Hét grote Suzuki DR topic (350 t/m 800)

Sinds gisteren heb ik een DR500S uit 1983. Hij is nog origineel en in zeer goede staat.

Ik kom van een KTM 950 en heb geen ervaring met motoren uit dit tijdperk. Wel heb ik het idee dat hij niet geweldig loopt, omdat ik op een DR350 gereden heb met een stuk meer pit.

Wat is aan te raden om te doen? Ik heb er een WPH bij.
Heb het eea gelezen over een 50mm uitlaat en grotere carb, maar ben echt een leek wat dat betreft.
 
Laatst bewerkt:
Beste Forum'ers,
Ik ben op zoek naar een werkplaatshandboek voor een DR500S uit 1983.
Kan iemand mij daar aan helpen?

Bij voorbaat dank.
 
Goedemorgen,

Ik heb wat fotos gekeken en daardoor is er wat onduidelijk voor mij. Als eerste is een Dr. Big dus geen Honda. Dat is dus clear. Maar heeft niet iedere DR een kenteken?
 
Goedemorgen,

Ik heb wat fotos gekeken en daardoor is er wat onduidelijk voor mij. Als eerste is een Dr. Big dus geen Honda. Dat is dus clear. Maar heeft niet iedere DR een kenteken?

DR type offroads werden nieuw geleverd op kenteken, tenzij de koper dat expliciet niet wou. Het kan ook zijn dat de motor later van kenteken afgehaald is, of een gestolen motor aangeboden zonder kenteken.
 
Is de DR nog in productie, of is die inmiddels zo ver doorontwikkeld dat het meer een Parijs Dakar motor is geworden

Groet, Fred Kroket
 
Is de DR nog in productie, of is die inmiddels zo ver doorontwikkeld dat het meer een Parijs Dakar motor is geworden

Groet, Fred Kroket

Eerlijk gezegd weet ik niet of DR's od DRZ's gemaakt/hier geleverd worden, dacht het niet..Ja als er een kloppend kenteken bij zit zou het goed moeten zijn.
 
DR650, DRZ400 (opvolger DR350) en DR(Z)200 zijn nog in productie.
In Europa kan je geen van de 3 nog nieuw krijgen.
De beta alp 4.0 (met DR350 blok) en alp 200 (met DR200 blok) zijn wel nog verkrijgbaar en een zeer goed alternatief.
 
DR650, DRZ400 (opvolger DR350) en DR(Z)200 zijn nog in productie.
In Europa kan je geen van de 3 nog nieuw krijgen.
De beta alp 4.0 (met DR350 blok) en alp 200 (met DR200 blok) zijn wel nog verkrijgbaar en een zeer goed alternatief.

Een beta alp zoals ik ken is een klimgeit voor steile/krappe heuvel- en berg paadjes. Iets heel anders en niet erg geschikt voor hier, denk ik.
 
Wordt er zo veel geklooid met deze soort motoren? Twijfel over juiste kentekens, gestolen motoren...

Groet. Fred Kroket
 
Heeft iemand misschien nog een setje koffer zijdragers liggen voor een SR41 DR750S 1987 -1990 / SR42 DR800 1990 ?
( SR43 DR800 1990- 2000 past helaas niet )
Mag beschadigd zijn
 

Bijlagen

  • 104709956_801985523541411_3828749343001444952_o.jpg
    104709956_801985523541411_3828749343001444952_o.jpg
    154,5 KB · Weergaven: 5
Goedenmiddag forumers,

Een paar weken geleden ben ik begonnen met het opknappen van mijn vaders oude DR500 uit 1984, en ik heb enorm veel gehad aan alle berichten op dit forum!

Hij heeft ~10 jaar stil gestaan en ik ben nu zover dat de carburateur schoon is, luchtfilter vervangen is, hij weer langer dan 10 seconden loopt en bijna alle verlichting functioneert. Een leuk en leerzaam project voor iemand die nog nooit echt aan motoren gesleuteld heeft, maar wel praktisch ingesteld is. Het idee is om hem weer rijdend / straat legaal te krijgen, zonder al teveel cosmetisch werk te verrichten, dat komt later wel.

Nu loop ik tegen twee dingen aan waar ik graag jullie advies over zou willen inwinnen:
- In het eerste deel v.d. uitlaat zit een klein gaatje, ongeveer 1mm. Is het beter om dit te laten repareren (als dat kan) of om dit te vervangen/ nieuw te laten maken? het tweede deel v.d. uitlaat en demper zijn nog goed.
- Het cylinderhoofd lekt uitlaatgassen en motorolie, de eigenaar voor mijn vader heeft dit ooit proberen op te lossen door er een soort plastic goedje overheen te doen. valt dit op te lossen door de pakkingen te vervangen, of duid dit op een groter probleem. En kan een beginner dit zelf doen?

Helaas vergeten een mooie foto van de hele motor te nemen, ik zal er snel een maken.

Groetjes, Jelte
 
WhatsApp Image 2020-06-22 at 16.22.28 (1).jpeg


Gele cirkel geeft het gaatje aan. Hitteschild is van de uitlaat afgeroest.

WhatsApp Image 2020-06-22 at v2.jpg


Hier is goed te zien dat wat olie lekt als hij loopt. Geen stroom, maar drupt er langzaam uit.

WhatsApp Image 2020-06-22 at 16.22.28.jpeg
 
Wauw dat is door iemand goed geprutst.

Kijk of je zonder al teveel werk het kleppendeksel eraf kan halen, deze troep kan verwijderen en het zelf goed doen. Dan lekt ie ook niet meer. Kun je gelijk ff je kleppen inspecteren.
Mag aannemen dat je wel al olie en filters gedaan hebt?
 
Weet iemand of er een universele tank op een DR500 past of heeft iemand nog een originele tank liggen die niet lekt?

Gr Bas
 
Wauw dat is door iemand goed geprutst.

Kijk of je zonder al teveel werk het kleppendeksel eraf kan halen, deze troep kan verwijderen en het zelf goed doen. Dan lekt ie ook niet meer. Kun je gelijk ff je kleppen inspecteren.
Mag aannemen dat je wel al olie en filters gedaan hebt?


Olie en filter gedaan, bedankt voor het advies.

Nog enig idee of de uitlaat te redden is? Kan zo'n klein gaatje dichtgelast worden of iets dergelijks?
 
Hoi. Ik heb na lang aarzelen (25 jaar😀) eindelijk een enduro gekocht. Een goed gebruikte Suzuki DR500 S ui 1981. Technisch istie goed. 1of 2x kicken en de oude dame loopt. Wat een lol zo’n ding
E68D0A6C-5861-4912-BC78-2F420752B744.jpeg
 
Olie en filter gedaan, bedankt voor het advies.

Nog enig idee of de uitlaat te redden is? Kan zo'n klein gaatje dichtgelast worden of iets dergelijks?
Uitlaat is superdun natuurlijk. Ben bang dat je er dwars doorheen last aan de andere kant is het het proberen waard. Lek istie toch al
 
Terug
Bovenaan Onderaan