Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Ethanol wordt toch gebruikt in de racerij en bij tractor pulling? Moet wel superspul zijn dan!

1507966980_michael-jackson-eating-popcorn.gif
Mijn buurman deed aan dragracing, dat ding liep op methanol, dat was geen pretje om hem met een koud blok aan de praat te houden.
Ding had een CR van 14:1, 600pk uit een 6 liter, NA motor.
 
Vroegah toen ik nog met mijn opgefokte DR500 het dorp en het bos onveilig maakte gooide ik wel eens wat van die brandstof voor de modelmotoren (RC auto's) in de tank.
Dat merkte je best wel, onderin liep ie niet echt lekker,maar dat maakte het bovenin dubbel en dwars goed!!
Je kon ook merken of je 10 of 25% nitro in die brandstof had, ging wel lekker.
Ik stel voor om de Ethanol te vervangen voor Nitro😎,ik heb vroeger een keer met race brandstof in mijn 2 takt gereden dat
vond hij ook heel lekker,ding ging als een kogel,nadeel was de erg hoge prijs.
Speciaal voor Willem,
 
Ik stel voor om de Ethanol te vervangen voor Nitro😎,ik heb vroeger een keer met race brandstof in mijn 2 takt gereden dat
vond hij ook heel lekker,ding ging als een kogel,nadeel was de erg hoge prijs.
Speciaal voor Willem,
Het schijnt dat er in die top fuel funny cars zoveel brandstof wordt ingespoten dat het bijna tegen een hydr lock aan zit
 
Gebruiken die dingen niet zo'n 18 liter tijdens een run?
Ietsje meer,blijkbaar zo,n 57 liter,😮
Funny Car fuel systems are key to their immense power. During a single run (starting, burnout, backing up, staging, 1/4 mile) cars can burn as much as 15 US gallons (12 imp gal; 57 L) of fuel. The fuel mixture is usually 85–90% nitromethane (nitro, "fuel") and 10–15% methanol (alcohol, "alky").
 
Klopt, en dat Nitro/methanol mengsel zit dichter tegen een explosief aan als een brandstof!

Oh, dat laatste wist ik dus niet.
Maar zo'n 10.000pk/Nm uit een 8 liter persen is best een kunst.

Zo ver ik weet doen ze geen 400 meter meer tegenwoordig, maar 300 of 350 meter, omdat de snelheden te hoog worden.
530km/h in 350 meter... Ik denk dat ik mn broek vol zou hebben.
Volgens natuurkundigen is het niet mogenlijk om zo snel te accelereren, heb ik ooit eens gelezen.
 
Vroegah toen ik nog met mijn opgefokte DR500 het dorp en het bos onveilig maakte gooide ik wel eens wat van die brandstof voor de modelmotoren (RC auto's) in de tank.
Dat merkte je best wel, onderin liep ie niet echt lekker,maar dat maakte het bovenin dubbel en dwars goed!!
Je kon ook merken of je 10 of 25% nitro in die brandstof had, ging wel lekker.

Modelbrandstof is vaak 15 tot 20% olie, 5 tot 30% nitro, de rest methanol ;)
 
Dat zeg ik toch? Ik had nooit de 5% nitro

Laatst nog een 3cc boot motortje met 25000rpm laten draaien zonder uitlaat, daar kreeg ik al gauw spijt van..
Ik heb een HPI Kawasaki RC Quad gehad ,dat ding liep echt hard,je kon er ook leuke stunts mee doen.
 
Ik heb een HPI Kawasaki RC Quad gehad ,dat ding liep echt hard,je kon er ook leuke stunts mee doen.
Ik heb zo'n 1:4 auto met een high performance 30cc benzinemotor.
Er is een park naast de highway hier, speed limit is 100km/h, maar dat kreng houdt de auto's gewoon bij, stond ik wel even van te kijken.
Waar ik ook van stond te kijken, in dat park staat 1 boompje, mag jij eens raden waar ik met dat ding tegen aan knal...
Maar met 3 wielen ging ie bijna net zo goed als met 4, zo lang je maar gas blijft geven.

Met dat ding op het strand is ook geweldig!
Liet ik mijn zoontje er even mee, ding gaat richting zee, reageert ie natuurlijk nergens meer op, dus dat ding met zo'n 80km/h het water in, zoontje keek me beteutert aan..
Was al lang blij dat dat ding er niet op een andere richting vandoor ging, ding weegt 12 kilo geloof ik, daar kun je met 80+ km/h aardig schade mee aanrichten
 
Oh, dat laatste wist ik dus niet.
Maar zo'n 10.000pk/Nm uit een 8 liter persen is best een kunst.

Zo ver ik weet doen ze geen 400 meter meer tegenwoordig, maar 300 of 350 meter, omdat de snelheden te hoog worden.
530km/h in 350 meter... Ik denk dat ik mn broek vol zou hebben.
Volgens natuurkundigen is het niet mogenlijk om zo snel te accelereren, heb ik ooit eens gelezen.

1000 voet/ 305 meter tegenwoordig ja, en ze wekken plaatselijk schaal 5 aardbevingen op.

Misschien kunnen hun ze verplichten op E10 te rijden om het tempo wat te drukken _O-
 
Dat is in theorie, mijn motor loopt voor geen ene meter op 14:1
Dan heb je een serieus mankement. Of is het een diesel?
Overigens is de benzine AFR voor max power ongeveer 12.5
Vraag aan het publiek: waarom zou dat zijn?
 
Oh, dat laatste wist ik dus niet.
Maar zo'n 10.000pk/Nm uit een 8 liter persen is best een kunst.

Zo ver ik weet doen ze geen 400 meter meer tegenwoordig, maar 300 of 350 meter, omdat de snelheden te hoog worden.
530km/h in 350 meter... Ik denk dat ik mn broek vol zou hebben.
Volgens natuurkundigen is het niet mogenlijk om zo snel te accelereren, heb ik ooit eens gelezen.
Correct. Wat feitjes van enkele jaren geleden, toch leuk:

* One Top Fuel dragster 500 cubic-inch Hemi engine makes more horsepower than the first 4 rows at the Daytona 500.

* Under full throttle, a dragster engine consumes 11.2 gallons of nitro methane per second; a fully loaded 747 consumes jet fuel at the same rate with 25% less energy being produced.

* A stock Dodge Hemi V8 engine cannot produce enough power to merely drive the dragster’s supercharger.

* With 3000 CFM of air being rammed in by the supercharger on overdrive, the fuel mixture is compressed into a near-solid form before ignition. Cylinders run on the verge of hydraulic lock at full throttle.

* At the stoichiometric 1.7:1 air/fuel mixture for nitro methane the flame front temperature measures 7050 degrees F.

* Nitro methane burns yellow. The spectacular white flame seen above the stacks at night is raw burning hydrogen, dissociated from atmospheric water vapor by the searing exhaust gases.

* Dual magnetos supply 44 amps to each spark plug. This is the output of an arc welder in each cylinder.

* Spark plug electrodes are totally consumed during a pass. After 1/2 way, the engine is dieseling from compression plus the glow of exhaust valves at 1400 degrees F. The engine can only be shut down by cutting the fuel flow.

* If spark momentarily fails early in the run, unburned nitro builds up in the affected cylinders and then explodes with sufficient force to blow cylinder heads off the block in pieces or split the block in half.

* Dragsters reach over 300 MPH before you have completed reading this sentence.

* In order to exceed 300 MPH in 4.5 seconds, dragsters must accelerate an average of over 4 G’s. In order to reach 200 MPH well before half-track, the launch acceleration approaches 8 G’s.


* Top Fuel engines turn approximately 540 revolutions from light to light!

* Including the burnout, the engine must only survive 900 revolutions under load.

* The redline is actually quite high at 9500 RPM.

* THE BOTTOM LINE: Assuming all the equipment is paid off, the crew worked for free, & for once, NOTHING BLOWS UP, each run costs an estimated $1,000 per second.

The current Top Fuel dragster elapsed time record is 4.441 seconds for the quarter-mile (10/05/03, Tony Schumacher). The top speed record is 333.00 MPH (533 km/h) as measured over the last 66′ of the run (09/28/03, Doug Kalitta).

Putting this all into perspective:

Lets say the you are driving the average $140,000 Lingenfelter twin-turbo powered Corvette Z06.

Over a mile up the road, a Top Fuel dragster is staged & ready to launch down a quarter-mile strip as you pass by it. You have the advantage of a flying start. You run the ‘Vette hard up through the gears and blast across the starting line & pass the dragster at an honest 200 MPH. Just as you pass the Top Fuel Dragster the ‘tree’ goes green for both of you.

The dragster launches & starts after you. You keep your foot down hard, but you hear an incredibly brutal whine that sears your eardrums & within 3 seconds the dragster catches & passes you. He beats you to the finish line, a quarter-mile away from where you just passed him. Think about it – from a standing start, the dragster had spotted you 200 MPH & not only caught, but nearly blasted you off the road when he passed you within a mere 1320 foot long race!

That’s acceleration!
 
Klopt, en dat Nitro/methanol mengsel zit dichter tegen een explosief aan als een brandstof!
Dat lijkt zo. Nitro brandt langzaam in vergelijking met bijv benzine. Daarom is er veel vooronsteking nodig en brandt de nitro in de uitlaat nog, vandaar het geluid.
 
Worlds first 5 sec v-twin run: Vesa Lipponen.
Vesa rijdt op een creatie van Jaska Salakari, de twwede man in de 5 seconden, misschien wel de briljanste engineer ooit en erg aardige vent.

Overigens stribbelen de Yanken een beetje tegen omdat het een 60graden V-twin is. Beetje triest
Hier meer:
 
Dan heb je een serieus mankement. Of is het een diesel?
Overigens is de benzine AFR voor max power ongeveer 12.5
Vraag aan het publiek: waarom zou dat zijn?

Motorfiets met turbo ;) mijn turbofietsen houden ook van een rijker mengsel.

Ik dacht trouwens dat voor het meeste vermogen voor een atmosferische motor je rond de 13.2:1 hoorde te zitten, daar zit op de meeste dyno-uitdraaien ongeveer de rode lijn. Maar het kan wel wat variëren per type.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Over sprinten gesproken,ik was vandaag ff in België,reed er een Tesla voor me die ff vol op het gas ging,
voor dat ik dacht om ook maar ff er achteraan te gaan verdween hij al in de verte, man wat gaat zo,n ding er hard van tussen😱
 
Nu de Blue One overal verdwijnt en wordt ingeruild voor een 98 variant vraag ik me af hoe dat zit met de tank van het pompstation zelf. Dat die niet gereinigd wordt is niet zo erg, maar ze zullen toch niet wachten tot die leeg is met het vullen? En leegpompen lijkt me ook sterk?

Zou een pomp die "net" over is gestapt een mengsel verkopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan