Het Aprilia RS125 topic (3)

Ik zit ook eerder te denken aan dat hij om de 1 of andere reden in 3 niet lekker loopt en het daarom lijkt alsof hij in z'n 4 staat en dus geen vermogen heeft.
Dat dacht ik eerste instantie ook, maar hij schakelt van 3 naar 4 dus echt terug met het bijbehorende verhoogde toerental… volgens mij heeft dit rotax 123 blok een simpele ontsteking zonder mapping of kan het toch uit de vervroeging komen bij de bewuste versnellingen?
 
toerentallen hangen niet af van ontsteking of andere electronica maar zijn puur mechanisch.

een link naar een service manual of parts tekening om te zien of het fysiek mogelijk is de TW van 3 en 4 te wisselen ?
 
toerentallen hangen niet af van ontsteking of andere electronica maar zijn puur mechanisch.

een link naar een service manual of parts tekening om te zien of het fysiek mogelijk is de TW van 3 en 4 te wisselen ?
Ik heb een Haynes manual en daar staan tekeningen van de ingaande en uitgaande schakelas in. De 3e en 4e zitten aan elkaar vast op de ingaande as dus die zouden omgedraaid kunnen zijn, maar op de uitgaande gaat dat denk ik niet passen met de tandwielen die daar op zitten. Denk dat ik het blok toch maar eens van binnen ga bekijken.
 
Ik heb een Haynes manual en daar staan tekeningen van de ingaande en uitgaande schakelas in. De 3e en 4e zitten aan elkaar vast op de ingaande as dus die zouden omgedraaid kunnen zijn, maar op de uitgaande gaat dat denk ik niet passen met de tandwielen die daar op zitten. Denk dat ik het blok toch maar eens van binnen ga bekijken.
er zijn maar 2 mogelijkheden:
of de tandwielen zijn gewisseld (wat zoals je zelf al aangeeft héél verwonderlijk zou zijn dat je op beide assen 2 tandwielsets kan omwisselen
of er steekt een andere schakelwals is waarop het schakelpatroon "anders" verloopt, maar hoe groot is de kans dat die bestaat en perfect past, op het groefpatroon na ?

verder is het altijd een goed idee om een 2-takt bij aanschaf volledig uiteen te trekken ;)
 
er zijn maar 2 mogelijkheden:
of de tandwielen zijn gewisseld (wat zoals je zelf al aangeeft héél verwonderlijk zou zijn dat je op beide assen 2 tandwielsets kan omwisselen
of er steekt een andere schakelwals is waarop het schakelpatroon "anders" verloopt, maar hoe groot is de kans dat die bestaat en perfect past, op het groefpatroon na ?

verder is het altijd een goed idee om een 2-takt bij aanschaf volledig uiteen te trekken ;)
Update: afgelopen week het blok compleet uit elkaar gehaald en met behulp van Haynes en YouTube in elkaar gezet en jawel de 3e en 4e versnelling zaten daadwerkelijk op beide assen verkeerd om! Bijzonder dat dat überhaupt technisch mogelijk is, de drukplaat van de koppeling zat ook verkeerd om. Testrit vandaag ging goed, ik had de ontsteking niet gemarkeerd (wel duidelijke foto’s) bij demonteren dus was bang dat deze niet goed zou staan, maar dat viel gelukkig mee. Nu netjes verder opbouwen om klaar te zijn voor het nieuwe seizoen. Ik zal dan ook wat foto’s posten.
 
Hallo allemaal, ik heb onlangs een Aprilia RS 125 uit 2007 gekocht. Het blok is door de vorige eigenaar gereviseerd en er is een Italkit 140cc cilinder op gegaan.

Optisch is hij echter niet zo netjes, maar daar wil ik langzaam wat aan gaan doen.

Ik heb een aantal vragen, misschien dat iemand mij wil/kan helpen?

1: Van de week is er een Gianelli pijp onder gekomen en heb ik er een 164 sproeier en B38 sproeier in gedaan. Nu zag ik dat na een ritje van +- 5km al olie langs de uitlaat loopt. Welke sproeier zouden jullie adviseren? 160? Of nog lager?

2: Is er iemand die ervaring heeft met kappensets van AliExpress? Voor een redelijke prijs kan je daar een leuke kappenset kopen, maar ben benieuwd naar ervaringen hier mee.
De huidige kappenset is erg lelijk overgespoten en er zitten her en der wat scheuren in.

3: Het koelwater komt volgens het dashboard niet op bedrijfstemperatuur (het was buiten ook maar rond de 6-7 graden). Als ik even stilsta geeft het dashboard soms 1 of 2 blokjes maar zodra ik ga rijden niks meer. Lijkt mij dat de thermostaat open blijft staan, of zou het ook aan de temperatuursensor kunnen liggen?

4: De naald van de toerenteller zakt verder dan 0 als het contact uit staat. Hierdoor geeft de toerenteller tijdens het rijden ook minder toeren aan dan daadwerkelijk het geval is (ik denk zo’n 1500 a 2000 toeren minder). Heeft iemand een oplossing om de naald weer op 0 te krijgen ipv -2000 toeren? 8-)

Alvast bedankt!!
1966136D-DCDF-459F-8C7D-5156EFD0F5A7.jpeg

EF4F9846-6A52-4149-A5DF-5CB3FB36FD84.jpeg
21FBE172-AFF5-4EB2-904A-3F6F0D0F67E2.jpeg
 
Hallo allemaal, ik heb onlangs een Aprilia RS 125 uit 2007 gekocht. Het blok is door de vorige eigenaar gereviseerd en er is een Italkit 140cc cilinder op gegaan.

Optisch is hij echter niet zo netjes, maar daar wil ik langzaam wat aan gaan doen.

Ik heb een aantal vragen, misschien dat iemand mij wil/kan helpen?

1: Van de week is er een Gianelli pijp onder gekomen en heb ik er een 164 sproeier en B38 sproeier in gedaan. Nu zag ik dat na een ritje van +- 5km al olie langs de uitlaat loopt. Welke sproeier zouden jullie adviseren? 160? Of nog lager?

2: Is er iemand die ervaring heeft met kappensets van AliExpress? Voor een redelijke prijs kan je daar een leuke kappenset kopen, maar ben benieuwd naar ervaringen hier mee.
De huidige kappenset is erg lelijk overgespoten en er zitten her en der wat scheuren in.

3: Het koelwater komt volgens het dashboard niet op bedrijfstemperatuur (het was buiten ook maar rond de 6-7 graden). Als ik even stilsta geeft het dashboard soms 1 of 2 blokjes maar zodra ik ga rijden niks meer. Lijkt mij dat de thermostaat open blijft staan, of zou het ook aan de temperatuursensor kunnen liggen?

4: De naald van de toerenteller zakt verder dan 0 als het contact uit staat. Hierdoor geeft de toerenteller tijdens het rijden ook minder toeren aan dan daadwerkelijk het geval is (ik denk zo’n 1500 a 2000 toeren minder). Heeft iemand een oplossing om de naald weer op 0 te krijgen ipv -2000 toeren? 8-)

Alvast bedankt!!Bekijk bijlage 1852780
Bekijk bijlage 1852781Bekijk bijlage 1852782
Welkom op MF.

1. Durf ik niets van te zeggen. Zeker niet met de 140kit.
2. Zelfde als elke Ali set. Past nooit 1 op 1, hoop werk maar goedkoop.
3. Heeft dat model geen daadwerkelijke temperatuur in beeld? Plak je radiateur eens goed af en probeer het nog eens. Thermostaat kan je testen, zie WPHB.
4. Weet je zeker dat hij minder toeren aangeeft? Volgens mij liggen naalden vaker niet op 0 als de motor uit is. Mijn '99 geeft bijvoorbeeld 500tpm aan.
 
Bedankt voor je reactie!

1: Oke, wat ik nog vergat te zeggen is dat er een 34 VHSB carb op zit.

2: Ik zal er nog eens over nadenken dan O-)

3: Nee volgens mij is de daadwerkelijke temperatuur niet te zien, maar ik zal er binnenkort nog eens goed naar kijken als het beter weer is. Maar als de thermostaat goed werkt, zou hij dan nog moeite hebben om op temperatuur te komen denk je?

4: Ik weet bijna zeker dat hij minder toeren aangeeft, want als ik het contact aanzet, gaat de naald eerst naar max rpm en weer terug. De max is 14k op het dashboard, maar hij stopt al bij 12k dus het lijkt gewoon of de naald verschoven is ofzo. Ik zal er binnenkort even een foto van maken.
 
Een aliexpress kappenset zou enorm zonde zijn. Je ziet dan vanaf een afstand al dat het niet helemaal klopt.
Je zou de beschadigde kappen kunnen laten herstellen door een professional of je kan nieuwe kopen via PartsRepublik
 
Bedankt voor je reactie!

1: Oke, wat ik nog vergat te zeggen is dat er een 34 VHSB carb op zit.

2: Ik zal er nog eens over nadenken dan O-)

3: Nee volgens mij is de daadwerkelijke temperatuur niet te zien, maar ik zal er binnenkort nog eens goed naar kijken als het beter weer is. Maar als de thermostaat goed werkt, zou hij dan nog moeite hebben om op temperatuur te komen denk je?

4: Ik weet bijna zeker dat hij minder toeren aangeeft, want als ik het contact aanzet, gaat de naald eerst naar max rpm en weer terug. De max is 14k op het dashboard, maar hij stopt al bij 12k dus het lijkt gewoon of de naald verschoven is ofzo. Ik zal er binnenkort even een foto van maken.
3: Kan best. Plak gewoon de helft van de radiateur eens af. Gewoon een paar stroken ductape erop en gaan rijden. Kijken wat hij dan doet. En Thermostaat eruit en testen is een vrij klein klusje.

4: Filmpje werkt beter, maar vermoed dat je dan de unit echt open moet maken om hem weer goed te zetten.
 
Ik heb wel eens bij een tuono gezien dat een naald niet op de juiste positie begon, dat valt op te lossen door de minpool los te maken en deze tegen de min van de accu aan te houden/tikken. Elke keer wanneer je contact maakt begint die verder/minder ver. Totdat die op de juiste positie start, dan vasthouden en gewoon monteren.
 
Ik heb wel eens bij een tuono gezien dat een naald niet op de juiste positie begon, dat valt op te lossen door de minpool los te maken en deze tegen de min van de accu aan te houden/tikken. Elke keer wanneer je contact maakt begint die verder/minder ver. Totdat die op de juiste positie start, dan vasthouden en gewoon monteren.
Ja, wel eens van gehoord... Geen idee of dat bij de RS125 ook zo werkt. Zover ik weet wel dezelfde teller unit dus met wat geluk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cas
Ik heb wel eens bij een tuono gezien dat een naald niet op de juiste positie begon, dat valt op te lossen door de minpool los te maken en deze tegen de min van de accu aan te houden/tikken. Elke keer wanneer je contact maakt begint die verder/minder ver. Totdat die op de juiste positie start, dan vasthouden en gewoon monteren.
Oh bedankt, ik zal dit eens gaan proberen! Hierbij nog een foto zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
A08DF0DB-7977-4109-96A5-04CA4E826F06.jpeg
 
iemand hier interesse in een sp schokbreker?
ik heb ook nog een sp cdi/ powervalve aansturing liggen, moet ik hem alleen nog even vinden 8)7
 

Bijlagen

  • 20230311_155106.jpg
    20230311_155106.jpg
    450,6 KB · Weergaven: 17
Jullie hadden nog wat foto’s van mij tegoed, was mooi weer vandaag dus ook meteen maar de eerste kilometers erop gezet. Motor loopt prachtig en alle versnellingen staan weer in de goede volgorde 👍🏻
 

Bijlagen

  • C8A7AF54-935E-42DD-8271-6B6F478CC527.jpeg
    C8A7AF54-935E-42DD-8271-6B6F478CC527.jpeg
    292 KB · Weergaven: 31
  • 064246BE-D074-4387-95E0-A04EABBE7522.jpeg
    064246BE-D074-4387-95E0-A04EABBE7522.jpeg
    274,3 KB · Weergaven: 32
Ja die hoort naar mijn idee gewoon verticaal naar beneden te staan, op 1000rpm zeg maar.

Het is gelukt! Heb hem even opengemaakt en ik kwam erachter dat de startpositie van de naald niet goed stond. Ik heb de naald een heel rondje tegen de klok in gedraaid en ben gestopt op 0. Nu staat hij goed en geeft hij de toeren ook goed aan als de motor loopt.
 

Bijlagen

  • 9CE24C5E-7022-4112-8393-20A5B8906753.jpeg
    9CE24C5E-7022-4112-8393-20A5B8906753.jpeg
    145 KB · Weergaven: 22
Goedemiddag allemaal,

Mijn naam is Dirk en ik ben sinds vrijdag in het bezit van een extrema uit 1996. De motor heeft vanaf 2004 niet meer gereden en schijnt versnellingsbak problemen te hebben, ik heb het blok uit elkaar gehaald en ben eigenlijk niks geks tegenkomen. Heb verder de motor ondertussen volledig uit elkaar en nu is het wachten op lagers, pakkingen etc. Dan heb ik meteen een andere vraag, ik wil mijn kappen laten spuiten en opnieuw bestickeren, waar kan ik deze stickers bestellen? Origineel hoeft van mij niet zo zeer aangezien die vrij prijzig zijn. of als iemand hier een hele nette set incl. Stickers heeft zou ik die graag overnemen.

Dirk.
 

Bijlagen

  • IMG_8741.jpeg
    IMG_8741.jpeg
    618 KB · Weergaven: 16
Ben ook erg benieuwd wat de cilinder doet, hier is iemand al lekker aan de gang geweest😅 de zuiger en wand zijn nog in zeer goede staat.
 

Bijlagen

  • IMG_8748.jpeg
    IMG_8748.jpeg
    231,3 KB · Weergaven: 25
  • IMG_8749.jpeg
    IMG_8749.jpeg
    171,1 KB · Weergaven: 25
  • IMG_8750.jpeg
    IMG_8750.jpeg
    164,9 KB · Weergaven: 24
Terug
Bovenaan Onderaan