Het Aprilia RS125 topic (3)

hoi,even enkele vragen hier,

maar eerst een situatieschets
ik heb een rs125 van 2003 gekocht,op papier een 11kw maar staat op vol vermogen,er zitten powervalves op.

gekocht als niet startend maar ondertussen draait hij al terug.
alleen,dit enkel op choke blijft hij draaien?neem je de choke eraf valt hij uit.
eens je boven 4000toeren bent blijft hij wel draaien als je de choke afzet,pakt goed op en klimt in de toeren,ik zie ook de valve open en dicht gaan.vanaf je de gaslost zakt hij in toeren en valt hij uit.
de stelschroef voor de rollantie was volledig ingedraaid,heb deze terug uitgedraaid zodat het gasschof mooi netjes net van de onderkant wegkomt(veranderd ook niks als je die indraait.
lucht schroef staat op 2 tellen uit.
gasnaald gezet op 2van van boven,stond helemaal onderaan
gianelli expantie uitlaat

en dan nu de vragen,
wat moet erin de carb zitten van sproeiers,
welke bougie ,nu is dit NGK BR7ES
welke luchtfilter,moeten er aanpassingen gebeuren aan de luchtfilterbehuizing?
als ik een revisieset bestel voor de carb,best dan 1 nemen voor 22Kw?idem voor het luchtfilter
instellingen naald,toerentalregeling....


alvast bedankt
Kijken zowel qua bougie als sproeiers, wat er nu in zit maar begin eens met de carbs ultrasonen. Als hij stil heeft gestaan grote kans dat er zooi in zit.
Luchtfilter is gewoon schuim die je schoonmaakt en opnieuw in de olie zet.
Carb afstellen is een vak apart in mijn ogen en dat laat ik aan een vakman over.
Ik persoonlijk zou de motor zover klaar maken als ik kan en vervolgens bij een 2t expert naar binnen schuiven,

oja,
waar kopen jullie onderdelen?
Al een poos niet nodig gehad (zie foto OP) maar voorheen veel bij easyparts en eBay.
 
Dag roy,

Bedankt voor je antwoord.
Carb is gereinigd, heb al de sproeiers eruit gehaald en uitgekuist.
Ultrasoon is niet mogelijk omdat ik de oliepompleiding niet kan losmaken, heb geen klein genoeg spanband.

Nog een vraagje,
Op de carb zitten 2 kleine uitgangen net naast de gasschuif, als ik de carb ondersteboven hield liep er daar benzine uit. Ik vermoed dat dit de ontluchters zijn?
 
Dag roy,

Bedankt voor je antwoord.
Carb is gereinigd, heb al de sproeiers eruit gehaald en uitgekuist.
Ultrasoon is niet mogelijk omdat ik de oliepompleiding niet kan losmaken, heb geen klein genoeg spanband.

Nog een vraagje,
Op de carb zitten 2 kleine uitgangen net naast de gasschuif, als ik de carb ondersteboven hield liep er daar benzine uit. Ik vermoed dat dit de ontluchters zijn?
Spanband? Je bedoelt klemmetje? Zou er toch 1 regelen en het goed doen.

Euh ontluchters? Foto?
 
Ik bedoel idd spanband-klemmetje
Vlaming🤔🤣

Kan het stationair gedeelte slecht draaien doordat de power valve niet goed werkt? Ik zie de valve wel open en dicht gaan bij gas geven.

Zolang ik boven de 4000tr blijf loopt hij. Vanaf ik het gas los valt hij af
 
Ik bedoel idd spanband-klemmetje
Vlaming🤔🤣

Kan het stationair gedeelte slecht draaien doordat de power valve niet goed werkt? Ik zie de valve wel open en dicht gaan bij gas geven.

Zolang ik boven de 4000tr blijf loopt hij. Vanaf ik het gas los valt hij af
Nee, is een simpel mechanisch ding. Werkt of werk niet.
Ik denk eerder dat je carb gewoon nog niet goed schoon is, vandaar mijn advies.
 
Zou kunnen. De 2 buisjes die ik bedoelde waren overlopen van de carb.

Weet jij waar ik de standaardgegevens kan vinden voor een 125cc vol vermogen?

En nog een praktische vraag, ik heb geen luchtfilter op de moment, ik heb dit opgelost door een schuurmatje op maat te snijden en er in te leggen voorlopig.
Blijkbaar zijn de luchtfilters niet meer leverbaar.
Welk vervangtype word aangeraden?
 
Ondertussen het oliekanaaltje losgekregen.
Viel me wel op dat er niks uitloopt van olie. Is dit normaal?
 
Zijn aan het sudderen
 

Bijlagen

  • 91902FD0-F10F-48F4-884B-A9AA6B143E69.jpeg
    91902FD0-F10F-48F4-884B-A9AA6B143E69.jpeg
    272,8 KB · Weergaven: 8
Na wat zoekwerk vind ik onderstaande sproeierbezetting. Mijne zit daar mijlenver vandaan,
Kloppen deze cijfers,en waar kan ik die set aankopen?
 

Bijlagen

  • 107378B3-906B-42A1-8DFD-CF083173BB78.jpeg
    107378B3-906B-42A1-8DFD-CF083173BB78.jpeg
    173,7 KB · Weergaven: 13
Zou kunnen. De 2 buisjes die ik bedoelde waren overlopen van de carb.

Weet jij waar ik de standaardgegevens kan vinden voor een 125cc vol vermogen?

En nog een praktische vraag, ik heb geen luchtfilter op de moment, ik heb dit opgelost door een schuurmatje op maat te snijden en er in te leggen voorlopig.
Blijkbaar zijn de luchtfilters niet meer leverbaar.
Welk vervangtype word aangeraden?
 
Ga niet rijden met dat zelfgemaakte filter zonder dat je zeker weet dat de afstelling klopt,anders kan het een zuiger kosten.
 
Laatst bewerkt:
Zit ondertussen een filtermousse in(kan je kopen en dan zelf op maat snijden)
Moet hzm wel nog even in de 2takt olie drenken
 
Zou kunnen. De 2 buisjes die ik bedoelde waren overlopen van de carb.

Weet jij waar ik de standaardgegevens kan vinden voor een 125cc vol vermogen?

En nog een praktische vraag, ik heb geen luchtfilter op de moment, ik heb dit opgelost door een schuurmatje op maat te snijden en er in te leggen voorlopig.
Blijkbaar zijn de luchtfilters niet meer leverbaar.
Welk vervangtype word aangeraden?
WPHB heb je neem ik aan? Daar staat normaal alles in, maar is natuurlijk ook geen vast gegeven, kan ook iets afwijking inzitten.
Ondertussen het oliekanaaltje losgekregen.
Viel me wel op dat er niks uitloopt van olie. Is dit normaal?
Het is een oliepomp dus als de motor niet loopt zou ik dat niet raar vinden.
Maar er staat in de manuals ook wel ergens verteld hoe je die kan testen.
Zijn aan het sudderen
👌🏻
Na wat zoekwerk vind ik onderstaande sproeierbezetting. Mijne zit daar mijlenver vandaan,
Kloppen deze cijfers,en waar kan ik die set aankopen?
Again, WPHB maar heeft de vorige eigenaar lopen prutsen of zit jij er met vol vermogen afstelling naast?
Bij easyparts is alles niet meer leverbaar
Googlen, word steeds lastiger.
 
dag roy,
het complete wphb heb ik niet.

wat de olie betreft ,uiteindelijk ook logisch want de aftakking zit hoger dan de pomp

ben vrij zeker van de vol vermogen,dat deze is omgebouwd.

ondertussen een site gevonden van een Belg,robyn racing.
 
dag roy,
het complete wphb heb ik niet.

wat de olie betreft ,uiteindelijk ook logisch want de aftakking zit hoger dan de pomp

ben vrij zeker van de vol vermogen,dat deze is omgebouwd.

ondertussen een site gevonden van een Belg,robyn racing.
 
Goedemiddag, mijn naam is Ron en heb verleden jaar een Aprilia RS125 extrema uit 1994 gekocht om tijdens deze winter netjes in orde en vooral origineel te maken. Het is een Max Biaggi/Chesterfield uitvoering. Ik heb het forum al helemaal doorzocht op het euvel dat ik met de motor heb, maar kan er niets over vinden: tijdens het opschakelen klopt de versnellingsvolgorde niet. Hij gaat van 1 -> 2 -> 4 -> 3 -> 5 -> 6. Blokolie was schoon en ik heb deze voor de zekerheid opnieuw vervangen voor de olie die het WPHB aangeeft. Ik kan mij niet voorstellen dat de tandwielen uit de versnellingsbak ooit niet goed teruggeplaatst zijn, dus dan blijven de schakelvorken of schakelwals over? Hebben jullie dit wel eens gehoord of zelf meegemaakt? Alvast bedankt Gr. Ron
 
Goedemiddag, mijn naam is Ron en heb verleden jaar een Aprilia RS125 extrema uit 1994 gekocht om tijdens deze winter netjes in orde en vooral origineel te maken. Het is een Max Biaggi/Chesterfield uitvoering. Ik heb het forum al helemaal doorzocht op het euvel dat ik met de motor heb, maar kan er niets over vinden: tijdens het opschakelen klopt de versnellingsvolgorde niet. Hij gaat van 1 -> 2 -> 4 -> 3 -> 5 -> 6. Blokolie was schoon en ik heb deze voor de zekerheid opnieuw vervangen voor de olie die het WPHB aangeeft. Ik kan mij niet voorstellen dat de tandwielen uit de versnellingsbak ooit niet goed teruggeplaatst zijn, dus dan blijven de schakelvorken of schakelwals over? Hebben jullie dit wel eens gehoord of zelf meegemaakt? Alvast bedankt Gr. Ron
Hoe bepaal je dat?

Maar nee, nooit gehoord.
 
Bedankt voor jullie reacties! Hij valt inderdaad zwaar terug in toeren van 2 naar 3, maar van 3 naar 4 is het precies dezelfde reactie als terugschakelen en maakt hij veel toeren. Blok loopt erg mooi en pakt goed op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan