Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu een tip van mijn kant. Ook las ik dat veel mensen last hadden van slijtage van de transmissierubbers. Onlangs heb ik mijn ketting moeten vervangen (eerste keer bij 33000km, tweede keer bij 26000km) ik zag dat de bussen in de ketting weg gesleten waren en dit heb te maken met de speling op de transmissierubbers. Als oplossing heb ik gekozen voor het plaatsen van nog een lager in het tandwielhuis. Er is genoeg ruimte alleen moet je op een draaibank de boel uitfrezen. Van fabriekswege zit er maar 1 lager maar bij de meeste wegmoteren zitten er twee lagers. Het geheel is nu geheel spelingvrij en ik verwacht dat ik daarom ook weer langer met mijn ketting doe. Als je adres wil weten van degene die de lagers pas gemaakt heeft hoor ik het wel.

In ieder geval bedankt voor al jullie tips.

Interessant, je hebt de afstandsbus af laten draaien of de tandwieldrager om ruimte voor een 2e lager te maken. Zo ver ik weet hebben alle all/off the roads maar 1lager in de tandwieldrager. Normaal gesproken ook geen probleem, maar met die yamaha rubbers....

Heb je een foto van je oplossing?
 
zo zag hij er uit 4 uur geleden,

maar de boel zit terug in mekaar :)

maareuhhhhhh, die 12V supply van touratech ?

heb ik de boel eindelijk in mekaar , denk ik , effe vlug gps uit vriendin haar auto nemen en stroom testen, maarr die stekker is kleiner ??? wtf , wist ik echt niet , zijn motor gps stekkers dan smaller ? of moet ik een adapter gaan kopen hiervoor ?

dacht echt dat het dezelfde dikte zou zijn

[afbeelding]

Er zijn sigarettenaansteker stekkers en je hebt accessoire stekkers.
cigaretten-plug-2-maten.jpg

bmw_male_plug.jpg
 
maar 7km valt mee dus
ik had er tijdens de proefrit 1 van 20km beetje jammer

een collega van mij zegt altijd dat hij een vergunning heeft om te hard te rijden
hij weet alleen nooit wat die op jaarbasis kost hahahaha


_O-

... die moet ik onthouden!
 
Er zijn sigarettenaansteker stekkers en je hebt accessoire stekkers.
[afbeelding]
[afbeelding]

haha ok thx !

nog effe paar bevindingen ,

een stuk wat OTR ook in stuk heeft dus dat betekend dat het snel stuk gaat, bij mij is het ook al maar in niet al te beste staat en dat na 20k en jaar en half leeftijd (gaat em om de rubber)

5869178532_4a049357ea_o.jpg


splitsingen op de kabelboom zien er ook maar gek uit , is dat bij jullie hetzelfde ?

5868618497_490b02ea33_o.jpg


en nog effe voorbeeldje van wat ik of DNA bedoelde met VET!

5869178438_8c0845f0e1_o.jpg


best nog leuk karweitje die tank erafhalen, maar eens je weet hoe het moet is het op 20 minuutjes gedaan,

snap dan niet waarom ze bij een dealer dan zeggen , jaaa veel werk , want je tank moet er af
 
Kan nog goedkoper :P
http://cgi.ebay.de/DID-Kettensatz-V...ftradteile&hash=item51983fb206#ht_1168wt_1059


Over die tandwieldrager: ik kon het lager er zo met de hand uitdrukken. Ik denk ook dat het komt door die slechte transmissiedempers. Als die speling heeft komt alle kracht op het lager. Ik denk dat ik het lager met wat epoxi ga vastzetten. Een nieuwe drager vind ik te veel van het goede of hij moet maar een paar tientjes zijn (maar dat verwacht ik niet)

klopt... heb de rekening binnen: €108,72 ex.BTW
 
haha ok thx !

nog effe paar bevindingen ,

een stuk wat OTR ook in stuk heeft dus dat betekend dat het snel stuk gaat, bij mij is het ook al maar in niet al te beste staat en dat na 20k en jaar en half leeftijd (gaat em om de rubber)

[afbeelding]

splitsingen op de kabelboom zien er ook maar gek uit , is dat bij jullie hetzelfde ?

[afbeelding]

en nog effe voorbeeldje van wat ik of DNA bedoelde met VET!

[afbeelding]

best nog leuk karweitje die tank erafhalen, maar eens je weet hoe het moet is het op 20 minuutjes gedaan,

snap dan niet waarom ze bij een dealer dan zeggen , jaaa veel werk , want je tank moet er af
Dat rubber is bij mij ook al wat uitgedroogd. Die gaat geen paar jaar meer mee....toch een beetje vaag.
En de kabelboom heeft een paar rare splitsingen.
afbeelding]
Die plek waar uit de kabelboom die splitsing komt zit erg dicht tegen het frame aan te schuren...was bij mij al een doorslijtplek zichtbaar. Ik heb de kabelboom zoveel mogelijk ingepakt met binnenband en ty-rips om hem wat te beschermen. En op sommige plekken zo gelegd dat ie niet zo erg het frame raakt.

Dealers...tssss...zakkenvullers. :N
Nog effe en je kan zelf de motor servicen. ;) Goed bezig! })

Ik hoorde trouwens op de MS wederom mijn achterbrug kraken....net een jaar geleden uit elkaar gehad...volgende keer tijd voor een revisie van de achterbruglagers en rubbers denk ik.
Tis wel een erg zwak punt bij de Tenere....


Gr. Johan.
 
Dat rubber is bij mij ook al wat uitgedroogd. Die gaat geen paar jaar meer mee....toch een beetje vaag.
En de kabelboom heeft een paar rare splitsingen.
afbeelding]
Die plek waar uit de kabelboom die splitsing komt zit erg dicht tegen het frame aan te schuren...was bij mij al een doorslijtplek zichtbaar. Ik heb de kabelboom zoveel mogelijk ingepakt met binnenband en ty-rips om hem wat te beschermen. En op sommige plekken zo gelegd dat ie niet zo erg het frame raakt.

Dealers...tssss...zakkenvullers. :N
Nog effe en je kan zelf de motor servicen. ;) Goed bezig! })

Ik hoorde trouwens op de MS wederom mijn achterbrug kraken....net een jaar geleden uit elkaar gehad...volgende keer tijd voor een revisie van de achterbruglagers en rubbers denk ik.
Tis wel een erg zwak punt bij de Tenere....



Gr. Johan.
alleen bij jouw rijstijl ;)
 
Nog even creatief geweest met een zelfbouw Cordo CRD12 (gebruikt ik als tripmeter) fietstellerhoudertje en bedrading en wielsensor. Originele ging steeds na een tijdje kapot (reedsensor/opnemer op de voorvork) of had een draadbreuk.

Nu zo gemaakt dat ie makkelijk te vervangen is, tegen hitte kan (siliconenkabel) en een industriële reedsensor en waterdichte stekkerverbinding.

Kijken of dit wel heel blijft. :)

scaled.php


Van de week even monteren, met de kettingset als die binnen is, en dan is ie klaar voor de Safaririt! *O*


Gr. Johan.
 
alleen bij jouw rijstijl ;)
:+ ...ik rij hartstikke rustig hoor.

Zag de vorige keer al dat 1 lagerbus was aangevreten, de sealrubbers niet best meer waren....is nou niet echt een geweldige solide constructie. Goed in het vet gezet en ging wel weer.
Toch maar weer uit elkaar en smeren.... '(


Gr. Johan.
 
hey allemaal!

ben al heel lang lid op dit forum, maar ben al heel lang niet meer op het forum geweest. de baanmotoren een beetje links laten liggen en me meer gaan indiepen op het enduro terrein. Nu rij ik BK enduro mee.

Nu begint het te kriebelen voor terug een wat meer baangerichtere machine te kopen om mee naar het werk te rijden en waarmee ik ook de veldpaden eens kan opzoeken wanneer het nodig is. dus dacht ik aan de tenere...

Heel het tenere topic van 1-tot 6 gelezen en met johanDR van hier op het forum een testritje gedaan op zijn tenere en xtx en dus wordt het zeker een nieuwe tenere...

nu moet ik dus nog enkele maandjes wachten want ga hem pas aankopen op het autosalon... dus lees ik hier al jullie verhalen mee :)

heb best wat ervaring met all-roads en ook off road ermee... heb ook een africa twin gehad. in ieder geval hebben jullie hier stuk voor stuk mooie machientjes!

groetjes Robby
 
Welkom terug!

Met de Tenere krijg je zeker het plezier in motorrijden terug. Ik heb er iig meer lol op dan op de 120pk sterke sportmotor die ik hiervoor had.

HJ
 
Interessant, je hebt de afstandsbus af laten draaien of de tandwieldrager om ruimte voor een 2e lager te maken. Zo ver ik weet hebben alle all/off the roads maar 1lager in de tandwieldrager. Normaal gesproken ook geen probleem, maar met die yamaha rubbers....

Heb je een foto van je oplossing?

Nee heb geen foto helaas. Heb de afstandbus af laten draaien zowel de rand die erop zit en daarna nog vier milimeter. Omdat de bus daar dikker wordt ontstaat er vanzelf weer een rand wat tegen het lager aan komt. Het huis waar het lager in ligt is dieper uitgefreesd.
De schuin afgesleten rubbers heb ik laten zitten omdat die nu hun normale werk doen namelijk de schokken van het optrekken verwerken. De blokken zullen nu niet meer schuin belast worden omdat het tweede lager ervoor zorgt dat het tandwielhuis niet naar binnen kan trekken en zowel de rubbers als de ketting schuin en onevenredig hard laat slijten.

Hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
 
Voor wie hem wil hebben, ik heb de service manual voor de 660 tenere '08 in pdf (400 pagina's) gevonden op het internet. tis wel 25 Mb, dus als iemand een uploadlocatie heeft...

full
 
kwam vanmorgen terug uit Duitsland. Bollocks wat een gestuiter over die A2 Eindhoven- Den Bosch. Heb het idee dat het zware en intensieve vrachtverkeer het wegdek ''oprult''. Linker rijbaan is wel okay. lekker links blijven rijden dus. Vervold a 59. Den Bosch- Waalwijk. Geen probleem want de rechterrijbaan was opnieuw geasfalteerd.
Vanmiddag bij de kraker geweest. Rug en nekwervels worden weer recht gekraakt na alle valparijen van de afgelopen jaren. Beetje licht in m''n hoofd, maar dat zal wel goed zijn.
mzzl
 
Dank je, maar dat zijn handleidingen en geen service manual. Volgens mij heb ik het werkplaatshandboek.

Dus ik zoek iemand die dit online kan/wil zetten voor eer en glorie :-)
Wheelie
 
Heb een paar maanden in duitsland geleden mijn atlas (schijf tussen je hoofd en ruggegraat) laten rechtzetten, blijkt bij veel mensen een grote bron van veel ellende te zijn

kraken van je nek en wervels bieden dan maar een tijdelijke oplossing. dus als de klachten terugkomen (pijnlijke spieren tussen de schouderbladen, hoofdpijn, etc.) moet je hie reens naar kijken



ff zoeken onder Atlas profilax
 
omdat een echt nieuw zadel te duur is (tis maar voor mijn gat)
omdat een ruw schapenvel niet echt handig is

dan maar voor dit gegaan

door de lage dollar kost me dit 75 eurootjes shipped uit alaska

http://www.alaskaleatheronline.com/servlet/the-16/Sheepskin-Motorcycle-Seat-Cover,/Detail

beeeeeeeeeeeeiiiiiii

op advrider is iedereen er vol lof over en zit je pijnloos uren aan een stuk in het zadel, ben benieuwd :)

de looks vind ik niet belangrijk , zolang mijn gat maar beetje ok blijft na paar duizend kilometer!
 
Heb zelf sinds kort een zelfopblaasbaar zitkussentje van 3 euro op m'n zadel. Scheelt een hoop en hardheid is in te stellen ;).

Ik heb ook zo'n schapenvacht liggen, maar naar 1x getest in de kast verdwenen, ik vond het veel te glad maar misschien moet ik het nog eens proberen.

Een Airhawk overtrek lijkt me nog met beste.
 
Zoo, gelukkig daarnet helemaal zeikensnat geregend :+ , ik was al bang dat ik voor niks in het gruwelijk warme fietsenhok de regenvoering erin had geritst. -O-

Gr. Patrick
 
Soms is een auto ook wel lekker!
Ik bracht gister mijn Tenere naar de dealer voor de 30.000 km-beurt. Ik verwachtte donder en bliksem, maar het bleef droog en 28 graden, dus meer zweet dan regen.
De koude douche kwam met de rekening en de mededeling dat de remschijf achter door zijn limiet is en de achterband een scheurtje heeft. Ketting heeft ook zijn beste tijd al weer gehad. Er komt dus nog een vervolgafspraak.
 
Dat is goed dat je het zegd, ik moet ook eens naar de dikte van m'n schijf kijken wat heel mooi ziet ie er niet meer uit.

Limiet is 4.5mm.

Ben benieuwd wat de originele schijf kost :X
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan