Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Vandaag weer lekker met de GSA naar werk geweest. Zag bij thuiskomst dat ik ook weer een klusje aan de K11LT had (plasje olie onder de eindaandrijving. Weer de oliekeerring van de uitgaande as … B|
 
Dat Forte ed spullen zie ik ook niet zo zitten, erger er mij steeds mateloos over als de auto garage er dit bij iedere beurt erin wil flikkeren onder de noemer E10 is niet goed voor het injectiesysteem.
Als dat allemaal zo is verwacht ik toch dat heeeeel veel mensen continu problemen moeten hebben, in mijn kennis en vriendenkring heb ik nog nooit iemand hierover gehoord.
Het geeft je een feel good, ik doe goed voor mijn motor en je steunt de middenstand ermee. Maar als je af en toe V power tankt en of de winter mee weggezet ben je net zo goed bezig, of zelfs beter
 
Dat Forte ed spullen zie ik ook niet zo zitten, erger er mij steeds mateloos over als de auto garage er dit bij iedere beurt erin wil flikkeren onder de noemer E10 is niet goed voor het injectiesysteem.
Als dat allemaal zo is verwacht ik toch dat heeeeel veel mensen continu problemen moeten hebben, in mijn kennis en vriendenkring heb ik nog nooit iemand hierover gehoord.
Het geeft je een feel good, ik doe goed voor mijn motor en je steunt de middenstand ermee. Maar als je af en toe V power tankt en of de winter mee weggezet ben je net zo goed bezig, of zelfs beter

bel eens een Bosch service punt op , normaal gaan injectoren van benzine auto's erg lang mee, vaak de levensduur van de auto en nu zie je dat soms na 8 a 10 jaar ze al gaar zijn zeker die maar een paar duizend km per jaar rijden.
ik denk dat de golf van defecten nog moet komen , als mensen nog minder gaan rijden door overheid maatregelen voor het milieu of weer een mogelijke lockdown

Dat V power goede benzine is geloof ik wel geen Ethanol , doet al veel
 
Persoonlijk ben ik van mening dat zo een toevoeging meer zal helpen bij auto's als motoren.
Motoren rijden hoger in toeren als auto's en hebben geen directe inspuiting.
Die zijn door de milieu-eisen flink geknepen, hebben directe inspuiting en zijn laagtoeriger.
Mijn 3 serie rijdt zeer lag in toeren door de 8bak.
Hierdoor krijg je gewoon wat meer vervuiling zoals o.a. koolafzetting.

Dus doe gewoon als het goed voelt een fles erin, kwaad kan het i.i.g. niet.
En als de dealer/monteur het doet is gewoon wat extra's voor hem aan komsten en zijn goede bedoelingen.
 
Persoonlijk ben ik van mening dat zo een toevoeging meer zal helpen bij auto's als motoren.
Motoren rijden hoger in toeren als auto's en hebben geen directe inspuiting.
Die zijn door de milieu-eisen flink geknepen, hebben directe inspuiting en zijn laagtoeriger.
Mijn 3 serie rijdt zeer lag in toeren door de 8bak.
Hierdoor krijg je gewoon wat meer vervuiling zoals o.a. koolafzetting.

Dus doe gewoon als het goed voelt een fles erin, kwaad kan het i.i.g. niet.
En als de dealer/monteur het doet is gewoon wat extra's voor hem aan komsten en zijn goede bedoelingen.
EGR kleppen zijn grote boosdoenders , ze vervuilen het inlaat spruitstuk systeem ,

het toeren tal weinig uitmaken , als je 100 pk wil kan je dat met een relatief klein blok bij 8.000 tpm of met een groot blok bij 3.000 tmp je zal dan meer per keer in spuiten

nieuwe motoren voldoen nu ook aan euro 5 terwijl de nieuwste auto's aan euro 6d voldoen en euro 7 komt er ook aan.

directe injectie heeft voor motoren ook voordelen , de compressie kan omhoog wat het rendement verbeterd , en hoe completer de verbranding hoe schoner de uitlaatgassen zullen zijn en het vermogen hoger.
vind het idioot dat partikel filters nu ook voor benzine auto's verplicht zijn, bij kleine auto's met de bijpassende kleine blokken doen ze amper iets , maar maken ze wel flink duurder , zwaarder ,, kost vermogen waar door het blok toch weer opgevoerd moet worden.
Alleen bij hele grote blokken en bij diesels is het zinvol
 
Lid sinds 2008.... en dan nog onbegrijpelijk vinden _O-
En waar moet het volgens jou dan over gaan? Blow us away…

Ik snap dat mijn opmerking wat teweeg brengt maar kom op. Wij zijn toch oud en wijs genoeg om oeverloze en steeds weer terugkerende discussies gebaseerd op persoonlijke voorkeur een beetje te mijden. En als iemand een inhoudelijke vraag stelt wordt hij/zij het bos ingestuurd met de vraag "Heb je al de zoekfunctie gebruikt?". En dat het in komkommertijd wat over terzijde geneuzel gaat prima toch? Ik moet ook lachen om weggaan voor een afwerklatje en terugkomen met een nieuwe keuken. Dat lees ik liever dan de, en ik ga de onderwerpen niet herhalen, uitgekauwde zinloze welles/nietes discussies. Maar misschien een goed voornemen voor 2024.
 
Veel leuker!
Eerst een heat gekart met de jongste in de 30km karts (😴👋), de 2e heeft hij alleen gereden.
De foto hieronder is van de oudste, in de 60km karts. Hij nog 1 heat en dan is het weer klaar
 

Bijlagen

  • 20231223_130623.jpg
    20231223_130623.jpg
    157 KB · Weergaven: 0
Ik snap dat mijn opmerking wat teweeg brengt maar kom op. Wij zijn toch oud en wijs genoeg om oeverloze en steeds weer terugkerende discussies gebaseerd op persoonlijke voorkeur een beetje te mijden. En als iemand een inhoudelijke vraag stelt wordt hij/zij het bos ingestuurd met de vraag "Heb je al de zoekfunctie gebruikt?". En dat het in komkommertijd wat over terzijde geneuzel gaat prima toch? Ik moet ook lachen om weggaan voor een afwerklatje en terugkomen met een nieuwe keuken. Dat lees ik liever dan de, en ik ga de onderwerpen niet herhalen, uitgekauwde zinloze welles/nietes discussies. Maar misschien een goed voornemen voor 2024.
En toch... Met die Conti heb ik...😇
 
EGR kleppen zijn grote boosdoenders , ze vervuilen het inlaat spruitstuk systeem ,

het toeren tal weinig uitmaken , als je 100 pk wil kan je dat met een relatief klein blok bij 8.000 tpm of met een groot blok bij 3.000 tmp je zal dan meer per keer in spuiten

nieuwe motoren voldoen nu ook aan euro 5 terwijl de nieuwste auto's aan euro 6d voldoen en euro 7 komt er ook aan.

directe injectie heeft voor motoren ook voordelen , de compressie kan omhoog wat het rendement verbeterd , en hoe completer de verbranding hoe schoner de uitlaatgassen zullen zijn en het vermogen hoger.
vind het idioot dat partikel filters nu ook voor benzine auto's verplicht zijn, bij kleine auto's met de bijpassende kleine blokken doen ze amper iets , maar maken ze wel flink duurder , zwaarder ,, kost vermogen waar door het blok toch weer opgevoerd moet worden.
Alleen bij hele grote blokken en bij diesels is het zinvol
Mijn auto is + 10 jaar oud, durft wel eens een week ongebruikt in de carport staan, heeft altijd E10 gekregen, nooit iets van Forte of dergelijk gezien...
Enkel de accu, remschijven en blokken en banden (en olie en filters) zijn al eens vervangen, aan de motor niks nog niet ...
Ik geloof ook niet zo zeer in die conserveermiddelen.
 
Ik zie dat je jaren terug nog mee bent geweest met de eerste MF allroad rit! Was een boel gedoe vooraf, maar een leuk en stoffig dagje.
Die hebben wij als duo (volgens mij als enigste duo) ook nog meegereden. Leuke rit en dag.
O.a. stukje vanaf 0.25 hebben we het verharde deel gepakt............was iets te uitdagend met zijn tweetjes op 1 brommer.

Jammer dat er tegenwoordig niet meer zoveel paadjes openbaar zijn.
 
Ik weet dat ik groepen heb onderverdeeld, maar ik kan me geen indeling op snelheid herinneren. Achteraf blij dat we geen gezeur met de omgeving hebben gehad. Ondertussen is wel de helft van de toen gereden paden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Ik ben dus ook maar gestopt met het organiseren van een rondje boswandelen.
Klopt , je liet de voorrijders zich voorstellen, daarbij had ik de opmerking dat ik van opschieten hield ,daarop sloten de jongens met noppen banden onmiddellijk bij me aan 😁
 
Ben ik ook benieuwd naar…
allereerst tank ik bijna altijd V power, komt omdat ik in duitsland met de clubkaart v power mag tanken voor de prijs van " normaal "
Clubkaart kost 120 euro, en dan krijg je 1500 literV power met korting, en hogere opbouw spaarpunten wasrmee ik dan weer een nieuwe kaart koop voor 50 euro.
Over reinigende additieven ga ik niet praten, kun je bij Shell zelf lezen en of geloven of niet. Persoonlijk merk ik dat ik beslist zuiniger rij dan met bioethanol verdunde benzine.
Maar wat doet forte ? Wat kost het ?
....in mijn geval met die kaart die mij dus behoudens eerste jaar slechts 20 euro duurder is dan Forte, rij ik het hele jaar rond met benzine die niets achterlaat en zuiniger is. Dat Forte werkt maar 1 tank beurt.
En dan zou het betekenen dat je de rest van het jaar slechtere benzine kunt tanken, je injectors dan gerest worden....alle negatieve invloed van een heel jaar E10 opeens teniet is gedaan door 1 flesje Forte ?
 
bel eens een Bosch service punt op , normaal gaan injectoren van benzine auto's erg lang mee, vaak de levensduur van de auto en nu zie je dat soms na 8 a 10 jaar ze al gaar zijn zeker die maar een paar duizend km per jaar rijden.
ik denk dat de golf van defecten nog moet komen , als mensen nog minder gaan rijden door overheid maatregelen voor het milieu of weer een mogelijke lockdown

Dat V power goede benzine is geloof ik wel geen Ethanol , doet al veel
En dat 1 flesje Forte per jaar zorgt er dan voor dat de injectors dan weer 20 jaar mee gaan......
Zelf denk ik dat, en dan zeker met een motor, geregeld eens in hogere toeren rijden met een premium benzine nodig is.
Een lock down....dat gaat niet meer gebeuren, dan breekt de pleuris uit.
 
allereerst tank ik bijna altijd V power, komt omdat ik in duitsland met de clubkaart v power mag tanken voor de prijs van " normaal "
Clubkaart kost 120 euro, en dan krijg je 1500 literV power met korting, en hogere opbouw spaarpunten wasrmee ik dan weer een nieuwe kaart koop voor 50 euro.
Over reinigende additieven ga ik niet praten, kun je bij Shell zelf lezen en of geloven of niet. Persoonlijk merk ik dat ik beslist zuiniger rij dan met bioethanol verdunde benzine.

Je zou zo de politiek in kunnen. :P


Ik hou me zelf eigenlijk niet echt bezig met het eten van mijn motorfiets. Op aanraden van tank ik wel 98 in de BMW, zou 'm nodig hebben... 🤷‍♂️
Voor de rest heb ik altijd gewoon 95 getankt, zowel voor de motoren als de benzinewagen (die ik had)

Rij het hele jaar door en heb eigenlijk nog nooit ergens last van gehad.
 
Laatst bewerkt:
Ik tank altijd 98. Juist omdat ik niet elke dag rijd en de motor regelmatig ook (iets) langer stil staat...
Zeker in deze periode. Ik gooi er alleen voor de winterstallings periode een flesje forte 2 in..
Forte 1 eigenlijk nooit.
 
10 jaar geleden kwam de 4 gas test bij de APK, toen brachten wij auto's weg die werden afgekeurd vanwege een net iets te hoge waarde.
Daarna deden wij even een klein ritje over de snelweg met wat verhoogd toerental zodat de motor lekker warm werd en deden alleen de 4 gas test.... je raad het al.
De auto kwam er doorheen.
Het "smoren" van de motorblokken heeft echt wel een groot neveneffect op de levensduur van sommige onderdelen.
Dus moraal van het verhaal...... trappen met dat ding en lekker op toeren houden. (niet op de dijkjes he :9)


Waar is de tijd gebleven dat je na een flinke rit naar je uitlaat keek en daar een spierwitte uitgang zag van de loodhoudende benzine 😍
Soms kon je de hele demper naar beneden kijken 😈
 
Terug
Bovenaan Onderaan