Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Denk het niet. Afgezien van een ZFE die sneuvelde, en de nodige terugroepacties die ik voor een deel zelf maar heb gedaan omdat BMW NL maanden nodig had om in actie te komen, is er bij de mijne niets stukgegaan. Het enige echte zwakke punt bij in ieder geval de 1300 modellen, vind ik de accu. Die is gewoon te zwak maar ruimte voor een grotere, is er niet. Gevolg is overbelasting en dus een vroegtijdig overlijden, meestal als je ver van huis bent. (Lithium lichtgewicht accu gekocht en die bevalt uitstekend.)
Ik heb er nu 65000 km op mijn 1300 zitten en het ding lijkt ieder nieuw seizoen nog lekkerder te lopen.
Ik weet nog steeds niet waarmee ik hem ga vervangen. BMW maakt geen soortgelijke machine meer, dus het zal een Jap worden.
 
Is het defect intussen verholpen?

Ik kan hier bevestigen dat er aan mijn defecte ZFE ook niets te repareren viel. Heb hem met de dremel open moeten maken omdat de connectoren vastgesoldeerd zaten op het printje. er lag een losse condensator in, die terug gesoldeerd, maar geen verbetering.

Ik heb wel goede ervaring met een 2e hands ZFE. Ik heb een exemplaar van Ebay Duitsland gekocht voor € 80,00 welke ook van een K1200R met handvatverwarming en de instelbare vering kwam. Alles werkt nu gewoon zonder iets te hoeven programmeren.

Nee, nog niet gefixt, ben op ebay aan het rondneuzen naar een 2e hands zfe, met handvatverwarming en esa. Vaak verkopen ze meteen ook alle sloten erbij, is dat nodig? Misschien door de startonderbreker of iets dergelijks? Of hebben jullie alleen de zfe vervangen? Ik ben ook nog naar een andere motorzaak in de buurt geweest, maar begint er ook niet aan. Die monteur noemde ook dat de zfe dan opnieuw geprogrammeerd moet worden, en dat kunnen ze niet zonder dure BMW apparatuur. Ik denk dat alleen officiele bmw dealers dit doen?
 
Ik heb alleen de ZFE vervangen. Gekocht via eBay nadat de buitenlandse verkoper en ik per e-mail hadden vastgesteld dat de motor waar het ding uit kwam, exact dezelfde opties had als mijn motor. Zijn 1300 was alleen een jaar jonger. (2010 versus 2011) Geplaatst en alles functioneert.
Misschien weet Master Tommy het zeker, maar volgens mij heeft BMW ergens vanaf 2014 de ECU gewijzigd en mogelijk dat een oudere ZFE daar niet mee wil samenwerken.
Let op bij het plaatsen van de ZFE dat je de rubberen trillingsdempertjes (van die zelfklevende dopjes)niet per ongeluk van hun plek drukt. De ZFE rust op/tegen een stuk of zes van die dingetjes. Ook handig is om eerst de twee aansluitblokken te plaatsen en daarna de ZFE op zijn plek te rommelen.
Niet vergeten voordat je begint, de + pool van de accu los te maken.

Ik heb zojuist even gecheckt: er staan best wel weer ZFE''s op eBay. Tussen de 100 en 200 euro.
 
Eén van mijn fietsen heeft nog de originele ZFE ABS pomp met servo en werkt al 135.000 kilometer feilloos.... wél elk jaar systeem spoelen...
Moet je dit bij de K1300S ABS pomp ook laten doen? Ik doe "gewoon" netjes mijn 10.000 km beurtjes bij Oscar Motorservice in Nunspeet.
Volgens mij doet hij dit niet standaard cq zit dit niet in de reguliere (BMW) onderhoudsbeurten.
Wel een aanrader? Welke ander onderhoudstips zijn er nog?
 
Moet je dit bij de K1300S ABS pomp ook laten doen? Ik doe "gewoon" netjes mijn 10.000 km beurtjes bij Oscar Motorservice in Nunspeet.
Volgens mij doet hij dit niet standaard cq zit dit niet in de reguliere (BMW) onderhoudsbeurten.
Wel een aanrader? Welke ander onderhoudstips zijn er nog?
De K13s heeft geen servo rem(bekrachtigings)pomp en is daardoor minder kritisch, reparatie is daarom ook veel goedkoper. Alle onderhoud moet je afstemmen op het gebruik. Als de fiets regelmatig rijdt (min of meer elke maand) zou ik gewoon het onderhoud volgens schema (laten) uitvoeren, en dan met name naar de kilometers kijken, een (paar) maandje(s) meer maakt niet zoveel uit. Stilstaan van de fiets is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de remvloeistof. Het blijft ook zonder te rijden hygroscopisch en zal dus langzaam degenereren. Daarnaast kan vervuiling in de remvloeistof bezinken en dat kan de abs pomp beschadigen. Dat laatste is overigens met de huidige stalen remleidingen niet meer echt een issue. Dus als de fiets langere perioden (bijv. okt-april) stilstaat, minimaal jaarlijks de vloeistoffen (laten) verversen. De standaard inspecties volgens schema gaan uit van eens in de 20.000 km of óm het jaar wisselen van remvloeistof.
Mijn advies: bij elke oliewissel ook even het remsysteem (laten) spoelen en de remvloeistof (laten) wisselen (en de bleed test uitvoeren).
 
af en toe op de achterrem trappen en de pomp daarmee activeren helpt ook tegen het vast gaan zitten van de pomp :)
 
af en toe op de achterrem trappen en de pomp daarmee activeren helpt ook tegen het vast gaan zitten van de pomp :)

Ai, ik heb in 65.000 km misschien drie keer alleen de achterrrem gebruikt. Tot nu toe geen probleem met de ABS (K1300).
Is het af en toe gebruiken van alleen de achterrem wel nodig om de pomp gaande te houden? De achterrem doet toch automatisch al mee met de voorrem? Of bedoel je de hoofdremcilinder van de achterrem?
 
Met de voorrem moet je wat spannender remmen wil je m in het abs krijgen. Met achter remmen op een kort stukje heb je m zo al in de abs... :)
 
Met de voorrem moet je wat spannender remmen wil je m in het abs krijgen. Met achter remmen op een kort stukje heb je m zo al in de abs... :)

Aha, bedoel je dat. Nooit bij stilgestaan, eigenlijk. Bij het vervangen van de remvloeistof gebruik ik wel altijd de ABS ontluchting-functie van de GS911 en dan lijkt alles wel in orde te zijn en correct te werken. Maar ik zal eens op een gladde ondergrond bij niet te hoge snelheid de ABS eens aan het werk proberen te krijgen. (Zal de eerste keer op een motor worden dat ik ABS in actie krijg.)
 
Hallo Thijs, met wat je bij je advertentie schrijft, ben ik het helemaal eens. De 1300 loopt erg makkelijk heel erg hard en dat kan funest voor je rijbewijs zijn. Maar het betekent ook dat hij als een grote naaimachine zoeft bij legale snelheden. En ondanks zijn lengte en gewicht, is er prima mee te sturen zolang de bochten maar niet te krap en te langzaam zijn. Ik ben eigenlijk wel een beetje verliefd geworden op die maffe voorvork!

Mooie fiets en helemaal geen gekke prijs die je vraagt.
 
Aha, bedoel je dat. Nooit bij stilgestaan, eigenlijk. Bij het vervangen van de remvloeistof gebruik ik wel altijd de ABS ontluchting-functie van de GS911 en dan lijkt alles wel in orde te zijn en correct te werken. Maar ik zal eens op een gladde ondergrond bij niet te hoge snelheid de ABS eens aan het werk proberen te krijgen. (Zal de eerste keer op een motor worden dat ik ABS in actie krijg.)
Is niet heel moeilijk hoor, zorg dat je wat ruimte hebt (industrieterrein op zondag ofzo) en dan met 70km/h aanrijden, knieën stevig tegen de tank, bovenlijf en armen ontspannen en dan VOL in je voorrem (niet aarzelen). Je zal je verbazen hoe stabiel het spul blijft en hoe hard je kan remmen. Op de VRO expert training oefen je dit zelfs met alleen je rechterhand aan het stuur.....om te voorkomen dat je allerlei spanning op het stuur zet en zo instabiel wordt. ...en ook op los zand op het wegdek....ook leuk. (alleen doen met een werkend ABS systeem!)
Wat dat betreft, de VRO expert training is erg aan te raden.
 
Met de voorrem moet je wat spannender remmen wil je m in het abs krijgen. Met achter remmen op een kort stukje heb je m zo al in de abs... :)
Dat heb ik van de zomer al eens getest met en zonder de abs. Met ongeveer 70km. Dat laatste gaf wel een behoorlijk leuke streep op de weg. Ik ben wel blij met de asc en abs. Kan je lekker volle bak het gas opdraaien zonder dat je voorwiel los komt. Dat was bij m'n vorige fiets wel even anders.
 
Laatst bewerkt:
Hallo heren K rijders ik wens jullie allemaal alvast hele fijne feestdagen toe.En zorg er wel voor dat het pak nog past volgend seizoen :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan