Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Ik zeurde niet zozeer over de 28 euro, maar om het feit dat het erin moest vanwege garantie.
Nergens in het onderhoudsboekje staat dat. Daarbij betwijfel ik die produkte sterk, zeker bij een nieuwe auto.
Bij de merkendealers is zeker kommer en kwel, als ik naar Kia kijk hebben ze nog maar weinig te vertellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeurde niet zozeer over de 28 euro, maar om het feit dat het erin moest vanwege garantie.
Nergens in het onderhoudsboekje staat dat. Daarbij betwijfel ik die produkte sterk, zeker bij een nieuwe auto.
Bij de merkendealers is zeker kommer en kwel, als iknasr Kia kijk hebben ze nog maar weinig te vertellen.
Mijn post was ook in het algemeen bedoeld. En ik begrijp ook dat iemand zelf bijv. ff een accu oppikt en erin zet alleen al vanwege het gemak. Maar ik doel op het opscheppen over dikke GS’en maar na een dealerbezoek klagen over de factuur en dan met name over het uurtarief van een monteur. Ik heb zelf 7 monteurs in dienst en tegenwoordig dien je die een goed salaris te betalen wil je ze houden en een goede monteur is dat ook waard.
 
Laatst bewerkt:
Een goede monteur is dat zeker waard, maar die leerling die de oliewissel doet niet....en toch moet ik voor die ook een uurtarief betalen dat gelijk staat met dat van de mechanical god.

Recent, oliewissel bij kia. Inderdaad alleen olie en filter meer niet....hou je vast. Euro 265. Bij mijn vragende blik kreeg ik als antwoord, olie is duur geworden.

In duitsland mag de klant zijn eigen olie meenemen, mits specificatie gelijk. Toch kost het daar ook euro 260, want daar komt dan opeens op de factuur carroserie en lak controlle ivm garantie.

In spanje kost het...euro 160, wat het hier ook altijd heeft gekost. Mijn kia krijgt de beurten dus als ik in Spanje woon.
 
Arbeidsloon is niet altijd het probleem, het probleem zit meestal in de onderdelen, lees olie kost vaak dubbele van de marktprijs, filters, accu, banden etc. Wanneer dat iets meer kost is dat voor velen geen probleem.
 
Een goede monteur is dat zeker waard, maar die leerling die de oliewissel doet niet....en toch moet ik voor die ook een uurtarief betalen dat gelijk staat met dat van de mechanical god.

Recent, oliewissel bij kia. Inderdaad alleen olie en filter meer niet....hou je vast. Euro 265. Bij mijn vragende blik kreeg ik als antwoord, olie is duur geworden.

In duitsland mag de klant zijn eigen olie meenemen, mits specificatie gelijk. Toch kost het daar ook euro 260, want daar komt dan opeens op de factuur carroserie en lak controlle ivm garantie.

In spanje kost het...euro 160, wat het hier ook altijd heeft gekost. Mijn kia krijgt de beurten dus als ik in Spanje woon.
Tja we wonen hier in een "belasting paradijs "
 
Het
Een goede monteur is dat zeker waard, maar die leerling die de oliewissel doet niet....en toch moet ik voor die ook een uurtarief betalen dat gelijk staat met dat van de mechanical god.

Recent, oliewissel bij kia. Inderdaad alleen olie en filter meer niet....hou je vast. Euro 265. Bij mijn vragende blik kreeg ik als antwoord, olie is duur geworden.

In duitsland mag de klant zijn eigen olie meenemen, mits specificatie gelijk. Toch kost het daar ook euro 260, want daar komt dan opeens op de factuur carroserie en lak controlle ivm garantie.

In spanje kost het...euro 160, wat het hier ook altijd heeft gekost. Mijn kia krijgt de beurten dus als ik in Spanje woon.
Het moet toch ergens vandaan komen, zolang de eigenaar niet continue op vakantie is maar de meeste uren maakt en niet in de dikste auto's rijdt etc denk ik dat het overdreven rekenen wel meevalt. Er gaat ook heel veel weer uit.
 
Een goede monteur is dat zeker waard, maar die leerling die de oliewissel doet niet....en toch moet ik voor die ook een uurtarief betalen dat gelijk staat met dat van de mechanical god.

Recent, oliewissel bij kia. Inderdaad alleen olie en filter meer niet....hou je vast. Euro 265. Bij mijn vragende blik kreeg ik als antwoord, olie is duur geworden.

In duitsland mag de klant zijn eigen olie meenemen, mits specificatie gelijk. Toch kost het daar ook euro 260, want daar komt dan opeens op de factuur carroserie en lak controlle ivm garantie.

In spanje kost het...euro 160, wat het hier ook altijd heeft gekost. Mijn kia krijgt de beurten dus als ik in Spanje woon.
Een leerling opleiden is ook niet kosteloos en risicoloos voor de zaak,
Dus als die aan uw voertuig doet wat moet mag het tarief aangerekend worden.
(Ik veronderstel dat de zaak dat ook kenbaar moet maken, (welke tarief er gerekend wordt))
 
Vroeg me al af of daar een radar achter zou zitten en wat die dan doet. Zal toch niet een adaptieve cruise control zijn of een automatisch remsysteem? Dat lijkt me vragen om problemen maar ik weet ook niet wat het anders zou moeten doen.

Dat is het dus .....
Zo handig met baksteen formatie rijden in de groep.....not !

ACC kun je de volgafstand instellen. Bij auto’s wordt gekeken naar voor en linksvoor, zal bij de motor ook zo zijn.

Overigens kun je de A van de CC ook uitzetten in het menu, waardoor je een conventionele CC overhoudt.
 
Met Caroline samen doe ik dat zeker!
De langere stukken snelweg is het goed te doen.
Heel af en toe een klein tikkie bijstellen.
Toen ik nog samen was met mijn ex reden we altijd baksteensgewijs, geen cc want dat was ee nog niet.
Ook samen met vrienden reden we zo (behalve als we echt los gingen in de bergen).
Maar dus alleen met mensen waarmee al eerdee gereden was en de rijstijl redelijk gelijk is, anders is het niet fijn.
 
Het

Het moet toch ergens vandaan komen, zolang de eigenaar niet continue op vakantie is maar de meeste uren maakt en niet in de dikste auto's rijdt etc denk ik dat het overdreven rekenen wel meevalt. Er gaat ook heel veel weer uit.
265 euro voor oliewissel, en dat gebeurd het meeste in garages, vind ik best wel overdreven.
 
Een leerling opleiden is ook niet kosteloos en risicoloos voor de zaak,
Dus als die aan uw voertuig doet wat moet mag het tarief aangerekend worden.
(Ik veronderstel dat de zaak dat ook kenbaar moet maken, (welke tarief er gerekend wordt))
Dat tarief ligt landelijk vast, kia nederland bepaald dat. Dat tarief was 2 jaar geleden 160 euro, nu 265 euro.
Zal wel met oorlog oekraine te maken hebben, daar kwam toch alles vandaan wat hier opeens enorm in prijs is gestegen.
 
Dat tarief ligt landelijk vast, kia nederland bepaald dat. Dat tarief was 2 jaar geleden 160 euro, nu 265 euro.
Zal wel met oorlog oekraine te maken hebben, daar kwam toch alles vandaan wat hier opeens enorm in prijs is gestegen.
Nu van ergens midden oosten waarschijnlijk?
 
Maar ga je dan op 60.000 die nieuwe cardan wel "krijgen"?
Ik heb 6 jr gedaan over 21k op de gs.....,
Die van mrs staat nu op 39k....
Beide cardans zijn dit voorjaar open gegaan en zagen er als nieuw uit...wel nog even de splines in het vet.,
Verder niet meer ter inspectie geweest omdat we toch geen nieuwe krijgen.,,ook dat maffe eendenbekje hebben onze gs niet.
off road en door het water doen we ook niet. Ik durf de gok wel aan...
(21k ? Ja...deze bmw's zijn niet de enige motoren...)
 
1x oliefilter
4l olie in het carter
20m werk...
Snel verdiend......
Ik doe het lekker zelf
Ooh ja ..plus luchtfilter en cardanolie...
Dan is er ook nog een dealer die er consequent te veel olie ingooit zodat jezelf nog moet aftappen naderhand.
Nee ik noem geen namen.
 
Andere motoren of niet. Ik doe 21k in een jaar. Ik ga er niet van uit dat ik de volgende cardan gratuite et pour rien krijg. Ik volg nu die ut de garantie is, het dealer regime niet meer. Ik ga naar een bevriende motorzaak/ goeie vriend voor mijn beurten.
 
Wat ik raar blijf vinden is dat qua cardanaandrijvingen nu BMW juist komt met de 60k swap interval.
Er zijn vele motoren die dit niet hebben, ook in eigen vijver.
Auto's hebben dit ook niet.....
Wat is er dan zo apart dat bij de 1200 en 1250 wel dit aan de orde is....
Zoveel power zit er ook niet op.
 
Met het verschil dat jij geen personeelskost en infrastructuur te betalen hebt natuurlijk.

We kunnen blijven janken over de hoge werkplaatsfacturen, maar uiteindelijk moeten wij hun rekening niet maken.
Kan je het zelf goedkoper, gewoon doen dan.. maar dat eeuwig gesakker over die dure prijs die je betaald bij de merkdealer... 🙏
Maar een klein deel gaat naar de monteur, en tegenwoordig worden hun lonen beter en als ze het niet krijgen vertrekken ze.
Maar waar ze gewoon eens mee kunnen stoppen de overhead kosten niet meer opblazen ,, dealers van auto's en motoren moeten als ze dealer zijn een wurgcontract tekenen dat ze zoveel nieuwe voertuigen afnemen, een bepaald pakket aan onderdelen in huis. maar ook ergens de website laten maken die vergeleken met andere veel duurder is, de lichtbak reclame aan de gevel moet bij een bepaald bedrijf afgenomen worden, showrooms worden praal paleizen , allerlei onzin die niks te maken heeft waar het puur om gaat, de spreekwoordelijke marmeren vloeren , ze moeten ICT van een aanwezen bedrijf nemen wat flink duurder is dan gemiddeld maar de service is dat dan vaak weer niet. verplicht allerlei gereedschap kopen wat nooit gebruikt word, en dikke handboeken wat ze moeten ,, dat blaast de overhead enorm op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan