Maar dit is toch ook bij een half? Het enige verschil tussen half- en volsyntheet (uit-de-fabriek-olie) is dat er bij half nog wat mineraal (uit-de-grond-olie) bij zit. Frictieverbeteraars kunnen net zo goed in half zitten lijkt me?
Syntetische olie is "van huis uit" schraal. Plakt niet aan metaal. Daardoor zijn de noodloopeigenschappen, denk aan starten na lange stilstand, slecht.
Door toevoegingen die wel hechten en uitzonderlijke glijeigenschappen hebben worden de noodloopeigenschappen verbeterd. Deze toevoegingen zijn niet goed voor je koppeling. Ze hechten zich zodanig aan het frictiematreriaal dat de koppeling blijvend gaat slippen.
Door toevoegen van minerale olie heeft men deze dure noodloopverbeteraars niet nodig terwijl de superieure smeereigenschappen van synthetische olie blijven.
The best of both worlds.
Wil je persé een volsyntheed let dan goed op dat de olie geschikt is voor gebruik in een motorfiets met natte koppeling en geintegreerde versnellingsbak.
Welkom! Wanneer is de heugelijke gebeurtenis gepland?Ik meld mij alvast in dit topic als mogelijk toekomstig TDM-rijder!
Ik meld mij alvast in dit topic als mogelijk toekomstig TDM-rijder!
- automatisch smeersysteem staat ook nog op het wensenlijstje
Iemand nog tips inzake bovenstaande (handigheidjes - goedkope winkels ) ?
Binnenkort weer eens wat onderhoud doen...Als dit gedaan is, wordt de volgende klus de voorzijde
~Jeronymus schreef op 11 mei 2011 @ 23:51:[/b
Ik heb vorig jaar ook mijn kettingset zelf vervangen, eveneens gehaald bij Jos Smit. Ik heb de standaard (DID) ketting en tandwielen gehaald. Het setje zit er nu 10k op, en is prima. Wel het borgplaatje niet vergeten voor je voortandwiel.
Achterband heb ik Michelin PR2 op laten leggen. Doet het ook na dezelfde 10k nog prima.
Met die andere dingen heb ik geen ervaring. Als je weet hoe je de motor gaat liften dan hoor ik het graag. Ik moet komend weekend juist mijn voorvork loshalen, en zoek nog een krikpunt.
Ik doe altijd altijd nog een bandje tussen het stuur en een balk in het dak. Als extra zekerheid voor als hij toch nog van je krik kukelt. Liever te veel zekerheid dan dattie omvalt.
Ben ook aan het zoeken geweest voor een kettingset en heb ze nog niet goedkoper gezien dan bij Jos Smit.
Jij staat er wel vaker op
Ik heb by the wee wel 3 TDM's gespot op de foto sites 2 x een 900 en 1 850
en binnenkort staat er ook een Triple bij jullie in de schuur
Al wat leuks op het oog?Ik meld mij alvast in dit topic als mogelijk toekomstig TDM-rijder!
Al wat leuks op het oog?
uitvullen tot het blok met een paar blokjes om je bochten en dan een garage krikeronder. achterzijde op de paddockstand en wat gewicht op het zadel leggen. zandzakken of je schoonmoeder ofzo
als je de originele uitlaat nog hebt, kan je een krik onder de tussenpot doen die is mi sterk zat
Dank voor de tip!
Paddockstand en schoonmoeder komt goed
Maar voor het krikpunt: dan drukt ie dus (via het plankje) ook nog op je uitlaatpijpen?
ben bang dat ik de uitlaatbuizen fijn druk
houten blokjes tussen je bochten steken die afsteunen op het ondercarter en daar een plankje met een krik onder (bruggetje bouwen om je bocht heen)Dank voor de tip!
Paddockstand en schoonmoeder komt goed
Maar voor het krikpunt: dan drukt ie dus (via het plankje) ook nog op je uitlaatpijpen?
ben bang dat ik de uitlaatbuizen fijn druk
ben nu al een poosje opzoek naar info over de tomtom2,
ik ga denk ik voor een tomtom rider 2 omdat ik er ook korting bij krijg
alleen wat voor kaart zit er bij, zoiezo europa nodig>? iemand ervaring mee
(kleine naams wijziging)
bedankt voor goede uitleg over olie! sorry als ik er een beetje naast zat, en over de action zij ik met een knipoog he
ik ben iniedergeval begonnen met het uitgraven van de tuin, om beton te storten!
de TDM moet wel veilig in een schuurtje staan toch
ben nu al een poosje opzoek naar info over de tomtom2,
ik ga denk ik voor een tomtom rider 2 omdat ik er ook korting bij krijg
alleen wat voor kaart zit er bij, zoiezo europa nodig>? iemand ervaring mee
Binnenkort weer eens wat onderhoud doen...
- Ketting begint een beetje op te raken na 28k. km- iets meer zijdelingse speling dan gewenst.
- Tandjes krijgen ook al een beetje haaievinnenvorm
Hoe heet ook alweer die gast die goedkope kettingsets verkoopt? [me="JAMF"]denk na: Jos of Jaap en dan nog iets....[/me]
[edit] Jos Smit dus [/edit]
DID of Tsubaki ketting ?
JT of Tsubaki tandwielen ?
- remklauw eens uit elkaar halen en nieuw sap in de pomp
misschien ook nog een staalflex leidinkje
automatisch smeersysteem staat ook nog op het wensenlijstje
Iemand nog tips inzake bovenstaande (handigheidjes - goedkope winkels ) ?
(kleine naams wijziging)
bedankt voor goede uitleg over olie! sorry als ik er een beetje naast zat, en over de action zij ik met een knipoog he
ik ben iniedergeval begonnen met het uitgraven van de tuin, om beton te storten!
de TDM moet wel veilig in een schuurtje staan toch
ben nu al een poosje opzoek naar info over de tomtom2,
ik ga denk ik voor een tomtom rider 2 omdat ik er ook korting bij krijg
alleen wat voor kaart zit er bij, zoiezo europa nodig>? iemand ervaring mee
Als je de zumo te duur vindt, overweeg dan eens een occasion Garmin Nüvi 765 of 7x5, of 8x5. Deze zijn niet waterdicht, maar naar mijn mening beter voor routes dan TomTom. Zo rond de 125 euro moet je een goeie occasion kunnen scoren op MP ( mijn 715 is inmiddels gereserveerd). Een tasje van SWMotech doet wonderen bij slecht weer..
Ander voordeel:
De Onroute Motorkaart kan hierop en de 1001 Motorroutes kunnen hier op.
Let op! Niet iedere Nüvi kan in Mapsource voorbereide routes aan.
de 7 serie in eder geval wel, waarbij de 7X5 ook bluetooth naar je headset ondersteunt.