Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
@Heflin , ik was er nog vergeten bij te zeggen, een GSX F is uitermate zuinig O-)

Nou ja, als je mijn posts leest, kom je extreem lage waarden tegen, dat lukt niet iedereen })
Maar ik ben dan ook fanatiek en bezeten over mijn verbruik ... zo erg zelfs dat het mezelf stoort, maar het is sterker dan mezelf :$

Maar bij een normaal gebruik is 1:20 best haalbaar :t
 
Voor woon werk is een GSX F in mijn ogen (op de ketting aandrijving na) een heel geschikte machine.
De volgende opsomming betreft de modellen 1998-2006, geen idee in hoeverre dat overeenkomt met de 650 modellen:

1. De blokken zijn, mits het nodige onderhoud, oerbetrouwbaar.
2. De motor is in mijn ogen erg geschikt voor woon werk, al heb ik geen ervaring met de 650.
In de winter vraagt het wel de nodige opvolging, want snel vastlopende achterremklauw, en de uitaatcollector is erg gevoelig voor roest, best behandelen op voorhand.
3. Ik rijd rustig en doe ruim 30.000km per jaar, en doe daarom pas onderhoud op 10.000km. Olie en oliefilter. Kleppen stellen doe ik pas na 30.000km. Met een km stand van 28.000 heeft ie volgens het schema binnen 2.000km klein onderhoud nodig.
4. Roest vorming (wegrotten) daar waar de collectorbuizen de eindbuis ingaan.
Vastlopende achterrem.
Dood punt in het balhoofdlager.
5. Stuurt ie soepel bij lage snelheden (zie balhoofdlager probleem hiervoor)
6. Geen idee of Suzuki eigen koffers heeft, maar wat is het probleem met universele koffers?

Verder kan ik je wel zeggen dat die 650 erg soepel rijdt, heb er eens een testrit mee gedaan toen die pas uit kwamen :t

Bedankt DKP voor de moeite om uitgebreid te reageren op mijn vragen! 👍

Ik ben vanmiddag een proefrit wezen maken met de GSX F en wat een beest vergeleken met mijn Transalp. Stuurt inderdaad erg soepel en ook door de file heen manouvreren ging gelijk prima. Daar werd ik wel erg blij van, maar tegelijkertijd is het ook echt een compleet andere motor. Waar de Alp een zeer rechte zit heeft is de GSX F toch een stuk sportiever. Natuurlijk, dit wist ik van te voren maar tijdens het rijden was het wel even wennen. Ook de hoeveelheid wind was 'nieuw' voor mij. Toch denk ik, dat ik wel vriendjes met de GSX F kan worden met een paar aanpassingen. Denk hierbij aan risers voor het stuur o.i.d. waardoor ik nog wat rechtere zit heb en evt. nog een spoiler op het scherm, waardoor ik iets meer uit de wind zit.

Verder zag de GSX F er prima uit, maar zag wel wat onderhoud eraan komen zoals remblokjes voor + achter en nieuwe bandjes. De huidige waren niet op, maar inmiddels al wel bijna 5 jaar oud. Daarnaast vond ik het apart dat het neutraal lichtje niet altijd ging branden als hij in zijn neutraal zat en de versnellingsindicator tegelijkertijd geen 0 of - aan gaf (ben even kwijt wat die ook alweer aan hoort te geven).

Oftewel, even wat research doen naar bovengenoemde updates, er een nachtje of twee over slapen en afwachten wat het inruilaanbod van de motorzaak gaat worden. Denk ook zaterdag nog wat proefritjes maken op wat andere motoren om vervolgens de knoop door te hakken.

Ik ontvang natuurlijk tot die tijd graag tips/tricks en antwoorden op mijn gestelde vragen :)
 
Volgens mijn leverancier zegt fabrikant mogen banden tot 5 jaar oud als nieuw nog worden verkocht en zijn ze met 10 jaar pas aan de beurt om ivm veroudering vervangen te worden
 
Bedankt DKP voor de moeite om uitgebreid te reageren op mijn vragen! 👍

Ik ben vanmiddag een proefrit wezen maken met de GSX F en wat een beest vergeleken met mijn Transalp. Stuurt inderdaad erg soepel en ook door de file heen manouvreren ging gelijk prima. Daar werd ik wel erg blij van, maar tegelijkertijd is het ook echt een compleet andere motor. Waar de Alp een zeer rechte zit heeft is de GSX F toch een stuk sportiever. Natuurlijk, dit wist ik van te voren maar tijdens het rijden was het wel even wennen. Ook de hoeveelheid wind was 'nieuw' voor mij. Toch denk ik, dat ik wel vriendjes met de GSX F kan worden met een paar aanpassingen. Denk hierbij aan risers voor het stuur o.i.d. waardoor ik nog wat rechtere zit heb en evt. nog een spoiler op het scherm, waardoor ik iets meer uit de wind zit.

Verder zag de GSX F er prima uit, maar zag wel wat onderhoud eraan komen zoals remblokjes voor + achter en nieuwe bandjes. De huidige waren niet op, maar inmiddels al wel bijna 5 jaar oud. Daarnaast vond ik het apart dat het neutraal lichtje niet altijd ging branden als hij in zijn neutraal zat en de versnellingsindicator tegelijkertijd geen 0 of - aan gaf (ben even kwijt wat die ook alweer aan hoort te geven).

Oftewel, even wat research doen naar bovengenoemde updates, er een nachtje of twee over slapen en afwachten wat het inruilaanbod van de motorzaak gaat worden. Denk ook zaterdag nog wat proefritjes maken op wat andere motoren om vervolgens de knoop door te hakken.

Ik ontvang natuurlijk tot die tijd graag tips/tricks en antwoorden op mijn gestelde vragen :)
Dat probleem met dat neutraal lampje, krijg je ze vlot in de neutraal stand? Er zijn 2 dingen waar ik weinig ervaring in heb, carburators* en koppelingen. Zou het op een vergevorderde slijtage van de koppeling kunnen wijzen?

"Koppelingsdeskundigen" onder ons die hier beter kennis van hebben? Ik zou namelijk ook iet willen dat ik @Heflin schrik aanjaag voor niks he :P

Maar als de banden en remblokken richting vervanging gaan spreken we toch al over een kost van ergens 300 a 400 €, afhankelijk wat je banden- en remblokken keuze is, en of je al dan niet zelf gaat vervangen.
Dat zou dan wel een punt zijn om af te bieden.

Ik zit vanwege mijn rustige rijstijl net aan een lichtere motor te denken, mijn oog viel op een nieuwe Kawasaki Ninja 400. Vergelijkbaar met een GSX F, maar lichter en compacter, maar wel bloedmooi!
Idd, je zit er wat sportiever op, en een andere optie was een Kawasaki Versys 300, niet echt mijn type, maar soms denk ik gewoon, na 6 GSX F'en en een K1200S, allen sport toerings, wordt het misschien eens tijd om wat anders uit te proberen 🤪

Maar ... ik ben zo gehecht aan GSX F :$

* maar dankzij het "gepush" van een bepaald topiclid hier met meer ervaring daarin, om niet op te geven, is de kennis (en durf) om aan carburators te werken wel toegenomen! *O*
Ja, @Ivan , ik ga dat nog regelmatig herhalen denk ik ;)
Btw: het is sindsdien dat mijn F'je de zuinigste der zuinigsten is geworden! :t
 
Volgens mijn leverancier zegt fabrikant mogen banden tot 5 jaar oud als nieuw nog worden verkocht en zijn ze met 10 jaar pas aan de beurt om ivm veroudering vervangen te worden
Klopt. En het zal er ook nog vanaf hangen hoe de band bewaard is. Als die altijd in een donker, koel en niet te vochtig magazijn heeft gelegen, niks mee aan de hand.

Staan die al 5 jaar op de motor, en heeft de eigenaar die bijna altijd buiten (in de zon) geparkeerd, is het een ander verhaal.
 
haha thnks man. ja ik blijf hier ook wel loeren. wel tof dat je deze ook had/ hebt. kan ik je alsnog om raad blijven vragen :P
...
Tips geven doen we maar al te graag, en je blijft uiteraard steeds welkom in dit topic.
Maar aangezien ik met 6 maanden niet almte veel kennis heb cpvan de K 1200 S, kan je natuurlijk met al je vragen en opmerkingen terecht in het K1200/1300 topic ;)
 
Klopt. En het zal er ook nog vanaf hangen hoe de band bewaard is. Als die altijd in een donker, koel en niet te vochtig magazijn heeft gelegen, niks mee aan de hand.

Staan die al 5 jaar op de motor, en heeft de eigenaar die bijna altijd buiten (in de zon) geparkeerd, is het een ander verhaal.

Lastig te zeggen of ze koel/droog/binnen gestaan heeft. Banden is precies zo'n ding waar ik geen risico mee wil nemen (evenals remmen overigens), dus die zou ik voor mijn gemoedsrust toch willen vervangen. Doe zelf het onderhoud dus dat scheelt wat qua kosten, maar je zit inderdaad zo op 300,-. Heb dat overigens ook aangegeven dus benieuwd of ze het in de prijs verwerken.

Dat probleem met dat neutraal lampje, krijg je ze vlot in de neutraal stand? Er zijn 2 dingen waar ik weinig ervaring in heb, carburators* en koppelingen. Zou het op een vergevorderde slijtage van de koppeling kunnen wijzen?

Ja, hij ging wel vlot in neutraal. Gaf alleen niets weer op het schermpje en lampje ging niet elke keer aan. :?

Ik zit vanwege mijn rustige rijstijl net aan een lichtere motor te denken, mijn oog viel op een nieuwe Kawasaki Ninja 400. Vergelijkbaar met een GSX F, maar lichter en compacter, maar wel bloedmooi!
Idd, je zit er wat sportiever op, en een andere optie was een Kawasaki Versys 300, niet echt mijn type, maar soms denk ik gewoon, na 6 GSX F'en en een K1200S, allen sport toerings, wordt het misschien eens tijd om wat anders uit te proberen 🤪

Maar ... ik ben zo gehecht aan GSX F :$

Ja zo'n Ninja 400 is mooi spul :).
En als je wat anders wilt: ik heb nog een Transalp te koop ;)
 
Dik man ;)

20190606_221834.jpg
 
Weer beetje verder geprutst, man wat een werk...

Uit hoekprofiel heel bouwpakket samen gesteld:

-strip boven de koeler met twee grote gaten voor aansluiting slangen
-strip onder de koeler met twee lippen voor bevestiging
-2 strips vanaf de onderste bevestiging naar bevestiging subframe onder t blok
-2 strips die achter onderste subframe komen.

Koeler komt boven op de originele bevestiging met trillingsdempers ertussen. Onder lang zitten dubben. Originele punt kwam niet uit, naar 1 m6 boutje aan het carter dat vind ik gammel en belabberd. Heb gekozen voor optisch niet het geweldigste maar constructueel oerdegelijk ;)

Strip alu met bout onderaan de koelerstrip en voor tegen het onder subframe. Daar zitten ruime ronde gaten waar van links naar rechts dit subframe aan het hoofdframe gebout zit. Omdat die gaten zo ruim zijn passen mijn m8 bouten er royaal van voor naar achteren door. Heb daarom de ene strip vanaf de koeler aan de voorkant ertegen en een kort stripje aan de achterkant. Beide strips waar ze het frame raken voorzien van een laagje rubber voor optimale grip en minimale lak beschadiging. Ding klemt dus om het frame zonder extra gaten hoeven te boren. Rubber gekit en ligt te drogen, morgen netjes maken en zwart spuiten. Geheel valt straks weg en niet op waardoor het optische aspect voor mij minder zwaar weegt dan de degelijkheid ;)

Wel ff druk mee geweest met handboormachien, slijptol en vijl maar wordt wel wat :)

20190607_224853.jpg


20190607_224838.jpg


20190607_224905.jpg
 
Weer beetje verder geprutst, man wat een werk...

Uit hoekprofiel heel bouwpakket samen gesteld:

-strip boven de koeler met twee grote gaten voor aansluiting slangen
-strip onder de koeler met twee lippen voor bevestiging
-2 strips vanaf de onderste bevestiging naar bevestiging subframe onder t blok
-2 strips die achter onderste subframe komen.

Koeler komt boven op de originele bevestiging met trillingsdempers ertussen. Onder lang zitten dubben. Originele punt kwam niet uit, naar 1 m6 boutje aan het carter dat vind ik gammel en belabberd. Heb gekozen voor optisch niet het geweldigste maar constructueel oerdegelijk ;)

Strip alu met bout onderaan de koelerstrip en voor tegen het onder subframe. Daar zitten ruime ronde gaten waar van links naar rechts dit subframe aan het hoofdframe gebout zit. Omdat die gaten zo ruim zijn passen mijn m8 bouten er royaal van voor naar achteren door. Heb daarom de ene strip vanaf de koeler aan de voorkant ertegen en een kort stripje aan de achterkant. Beide strips waar ze het frame raken voorzien van een laagje rubber voor optimale grip en minimale lak beschadiging. Ding klemt dus om het frame zonder extra gaten hoeven te boren. Rubber gekit en ligt te drogen, morgen netjes maken en zwart spuiten. Geheel valt straks weg en niet op waardoor het optische aspect voor mij minder zwaar weegt dan de degelijkheid ;)

Wel ff druk mee geweest met handboormachien, slijptol en vijl maar wordt wel wat :)

Bekijk bijlage 1399527

Bekijk bijlage 1399529

Bekijk bijlage 1399531
Wat een mega klus Ivan. Respect voor je doorzettingsvermogen.
 
De originele slangen pasten helaas niet, kromming van het stalen deel zat de koeler in de weg, helaas. Bij torques.uk zwarte olieslangen beste met zwarte koppelingen. Heb weinig vertrouwen in die fancy alu adapters in het blok dus koppig een banjo oog gekozen waar de slang op komt met behoud van mn originele stalen m16x1,5 bouten ;)

Screenshot_20190607-231623_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20190607-231535_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20190607-231508_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20190607-231438_Samsung Internet.jpg
 
Wat een mega klus Ivan. Respect voor je doorzettingsvermogen.
Hobby hè ;)

Ik dacht ff twee strips en klaar maar dat werd iets meer werk. Twijfel een beetje of het nu zo professioneel is of prutswerk m.b.t. onderste bevestiging maar kon nergens anders op komen. De meeste pakken 1 iel boutje van het blok en dat wou ik niet. :)

Straks alles netjes mat zwart en dan lijkt het heel fraai haha
 
Hobby hè ;)

Ik dacht ff twee strips en klaar maar dat werd iets meer werk. Twijfel een beetje of het nu zo professioneel is of prutswerk m.b.t. onderste bevestiging maar kon nergens anders op komen. De meeste pakken 1 iel boutje van het blok en dat wou ik niet. :)

Straks alles netjes mat zwart en dan lijkt het heel fraai haha
Misschien ik ook binnenkort aan het klussen.
Te koop Suzuki GSX 1100 F ≥ Te koop Suzuki GSX 1100 F - Motoren | Suzuki - Marktplaats.nl
 
Mijn constructie, rubber tussen alu strips en frame, fraaie inbus bouten van gehard staal en borgmoer; sehr zufrieden hehe

20190608_225233.jpg


20190608_225249.jpg


20190608_225300.jpg
 
Ben der bijna... de dopmoertjes onder dichtst bij het blok steunen op de uitlaat. Daar moeten dus borgmoertjes voor in de plaats zodat er weer ruimte tussen zit. De buisjes aan de zijkanten van de koeler zijn leuk bedacht maar omdat die lippen van de koeler iets scheef staan, klemmen ze niet volledig. Bij aandraaien van de moeren buigt de alustrip wel maar aansluitend op de lippen vd koeler komt die nooit. Daarom een beetje kit waar de buisjes op de strip rusten zodat deze niet straks gaan rammelen. Vond dit eerst wat jammer maar moet de lat niet té hoog gaan leggen ;)

20190608_232504.jpg


20190608_233717.jpg
 
Niets zo veranderlijk als ik, vond de koeler wat schuin staan dus ding weer eraf. Trillingsdempers er achter weg en in de beugel rubbers met een busje. Alweer stukkie beter ;)

20190609_154731.jpg
 
Bij deze meld ik even, dat ik vanaf nu geen gsx600f meer heb. Ik ben terug gegaan naar mijn oude liefde, de rf600r. Gelukkig wel een soes😉
 

Bijlagen

  • F27E7C0B-957C-4EDE-9AD9-C73BDD3FB78B.jpeg
    F27E7C0B-957C-4EDE-9AD9-C73BDD3FB78B.jpeg
    320,8 KB · Weergaven: 5
Terug
Bovenaan Onderaan