Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Als ik zijn rijstijl zo inschat is het onderhoud op een EV juist duurder. Die rijdt 2x per week z'n riem kapot a 250-300 euro.
 
heb je een vaste werkplek, of maak je ook KM's voor je werk?
in het eerste geval: is er mogelijkheid om op je werk te laden?
is ie tenminste vol als je naar huis gaat, en ook op kosten van de baas....
Nee dat gaat niet. Beide niet. Daarom ook genoeg range voor heen en weer. Ik doe geen concessies daaraan. Zou wel 15k euro uit willen geven aan een ev motor maar kon dan niet helemaal uit . De oudere Energica,s kunnen net rond de 100 halen bij mijn gebruik. Van Zero weet ik het niet goed. Die zijn iets minder prijzig maar laden erg langzaam als het geen nieuwe is. Misschien over twee jaar een Energica gebruikt kopen met een 21,5 accu.
 
Als ik zijn rijstijl zo inschat is het onderhoud op een EV juist duurder. Die rijdt 2x per week z'n riem kapot a 250-300 euro.
eentje nemen met een naafmotor. ;)
scheelt in de kosten :t (om over het gevloek en mopperen na het breken van de zoveelste riem, endus duwen, maar te zwijgen :+)
 
eentje nemen met een naafmotor. ;)
scheelt in de kosten :t (om over het gevloek en mopperen na het breken van de zoveelste riem, endus duwen, maar te zwijgen :+)
Het moet wel een beetje rijden. Zo,n naar sorry autocorrectie naaf motor is meer iets voor bezorg scooters
 
Over waardeloos rijden, een naafmotor met fatsoenlijk vermogen.

Gas houden over drempel is voldoende om te moeten drukken.
Ik rij zeer regelmatig elektrische autos en dat is prima. Ik geef toch niet om auto,s. Bij een motor verwacht ik iets meer. Ik weiger om daar zoveel geld aan uit te geven zoals nu nog is. Je ziet ook dat gebruikt met kleine acuut waanzinnig afgeschreven is.
 
Ik rij zeer regelmatig elektrische autos en dat is prima. Ik geef toch niet om auto,s. Bij een motor verwacht ik iets meer. Ik weiger om daar zoveel geld aan uit te geven zoals nu nog is. Je ziet ook dat gebruikt met kleine acuut waanzinnig afgeschreven is.
Valt mee hoor, Zero's van de leeftijd dat ik ze heb betaal je zo nog 7000 voor, met 11.4kWh accu, dat is helemaal niet gek... Alleen qua range is deze niet zo heel bruikbaar. Minimaal zou ik vinden noord-zuid NL op 1 lading
 
Valt mee hoor, Zero's van de leeftijd dat ik ze heb betaal je zo nog 7000 voor, met 11.4kWh accu, dat is helemaal niet gek... Alleen qua range is deze niet zo heel bruikbaar. Minimaal zou ik vinden noord-zuid NL op 1 lading
Je bedoelt dat ik gelijk heb? Of bedoel je iets anders? Confused.
 
jammer dat ie daar niet op terugkomt... :/

enniewee: wie heeft er hier al eens gehoord van het Duitse Tinbot?
RS1.webp

op de motorbeurs van laatst heb ik ze gezien en erop gezeten.
maarrrr; rijd er al iemand mee rond in ons landje?
a.s. Zaterdag mag ik er een komen testen bij dezelfde zaak waar mijn huidige motor vandaan komt.
maar vroeg me gewoon af wie er al meer ervaring over heeft :)
 
Hey idd :/
Maar de merknaam is wel duits.
Kennelijk wéér een importeurmerk die zn naam op chinese motoren plakt... B|

op de motorbeurs kwam het wel als degelijk over, maar misschien is het schijn??
dit weekend maar eens uitzoeken...
 
Hey idd :/
Maar de merknaam is wel duits.
Kennelijk wéér een importeurmerk die zn naam op chinese motoren plakt... B|

op de motorbeurs kwam het wel als degelijk over, maar misschien is het schijn??
dit weekend maar eens uitzoeken...
Ook naar gekeken en op gezeten. Ik vond ze er wel leuk uit zien, zaten ook goed! Dus eens even gebabbeld met de verkoper.
topsnelheid en range was nou typisch dat van een "chineesje" wat ik in veel yt video's zie van mensen die uit pure interesse zo een ding zelf importeren o.i.d.
Maar goed, voor die prijs..... moet je daar dan over klagen?
Voor stadsverkeer of provinciale wegen is hij waarschijnlijk prima! (woon werk verkeer of korte plezier ritjes)
 
Je bedoelt dat ik gelijk heb? Of bedoel je iets anders? Confused.
Ik bedoelde dat het meeviel dat een unit met kleine accu volledig afgeschreven is. 7000 euro voor een fiets met 11.4kWh accu vind ik knap geld.

Ook de Energica's met kleine accu staan nog voor heel behoorlijk geld.

De initiele prijs is gewoon te hoog. Maar dat komt imo vooral doordat Energica en Zero echt kleine spelers zijn. Als grotere fabrikanten hier aan meedoen (vereist ook serieuze investering in accufabriek) dan zal dat veranderen.

Maar ik zou dan eerder een Tesla motorfiets zien, of van een ander automerk - dan van conventionele motorfietsbouwers. Dit omdat het accupakket, vooral de ontwikkeling daaraan - het allerbelangrijkste is.

Volgens mij is een frame met alle onderdelen er omheen en een elektromotor erbij plaatsen neit zo ingewikkeld.

Een 400V accu die kan snelladen met deftige koeling (en ook goede capaciteit, liefst >20kWh) is heel andere koek
 
Ik bedoelde dat het meeviel dat een unit met kleine accu volledig afgeschreven is. 7000 euro voor een fiets met 11.4kWh accu vind ik knap geld.

Ook de Energica's met kleine accu staan nog voor heel behoorlijk geld.

De initiele prijs is gewoon te hoog. Maar dat komt imo vooral doordat Energica en Zero echt kleine spelers zijn. Als grotere fabrikanten hier aan meedoen (vereist ook serieuze investering in accufabriek) dan zal dat veranderen.

Maar ik zou dan eerder een Tesla motorfiets zien, of van een ander automerk - dan van conventionele motorfietsbouwers. Dit omdat het accupakket, vooral de ontwikkeling daaraan - het allerbelangrijkste is.

Volgens mij is een frame met alle onderdelen er omheen en een elektromotor erbij plaatsen neit zo ingewikkeld.

Een 400V accu die kan snelladen met deftige koeling (en ook goede capaciteit, liefst >20kWh) is heel andere koek
Nou ja, ik vind het bizar dat een ICE motorfiets ontwikkelen door de voor ons bekende fabrikanten ook nog zo'n twee jaar duurt en een gigantische afstand vergt aan test kilometers. :?

Recent nog terugroepacties van Yamaha en BMW voor een kabelboom die extra protectie krijgt tegen doorschuren. 8)7
(Derde generatie type, nieuw model)
 
Ik bedoelde dat het meeviel dat een unit met kleine accu volledig afgeschreven is. 7000 euro voor een fiets met 11.4kWh accu vind ik knap geld.

Ook de Energica's met kleine accu staan nog voor heel behoorlijk geld.

De initiele prijs is gewoon te hoog. Maar dat komt imo vooral doordat Energica en Zero echt kleine spelers zijn. Als grotere fabrikanten hier aan meedoen (vereist ook serieuze investering in accufabriek) dan zal dat veranderen.

Maar ik zou dan eerder een Tesla motorfiets zien, of van een ander automerk - dan van conventionele motorfietsbouwers. Dit omdat het accupakket, vooral de ontwikkeling daaraan - het allerbelangrijkste is.

Volgens mij is een frame met alle onderdelen er omheen en een elektromotor erbij plaatsen neit zo ingewikkeld.

Een 400V accu die kan snelladen met deftige koeling (en ook goede capaciteit, liefst >20kWh) is heel andere koek
En toch is het rijwiel deel heel ingewikkeld om echt goed te krijgen.
Een Tesla acht ik absoluut niet in staat om een goed sturend model in elkaar te zetten. Net als de meeste Amerikaanse merken trouwens, ook al maken die al decennia motoren.

Die aandrijflijn is juist het simpele. Elektromotor stelt niks voor. Accu's geef je een constructeur een bepaalde ruimte voor die je vrij hebt gelaten en die bouwen dat wel netjes vol. De snellaad systemen bestaan, de accu types bestaan. Nu alleen kosteneffecient, maar daar hebben motorfiets fabrikanten weinig invloed op.

De eerdere Zero's waren op papier super machines. Leuke componenten, geometrie die leek op andere merken, gewicht mooi laag en niet heel zwaar. Toch stuurden ze voor geen meter en leek het alsof de ontwerper van de voor en achterkant niet bij elkaar in de buurt zijn geweest wat betreft stuur eigenschappen.

Ook heb ik heel wat EV dealers/importeurs gesproken en zelfs die geven aan dat bepaalde modellen uit het merk dat ze verkopen eigenlijk gewoon voor geen meter rijden.

Ik heb 2 EV motoren. 1 waarvan het rijwiel deel zo goed is dat dat al bijna de overstap vanaf ICE waard is, de ander is dat zacht gezegd niet...
Ik ven dus geen tegenstander, wel realistisch.

Dat we nog geen fatsoenlijke EV's van de bestaande ICE merken zien is denk ik meer een kostenplaatje. Die moeten dan een in veel gevallen veel duurdere en eigenlijk vaak minder effectieve motor voor de meeste gebruikers in de markt brengen naast hun bestaande motoren.
Voor bijvoorbeeld een Kawasaki lijkt het me best lastig om een Z500 elektrische variant te verkopen naast de Z500 zelf. Die gebruikt amper brandstof en goed lange onderhoudsintervallen, cost of ownership kun je het dan lastig op gooien. Om een beetje dezelfde range over te houden bij vergelijkbare prestaties kom je al snel 50 kg zwaarder, waar ook heel het rijwiel voor moet worden geupgrade om het soort van lichtvoetig te houden.
Vervolgens heb je naast een budget fiets van ca 8K dus een bijna vergelijkbare fiets van 12-16K staan. Daar ben je hele goede verkopers voor nodig.
 
Nou ja, ik vind het bizar dat een ICE motorfiets ontwikkelen door de voor ons bekende fabrikanten ook nog zo'n twee jaar duurt en een gigantische afstand vergt aan test kilometers. :?

Recent nog terugroepacties van Yamaha en BMW voor een kabelboom die extra protectie krijgt tegen doorschuren. 8)7
(Derde generatie type, nieuw model)
Yamaha focust ook wel echt op kwaliteit imo.. Ik heb daar weinig problemen mee gehad, het zijn immers Japanners.

De Prius is nog steeds een multipoint injectie motor, duitsers kwamen snel met directe inspuiting - met alle gevolgen van dien.
En toch is het rijwiel deel heel ingewikkeld om echt goed te krijgen.
Een Tesla acht ik absoluut niet in staat om een goed sturend model in elkaar te zetten. Net als de meeste Amerikaanse merken trouwens, ook al maken die al decennia motoren.

Die aandrijflijn is juist het simpele. Elektromotor stelt niks voor. Accu's geef je een constructeur een bepaalde ruimte voor die je vrij hebt gelaten en die bouwen dat wel netjes vol. De snellaad systemen bestaan, de accu types bestaan. Nu alleen kosteneffecient, maar daar hebben motorfiets fabrikanten weinig invloed op.

De eerdere Zero's waren op papier super machines. Leuke componenten, geometrie die leek op andere merken, gewicht mooi laag en niet heel zwaar. Toch stuurden ze voor geen meter en leek het alsof de ontwerper van de voor en achterkant niet bij elkaar in de buurt zijn geweest wat betreft stuur eigenschappen.

Ook heb ik heel wat EV dealers/importeurs gesproken en zelfs die geven aan dat bepaalde modellen uit het merk dat ze verkopen eigenlijk gewoon voor geen meter rijden.

Ik heb 2 EV motoren. 1 waarvan het rijwiel deel zo goed is dat dat al bijna de overstap vanaf ICE waard is, de ander is dat zacht gezegd niet...
Ik ven dus geen tegenstander, wel realistisch.

Dat we nog geen fatsoenlijke EV's van de bestaande ICE merken zien is denk ik meer een kostenplaatje. Die moeten dan een in veel gevallen veel duurdere en eigenlijk vaak minder effectieve motor voor de meeste gebruikers in de markt brengen naast hun bestaande motoren.
Voor bijvoorbeeld een Kawasaki lijkt het me best lastig om een Z500 elektrische variant te verkopen naast de Z500 zelf. Die gebruikt amper brandstof en goed lange onderhoudsintervallen, cost of ownership kun je het dan lastig op gooien. Om een beetje dezelfde range over te houden bij vergelijkbare prestaties kom je al snel 50 kg zwaarder, waar ook heel het rijwiel voor moet worden geupgrade om het soort van lichtvoetig te houden.
Vervolgens heb je naast een budget fiets van ca 8K dus een bijna vergelijkbare fiets van 12-16K staan. Daar ben je hele goede verkopers voor nodig.
Nee, een accu is niet gewoon domweg wat cellen in een bakje proppen.

Dat hebben ze misschien bij Energica gedaan, maar die accu's hebben geen batterijkoeling.

Je moet Bjorn Nyland op youtube maar eens opzoeken. Hij doet met EVs 1000km challenges, kijken hoe je zo snel mogelijk 1000km rijdt. Een Tesla Model 3 was tevens in staat bijna 3000km te rijden in 24h.

Een Energica laadt als een 1st gen Nissan Leaf, redelijk snel, maar als je een roadtrip doet heb je na 2 laadstops al een oververhitte accu en schroeft hij de laadsnelheid terug ('rapidgate')

Tesla is een van de weinige merken die deftige accukoeling heeft (met een soort 'band' langs alle cellen zodat alles gelijkwaardige koeling krijgt) met een lage dT (delta T) tussen de cellen.

Op termijn is dit ook gunstig voor beperking van de degradatie, dit in combinatie met het zeer goede BMS dat Tesla heeft, maakt mij dat ik gerust zo'n Model 3 nu met 200.000km op de teller zou durven kopen.


Een Nissan Leaf van 5-6j oud, daar zou ik grote twijfels bij hebben. Tevens kan die dus ook niet fatsoenlijk snelladen.


Ik heb zelf nooit een Tesla gereden, maar inderdaad - het voertuig zelf is minstens zo belangrijk.

Maar gewoon wat cellen in een bak smijten, zo werkt het helaas niet. Zeker niet als je een apparaat wilt maken wat goed geschikt is voor roadtrips.

Een Mercedes-Benz EQS 500 4 matic is in staat in Berlijn te komen met 1 laadstop van 12 minuten (Die laadt ook met iets van 200kW). Dat begint ergens op te lijken! :D

1710444049505.jpeg


Zie deze foto. Een Koreaan koelt vaak 1 kant van de accu, of boven onder, dus krijg je een grote dT tussen je cellen.

Een Leaf heeft geen accukoeling, dus je blijft heel lang je Li-ion cellen op hoge temperatuur houden, dit zorgt voor sterke degradatie. De Tesla, nu met octovalve, kan in de winter de cabine verwarmen met (warmtepomp) warmte uit het koelsysteem door snelladen v.d. accu.
In de zomer koelt hij de accu terug tot acceptabele temperaturen, ook wordt deze lang niet zo hoog, omdat het koelsysteem doordacht is.

Zo lang elektrische motoren geen batterijkoeling zullen krijgen (voor snelladen) is serieus snel laden op roadtrips ook niet mogelijk.
De Model 3 piekt op iets van 250kW met een 80kWh accu, dat is meer dan 3C (Coulomb). Dat zou betekenen dat een Energica Experia met 21.5kWh met ongeveer 60kW kan pieken, dat zijn pas gekke cijfers :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg ook niet dat de accu en die systemen perse simpel zijn. Maar dat is iets wat een voertuig fabrikant neer kan leggen bij een accu fabrikant. Daar reserveer je dan gewoon ruimte voor die de accu fabrikant mag vullen.

Als accu fabrikant het frame uitbesteden door ruimte om de accu vrij te houden en dat door een motorfiets specialist te laten doen wordt een beetje raar.

Een ECU is ook een heel ingewikkeld ding, daarom laten merken dat ook elders maken zoals bij een Keihin.
 
...
Een Energica laadt als een 1st gen Nissan Leaf, redelijk snel, maar als je een roadtrip doet heb je na 2 laadstops al een oververhitte accu en schroeft hij de laadsnelheid terug ('rapidgate')
...
Klopt ondertussen ruim 3 jaar ervaring met de Energica en een paar keer tegen "rapidgate" aangelopen.
Bij meerdere malen snelladen op een dag loopt de laadsnelheid echt terug.
Start bij 24 kw eerste laadbeurt en bij de tweede start je meestal op 16/17 kw en dat kan nog lager. Dat is irritant.

Gelukkig heb ik er eigenlijk geen last van, bij woonwerk verkeer laad ik of bij een AC paal of soms bij meerdere locatie bezoek eenmaal bij de snellader. Dan speelt dit niet.

Je kunt het een beetje uitstellen door slim te snelladen (kort 15 minuten in het middengebied) maar dan loop je er toch wel tegenaan bij de derde keer laden.
Dus voor lange roadtrips is de Energica minder geschikt door de langere laadstops.
(de oudere accu had nog luchtkoeling in het midden, de nieuwe heeft dit zelfs niet) (meer ruimte zo voor de cellen denk ik)

Energica zelf zegt er uiteraard niets over in de reclames B|

Aan de andere kant ben ik er wel blij mee, want door dit voorzichtige BMS gedrag blijft je accu wel goed. Na 3 jaar merk ik nog geen degradatie.
In het maint menu staat de SOH nog op 100% (voor wat het waard is, het is een "geheim" menu)
 
Ik vraag me wel af wat bij die Stark de beperkende factor is.
Zijn lader zit extern en wordt 230V gevoed. Accuspanning was 360V en is via een update iets verhoogd. Op de smartphone kun je het laden instellen voor fast en slow charging (waar je tussen kunt kiezen wanneer je de stekker er in stopt). Slow staat op 3A, fast op max 10A. Alleen meestal red ik maar tot 8.5 of als de accu wat leger is 9.0.

Ook laadt hij voor mij net wel/niet snel genoeg. Over de dag zakt het accuniveau net sneller dan ik bij laden kan en ga met 40 a 50% naar huis. Echter als ik sneller wordt ga ik meer gebruiken en als mijn techniek en uithoudingsvermogen beter worden rij ik langer (meer gebruik) en worden de pauzes korter. Dan loop je er tegenaan dat het op een gegeven moment te weinig is.

Het stukje laad techniek ken ik nog niet echt goed, maar zou zoiets in de toekomst op te lossen zijn door een geüpdate lader die bijvoorbeeld 400V pakt? Krachtstroom is thuis en bij sommige banen aanwezig.
 
Klopt ondertussen ruim 3 jaar ervaring met de Energica en een paar keer tegen "rapidgate" aangelopen.
Bij meerdere malen snelladen op een dag loopt de laadsnelheid echt terug.
Start bij 24 kw eerste laadbeurt en bij de tweede start je meestal op 16/17 kw en dat kan nog lager. Dat is irritant.

Gelukkig heb ik er eigenlijk geen last van, bij woonwerk verkeer laad ik of bij een AC paal of soms bij meerdere locatie bezoek eenmaal bij de snellader. Dan speelt dit niet.

Je kunt het een beetje uitstellen door slim te snelladen (kort 15 minuten in het middengebied) maar dan loop je er toch wel tegenaan bij de derde keer laden.
Dus voor lange roadtrips is de Energica minder geschikt door de langere laadstops.
(de oudere accu had nog luchtkoeling in het midden, de nieuwe heeft dit zelfs niet) (meer ruimte zo voor de cellen denk ik)

Energica zelf zegt er uiteraard niets over in de reclames B|

Aan de andere kant ben ik er wel blij mee, want door dit voorzichtige BMS gedrag blijft je accu wel goed. Na 3 jaar merk ik nog geen degradatie.
In het maint menu staat de SOH nog op 100% (voor wat het waard is, het is een "geheim" menu)
Niets ten nadele van Energica overigens hoor. Het feit dat ze een accu hebben op 400V architectuur en dat je met CCS kan snelladen is al super veel waard.

Zoals je aangeeft; AC laden is meestal voldoende (is met elektrische auto's ook zo). En ik ben zelf niet het type dat op vakantie gaat met de motor, ik heb daar helemaal niks mee.. Liever met de auto met vrienden/familie, muziekje aan - af en toe wat eten en geniten!

Op de motor moet ik als mijn oordopje scheef zit al stoppen _O-

Mijn Zero kan maar met 1,3kW laden, met die extra lader die ik erbij heb 2,3 kW - maar daar heb je onderweg niks aan... Gezien de 110-115V van het pakket hoef je ook niet eens een CCS paal aan te kijken. Dus Energica heeft hier ook echt wel flink wat strepen voor.

Maar een ietwat langere rit, haalbaar maken met 15 min laden met een broodje bij een snellaadstation, dat zou wel heerlijk zijn. De 11.4kWh accu die ik nu heb is niet bruikbaar voor ritten van ~100km en langer
 
Niets ten nadele van Energica overigens hoor. Het feit dat ze een accu hebben op 400V architectuur en dat je met CCS kan snelladen is al super veel waard.

Zoals je aangeeft; AC laden is meestal voldoende (is met elektrische auto's ook zo). En ik ben zelf niet het type dat op vakantie gaat met de motor, ik heb daar helemaal niks mee.. Liever met de auto met vrienden/familie, muziekje aan - af en toe wat eten en geniten!

Op de motor moet ik als mijn oordopje scheef zit al stoppen _O-

Mijn Zero kan maar met 1,3kW laden, met die extra lader die ik erbij heb 2,3 kW - maar daar heb je onderweg niks aan... Gezien de 110-115V van het pakket hoef je ook niet eens een CCS paal aan te kijken. Dus Energica heeft hier ook echt wel flink wat strepen voor.

Maar een ietwat langere rit, haalbaar maken met 15 min laden met een broodje bij een snellaadstation, dat zou wel heerlijk zijn. De 11.4kWh accu die ik nu heb is niet bruikbaar voor ritten van ~100km en langer
Dan wint de Energica het ruim, het laagste wat ik gezien heb met een redelijk warme accu was 11 kw laden, dat is nog een stuk sneller dan 2,3 ;)

Met de 21,5 accu die ik heb (zeg maar bruikbaar 17) kom je zeker op binnendoor ritten wel tot 200 km, de eerste keer laden pak je ook die 24 kw is ook lekker rap, dan zou je pas na 400 km aan langzamer laden zitten.
Het valt wel mee in de praktijk, zeker met eten en drinken er tussendoor.

Maar het kan zeker beter, ervaring is dat wanneer de accu eenmaal warm is het lang duurt voordat hij weer afkoelt. Er had idd koeling in moeten zitten.
 
Vraagje.

Heb ik wellicht iets gemist, zijn er behalve Energica nog andere elektrische motoren of motorscooters geschikt voor CCS ?

Ik heb de Zero al 8 jaar, voornamelijk gebruikt voor woon-werk en middagtochten, ik zie het er anders nog van komen dat ik noodgedwongen terug moet naar benzine omdat ik nu ook langere tochten wil maken.
 
Volgens mij zit er bij mijn Zero DS uit 2013 al zo'n stekker. Laadt nog steeds 1,3 kW, maar kan wel aan de laadpaal.

Nog nooit geprobeerd. Dat soort ritjes maak ik op de benzines.
 
Terug
Bovenaan Onderaan