Maar dit is toch ook bij een half? Het enige verschil tussen half- en volsyntheet (uit-de-fabriek-olie) is dat er bij half nog wat mineraal (uit-de-grond-olie) bij zit. Frictieverbeteraars kunnen net zo goed in half zitten lijkt me?
Syntetische olie is "van huis uit" schraal. Plakt niet aan metaal. Daardoor zijn de noodloopeigenschappen, denk aan starten na lange stilstand, slecht.
Door toevoegingen die wel hechten en uitzonderlijke glijeigenschappen hebben worden de noodloopeigenschappen verbeterd. Deze toevoegingen zijn niet goed voor je koppeling. Ze hechten zich zodanig aan het frictiematreriaal dat de koppeling blijvend gaat slippen.
Door toevoegen van minerale olie heeft men deze dure noodloopverbeteraars niet nodig terwijl de superieure smeereigenschappen van synthetische olie blijven.
The best of both worlds.
Wil je persé een volsyntheed let dan goed op dat de olie geschikt is voor gebruik in een motorfiets met natte koppeling en geintegreerde versnellingsbak.
Laatst bewerkt: