Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

FF off topic..(dat mag soms...)

Zojuist de motorplus binnen gekregen met een leuke vergelijking test.
Yamaha Tenere 700
Suzuki 800DE
KTM 890
Honda transalp . .

En de winnaar is.........
Tadaaaaaaaa de suzuki !!
IMG-20231110-WA0000.jpeg
 
Als de Yamaha volgens dat selecte testrijdedersgroepje op de vierde plaats terecht gekomen is wegens het ontbreken van cruise control en verschillende rijmodi ben ik niet erg overtuigd...

Less is more... zeker in dit segment, niet?


Ik heb met die Suz nog niet gereden, en het kan best een leuke motor zijn.. de KTM vind ik te duur (en te lelijk) en de Transalp te grijs.

We zijn de Hornet 750 eens gaan halen om deze eventueel te gaan inzetten als lesmotor ipv de Yamaha MT-07 en eerlijk, van dat blok werd ik echt niet blij.
20pk meer dan het crossplane blokje van Yamaha maar ze mogen 'm houden hoor... No way dat ik de Transalp zou verkiezen boven de Tenere 700...
 
Michelin Anakee Road: The Michelin Road Performance, with a Specific Adventure Look
Het gaat dus alleen om de look......
Omdat concurenten daar succes mee hebben.
Als ik 100% road rij kies ik ook een road band, kies ik voor af en toe bospaadje kies je een 80/20 en is dat bos groot kies je voor 50/50.
Maar deze band is dus gewoon marketing
 
Als ik 100% road rij kies ik ook een road band, kies ik voor af en toe bospaadje kies je een 80/20 en is dat bos groot kies je voor 50/50.

Er bestaat niet één oplossing... 80/20 is ook gewoon een wegband hoor... en dat bospaadje... dat lukt ook nog wel met een wegband.

Michelin Pilot Road 5 op m'n Tenere toen.. kunt ge ook wel wat mee, maar puur voor de looks ga ik toch eens zo'n Michelin Anakee Road proberen, zal wellicht evenveel weggericht zijn dan de Anakee Adventure maar misschien wat minder herrie...
1699641574252.png



En al die 50/50 dingen... da's ook maar een compromis.. ik weet het en ik doe er ook aan mee, maar uiteindelijk kom je met een 50/50 ook tekort als het echt vettig ligt.
Dan heb je gewoon noppen nodig... 🤷‍♂️


Dus beter twee motoren dan verschillende banden.
 
ik vind die anakee road mooier dan een road 6 op een ADV fiets

Ik had toen ook het "geweldige" idee om een pure wegband te leggen op de Tenere, omdat ik er toch vooral ON road mee reed en er ook nog eens mee op het circuit ging rijden.

Het zag er niet uit, reed wel goed, en met een beetje goede wil kon je er in 't zand ook wel wat mee...
Had die trainingsdag geboekt zonder aan mijn banden te denken, was die dag wel de vreemde eend in de bijt... al de rest stond op noppen. 😅
 
FF off topic..(dat mag soms...)

Zojuist de motorplus binnen gekregen met een leuke vergelijking test.
Yamaha Tenere 700
Suzuki 800DE
KTM 890
Honda transalp . .

En de winnaar is.........
Tadaaaaaaaa de suzuki !!Bekijk bijlage 1943082
Ik ga dat nummer eens halen ,, ben wel benieuwd eigenlijk , ik denk zonder dat ik het hele artikel al gelezen heb dat deze machines toch meer elke in een specifieke hoek van de midden klasse all road zitten , de T 700 meer off road, de KTM de power all road die eigenlijk wel veel dingen kan en de Suzuki en Honda die meer in het midden zitten ,, eigenlijk hadden ze ook een V85 TT en de F750GS moeten laten mee doen.

Wat mij wel aanstaat , ik zoek een motor waar ik zo'n beetje alles mee kan , rustig relaxt toeren , maar ook naar m'n werk, over een slechte weg rijden, dus een machine die heel erg hard core in een bepaalde hoek van de All road scene zit is voor mij te uitgesproken. moet een beetje leuk sturen, en als er een behoorlijk scene bij zit is dat ook handig.

Mijn DOHC is behoorlijk allround je kan er door gaan van alles er mee, maar deze machines hebben het voordeel dat ze prima op euro 95 kunnen en op een liter zomaar 5 a 8 km verder komen , een stukje lichter zijn, en de japaners goedkoper in onderhoud en ik denk minder bekende problemen , maar zou wel het koppel missen ,, een DOHC sleurt er zo lekker aan bij lage toeren. maar op een snelweg heeft ie ook vuur genoeg.
Dat de vering niet spijker hard is , vind ik niet erg, want op slechte wegen rammelen je vullingen niet uit je kiezen.

Maar voorlopig rij ik nog even door , eerst maar eens sparen.

M'n A41 banden is 90/10 maar mis off road eigenlijk niet ,, de GS is gewoon te zwaar voor serieus off road,
 
In de middenklasse allroad test wordt niet gekeken naar offroad gedrag van een motor en ook niet naar betrouwbaarheid. Als je een ruim rondje om de kerk wil doen, inclusief onverharde paden, dan is en blijft de T7 mijn favoriet. Het is ding is goedkoop en bullit proof.

Dat er geen tractie controle op de T7 zit; lekker belangrijk. Dat er geen bochten abs op zit; als er maar uitschakelbaar abs op zit. Geen cruisecontrol; yep, die mis ik. Voordeel is, het kan niet kapot als het er niet op zit. Onbezorgd rijplezier. :t
 
Ik denk dat de GS meer concurentie moet verwachten van de Soes dan van de Stelvio.
(Al heeft die laatste dan een cardan)

Ik heb toch al met meer interesse naar die nieuwe Stelvio gekeken dan naar die nieuwe Soes...

Mooi ding, die Suzuki, dat wel, maar toch iets heel anders dan de GS...
 
Ik kijk naar alle twee en geen van beide, mijn GS zal 't nog enkele jaren moeten uitzingen (hoop ik) maar als er een vervanger komt zal 't (zoals BMW er nu de kaarten bij legt) geen BMW meer worden.
 
De Suzuki vergelijk je niet met de 1250 wanneer je hem vergelijkt met de 1300 wordt het een ander verhaal, vanmiddag een 1300 zien rijden in Duitsland valt op door de koplamp. Verder weet je niet zo goed wat je er van moet denken als je hem op de openbare weg ziet.
 
Die V85TT kan ik nog inkomen, maar de F750GS hoort helemaal niet thuis in dat groepje... De F850GS, die dan weer wel...
ben ik niet eens, qua vermogen en prijs past ie er lekker tussen , de 850 zit gelijk met de KTM aan de boven kant en zeker als je de nodige pakketten en opties neemt
 
ben ik niet eens, qua vermogen en prijs past ie er lekker tussen , de 850 zit gelijk met de KTM aan de boven kant en zeker als je de nodige pakketten en opties neemt


De F750GS is een wegmotor, heeft niets te zoeken bij die andere testmotoren. Het is niet omdat het vermogen en prijs erbij past dat de motor op zich dat ook doet he...


Ik heb ervaring met zowel de F750GS als de Tenere 700.. die staan, geloof mij, mijlenver uit mekaar! Een maat van me had een F850GS en die komt alvast veel dichter in de buurt van de allroads in de besproken test. Dat die qua prijs het buitenbeentje gaat zijn is toch iets dat we gewend zijn van BMW?





Maar goed, je met het met me niet eens zijn, als jij die F750GS erbij vind passen is dat best ok..
 
Vandaag krijgt de motor een servicebeurt met haal/breng service van Dusseldorp Alkmaar, dat is toch wel lekker met dit snertweer.
Normaal gesproken in oktober en dan ongeveer tot half november voordat de motor in winterslaap gaat toch diverse toertjes kunnen maken maar daar is het deze natte herfst nauwelijks van gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan