Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Dank voor de info. Er is wel iets met een terugroepactie ivm de cardan?

De 24 maanden garantie vind ik inderdaad errug fijn.

Ja, maar als dat ding bij een BMW motorrad dealer staat mag je er van uit gaan dat de relevante acties, service danwel terugroep, gewoon bijgehouden en uitgevoerd zijn. Je zou dat kunnen navragen.
 
Kruip hier maar eens in met 2 meter... :) Succes.
Met 1.92 lukt dat ook maar net,
IMG_0181.jpeg
 
Ik heb mijn 2m zelfs een paar jr in de kleinste fiat gekregen...
Kwestie van flink doorduwen en prakken..
Als je dan eenmaal.zit moet je weer bedenken hoe je er uit komt..
Toch een van de leukste autos die ik heb gehad
 
Goedemiddag allen,

Al een lange tijd niet meer op dit forum geweest. Ben veel aanwezig op het Pan forum.

In de zoektocht naar een goede opvolger van mijn Pan ST1300 ga ik a.s. vrijdag rijden op een R 1200 GS Adventure van bouwjaar 2017 met 56.319 op de teller. Hij staat bij een BMW Motorrad dealer.

Zijn er zaken waar ik extra op moet letten? Zijn er zaken de ik echt moet bespreken? Wat vinden jullie van km's? Zijn er accessoires die echt nodig zijn (tanktas?) Grijze kofferset heb ik al bedongen, die ziet er bij.

Ik hoor graag jullie advies/feedback.Bekijk bijlage 1972757
wat is ongeveer de prijs?
 
Persoonlijk vind ik het nog best een pittige prijs voor een motor uit 2017 met 60.000 km's. Ook t.o.v. een jongere motor. Als je budget circa € 5.000,- hoger zou zijn koop je in Duitsland een 1250 GS Adventure uit 2023 met 4.000 km's met nog twee jaar fabrieksgarantie. Een voorbeeld: BMW van € 20.990,-

Of, deze 1250 uit 2020: BMW van € 17.950,- (de links worden blijkbaar niet op dit forum gepubliceerd, maar je vindt ze wel in Autoscout).
Over de prijs valt vast nog wat te onderhandelen. Tel je de bpm en bijkomende kosten bij op, dan zit je een fractie hoger dan de motor bij Mofra maar rij je een 1250 uit 2020 ...

Zelf heb ik inmiddels al twee auto's en twee motoren uit Duitsland geïmporteerd. Je moet er wel wat moeite voor doen maar je kunt daar best interessante deals sluiten. En je kunt ook prima over de prijs onderhandelen nog voordat je de motor gezien hebt. Vaak hebben ze nog wel wat ruimte. De koffers heb ik bijvoorbeeld erbij bedongen voor circa € 300,- (nadat ik ook al korting had gekregen voor de valbeugels). In mijn geval heb ik ook een servicebeurt ook nog erbij bedongen ondanks het gegeven dat de motor 2.300 km's geleden zijn eerste servicebeurt heeft gehad. De reden waarom toch een onderhoudsbeurt wilde? BMW stelt de voorwaarde dat de motor eens per jaar een onderhoudsbeurt gehad moet hebben om een beroep op de garantie te kunnen doen. Wellicht valt het te overwegen te kijken of je niet liever een 1250 wilt en/of eventueel een jonger exemplaar?
 
Laatst bewerkt:
Met 1.92 lukt dat ook maar net,Bekijk bijlage 1972833
Gij liever dan ik....


Ik was vooral blij dat ik de tweede gen heb mogen rijden, die met het stuurwiel dat in diepte regelbaar is.. want met 173cm en in verhouding lange benen was het wel fijn dat ik het stuur wat naar me toe kon brengen.

Maar eerlijk.. alles boven de 190cm lijkt mij toch echt wel een kwelling in dat auto'tje...
 
Gij liever dan ik....


Ik was vooral blij dat ik de tweede gen heb mogen rijden, die met het stuurwiel dat in diepte regelbaar is.. want met 173cm en in verhouding lange benen was het wel fijn dat ik het stuur wat naar me toe kon brengen.

Maar eerlijk.. alles boven de 190cm lijkt mij toch echt wel een kwelling in dat auto'tje...
Ik rijd een Mazda CX 5. Deze MX 5 kreeg ik mee toen de CX 5 een onderhoudsbeurt kreeg. Was leuk voor 1 keer, maar is niet mijn standaard auto.😉
 
En voor de goede orde. Budget is € 20.000,00. Verder moet het een Adventure zijn, geen ‘gewone’ GS. Komt door mijn goddelijke lichaam.😇

Kijk even goed naar een GSA met tft op diverse sites. Prijsstelling is dan ook marktconform. Verder is de kofferset mij aangeboden voor de helft van de nieuwprijs. Ook koop ik bij de dealer en dus 24 maanden premium. Bij andere zaken komt daar 800 euro bij, of een motor waar ik het verleden niet van ken.

Oh ja, motoren invoeren uit Duitsland: rekent ook iemand even de kosten uit voor het invoeren en de BPM? Los van de reiskosten dan nog even, dan kunnen we eerlijk vergelijken.

En natuurlijk dank voor al jullie input. Zet me ook lekker aan het denken,

Fijne dag!
 
Dat zijn wel vaak kosten die ff vergeten worden. Nog even los van het feit dat je met een voor de dealer vreemde motor komt waar iets mee is en hij dan mag oplossen. Zou voor mij ongemakkelijk voelen.
 
Ook koop ik bij de dealer en dus 24 maanden premium.

Particulier is ook niets mis mee, er zijn er meer dan genoeg verkocht met 5 jaar garantie...
Ik verkocht mijn R1250GS en bood 'm aan bij de dealer, kreeg er 19 000€ voor, voor hoeveel denk je dat hij diezelfde motor, met dezelfde garantie in de showroom zou gaan zetten?
 
De bpm kun je heel makkelijk bereken op de webstie van autotelex (bpm). Voor een GSA van januari 2020 heb je het over 1.200,-. Voor mijn motor (6 maart 2023) betaal ik op dit moment 2.000 aan bpm. Maar ik ga hem pas keuren op 7 april 2024. Dan wordt het 1.800,- (iedere maand gaat er bij de mijne 100,- af en voor halverwege april laat ik hem dan wel even staan en rij ik op een van van mijn andere motoren ;-).
Verder moet je nog rekening houden met de keuringskosten van iets van 120,-. Een kentekenplaathouder (ca 5,-) en een kentekenplaat (ik meen iets van 15,- voor een luxe plaat). En als je bij een BMW dealer koopt krijgt je sowieso garantie die meen ik ook uitbreidbaar is naar 24 maanden. Vraag dan wel na of de garantie ook geldig is in NL. Want heen en weer gaan met een probleem is geen echte optie ... Daarom ben ik blij met mijn motor uit 2023 met nog 2 jaar fabrieksgarantie. Ik kan gewoon bij de lokale BMW dealer mijn garantie claimen als er iets is.

En inderdaad wat A.S. Moto schrijft: ook een motor van een particulier kan nog de garantie hebben. Je kunt bij BMW de garantie verlengen naar 5 jaar. Dat is dan fabrieksgarantie. Dus, als je dat in Duitsland bij de dealer navraagt, dan weet je het. Als je Duits niet goed genoeg is: ik gebruik ChatGpt om teksten voor mij te vertalen. Dat gaat uitstekend ;-).

Mocht je meer willen weten, laat maar weten. Inmiddels heb ik redelijk wat ervaring opgedaan (zo'n vijf jaar geleden heb ik ook een hobbyauto uit de VS geïmporteerd. Ongezien. Wel een lokaal bedrijf ingehuurd om de auto voor mij te controleren. Er werd een rapport opgeleverd met 200 foto's en toelichting. Pas toen de auto bij mij voor de deur afgeleverd werd kon ik zien wat ik gekocht had ;-)).

De motoren die ik voor je "gevonden" had zijn ook GSA's. Dus kijk rustig even rond en vergelijk. Ik was eerst in Apeldoorn wezen kijken naar een motor. Maar die viel tegen. Daarna ging ik kijken in Duitsland (met Autoscout) en had ik mijn besluit genomen. Succes met je overpeinzingen en zoektocht.
 
BPM voor een vier jaar jonge GSA is +/- €1.400,-.

Ik koop liever bij een BMW boer om de hoek. Er is altijd wel eens wat met een motorfiets en dan is een goede service belangrijker dan een lage aanschafprijs.
Als het fabrieksgarantie is maakt dat niks uit. Je kunt gewoon bij de lokale dealer terecht. Sterker nog, als er sprake is van coulanceregeling, dan gaat dit verder dan men denkt.
Circa 7 jaar geleden had ik een BMW 1-serie cabrio in Duitsland gekocht. Bij een lokale handelaar. Geen BMW dealer. De auto was van 2008. Toen wij deze kochten was deze dus allang uit de garantie. Ik kocht de auto ook zonder garantie (de auto was afkomstig van de 1e eigenaar. Tijdens de proefrit heb ik wat foto's gemaakt van het instructieboekje waarin de gegevens van de 1e eigenaar te zien was. Deze heb ik op internet opgezocht en gebeld met vragen over de historie van de auto. De vorige eigenaresse was inmiddels bijna 80 jaar oud en had de auto als een oud dametje bereden ;-)).
In Nederland ging ik naar de dealer voor een haakje wat ik op de (afneembare) trekhaak wilde monteren om de ketting van de aanhangwagen aan te kunnen clicken. De dealer las daarvoor mijn sleuteltje uit en zag dat er nog een terugroepactie op zat. De auto was de eerste jaren onderhouden door een BMW dealer. Maar deze dealer stopte ermee en ging verder als Toyota dealer. Het boekje was in de latere jaren afgestempeld door de Toyota dealer. Maar dat maakt dus helemaal niks uit. De terugroepactie duurde uiteindelijk 1,5 week omdat de werkzaamheden tegenvielen. We hadden 1,5 week lang een spliksplinternieuwe Z4 tot onze beschikking ;-).
 
Klopt wat je zegt, alleen ik vind het fijn als ik om de hoek een goed servicepunt heb voor wat ik zelf niet op kan lossen. Dan zal ik ze wat moeten gunnen ook, anders hebben ze geen lang leven. De vergoedingen vanuit de importeur zijn marginaal als het om terugroepacties gaat.

Onder aan de streep is het allang bewezen dat je prima in Duitsland een BMW motor kunt kopen en in Nederland garantie kunt claimen. Het is een keuze.
 
Klopt wat je zegt, alleen ik vind het fijn als ik om de hoek een goed servicepunt heb voor wat ik zelf niet op kan lossen. Dan zal ik ze wat moeten gunnen ook, anders hebben ze geen lang leven. De vergoedingen vanuit de importeur zijn marginaal als het om terugroepacties gaat.

Onder aan de streep is het allang bewezen dat je prima in Duitsland een BMW motor kunt kopen en in Nederland garantie kunt claimen. Het is een keuze.
Verlies niet uit het oog dat een terugroepactie het gevolg is van het leveren van een produkt wat niet volledig voldoet aan de eisen die je eraan mag stellen. Ze herstellen een fout op een produkt wat ze verkopen en jarenlang de nodige marges op hebben verdiend. En, deels is het m.i. ook weer een verdienmodel. Want, je wordt gedwongen langs de dealer te gaan. En met een beetje geluk wordt er weer geld besteed. Voorbeeld: ik rij een BMW 530D als daily driver. 1,5 jaar geleden moest de auto langs de dealer voor een terugroepactie. Omdat de auto daar een dag moest staan en de auto ca. 3.000 km's verwijderd was van een onderhoudsbeurt liet ik de beurt door hun uitvoeren. De kosten bedroeg (voor een kleine beurt) 850,- ... Vorige maand heb ik de auto zelf een beurt gegeven. Alles op internet gekocht (kwalitatief goede merken). Ik was circa 200,- kwijt ...
En ja, afgelopen december kreeg ik weer een melding voor een terugroepactie. Ik heb deze keer het onderhoud dus niet meer door hun laten doen.
En doordat zij mijn software opnieuw hebben geladen ben ik ook nog mijn tuning naar 440 pk's en 800 Nm's ook nog kwijtgeraakt (dat hebben ze van te voren gemeld. Ik had weinig keuze, want als ik het niet liet doen kan er een risico bestaan dat er brand zou ontstaan bij de katalysator. In dat geval kan ik het natuurlijk schudden om een beroep te doen op een claim als ik mijn software niet heb laten updaten ..).
 
Op een terugroepactie verdient een dealer ook gewoon. Jaren geleden ging ik met mijn vorige GSA in Duitsland langs Motorrad Schek in Wangen ik Allgäu omdat ik nieuwe banden nodig had. Daar gekomen zeiden ze dat er ook een recall uitstond. Als ik even de tijd had om in de stad te lunchen konden ze het meteen regelen.

Bij thuiskomst lag de brief van BMW voor de recall in de bus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan