HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb een brandende vraag waarvan ik het antwoord niet duidelijk kan vinden.

Ik ben in het bezit van een BMW F650 funduro en daaronder heb ik allroad bandjes...
Nu vind ik die banden een drama in de bochten maar ok, daar kan ik nog mee leven.

Met regen rijden merk ik dat deze allroad bandjes een stuk minder grip hebben dan de gewone wegbandjes die destijds onder m'n lesfiets zaten...

Klopt het dat je met allroad banden minder grip hebt in de regen?
En welke banden zijn meest geschikt voor regen rijden met mijn type motor?

Ik gebruik hem voor toertochen en woon/werk... allroad banden heb ik dus zowiezo niet nodig.
Maar welke bandjes zijn ideaal voor grip in de regen en natuurlijk ook op droog wegdek?
Ik heb de eerder gegeven antwoorden even voor je gecorrigeerd. Met jouw bandenmaat heb je zeer weinig keuze in straatbanden, maar wat meer in AllRoadbanden.......
Voor: 100/90 - 19 57H
Achter: 130/80 R 17 65H (mogen beiden ook V-codering zijn).

Als straatbanden kan je voor AVON AM26 gaan (voorband is slecht leverbaar) of AVON AM43 + AM44.
Ook Bridgestone BT45 is in jouw maat te koop, maar ook die zijn slecht leverbaar door de ramp in Japan.

Inderdaad zijn de Conti TrailAttacks leuke bandjes voor jouw gebruik. Het is zo ongeveer de meest straatgerichte AllRoadband in jouw maten......
 
@Super Blackbird
Tnx voor de info, ik vermoede al dat het lastig zou zijn voor mijn fiets.

De banden die ik nu heb vind ik echt een drama in de regen, ik rij dan al extra voorzichtig en dan nog moet ik uitkijken met remmen en bochten... erg frustrerend.
Het is echt alleen voor toeren en woon/werk, dus geen offroad dingen voor mij ;)

Ik ga eens even snuffelen naar de bandjes die je hebt opgesomt voor me :Y
 
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb een brandende vraag waarvan ik het antwoord niet duidelijk kan vinden.

Ik ben in het bezit van een BMW F650 funduro en daaronder heb ik allroad bandjes...
Nu vind ik die banden een drama in de bochten maar ok, daar kan ik nog mee leven.

Met regen rijden merk ik dat deze allroad bandjes een stuk minder grip hebben dan de gewone wegbandjes die destijds onder m'n lesfiets zaten...

Klopt het dat je met allroad banden minder grip hebt in de regen?
En welke banden zijn meest geschikt voor regen rijden met mijn type motor?

Ik gebruik hem voor toertochen en woon/werk... allroad banden heb ik dus zowiezo niet nodig.
Maar welke bandjes zijn ideaal voor grip in de regen en natuurlijk ook op droog wegdek?
Hoi Flower,
Hoe oud zijn de banden onder je Funduro? Wanneer ze (te) oud zijn en de motor altijd buiten in de zon staat of heeft gestaan zijn ze waarschijnlijk uitgehard/gedroogd door inwerking van uv licht op de samenstelling van het rubber.
Zelf rij ik op een vergelijkbare motor en heb onlangs Dunlop TR 91 Trailmax banden eronder gelepeld. Deze zijn heel weg-georiënteerd met een all-road uiterlijk en ERG goed in de regen en op droog asfalt.
 
@Super Blackbird
Tnx voor de info, ik vermoede al dat het lastig zou zijn voor mijn fiets.

De banden die ik nu heb vind ik echt een drama in de regen, ik rij dan al extra voorzichtig en dan nog moet ik uitkijken met remmen en bochten... erg frustrerend.
Het is echt alleen voor toeren en woon/werk, dus geen offroad dingen voor mij ;)

Ik ga eens even snuffelen naar de bandjes die je hebt opgesomt voor me :Y

hier enkele gegevens die ik m.b.t. tests van diverse banden voor jouw motor heb kunnen vinden
myNETmoto - motorcycle tyres / motorradreifen / pneu moto / pneumatici / motorbanden / neumáticos / motorbanden

http://thewhiskytrail.messageboard.nl/viewtopic.php?p=19718
Motorfreaks
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=279736 (Continental TRAIL ATTACK tyres/tires ongoing test)
http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.php?t=2682 (ContiTrailAttack - V-Strom Forum Nederland)
 
Zelf rij ik op een vergelijkbare motor en heb onlangs Dunlop TR 91 Trailmax banden eronder gelepeld. Deze zijn heel weg-georiënteerd met een all-road uiterlijk en ERG goed in de regen en op droog asfalt.
Die was ik inderdaad nog vergeten...... Ze zijn wat minder op weggebruik georiënteerd dan de Conti's, maar doen het inderdaad nog beter in de regen.......
 
ik kan 2 dagen niet rijden!
er worden conti road att 2 rubbers op mn GS1200 gelegd, de eerste "road" banden na het vorige (barre) bridgestone 016 avontuur;
ik ben benieuwd, (nat zal ik al snel kunnen testen)
 
Laatst bewerkt:
hebben ze daar 2 dagen voor nodig ? :+

We horen graag wat je bevindingen zijn wel op 2,5/2,9 zetten. :Y
ik had bijna 2 dagen nodig om de velgen zichtbaar te krijgen! :$
de wielen gaan mee met een collega die de banden laat monteren door zijn neef die dan weer in een bandenzaak werkt, (ook gs rijder). vandaar, meer logistiek.
de banden zijn met scherpe prijs uit duitsland ingevoerd.

bevindingen volgen wel!
 
Laatst bewerkt:
Hey kenners,

Ik heb even een vraagje over een nieuwe achterband.
Ik heb net zoals enkele posts terug een vfr uit '87, nu ligt daar een setje bt45 onder, waarvan de achterband af is.

Nu zag ik opeens de Michelin Pilot Activ in de lijst staan met de juiste bandenmaat(130/80-18), deze heb ik er niet eerder in zien staan, mogelijk overheen gelezen. Maar het blijkt best een fijne band te wezen.

Maar kan ik deze goed gebruiken in combinatie met bt45 voor? Want die kan dit seizoen nog wel mee.

Alvast bedankt! :)
 
Even een vraagje over de Metzeler racetech K2.

Je hebt de slick uitvoering, en de uitvoering met profiel.

Is het enige verschil wel of niet profiel, of zit er qua compound ook nog verschil in en/of vorm etc.?

Heb namelijk nu voor en achter slick, en wil wel overstappen op met profiel, die kan ik op straat mooi op rijden, slicks mag eigenlijk niet.

De voorband moet als eerste vervangen worden, en zou dan met profiel op komen.


Iemand een idee? Bij voorbaat dank.
 
Even een vraagje over de Metzeler racetech K2.

Je hebt de slick uitvoering, en de uitvoering met profiel.

Is het enige verschil wel of niet profiel, of zit er qua compound ook nog verschil in en/of vorm etc.?

Heb namelijk nu voor en achter slick, en wil wel overstappen op met profiel, die kan ik op straat mooi op rijden, slicks mag eigenlijk niet.

De voorband moet als eerste vervangen worden, en zou dan met profiel op komen.


Iemand een idee? Bij voorbaat dank.
De slick-versie is in verschillende compounds leverbaar. De hardste compound daarvan is bijna vergelijkbaar met de straatversie.......
 
Hey kenners,

Ik heb even een vraagje over een nieuwe achterband.
Ik heb net zoals enkele posts terug een vfr uit '87, nu ligt daar een setje bt45 onder, waarvan de achterband af is.

Nu zag ik opeens de Michelin Pilot Activ in de lijst staan met de juiste bandenmaat(130/80-18), deze heb ik er niet eerder in zien staan, mogelijk overheen gelezen. Maar het blijkt best een fijne band te wezen.

Maar kan ik deze goed gebruiken in combinatie met bt45 voor? Want die kan dit seizoen nog wel mee.

Alvast bedankt! :)
Zie de openingspost, daar wordt jouw vraag in behandeld......

Het lijkt mij geen fijne combi (stijve BT045 met een slappe Pilot Activ).
 
De versieé hebben alle 2 de benaming K2 van het compound, en zijn alle 2 racetec's.

Ik bedoel overigens niet de RaceTech interact, maar de gewone RaceTech, dus zonder interact er achter.

Hmzzz, moet ik dus een slick bestellen...

Ik wil eigenlijk over op banden met een E-keur.
Lijkt me dan handig om gewoon een Diablo Supercorsa sc2 te nemen ofzo ofniet?
Is dat een beetje te doen met een Racetech k2 slick achter, totdat die op is?
 
Laatst bewerkt:
Beste MF'ers,

Ik moet nieuwe bandjes onder mijn GSXR 1000 leggen. Nu ben ik zelf zeer tevreden geweest over Pilot Road 2 Bandjes.

Ik een beetje rondkijken op internet waar ik de " goedkoopste " banden kan kopen. Nu ben ik bij Banden Pneus Online uitgekomen. Echt wat ik vreemd vind :

Mijn huidige banden zijn: 190/50 ZR17 (W73)
De Pilot Road 2 bij Pneus: 190/50 R17 (W73)

Het enigste verschil is dus de Z. van ZR naar R. Nou heb ik contact opgenomen met pneus, en hierbij kreeg ik een vrouw aan de telefoon die nonchalant zei:
Ja ach, zo'n ZR of een R, komt allemaal op hetzelfde neer. Je moet gewoon naar de snelheidsindex kijken (W dus).

Iemand nog een andere uitleg over dat dit alleen een R is ipv een ZR?
 
Laatst bewerkt:
De versieé hebben alle 2 de benaming K2 van het compound, en zijn alle 2 racetec's.

Ik bedoel overigens niet de RaceTech interact, maar de gewone RaceTech, dus zonder interact er achter.

Hmzzz, moet ik dus een slick bestellen...

Ik wil eigenlijk over op banden met een E-keur.
Lijkt me dan handig om gewoon een Diablo Supercorsa sc2 te nemen ofzo ofniet?
Is dat een beetje te doen met een Racetech k2 slick achter, totdat die op is?

Metzeler en Pirelli zijn erg aan elkaar geliëerd. Als Super blackbird aangeeft dat de metzelers qua slick en DOT band gelijk zijn, kun je wel makkelijk overstappen. Alleen het compound zou mischien zachter kunnen zijn bij de slick.
 
Laatst bewerkt:
Beste MF'ers,

Ik moet nieuwe bandjes onder mijn GSXR 1000 leggen. Nu ben ik zelf zeer tevreden geweest over Pilot Road 2 Bandjes.

Ik een beetje rondkijken op internet waar ik de " goedkoopste " banden kan kopen. Nu ben ik bij Banden Pneus Online uitgekomen. Echt wat ik vreemd vind :

Mijn huidige banden zijn: 190/50 ZR17 (W73)
De Pilot Road 2 bij Pneus: 190/50 R17 (W73)

Het enigste verschil is dus de Z. van ZR naar R. Nou heb ik contact opgenomen met pneus, en hierbij kreeg ik een vrouw aan de telefoon die nonchalant zei:
Ja ach, zo'n ZR of een R, komt allemaal op hetzelfde neer. Je moet gewoon naar de snelheidsindex kijken (W dus).

Iemand nog een andere uitleg over dat dit alleen een R is ipv een ZR?

While a Z-speed rating still often appears in the tire size designation of these tires, such as 225/50ZR16 91W, the Z in the size signifies a maximum speed capability in excess of 149 mph, 240 km/h; the W in the service description indicates the tire's 168 mph, 270 km/h maximum speed.

Zie: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=35

wat ik begrijp gewoon een oude notatie voor goedgekeurde / geteste snelheden - maar de W van W73 geeft aan dat je goed zit..

Conclusie - dame aan de telefoon had gelijk.. ;)
 
hebben ze daar 2 dagen voor nodig ? :+

We horen graag wat je bevindingen zijn wel op 2,5/2,9 zetten. :Y
de RA2's liggen er onder, reeds droog en nat kunnen testen, schaamrandjes van 5 mm staan er nog, dus zit goed, enkel de balancering van 't voorwiel moet overgedaan worden, bij + 160 voel ik daar wat vibratie.
voor de rest een pak rustiger dan de tourances, en ze misstaan niet op de gs.
voor idd op 2,5 gezet, achter op 2,8 (met stikstof, is da beter?)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan