afbeelding]

Waarom heb je het kenteken op die plek gemonteerd?
 
nog een vraagje haha
Wat als de nak niet goed gespannen is, kan ik die zelf spannen, want in de wphb staat:
load the spring, torque the bolts, release the spring
in this way the automatic adjustment is obtained

dan lijkt het alsof het automatisch gaat en het dus niet aan de spanning ligt, of moet ik hem juist wel spannen op die manier?
 
Dank voor de hulp

De olie Is niet blauwig zoals een tweetakt en ruikt ook niet naar olie, ik begin nu een soort ratel aan de voorkant van het blok te horen, ik dacht dat dit misschien te maken zou kunnen hebben met een klep die niet goed sluit ofzo en daardoor bijvoorbeeld meer mengsel binnenlaat?

Ratel is meer de distributieketting lijkt mij,gooi de vraag even op het algemene Techniekgedeelte neer,daar zit genoeg kennis. O-)
Anders de compressie even meten,is ook een behoorlijke graadmeter.
 
Waarom heb je het kenteken op die plek gemonteerd?

Omdat ik dat mooi vind en van kleine spitse kale kontjes houd( :+ ),daarom ook een ander alukontje er op gemaakt met een ieniemiene ledlichtje er onder.
 
Laatst bewerkt:
nog een vraagje haha
Wat als de nak niet goed gespannen is, kan ik die zelf spannen, want in de wphb staat:
load the spring, torque the bolts, release the spring
in this way the automatic adjustment is obtained

dan lijkt het alsof het automatisch gaat en het dus niet aan de spanning ligt, of moet ik hem juist wel spannen op die manier?

Ik heb er een handmatige spanner op gemaakt,ik vertrouw die automatische spanners niet altijd. :X
Wat in het boek staat zal uiteraard kloppen.
 
nog een vraagje haha
Wat als de nak niet goed gespannen is, kan ik die zelf spannen, want in de wphb staat:
load the spring, torque the bolts, release the spring
in this way the automatic adjustment is obtained

dan lijkt het alsof het automatisch gaat en het dus niet aan de spanning ligt, of moet ik hem juist wel spannen op die manier?

De spanner kan je als volgt even testen.
Schroef het middelste boutje los zodat de veer eruit komt, zo kan je zien hoever hij opgespannen is als hij er helemaal af is. Is hij te ver uit, dan moet je de distrie ketting vervangen. Hier kan je rook echter niet door komen.

Je gaf aan dat je net de olie vervangen hebt, waar komt bij jou de carter ontluchting uit, toevallig ook in je luchtfilterbak? Kijk dan eens of daar niet een sloot olie in ligt die hij weer via de carb naar binnen zuigt.

Is dat het niet dan denk ik idd aan een versleten zuiger, klep of klepzittingen.
 
Vandaag weer even gekeken, de spanner lijkt me in orde, hij heeft nog 8 klikjes te gaan en Was net niet op de helft.
Ik laat de carb maar even beertje geven, maar wil dan wel eerst dat geluid uit het blok. Hoe klinken kleppen die gesteld moeten worden? Zou ik dat kunnen horen?
De luchtfilterbox Was mooi schoon, de ontluchting kwam daar niet uit, en weet eigenlijk ook niet waar wel haha
 
Je vraagt een beetje het onmogelijke, namelijk met letters een geluid beschrijven.
Mijn ervaring is dat als je in een husqy blok ineens iets gaat horen, dat meestal een versleten bigend is. Het klinkt als een soort ratel.
Kleppen kun je eigenlijk niet goed horen omdat de speling minimaal is, ik zou het iig niet makkelijk kunnen onderscheiden. Let wel, als het je bigend is en je blijft doorrijden dan heb je kans dat je hele blok in de soep draait. Revisie kost je zo'n €500 a €600 en dan heb je nieuwe bigend, zuiger, pakkingset en werk. Natuurlijk wel hopen dat er niet meer is, maar hoop is vaak uitgestelde teleurstelling kan ik je na 2 blokrevisies melden.

Ontluchting zal dan wss bij je linksysteem uitkomen en één van de afvoer slangetjes zijn die daar uitkomen.
 
Carterontluchting gaat met slang naar frame en dan met slang naar luchtfilterbox.
Tenminste bij mijn 2000 model
 
Laatst bewerkt:
Er komt geen slang in mijn luchtfilterbox uit en die Is droog. Maar zal zondag even kijken naar mn linksysteem.
Ik laat hem zeker niet meer draaien in de angst dat het een big end Is inderdaad. Ik heb vandaag wel wat dingen aangepast zoals naks en uitlaten aangedraaid en toen kort gestart en met schroevendraaier luisteren. In de kop lijkt het geluid het hardst

Snap dat het lastig Is maar als het uiteindelijk niks Is breng ik hem liever niet weg, ben nog student he
 
Van de karter ontluchting zijn meerdere mogelijkheden. Op m'n oude 610 kwam bij bij het linksysteem uit. op de 450 in het luchtfilter wat RUK is want als je een keer valt pompt hij alle olie in het luchtfilter en loopt hij niet lekker, zeker als je over obstakels wilt dan geef je een dotje gas en knalt hij uit omdat hij teveel olie krijgt. Nu dus ook verlegd met een slang naar linksysteem waar alle afvoertjes bij elkaar komen.

De enige manier om erachter te komen wat het is, is om een expert te laten luisteren. Ik weet niet waar je woont?
 
Terug
Bovenaan Onderaan