Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Ach….een terugroepactie…
Wat maakt het uit ?
Je kunt het in bepaald opzicht ook zien als een service, zeker als ze er snel mee komen.
Het wordt anders als je elke maand bij de dealer moet aantreden…
(en modellen worden vaak ook iets te snel gepresenteerd omdat er commerciële druk op staat)
 
Toeval. Tijdens een ritje kom je het schip van je motor / vrienden / sleutel groep Tamariva tegen. Even naar Ivar gezwaaid en foto gemaakt
IMG_8261.jpeg
 
Nou als je hier een kijkje neemt is BMW echt niet alleen met de recalls....
Motorcycle recalls - FEMA
Denk zelf dat dit normaal is geworden, als een toeleverancier faalt, gaat het in de hele keten mis met bijbehorende kosten die op voorhand al ingecalculeerd zijn. Voorbeeld zijn die hayes remklauwen.
Echter dat beluchtingsgaatje boren in cardan behuizing, en de cardan an sich is een engineerfout.
Die achterrem, dat is tot nu toe nog steeds niet opgelost, alleen maar pappen en nat houden door " gratis" te ontluchten en of doorspoelen als je garantie hebt.
 
Mijn lc van 2016 heeft gelukkig al die sores niet
Cardanas zag er prachtig uit..en dan ook niet het eendenbekje laten doen...
De startmotor werkt ook nog steeds en zelfs de orginele accu is nog goed....
Gewoon starten (jawel..) en rijden maar......
Alleen asfalt trouwens...😁
 
Denk zelf dat dit normaal is geworden, als een toeleverancier faalt, gaat het in de hele keten mis met bijbehorende kosten die op voorhand al ingecalculeerd zijn. Voorbeeld zijn die hayes remklauwen.
Echter dat beluchtingsgaatje boren in cardan behuizing, en de cardan an sich is een engineerfout.
Die achterrem, dat is tot nu toe nog steeds niet opgelost, alleen maar pappen en nat houden door " gratis" te ontluchten en of doorspoelen als je garantie hebt.

Ik heb de Hayes en ben er zeer tevreden over, geen problemen en remmen mijn inziens beter als de Brembo.
Zitten er nu 84000 km onder.

Er is in de wereld van de auto-motive en bij motoren vaker een probleem wat later ontdekt wordt bij gebruik, dat moeten ze oplossen en dat heeft BMW nu ook gedaan met dat beluchtingsgaatje.
Dus je hebt gelijk dat het een "foutje" was bij de ontwikkeling maar is netjes opgelost.

Ik weet niet wat je met je achterrem hebt?
Bij mij is er nog nooit wat met de achterrem van de 1250, 1200 gedaan buiten blok en schijfwissel.
 
Klopt, en in feite is er nog veel meer dat niet zo " fraai " is.
Ik gebruik niet zoveel de achterrem, maar die van mijn GS hoort tov mijn vorige motoren thuis in de categorie bagger. Nog nooit zon slap ding gehad. En toen ik mij ging verdiepen blijkt dit al jaren een vet probleen te zijn...afgelopen jaar al 2x gratis ontlucht en doorgespoeld.

Wat ik ook vreemd vind is dat mijn ESA met duo erop niet in de stand road kan...foutmelding. ik moet dan weer aan uit zetten, vering omhoog en dan gaat storingsmelding weg. Div keren afgesteld maar nope het werkt niet.
Ga ik meteen in stand dynamic is er niks aan de hand. Ze krijgen dat niet opgelost. Soit wij rijden sowieso bijna altijd dynamic.

En over het debacle met de lekkende hayes remklauwen zullen we het maar niet hebben. En dat gaatje wat geboord werd in de cardanbehuizing waarin dat eendebekje werd gestopt is een mcgyver oplossing...eigenlijk belachelijk.
De zijstandaard die scheef ging staan kwam zelden voor zei men en dat bijna een jaar wachten op de juiste koplamp....was een wereldwijd chipprobleem ??? Of werden ze in de oekraine geassembleerd ?
En gelukkig geen navigator erbij gekocht, anders had ik daar ook nog lol van.
Al met al heb ik met deze premium motor al meer akkefietjes en recalls gehad dan met al mijn motoren de afgelopen 25 jaar.
Ik heb nog niks hoeven te betalen, maar had dit niet van BMW verwacht.

er kan altijd iets verkeerd gaan , maar heb het idee dat BMW te snel bepaalde producten op de markt brengt die nog wat door ontwikkeling nodig hebben, verstandig is om 1 a 2 productie jaren af te wachten dan zijn de meeste problemen wel in beeld en zijn er verbeteringen door gevoerd.

Wat jij beschrijft is software ,, op mijn GS vind ik het raar dat wel wel het tank gemiddelde verbruik kan selecteren maar niet het actuele verbruik.
nou schijnt het mogelijk te zijn de software aan te passen , maar dat kan weer niet met de mijne , ik moet een andere versie hebben, maar niemand weet welke versie software je dan moet hebben ,, het enigste wat de dealer doet is kijken welke versie je heb , en dan bijwerken tot de laatste en dan kijken of die functie dan wel voor handen is, je zou denken dat dit wel in de beschrijving staat .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Hayes en ben er zeer tevreden over, geen problemen en remmen mijn inziens beter als de Brembo.
Ben er ook tevreden over, maar in het begin, eigenlijk vanaf dag 1, zweten ze.
Pas na een paar honderd km verdween het, kwam weer beetje terug en nu is het zweten volledig gestopt.
Ik weet echter dat er heel veel bleven lekken, vervangen werden, weer lekten, uiteindelijk vervangen werden door brembos.

Ik weet niet wat je met je achterrem hebt?
Bij mij is er nog nooit wat met de achterrem van de 1250, 1200 gedaan buiten blok en schijfwissel.
Dat ding achter heeft nogal last van lucht in het systeem, de remdruk is niet echt geweldig achter !. Na ontluchten en of doorspoelen bij dealer gaat het weer een poosje goed maar herhaalt zich. Met googlen gezien dat dit fenomeen al een aantal jaren speelt, bmw ermee bekend is, dat de,dealer bij klachten op kosten van bmw het circuit doorspoeld of ontlucht.
Tussentijds helpt het om gedurende de nacht een gewicht aan het rempedaal te hangen, de luchtbellen verdwijnen dan weer tijdelijk. Zou te maken hebben met een soort cavitatie in de abs pomp.
 
Ben er ook tevreden over, maar in het begin, eigenlijk vanaf dag 1, zweten ze.
Pas na een paar honderd km verdween het, kwam weer beetje terug en nu is het zweten volledig gestopt.
Ik weet echter dat er heel veel bleven lekken, vervangen werden, weer lekten, uiteindelijk vervangen werden door brembos.


Dat ding achter heeft nogal last van lucht in het systeem, de remdruk is niet echt geweldig achter !. Na ontluchten en of doorspoelen bij dealer gaat het weer een poosje goed maar herhaalt zich. Met googlen gezien dat dit fenomeen al een aantal jaren speelt, bmw ermee bekend is, dat de,dealer bij klachten op kosten van bmw het circuit doorspoeld of ontlucht.
Tussentijds helpt het om gedurende de nacht een gewicht aan het rempedaal te hangen, de luchtbellen verdwijnen dan weer tijdelijk. Zou te maken hebben met een soort cavitatie in de abs pomp.
Vind het bijzonder kwalijk dat men geen aangepaste onderdelen heeft uit gebracht , hoelang maken ze al deze cilinders in deze constructie ?
 
👋👋 binnenkort ook GS rijder, heeft iemand een idee hoe en of de dempers uit de uitlaat kunnen worden gehaald? Hij klinkt nu echt als een stofzuiger..., ben benieuwd hoe het zonder klinkt. Hopelijk zonder een asociaal geluid. Tot zover kan ik er niks over vinden op youtube/forum.
 

Bijlagen

  • 7cadd349-e646-41ca-b5a9-976449af3669.jpg
    7cadd349-e646-41ca-b5a9-976449af3669.jpg
    191,9 KB · Weergaven: 0
  • e3d940ac-12b5-4d94-923a-d9c23c5e1964.jpg
    e3d940ac-12b5-4d94-923a-d9c23c5e1964.jpg
    129,9 KB · Weergaven: 0
  • e535ac8a-c06b-41b7-bd98-9ace4bfe0119.jpg
    e535ac8a-c06b-41b7-bd98-9ace4bfe0119.jpg
    141 KB · Weergaven: 0
Bedankt voor je reactie! Een gebruikte akra voor een 1300 is lastig te vinden denk ik..
Het was me niet duidelijk dat je een 1300 had, ik zie geen afbeeldingen bij je post staan.
Hoe dan ook, ik zou de originele demper niet slopen en op zoek gaan naar een after market pijp als je meer (of een ander) geluid wil.

als je zoveel geld uitgeeft aan een motor is het zonde om de boel te slopen. De originele pijp bij de motor levert uiteindelijk meer waarde op dan een verbouwde pijp.
Maar dat is slechts mijn mening.
 
Ik zou op zoek gaan naar slechte helm en je oordoppen weggooien. Dan heb je lawaai genoeg.
De lawaai discussie wordt steeds scherper en minder vrijblijvend met nu al wegen in Duitsland waar je niet boven de 90db constructiegeluid mag hebben. Dijkwegen worden hier afgesloten wegens overlast en nog steeds zijn er mensen die vinden dat hun eigen motor niet genoeg lawaai maakt |(
 
👋👋 binnenkort ook GS rijder, heeft iemand een idee hoe en of de dempers uit de uitlaat kunnen worden gehaald? Hij klinkt nu echt als een stofzuiger..., ben benieuwd hoe het zonder klinkt. Hopelijk zonder een asociaal geluid. Tot zover kan ik er niks over vinden op youtube/forum.
Origineel geluid van een 1300 is echt niet mis hoor, in naam van hen die graag over de kleine weggetjes blijven rijden; laat die demper zoals die is!
 
👋👋 binnenkort ook GS rijder, heeft iemand een idee hoe en of de dempers uit de uitlaat kunnen worden gehaald? Hij klinkt nu echt als een stofzuiger..., ben benieuwd hoe het zonder klinkt. Hopelijk zonder een asociaal geluid. Tot zover kan ik er niks over vinden op youtube/forum.
Inderdaad, dat ding maakt een stom geluid, zou me schamen om met zoiets rond te rijden. Een echte kerel rijdt zonder dempers. :+
 
Het was te verwachten.., volgens mij staat er duidelijk in mijn post dat ik benieuwd ben hoe de motor dan klinkt. De dubbele akra zit reeds gemonteerd.

Gelukkig zijn er steeds meer elektrische motoren om uit te kiezen voor jullie.
 
@Hendrikus.1
Los van de discussie over blèhr-pijpen onder de motor.
Ik verwacht dat de DB killer zoals we die vroeger kenden, welke je er uit kon halen door een popnagel door te boren, niet meer bestaat.
De Europeesche regels zijn streng genoeg geworden dat het pijpje nu een integraal onderdeel van de demper is. Geluidsproductie is uiteindrlijk ook een soort van milieuvervuiling en je weet hoe Europa daar over denkt...

Ik heb de demper zelf niet gezien maar ik verwacht geen simpele fix voor wat jij graag wil doen.
En om nu te gaan slijpen in een nieuwe demper zou ik toch zonde vinden.

Blijft over de tip van @Woekie om zonder oordoppen te gaan rijden ;)
 
@Hendrikus.1
Los van de discussie over blèhr-pijpen onder de motor.
Ik verwacht dat de DB killer zoals we die vroeger kenden, welke je er uit kon halen door een popnagel door te boren, niet meer bestaat.
De Europeesche regels zijn streng genoeg geworden dat het pijpje nu een integraal onderdeel van de demper is. Geluidsproductie is uiteindrlijk ook een soort van milieuvervuiling en je weet hoe Europa daar over denkt...

Ik heb de demper zelf niet gezien maar ik verwacht geen simpele fix voor wat jij graag wil doen.
En om nu te gaan slijpen in een nieuwe demper zou ik toch zonde vinden.

Blijft over de tip van @Woekie om zonder oordoppen te gaan rijden ;)
Volgens mij is dat nu het geval, origineel en gekeurd volgens EURO5+. We gaan het binnenkort bekijken. Anders toch maar gaatjes in de helm prikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan