Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

En toch… het kriebelt..

IMG_1522.jpeg


Het zit werkelijk prettiger als je lang van postuur bent. Bij het 1250 model heb ik bij de knieën last van die kapjes en flapjes. Bij de 1300 is allemaal mooi afgerond en gladder.
Zelfde geldt voor de cilinders. Steken iets verder naar voren wat prettiger is voor de beenruimte.

Bijkomend voordeel is dat je nu alle uitvoering met de Sport Vering (+ 20mm) kan bestellen en het niet enkel is voorbehouden aan de Rallye.

Maarja die levertijd hè.. nu bestellen is in juni/juli rijden.
 
Vraagje: ik wil een oplader van sp-connect in de cockpit van mijn 1250 GSA zetten en vroeg me af of iemand weet of er nog ergens een loze canbus te vinden is op een GS waar ik hem op aan kan sluiten. Of heeft iemand toevallig ervaringen met canbus-splitters? Alvast bedankt!
Spilter werkt prima....staat op alie voor tientje kant en klaar
 
  • Leuk
Waarderingen: djey
Amai... wat een uitleg om proberen uit te leggen dat jij zo'n GS niet uniek vind... heel het allroadverhaal en wat jij daarmee hebt doet er toch niet toe?

De GS is uniek, en ja... dat is mede door die cardan. (de kwaliteit daarvan laat ik in het middden)
Enkel de Tiger 1200 zit nog wat in de buurt, maar al die andere allroads die jij noemt zijn niet te vergelijken met de GS... want... geen cardan.

Ben je voor of tegen... dat maakt niet uit, het is wel de cardan die de GS onderscheid van al de rest. 🤷‍♂️
Ok, jij vind je GS uniek vanwege mede door de cardan ?
Dat is wel bijzonder dan.
Want zoals ik al eerder schreef maakt BMW al 100 jaar motoren met cardan,
die nu nog steeds terugroepacties hebben of zelfs stukken eraan hebben.
Ik kan dat niet uniek noemen: dat had anders gekund of zelfs gemoeten.
Verder heb ik ook geschreven dat ik niet anti BMW ben, maar daar lezen er wellicht velen overheen??
Ook heb ik zelf een BMW gereden en dat ging prima, ook probleemloos.
Maar ik ben met geen enkel merk getrouwd.
Heb nu een KTM Superduke GT naar volle tevredenheid ( ook probleemloos )
Vind ik de KTM GT uniek? : nee, maar dat roep ik van geen enkele motor.
Daarvoor zijn er teveel variabelen om dat te roepen ( mijn mening )
Heb nu al twaalf verschillende merken gehad in enkele tientallen jaren gepassioneerd motorrijden.
Bij elk merk vind je wat en laat je wat, zo simpel is het.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: @lex
ongeacht dat de tendens in dit topic openstaat voor "anders denkenden" en een open blik op onze GS, is het toch tricky dat iemand de gs hier afkraakt......zeker als je geen vaste topic user bent hier.......
Persoonlijk zal het mij mijn derriere oxideren, maar ik vind het te lezen tegengas vaak wel begrijpelijk en komisch...
Ik kraak de GS absoluut niet af, dan heb je mijn intentie wellicht te hard laten binnen komen.
En ja verder…er is gas en soms tegengas.
Als daar een balans in zit is het goed toch?
En nogmaals ; ieder mag zijn eigen mening hebben.
En zelf zeg je ook al: het zal mijn derriere oxideren: mooi gesproken !
En anders krab je er wat oxidatie af en je kachelt met je dikke GS lekker verder ! 👍
 
Laatst bewerkt:
Voor wat het waard is:
Ik kwam vandaag nog in een motorzaak in de noorderkempen.
(Onafhankelijk 2e hands handelaar)
(Eens vragen wat hij nog kon bieden voor de CBR250 van de zoon).
Hij vertelde ons het volgende:
Ik heb hier keuze uit zowat alle merken en type motoren, vraag mij om met de motor naar zuid Frankrijk te rijden en ik neem steevast een GS.
(Liefst 1250)
"Rijd gewoon beste voor wat er bestaat" zei deze.
Vrints in Rijkevorsel?
 
En toch… het kriebelt..

Bekijk bijlage 1977994

Het zit werkelijk prettiger als je lang van postuur bent. Bij het 1250 model heb ik bij de knieën last van die kapjes en flapjes. Bij de 1300 is allemaal mooi afgerond en gladder.
Zelfde geldt voor de cilinders. Steken iets verder naar voren wat prettiger is voor de beenruimte.

Bijkomend voordeel is dat je nu alle uitvoering met de Sport Vering (+ 20mm) kan bestellen en het niet enkel is voorbehouden aan de Rallye.

Maarja die levertijd hè.. nu bestellen is in juni/juli rijden.

Mooie machine, in mijn geval zou er slechts zo'n 17K bijgelegd moeten worden... Dat kan ( lees wil ) bruintje niet trekken :N:N
 
Ok, jij vind je GS uniek vanwege mede door de cardan ?
Dat is wel bijzonder dan.
Want zoals ik al eerder schreef maakt BMW al 100 jaar motoren met cardan,
die nu nog steeds terugroepacties hebben of zelfs stukken eraan hebben.
Ik kan dat niet uniek noemen: dat had anders gekund of zelfs gemoeten.
Verder heb ik ook geschreven dat ik niet anti BMW ben, maar daar lezen er wellicht velen overheen??
Ook heb ik zelf een BMW gereden en dat ging prima, ook probleemloos.
Maar ik ben met geen enkel merk getrouwd.
Heb nu een KTM Superduke GT naar volle tevredenheid ( ook probleemloos )
Vind ik de KTM GT uniek? : nee, maar dat roep ik van geen enkele motor.
Daarvoor zijn er teveel variabelen om dat te roepen ( mijn mening )
Heb nu al twaalf verschillende merken gehad in enkele tientallen jaren gepassioneerd motorrijden.
Bij elk merk vind je wat en laat je wat, zo simpel is het.
Maar allez zeg.. .weer zo'n lange tekst zonder inhoud?

Volgens mij moet je de definitie van "uniek" eerst eens gaan opzoeken.. :?


Nogmaals, de GS is uniek in z'n klasse, net als de 1250RT dat is... en nogmaals, uniek zijn heeft niets te maken met het wel of niet probleemloos te zijn. Uniek zijn is anders zijn dan anderen... en hoe kan je nu niet anders zijn dan anderen met een geheel andere aandrijflijn dan al die anderen? B|

En als je hier al wat langer leest zal je toch ook wel al gezien hebben dat ik niet degene ben die BMW promoot.. ik rij wel met zo'n motor maar m'n hart zit nog steeds bij Yamaha hoor...
 
Tja, die BMW 1300GS. Uiteindelijk afgelopen week op de beurs in real life gezien en wat mij als eerste opviel was de hoogte van het ding bij stilstand. Voor de rest, als ik 'm configureer blijf ik onder de 28K maar ja, dan is-ie wit met een deel van de opties. Ik blijf voorlopig bij mijn 1250R en dat is echt geen straf.
 
Maar allez zeg.. .weer zo'n lange tekst zonder inhoud?

Volgens mij moet je de definitie van "uniek" eerst eens gaan opzoeken.. :?


Nogmaals, de GS is uniek in z'n klasse, net als de 1250RT dat is... en nogmaals, uniek zijn heeft niets te maken met het wel of niet probleemloos te zijn. Uniek zijn is anders zijn dan anderen... en hoe kan je nu niet anders zijn dan anderen met een geheel andere aandrijflijn dan al die anderen? B|

En als je hier al wat langer leest zal je toch ook wel al gezien hebben dat ik niet degene ben die BMW promoot.. ik rij wel met zo'n motor maar m'n hart zit nog steeds bij Yamaha hoor...
Een lange tekst zonder inhoud?
Schijnbaar ben je er toch wel flink door geprikkeld, ook al ben je in hart en ziel een Yamaha man, en had het geen inhoud.
En je denkt dat ik met mijn 55+ nog steeds niet weet wat het woordje “ uniek “ behelst?
( er wordt over veel dingen heen gelezen en dat is best jammer…)
 
En je denkt dat ik met mijn 55+ nog steeds niet weet wat het woordje “ uniek “ behelst?

Nu ben ik benieuwd... _O-

Want tot nu toe zie ik je alleen (mindere) kwaliteit koppelen aan uniek zijn... en een hoop ander warrig gebrabbel over KTM enzo..

Het is niet omdat jij niet zoveel ziet in zo'n cardan, anderen wel.. (ieder zijn mening toch?)

Dus iemand die een allroad zoekt, met een goede restwaarde... en het moet een cardanaangedreven motor zijn.. tussen hoeveel modellen kan die persoon kiezen?
En de RT1250, RS1250 en R1250R... die zijn zelfs nog meer uniek te noemen dan de GS, want geen enkel ander merk heeft hier iets tegenover staan.

Nu leg mij eens in normale woorden uit waarom de R1250 reeks van BMW niet uniek zou zijn...
 
Nu ben ik benieuwd... _O-

Want tot nu toe zie ik je alleen (mindere) kwaliteit koppelen aan uniek zijn... en een hoop ander warrig gebrabbel over KTM enzo..

Het is niet omdat jij niet zoveel ziet in zo'n cardan, anderen wel.. (ieder zijn mening toch?)

Dus iemand die een allroad zoekt, met een goede restwaarde... en het moet een cardanaangedreven motor zijn.. tussen hoeveel modellen kan die persoon kiezen?
En de RT1250, RS1250 en R1250R... die zijn zelfs nog meer uniek te noemen dan de GS, want geen enkel ander merk heeft hier iets tegenover staan.

Nu leg mij eens in normale woorden uit waarom de R1250 reeks van BMW niet uniek zou zijn...
Misschien kan je mij dan uitleggen waarom enkel een cardan motor uniek zou kunnen zijn ?
( je noemt namelijk enkel de GS en/of boxer ingrediënten op…)🤔
 
Laatst bewerkt:
Misschien kan je mij dan uitleggen waarom enkel een cardan motor uniek zou kunnen zijn ?

Gij snapt het precies toch niet zo goed...

Uniek... uniek bijv.naamw. Uitspraak: [ y'nik ] 1) waar er maar één exemplaar van bestaat


Waarom is die cardanmotor nu uniek? Misschien omdat deze zich onderscheidt van al de rest, net omwille van die cardan.
Als al de rest van de concurrenten aangedreven is met een ketting, en de R1200/1250/1300 reeks van BMW als enige met een cardan... dan maakt net dat feit die motor uniek in z'n soort.

Da's toch niet zo moeilijk? 🤷‍♂️

En of die cardan nu al jaren gebruikt wordt, goed, slecht, beter of net niet is... dat heeft hier nu effe niets mee te maken.
 
Gij snapt het precies toch niet zo goed...

Uniek... uniek bijv.naamw. Uitspraak: [ y'nik ] 1) waar er maar één exemplaar van bestaat


Waarom is die cardanmotor nu uniek? Misschien omdat deze zich onderscheidt van al de rest, net omwille van die cardan.
Als al de rest van de concurrenten aangedreven is met een ketting, en de R1200/1250/1300 reeks van BMW als enige met een cardan... dan maakt net dat feit die motor uniek in z'n soort.

Da's toch niet zo moeilijk? 🤷‍♂️

En of die cardan nu al jaren gebruikt wordt, goed, slecht, beter of net niet is... dat heeft hier nu effe niets mee te maken.
Je hebt gelijk!
Ik ga er meteen een bestellen!!
 
Heren, nog ff en ik ga nog verlangen naar een Verhulst filmpje (nee nee, het is maar een grapje Verhulst, niet doen) .............blijkbaar is dat alternatief nog interessanter dan hier de welles/nietes discussie.

Rij lekker wat je zelf wil en laat een ander daarvan genieten. Je ziet mij ook niet in het KTM topic komen en daar die fiets bashen.
Ik ben zekers niet blind voor de nadelen van de GS, maar daarom geniet ik nog wel van de voordelen van die zelfde GS.
En als ik het zat ben, kijk ik wel om me heen...............zo merkgebonden ben ik nou ook weer niet.
 
@A.S.Moto en @ivano : ook ik heb hier mijn mening en gedachten geuit over een boxermotor en een opvolger voor mijn Pan ST 1300. Keuze was er niet veel, kort lijstje. Graag een cardan aandrijving. Dus inderdaad een BMW 1200 GSA testrit gedaan en een Tiger 1200.

Na wat dagen de knoop doorgehakt: geen boxer voor mij. Dus de Tiger is het geworden. Dat vonden de mensen hier niet fijn, het moest en zou de boxer moeten worden. Echter een boxer en ik gaan geen vrienden worden. Ook nog iemand als reden voor geen aankoop, omdat hij maar 205 km op topsnelheid kan.🙄

En inderdaad sommigen hebben de cursus begrijpend lezen niet gevolgd en beginnen met allerlei aannames om hun keuze te bevestigen. Dat is prima, maar dan wel met een duidelijk verhaal.

Ik heb mijn keuze gemaakt, net als de mensen met een BMW hart. En dat mag en kan, we leven in een vrij land.

“Ik heb respect voor jouw mening, heb jij ook respect voor mijn mening?”
 
Ik heb een R1150r en die is uniek ( voor mij) van het bouwjaar 2004.
Injectoren van een 1200, Bos boxer demper met katveranger, K&N filter, Hyperpro vering, Korte reactiestang. :]
Sorry voor het "vervuilen " van het GS topic maar gelukkig wel met een cardan fiets :}
 
Toch wel, voor mij zeer zeker, en absoluut voor mijn duo.
Welk alternatief is in de range 1250 cc, robuust frame, en zeer comfortabel voor 2 personen waarmee je volgepakt een vakantie tocht maakt met 2 personen.

Dat is wat ik bedoel, leuk solo rondje kerk. Maar met geeneen ga ik een rondje sella doen met 2 personen. Rij ik dan zoveel in de dolomieten? Nee, maar meer dan rondom de kerk.
Toch nog maar even een nabrander: ieder zijn voorkeur hoor, maar om nu te stellen dat een Multistrada leuk is om solo een rondje rond de kerk te rijden en niet voor een rondje Sella met duo…… Dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin. Eem Multistrada is daar prima capabel voor, wellicht nog wel meer, als je van lekker rijden houdt, dan een gs(a). Persoonlijk mag je best de een beter vinden dan de ander, maar dit is wel heel; erg overdreven 8-)
 
Laat lekker iedereen blij zijn met waar hij of zij blij mee wil zijn.
Zoveel mensen zoveel wensen en smaken.

Let it gooooo!
Aan beide kanten van de discussie.
Dan gaan we hier weer lekker over de GS hebben omdat we die nu eenmaal leuk vinden.
En ik ben zeker niet getrouwd met BMW.
Iedere motor heeft zijn eigen voors en tegens

Als je door blijft zagen over waarom het geen GS moet zijn slaat hier ook nergens op.

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
 
Terug
Bovenaan Onderaan