HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Een BT45 voorop een Honda VF1000F is ook niet echt verstandig. Door het gewicht van de motor cupt ie als een gek.
Heb je wel een BT045F, deze is speciaal voor zwaardere motoren. BT045R is standaard. :P
En bandenspanning doet ook een hoop. :)

BT 45 F 110/80-18 TL 58V Speciale banden BMW R80R Roadster, R100R, /Mystik, K100LT, K1100LT, Suzuki GSXR750 Vergaser, Suzuki VX800, Triumph Speedmaster/ Adventurer, Thunderbird BSW
In ieder geval iets om altijd op te letten. :)
 
Laatst bewerkt:
de RA2's liggen er onder, reeds droog en nat kunnen testen, schaamrandjes van 5 mm staan er nog, dus zit goed, enkel de balancering van 't voorwiel moet overgedaan worden, bij + 160 voel ik daar wat vibratie.
voor de rest een pak rustiger dan de tourances, en ze misstaan niet op de gs.
voor idd op 2,5 gezet, achter op 2,8 (met stikstof, is da beter?)

stikstofmoleculen zijn iets groter en de bedoeling daarachter is dat ze minder makkelijk kunnen ontsnappen langs het ventiel en volgens sommigen ook door het rubber :? en zo de band beter op druk houden. ( wel iedere keer nu met stikstof bijvullen).
2e reden is dat stikstof uit de fles geen vocht bevat en zo zal er minder drukverschil ontstaan bij opwarmen.

Waarom is er dan voor 2,8 gekozen terwijl 2,9 door Conti wordt voorgeschreven?
 
Eh je bent er nu toch mee aan het rammelen he? De F staat toch gewoon voor Front en de R voor Rear? Waarschijnlijk bedoelde je het sarcastich of zo maar ...
Ik wilde even aanduiden dat fabrikanten speciale versies hebben voor zware motorfietsen, die BT045 is ook gemaakt voor lichte bikes.
En een achterbandje zit ook zo fout gemonteerd met die smalle maten.
Misschien kan iemand er nog meer over zeggen. :)
 
Ik wilde even aanduiden dat fabrikanten speciale versies hebben voor zware motorfietsen, die BT045 is ook gemaakt voor lichte bikes.
En een achterbandje zit ook zo fout gemonteerd met die smalle maten.
Misschien kan iemand er nog meer over zeggen. :)

Ik heb ze d'r bij de motorzaak onder laten leggen, dus ik hoop dat ze goed hebben opgelet :X
Achter heb ik een Avon Roadrider AM26 en die is echt perfect voor een zware fiets :Y alleen wat minder in de regen :X
 
:W
Even hier wat vragen.

Ik heb nu Pilot Sport banden onder mijn motor, maar ze vallen best wel in een bocht (weet niet precies hoe ik het moet omschrijven :P). Nu heb ik een TrackTraining dag geboekt, maar ben aan het twijfelen of ik wel/geen nieuwe banden eronder moet laten leggen.
Ze zijn niet oud (+/- 5000 km) of versleten ofzo, maar denk dat het wel een stuk fijner zal rijden met andere banden (zit te denken aan Pilot Power (evt. 2CT) banden). Maar hoe lang moet je het dan bijv. inrijden? Dat het op die dag wel veilig is. Of gewoon die dag op deze banden doen en later een keer vervangen.

Graag jullie meningen :+
 
Je kunt nieuwe banden zelfs prima inrijden op een circuit... Geef het 3-4 rondjes en je kunt knallen. Op straat moet je telkens op bochten wachten waardoor het advies 50km is, maar als je alleen maar bochten hebt is het zo gebeurd :+
 
Je kunt nieuwe banden zelfs prima inrijden op een circuit... Geef het 3-4 rondjes en je kunt knallen. Op straat moet je telkens op bochten wachten waardoor het advies 50km is, maar als je alleen maar bochten hebt is het zo gebeurd :+
:^

Alleen twee maanden geleden mocht ik op Assen rijden..
Vers Supercorsa SC2 bandje eronder voor een hele dag feest. :9
De eerste sessie regen :/ dat was wel spannend met nul kilometers op de banden.
Zo van de aanhanger de natte baan op. :+
 
Laatst bewerkt:
Is dat op het circuit misschien niet eerder een voordeel dan een nadeel? Hangt dat -voor de circuitfreaks onder ons- misschien ook nog van het circuit in kwestie af?

Goeie vraag.

Ik denk dat hij bedoelt dat die banden hem geen prettig gevoel geven. Dat kan op een circuit best negatief uitwerken als je de banden niet vertrouwt.

Het is trouwens wel een eigenschap van veel Michelin banden, ze zijn wat puntiger waardoor ze makkelijker insturen, maar ook dat gevoel van "in de bocht vallen" geven. Doordat het karkas wat flext kan dat gevoel nog versterkt worden. De één vindt dat geen probleem (de grip is er absoluut...) de ander vindt dat nerveus aanvoelen.
 
Ik heb met veel merken en typen banden gereden, en de enige keer dat ik echt het gevoel had dat mijn motor de bocht inviel (overstuur) bleek lang daarna dat mijn balhoofdmoer niet vast zat! Eerst dacht ik dat mijn nieuwe motor normaal zo nerveus hoorde te zijn. _O-

Dat 'vlotte' is volgens mij ook een kwestie van vertrouwen, iedere 'ronde' nieuwe band heeft dat ook wel een beetje. Zelfs oude typen. Ik zie het als een eigenschap waar je door ervaring snel aan went, en niet als iets storend. I love it. Gewoon gasgeven! :)
 
Laatst bewerkt:
Is dat op het circuit misschien niet eerder een voordeel dan een nadeel? Hangt dat -voor de circuitfreaks onder ons- misschien ook nog van het circuit in kwestie af?
Ja ze vallen dus niet zoals het zou moeten. Ik ben niet goed in omschrijven :+ Gewoon dat ze hoekig zijn zoiets..

Goeie vraag.

Ik denk dat hij bedoelt dat die banden hem geen prettig gevoel geven. Dat kan op een circuit best negatief uitwerken als je de banden niet vertrouwt.

Het is trouwens wel een eigenschap van veel Michelin banden, ze zijn wat puntiger waardoor ze makkelijker insturen, maar ook dat gevoel van "in de bocht vallen" geven. Doordat het karkas wat flext kan dat gevoel nog versterkt worden. De één vindt dat geen probleem (de grip is er absoluut...) de ander vindt dat nerveus aanvoelen.
Haar :+

Ja dat is het dus, dat het gevoel bij de banden niet zo goed is. Ik ben dan ook niet zo'n geweldige rijdster enzo, dus dat m'n bochten niet altijd zo lekker gaan zal ook deels aan mij liggen, maar volgens mij ook aan de banden.
 
Ja dat is het dus, dat het gevoel bij de banden niet zo goed is. Ik ben dan ook niet zo'n geweldige rijdster enzo, dus dat m'n bochten niet altijd zo lekker gaan zal ook deels aan mij liggen, maar volgens mij ook aan de banden.
Pilot Sport is ook wel vrij oud. :? Wat is de DOT code op de banden? :)

tire_dot_code.jpg


Ze zijn overigens ook nog gewoon nieuw te krijgen.
Dit is volgens mij meer omdat ze vroeger als eerste montage op diverse motoren zaten. :)

Mijn ervaring is dat dit wel goede banden zijn, maar vooral als je net wegrijdt willen ze nog eens een stapje opzij doen. Warm geven ze goede grip en geven het grensbereik snel aan.
Kon er zelfs mee driften. _O-

Misschien worden ze bij jou ook niet eens warm. :?
Ik durf er wel een dagje tracktraining mee te doen.
Maar rij overmorgen liever op de Pirelli Supercorsa's. ;)
 
Laatst bewerkt:
Pilot Sport is ook wel vrij oud. :? Wat is de DOT code op de banden? :)

[afbeelding]

Ze zijn overigens ook nog gewoon nieuw te krijgen.
Dit is volgens mij meer omdat ze vroeger als eerste montage op diverse motoren zaten. :)

Mijn ervaring is dat dit wel goede banden zijn, maar vooral als je net wegrijdt willen ze nog eens een stapje opzij doen. Warm geven ze goede grip en geven het grensbereik snel aan.
Kon er zelfs mee driften. _O-

Misschien worden ze bij jou ook niet eens warm. :?
Ik durf er wel een dagje tracktraining mee te doen.
Maar rij overmorgen liever op de Pirelli Supercorsa's. ;)
Die code weet ik zo niet, en dan moet ik naar buiten om te kijken dus doe ik wel andere keer :+

Mja ik denk dus ook niet dat ze bij mij echt goed warm worden. Als ik ga insturen in bochten kom ik meestal niet goed uit, pas geleden naar de Ardennen geweest maar moest bij bijna elke bocht corrigeren omdat het gewoon niet ging zoals het zou moeten gaan. Dus ik denk niet dat ik ze echt goed warm rij, omdat ik dat vertrouwen dan niet heb om ze goed warm te rijden.

Maarja dus ik ben aan het twijfelen of andere banden misschien een optie is :P
 
Die code weet ik zo niet, en dan moet ik naar buiten om te kijken dus doe ik wel andere keer :+
Pussy. :+
Maarja dus ik ben aan het twijfelen of andere banden misschien een optie is :P
Ik denk dat je wel blij wordt van een setje Dunlop Roadsmarts. :Y

Edit. Pilot Pipo kan altijd nog.
Eerst maar netjes lijnen leren rijden op stabiele schoenen.
(en zijn snel zat die Roadsmarts :9 )
 
Laatst bewerkt:
Ja ze vallen dus niet zoals het zou moeten. Ik ben niet goed in omschrijven :+ Gewoon dat ze hoekig zijn zoiets..Haar :+

Ja dat is het dus, dat het gevoel bij de banden niet zo goed is. Ik ben dan ook niet zo'n geweldige rijdster enzo, dus dat m'n bochten niet altijd zo lekker gaan zal ook deels aan mij liggen, maar volgens mij ook aan de banden.


maar heb je dat met deze banden vanaf het begin al?

Michelin valt wel meer, en dan de sportievere banden eerder dan de toerbanden. Dunlop heeft het volgens mij minder en ik kan het mij van de Conti Road attack ook niet herinneren
 
Die code weet ik zo niet, en dan moet ik naar buiten om te kijken dus doe ik wel andere keer :+

Mja ik denk dus ook niet dat ze bij mij echt goed warm worden. Als ik ga insturen in bochten kom ik meestal niet goed uit, pas geleden naar de Ardennen geweest maar moest bij bijna elke bocht corrigeren omdat het gewoon niet ging zoals het zou moeten gaan. Dus ik denk niet dat ik ze echt goed warm rij, omdat ik dat vertrouwen dan niet heb om ze goed warm te rijden.

Maarja dus ik ben aan het twijfelen of andere banden misschien een optie is :P

Als je pilot road al niet op bedrijfstemperatuur gaat krijgen...... dan beter geen sportbanden monteren. Laat, als je kans hebt, ook je vering eens goed instellen

het is ook erg belangrijk om goed te kijken, als je namelijk te dichtbij kijkt, moet je vaak corrigeren halverwege de bocht
 
Laatst bewerkt:
Als je pilot road al niet op bedrijfstemperatuur gaat krijgen...... dan beter geen sportbanden monteren. Laat, als je kans hebt, ook je vering eens goed instellen

het is ook erg belangrijk om goed te kijken, als je namelijk te dichtbij kijkt, moet je vaak corrigeren halverwege de bocht
Pilot Sport heb ik nu eronder liggen.

Maar ik hoop met die tracktraining de bochtentechniek goed te krijgen, maar zit er zelf dus aan te twijfelen of het wel of geen goed idee is om vantevoren andere banden erop te leggen.
 
Pilot Sport heb ik nu eronder liggen.

Maar ik hoop met die tracktraining de bochtentechniek goed te krijgen, maar zit er zelf dus aan te twijfelen of het wel of geen goed idee is om vantevoren andere banden erop te leggen.

je moet je eerst afvragen of het aan de banden ligt, daarna afvragen welke banden een beter stuurgedrag geven ( en dat zijn dus geen pilots als je met de MPR al het gevoel hebt dat het de bocht invalt).

Tracktraining is goed om verkeerd gedrag te verbeteren, maar let zelf de komende tijd erg goed op of je goed kijkt ( dus door de bocht)[waar je kijkt kom je namelijk ook uit].

beweeg je je hoofd ook naar de spiegel in de binnenbocht als je in gaat sturen? He lijkt onbeduidend, maar door je hoofd in de richting van de spiegel te bewegen kun je heel veel invloed op je motor uitoefenen.


Als beginnend ( voor zover je echt beginnend bent) motorrijder kun je aan je houding, ontspannen en goed kijken heel veel doen om zo lekkerder door de bochten te rijden. Banden ( tenzij erg plat vlak in het midden) zijn van veel minder belang.
 
stikstofmoleculen zijn iets groter en de bedoeling daarachter is dat ze minder makkelijk kunnen ontsnappen langs het ventiel en volgens sommigen ook door het rubber :? en zo de band beter op druk houden. ( wel iedere keer nu met stikstof bijvullen).
2e reden is dat stikstof uit de fles geen vocht bevat en zo zal er minder drukverschil ontstaan bij opwarmen.

Waarom is er dan voor 2,8 gekozen terwijl 2,9 door Conti wordt voorgeschreven?
Het ontsnappen van de gassen door de band heen heet diffusie. Stikstof doet dat inderdaad iets minder dan lucht (ondanks dat buitenlucht voor bijna 80% uit stikstof bestaat).
Lekkage langs het ventiel zal volgens mij geen verschil moeten maken, het ventiel is namelijk ofwel van rubber, ofwel van metaal met een rubber afdichting.

Een lagere luchtdruk met stikstofvulling is niet logisch. Bij opwarming zal de bandenspanning juist minder stijgen dan met normale lucht.
 
:W
Even hier wat vragen.

Ik heb nu Pilot Sport banden onder mijn motor, maar ze vallen best wel in een bocht (weet niet precies hoe ik het moet omschrijven :P). Nu heb ik een TrackTraining dag geboekt, maar ben aan het twijfelen of ik wel/geen nieuwe banden eronder moet laten leggen.
Ze zijn niet oud (+/- 5000 km) of versleten ofzo, maar denk dat het wel een stuk fijner zal rijden met andere banden (zit te denken aan Pilot Power (evt. 2CT) banden). Maar hoe lang moet je het dan bijv. inrijden? Dat het op die dag wel veilig is. Of gewoon die dag op deze banden doen en later een keer vervangen.

Graag jullie meningen :+
De Pilot Sport is de oude sportband van Michelin. De opvolger is de Pilot Power, maar het zijn totaal andere banden. De oude Sport is een stijve en traag insturende sportband, die eigenlijk alleen nog wordt geadviseerd voor de vorige generatie zware sport- en sport-toer motoren. Het invalgedrag wat jij omschrijft is dus tegengesteld aan het karakter van de band, dus moet je de oorzaak elders zoeken. Balhoofdlager, wiellagers en/of bandenspanning zou dan ook mijn gok zijn.

Zoals al door anderen gemeld is inrijden op het circuit eerder een kwastie van een paar rondjes als van een paar uur (behalve als het regent). Denk er wel om dat de Power nog veel meer de bocht invalt dan de Sport. De Power 2CT zit daar nog tussenin......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan