Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Als je mengbuis en naald voldoende uitgelubbert zijn trekt hij stationair al meer brandstof dan goed voor hem is. Maar er zijn inderdaad andere zaken die meer voor de hand liggen.
Ja die overgangen van stationair naar de naald, naar de hoofdsproeier zijn nooit zo zwart wit als in de boekjes staat. Maar goed, bij mij zijn naald en naaldsproeier gloedje nieuw. Ik heb nog steeds geen proefritje gemaakt. Het weer staat me niet zo aan (en ik moet ook gewoon werken natuurlijk).
 
Ik ben vanmiddag na de arbeid nog even naar Roukama op en neer geweest. Wel op de injectieboxer, en inderdaad, leuk is anders.
 
ik mag een bmw R75/7 weer tot leven wekken, maar de klant vraagt ook om een betere voorrem.

Er zit maar 1 schijf op met zo'n ate klauw en de klant wil het zo origineel mogelijk houden.

Zijn er betere remblokken en/of remschijven voor?

Is een andere overbrenging hydraulisch of mechanisch een oplossing?

Helpt een tweede remschijf genoeg om de kosten van een andere onderpoot ivm bevestiging te rechtvaardigen?

Andere ideeën?
 
SBS remblokken, stahlflex leiding, nieuwe kabel en de remtang goed afstellen.
Beter gaat het origineel niet worden.

Pomp op het stuur van een later model, betekend wel een ander armatuur.

Brembo levert schijven, maar of die veel beter zijn?

2e schijf erbij betekend een grotere pomp, kan je net zo goed dat prul onder de tank vervangen voor een ander armatuur op het stuur, met pomp.
 
de remschijven van toen hadden teveel chroom oid en daardoor te weinig frictie.
 
Pomp op het stuur van een later model, betekend wel een ander armatuur.
Dat hoeft niet. De pomp van een R45 of 65 heeft dezelfde schakelaars. Dan moet je eigenlijk de oude pomp met het ronde potje hebben. Als het niet origineel hoeft, een K100 vork er in met dubbel Brembo. Dan moet je wel weer iets om er een spaakwiel in te zetten.
 
@halflive die /7 heeft de pomp onder de tank, met een kabel bedient.
Pomp op het stuur betekent dus een ander armatuur, met pomp, gasbediening etc.
De bestaande schakelaar zet je dan zo over.

Die ouwe remschijven hadden idd. een hoog chroomgehalte, maar dat was meer een probleem bij de Jappen.
Wil je op zeker gaan, Brembo erop, modern spul, modern materiaal.
 
Ik zie armatuur iets anders. Het gasrondsel kan je overzetten, net als de schakelaars. Je hebt alleen de pomp en het handle nodig. En omdat het hier een enkele schijf betreft heb je niet eens de splitter onder de tank nodig.

Onze R60/6:
https://www.motor-forum.nl/media/dscn0027-jpg.1188974/full

Wat betreft de schijven. tien jaar terug werden er nog setjes verkocht om zwevende schijven te bouwen. Je boorde je versleten schijf van het hart, de klinknagelgaten werden groter en dan een zwevende schijf er op. Ik dacht van Grimeca. Die schijven zijn minder glad. Ik weet alleen niet of dat spul nog te koop is.
 
Ik zie armatuur iets anders. Het gasrondsel kan je overzetten, net als de schakelaars. Je hebt alleen de pomp en het handle nodig. En omdat het hier een enkele schijf betreft heb je niet eens de splitter onder de tank nodig.

Onze R60/6:
https://www.motor-forum.nl/media/dscn0027-jpg.1188974/full

Wat betreft de schijven. tien jaar terug werden er nog setjes verkocht om zwevende schijven te bouwen. Je boorde je versleten schijf van het hart, de klinknagelgaten werden groter en dan een zwevende schijf er op. Ik dacht van Grimeca. Die schijven zijn minder glad. Ik weet alleen niet of dat spul nog te koop is.
Heb je een foto van de andere kant en wat voor pomp heb je een gebruikt? diameter?
 
Nee, deze foto heb ik hier ooit op MF geplakt en de motor staat nu tamelijk ingegraven.
Dit is dezelfde opzet. Je kunt de gewone /7 schakelaar weer gebruiken.
1701167789521.png


Ik heb onze R60/6 omgebouwd naar dubbele schijven. Ik heb dus een rechter poot, klauw en schijf moeten monteren, en een splitter onder de tank. Met name de rechter poot is nogal gevraagd, daar ga je niet gemakkelijk of goedkoop aan komen. Aan de diameter van mijn pomp heb je dus ook niets voor een enkele schijf.
 
de klant heeft gekozen voor uiterlijk origineel. Dus nieuwe kabel, nieuwe leiding, goede blokken en de juiste maat nieuwe pomp onder de tank.
 
Evt die mooie glimmende schijf vervangen door een gietijzeren exemplaar helpt ook nog iets. Maar verwacht geen wonderen, zeker niet met een enkele schijf. De dubbele ATE op mijn R80/7 deed het redelijk maar ook niet meer dan dat.
 
Evt die mooie glimmende schijf vervangen door een gietijzeren exemplaar helpt ook nog iets. Maar verwacht geen wonderen, zeker niet met een enkele schijf. De dubbele ATE op mijn R80/7 deed het redelijk maar ook niet meer dan dat.

De juiste afstelling maakte dat het toch wel wilde blokkeren.
Zodoende nu, misschien wat gewaagd, setje dubbel (Ate) klaarliggen voor zijspan.
 
er blijkt een 17, nogwat hrc onder de tank te zitten, Iemand hier nog een 14mm pomp?
 
Hier niet. En ik ben bang dat het de hoofdprijs gaat kosten op Ebay of zo. Is een sleeve en een revisiesetje van 14 te overwegen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan